Adobe Lightroom 2.0

Kuvankäsittelyä, mitä vain
mrl586

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

sarai kirjoitti:Ottivat mun Lightroomin Verkkokauppa.comin takuuhuoltoon. Saa nähdä ....
Mitä valohuoneelle takuuhuollossa tehdään? Annetaan valohoitoa?
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
f/2.8

Viesti Kirjoittaja f/2.8 »

sarai kirjoitti:Ottivat mun Lightroomin Verkkokauppa.comin takuuhuoltoon. Saa nähdä ....
"Huolto" varmaan tässä tapauksessa että lähettää sulle vaan uuden levyn..
Canon 550D | Canon 10-22 | Canon 50/1.8 |
jontteri

hiusten siistiminen *kuva*

Viesti Kirjoittaja jontteri »

Kuva

Miten häivytätte tuollaisesta kuvasta nuo taustaa vasten näkyvät hiukset?
Tipe
Viesti:

Re: hiusten siistiminen *kuva*

Viesti Kirjoittaja Tipe »

jontteri kirjoitti:
Miten häivytätte tuollaisesta kuvasta nuo taustaa vasten näkyvät hiukset?
Kloonityökalulla.
jontteri

-EeKe- kirjoitti:
jontteri kirjoitti:
-EeKe- kirjoitti:LR 2.3 päivityksen asentamisen jälkeen softa tuntuu todella nopealta. Muilla vastaavia tuntemuksia?
Eikö brush sivellinkään saa slagaamaan? Omassa koneessa tuo saa aikamoista slagaamista aikaan.. 64b ja vista.

Äsken kokeilin, hyvin potkii. Radeon 3850, Q9550, 8GB ram, Vista 64 bit.
Näköjään muistin lisäys tuohon 8GB auttoi. Löin nimittäin tänään 2X2GB kammat entisten lisäksi.
jontteri

-edit-
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tällainen probleemi: Minulla on kuvat useammalla ulkoisella kovalevyllä.
Niitä kun kytkee kokoonpanoon eri järjestyksessä kuin mitä LR:n tietokantaa luodessa niin aseman tunnus vaihtelee. Yhteys kuviin katoaa ja "Missing photos" on tuloksena.
Alkaa jo kyllästyttää palautella polkuja kuviin.

Tilanne olisi erilainen jos asemat olisi jatkuvasti koneessa kiinni mutta kun en halua niitä turhaan pyörittää.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

kohan kirjoitti:Tällainen probleemi: Minulla on kuvat useammalla ulkoisella kovalevyllä.
Niitä kun kytkee kokoonpanoon eri järjestyksessä kuin mitä LR:n tietokantaa luodessa niin aseman tunnus vaihtelee. Yhteys kuviin katoaa ja "Missing photos" on tuloksena.

Tilanne olisi erilainen jos asemat olisi jatkuvasti koneessa kiinni mutta kun en halua niitä turhaan pyörittää.
Eiks noille voi asettaa winukassa oman kirjaimen joka asemalle ?
Levynhallinta tmv.

Ei mac-pohjainen ongelma, eli ainakaan itsellä ei ole tuota tehnyt. Tunnistaa jopa vaihtokelkan kovot tarvittaessa.
kohan

Tipe kirjoitti:
kohan kirjoitti:Tällainen probleemi: Minulla on kuvat useammalla ulkoisella kovalevyllä.

Eiks noille voi asettaa winukassa oman kirjaimen joka asemalle ?
Levynhallinta tmv.

Ei mac-pohjainen ongelma, eli ainakaan itsellä ei ole tuota tehnyt. Tunnistaa jopa vaihtokelkan kovot tarvittaessa.
Sinne ei käsittääkseni pääse suoraan muuttamaan ulkoiselle kovalevylle aseman tunnusta mutta määritin itselleni jaon kullekin asemalle (sharing).
Joskohan ne nyt pysyisi sovituissa asemissa ja polut tallessa. Se on niin vaikeata kun ei osaa...
Ramchester

Viesti Kirjoittaja Ramchester »

--
Viimeksi muokannut Ramchester, Kesä 14, 2010 14 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stadia

Viesti Kirjoittaja stadia »

Jos oikein ymmärsin niin auttaako seuraava...

Fin XP:ssä: Oma tietokone -> klikkaa oikealla -> hallitse -> Siitä kohta Tallennus -> Sieltä Levynhallinta -> Valitset aseman jonka tunnuksen haluat vaihtaa, klikkaat oikealla -> muuta aseman kirjain tai polku ja kikkailet sieltä haluamasi asematunnuksen.

Englanniksi: My computer -> klikkaa oikella -> Manage -> Storage -> Disk Management(Local) -> Valitset aseman jonka tunnuksen haluat vaihtaa, klikkaat oikealla -> Change Drive Letter and Paths...ja kikkailet sieltä haluamasi asematunnuksen painamalla "Change"

Vista Oikea hiiren näppäin My Computerin päällä ja hallitse. Sieltä levynhallinta ja valitset oikealla hiiren näppäimellä haluamasi aseman päällä ´Muuta asemakirjain ja polku...´
kohan

stadia kirjoitti:

Jos oikein ymmärsin niin auttaako seuraava...

Fin XP:ssä: Oma tietokone -> klikkaa oikealla -> hallitse -> Siitä kohta Tallennus -> Sieltä Levynhallinta -> Valitset aseman jonka tunnuksen haluat vaihtaa, klikkaat oikealla -> muuta aseman kirjain tai polku ja kikkailet sieltä haluamasi asematunnuksen.

Englanniksi: My computer -> klikkaa oikella -> Manage -> Storage -> Disk Management(Local) -> Valitset aseman jonka tunnuksen haluat vaihtaa, klikkaat oikealla -> Change Drive Letter and Paths...ja kikkailet sieltä haluamasi asematunnuksen painamalla "Change"

Vista Oikea hiiren näppäin My Computerin päällä ja hallitse. Sieltä levynhallinta ja valitset oikealla hiiren näppäimellä haluamasi aseman päällä ´Muuta asemakirjain ja polku...´
Kiinteille asemille se varmaan toimii näin mutta minun käsittääkseni jos ulkoisen levyn vaikka USB portin kautta kytkee koneeseen niin se valitsee esim seuraavan vapaan tunnuksen eikä välttämättä pidä alkuperäistä.
Voisihan sitä tietysti vaihtaa tällaisessa tapauksessa mutta ajatus olisi saada tunnukset pysymään samana.
stadia

Viesti Kirjoittaja stadia »

Koita ja ylläty!

Itselläni toimii kyllä.
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

kohan kirjoitti:Kiinteille asemille se varmaan toimii näin mutta minun käsittääkseni jos ulkoisen levyn vaikka USB portin kautta kytkee koneeseen niin se valitsee esim seuraavan vapaan tunnuksen eikä välttämättä pidä alkuperäistä.
Voisihan sitä tietysti vaihtaa tällaisessa tapauksessa mutta ajatus olisi saada tunnukset pysymään samana.
Kyllä se vaan toimii ulkoisten levyjen kanssa ihan samalla tavalla.
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

kohan kirjoitti: Sinne ei käsittääkseni pääse suoraan muuttamaan ulkoiselle kovalevylle aseman tunnusta mutta määritin itselleni jaon kullekin asemalle (sharing).
Joskohan ne nyt pysyisi sovituissa asemissa ja polut tallessa. Se on niin vaikeata kun ei osaa...
Ennenkuin kuin vaihdat asemien tunnuksia kannattaa varmistaa ettei mikään ohjelma käytä levyä tai ettei levyltä ole tiedostoja auki.
kohan

PAP kirjoitti:
kohan kirjoitti: Sinne ei käsittääkseni pääse suoraan muuttamaan ulkoiselle kovalevylle aseman tunnusta mutta määritin itselleni jaon kullekin asemalle (sharing).
Ennenkuin kuin vaihdat asemien tunnuksia kannattaa varmistaa ettei mikään ohjelma käytä levyä tai ettei levyltä ole tiedostoja auki.
Jep, homma alkaa olla loppusuoralla. LR:n tietokannat ovat kunnossa ja loppusiivoaminen menossa.
Älyttömän paljon turhia tintin kuvia...
julansi

Viesti Kirjoittaja julansi »

Itseäni ärsytti juuri tuo usb levyjen kirjaintunnusten vaihtuminen. Usbmuistitikku saattoi siirtää tunnuksia, koska oli varannut ensimmäisen vapaana olevan tunnuksen ja myöhemmin käynnistetty USBlevy sai mitä oli seuraavana tarjolla. Ja siitähän seurasi, että arkistointiohjelma, minun tapauksessani Portfolio "haukkasi tyhjää".

Olen ratkaissut asian niin, että levyhallinnasta olen antanut levyille uudet tunnukset alkaen loppupäästä eli Q,V,W,S,R jne. Lisäksi olen merkinnyt levyn nimeen levyn tunnuksen esim _Q, jolloin tiedän mikä levyn pitäisi olla, jos tunnus karkailee. Hyvin toimii. Tilapäiset levyt ja tikut varailevat alkupään tunnuksia eikä tärkeiden arkisto- ja datalevyjen tunnukset vaihdu miten sattuu. Olen myös huomannut, että USBlevyt kannattaa pitää aina samoissa HUbin usbpaikoissa ja hubi tietyssä usbpaikassa raudassa.

Ei haittaa vaikka levyt eivät olekaan päällä koko aikaa. Ne säilyttävät tunnuksensa, kun mikään tilapäisilaite ei sotke järjestystä asettuessaan alkupään aakkostunnukselle.

Pöydällä on 5.5 teraa viidellä levyllä ja hyvin pelittää, vaikka ne ovat useimmiten off asennossa tai yksittäin päällä.

XP edelleen.

jussi
kohan

julansi kirjoitti:Itseäni ärsytti juuri tuo usb levyjen kirjaintunnusten vaihtuminen. Usbmuistitikku saattoi siirtää tunnuksia, koska oli varannut ensimmäisen vapaana olevan tunnuksen ja myöhemmin käynnistetty USBlevy sai mitä oli seuraavana tarjolla. Ja siitähän seurasi, että arkistointiohjelma, minun tapauksessani Portfolio "haukkasi tyhjää".
jussi
Näin on varmaan minullakin käynyt jos oikein muistelen, kiitoksia vinkistä.
dlite

Viesti Kirjoittaja dlite »

Ramchester kirjoitti:Ei nyt taas tunnu onnistuvan yksinkertaisemmatkaan asiat. Uudessa kamera-lehdessä on juttu, jossa Jussi Murtosaari muuttaa kuviaan full HD-muotoon eli 1920X1080 pikseliä. Minä en saa 5616X3744 kuvista aikaiseksi Lightroomilla export-vaiheess kuin 1620x1080 kuvia, vaikka dimension kohdassa lukee 1920x1080.

Auttakee!
Johtuu siitä, että 1920x1080 on 16:9 kuvasuhteella ja tuo 5616x3744 on taas 3:2 kuvasuhteella.

Jos haluat, että kuva täyttää kokonaan taulutelkkarin tai tietokoneruudun, pitää sinun lightroomissa rajata kuva ensin rajaustyökalulla 16:9 kuvasuhteeseen ja sen jälkeen exportata 1920x1080 resoluutiolla. Nyt Lightroom exporttaa suurimman mahdollisen kuvan, jolla tuo 3:2 kuvasuhteen täysikokoinen kuvasi mahdutaan esittämään laajakuvanäytöllä.
jontteri

-EeKe- kirjoitti:
jontteri kirjoitti:
-EeKe- kirjoitti:LR 2.3 päivityksen asentamisen jälkeen softa tuntuu todella nopealta. Muilla vastaavia tuntemuksia?
Eikö brush sivellinkään saa slagaamaan? Omassa koneessa tuo saa aikamoista slagaamista aikaan.. 64b ja vista.

Äsken kokeilin, hyvin potkii. Radeon 3850, Q9550, 8GB ram, Vista 64 bit.
Slaagaamisen syy selvisi lopulta kun aloin googlettamaan. Välillä lightroom on ollut tuskastuttavan hidas noitten siveltimien kanssa. Ongelma on nvidian näytönohjaimien oletusasetukset. Sieltä kun kävi muuttamassa lightroom.exe kohdalla asetuksia tilanne korjaantui.

Tuolla juttua tästä.
Vastaa Viestiin