värien muuntuminen save for web komennon jälkeen
-
- Viesti:
värien muuntuminen save for web komennon jälkeen
Heittäkääs ohje tällaiselle juuri CS4:seen tutustuvalle käyttäjälle.
Selaan kuvia LR:ssä ja kun löydän kuvan, mitä haluan käsitellä, niin siirryn edit in CS4:lla CS4:seen. Teen kuvaan tarvittavat korjaukset ja meinaan save for web komennolla tehdä webbiversion, mutta kuvasta tulee huomattavan punasävyinen, vaikka käytän convertoi srgb asetusta. Missä vika?
Kiitos etukäteen
Selaan kuvia LR:ssä ja kun löydän kuvan, mitä haluan käsitellä, niin siirryn edit in CS4:lla CS4:seen. Teen kuvaan tarvittavat korjaukset ja meinaan save for web komennolla tehdä webbiversion, mutta kuvasta tulee huomattavan punasävyinen, vaikka käytän convertoi srgb asetusta. Missä vika?
Kiitos etukäteen
-
Re: värien muuntuminen save for web komennon jälkeen
Kuva on erinäköinen riippuen siitä, katsellaanko sitä värihallitulla vai värihallitsemattomalla ohjelmalla. Photoshop on värihallittu ja luultavasti vertaat kuvaa värihallitsemattoman ohjelman näyttämään kuvaan.riihijan kirjoitti:Heittäkääs ohje tällaiselle juuri CS4:seen tutustuvalle käyttäjälle.
Kiitos etukäteen
Eli vika on siinä, että käytät värihallitsematonta ohjelmaa. Ongelman korjaus: älä käytä värihallitsemattomia ohjelmia.
Edit:
Vai tarkoitatko Photoshopin Save for Web:n esikatselukuvaa? Jos tarkoitat, niin sen saa ehjäksi valitsemalla Preview-kenttään vaihtoehdon "Use Document Profile". Siinä näyttää olevan oletuksena "Monitor Color", joka näyttää kuvan ilman värihallintaa.
(tässä on kyllä käytetty ainakin omasta näkökannastani hieman puolalaista käänteistä logiikkaa. no, vaihtoehtojen nimistä viis, testasin asian kokeellisesti)
Viimeksi muokannut kurg, Helmi 17, 2009 13 : 57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Mielestäni tämä ei ole hyvä peruste säätää kuvia tarkoituksellisesti pieleen siten, että edes halukkaat eivät voi katsella niitä oikein.OskuK kirjoitti:Tosin eivät käytä kuvasi katsojatkaan, jos meinaan webbiin kuvan laitat...
Jos haluaa tarkoituksellisesti säätää pieleen, niin silloinkin voi tilannetta auttaa pistämällä kuvat kyseisen näytön profiiliin. Sensijaan sRGB:ksi itseään mainostava kuva, joka onkin oikeasti kyseisen näytön profiilissa, on mielestäni rikki/virheellinen.
(Edit: Nojoo, näköjään saa valittua Webbitallennuksen myös ilman profiilia / exif-tietoja, jolloin kuva ei tavallaan väitä olevansa yhtään missään profiilissa, eikä näin ollen voi siltä osin olla rikki. No, silti kuvan näkisi oikein Firefox:lla, jos kuva olisi oikeasti säädetty sRGB:ssä. Mutta koska Safarillakaan ei toimisi, niin taitaa olla aika marginaaliryhmästä (eli käyttäjistä, jotka katselee profiilittomia kuvia värihallinta päällä olevalla Firefox:lla) kysymys.)
-
- Viesti:
Näitä keskusteluja on käyty kymmeniä,
mutta vielä kerran rautalankamalli KIITOS!
Tässä pohjatiedot:
Näyttö Eizo coloredge CG241W. Näyttö säädetty eye-one display2:n avulla. Eli näyttö on profiloitu ja kalibroitu (mihin kaikkialle pitää kalibroinnit asetukset laittaa?).
Kuvien värit loistavia kun käytän LR:ää tai CS4:ää (näyttö todella hyvä vanhoihin verratuna).
Ja luulin kun kovertoin sRGB:ksi kuva tulisi sen näköiseksi kuin se olisi ilman profiloitua näyttöä myös minun näytöllä.
Koska muut talouden näytöt näyttävät kuvan ilman punasävyisyyttä, niin ilmeisesti minun profiloitu näyttö vääristää webkuvan?
Eli jos on profiloitu näyttö, pitäisi käyttää värihallittua selainta.
Mikä sellainen olisi ja miten sen saa säädettyä minun näytön profiiliin.
Tässä pohjatiedot:
Näyttö Eizo coloredge CG241W. Näyttö säädetty eye-one display2:n avulla. Eli näyttö on profiloitu ja kalibroitu (mihin kaikkialle pitää kalibroinnit asetukset laittaa?).
Kuvien värit loistavia kun käytän LR:ää tai CS4:ää (näyttö todella hyvä vanhoihin verratuna).
Ja luulin kun kovertoin sRGB:ksi kuva tulisi sen näköiseksi kuin se olisi ilman profiloitua näyttöä myös minun näytöllä.
Koska muut talouden näytöt näyttävät kuvan ilman punasävyisyyttä, niin ilmeisesti minun profiloitu näyttö vääristää webkuvan?
Eli jos on profiloitu näyttö, pitäisi käyttää värihallittua selainta.
-
Jep. Eikä tämä varmasti ole viimeinen :).riihijan kirjoitti:Näitä keskusteluja on käyty kymmeniä,
Niin, itse en osaa enempää rautalangasta vääntää kuin mitä ensimmäisessä vastauksessa ehdotin ongelman korjaamiseksi, eli että jos haluaa värihallita, ei voi käyttää värihallitsemattomia ohjelmia.
(Eikö tämän pitäisi olla itsestäänselvää? Mikä kohta tuossa lauseessa mättää, kun juuri kukaan ei sitä tunnu uskovan? Enkö vain osaa kirjoittaa sitä oikeaan muotoon? Epäileekö joku todellakin tuon itsestäänselvyyden paikkansapitävyyttä?)
(Jälkikäteen ajateltuna on jopa hieman mystistä, että ensin laitetaan värihallintaketju kuntoon: näytön kalibrointi, näytön profiili, värihallintaa tukeva ohjelma. Sitten kun tiputetaan joku/jotkut noista kolmesta kohdasta pois niin ihmetellään, miksi kuva näyttää erilaiselta.)
Värihallintaa tarvitaan, jotta värit näyttäisivät näytöllä oikeilta. Värit eivät voi olla oikeita, jos ei käytetä värihallintaa. Normaalitilanteessa kalibroitu näyttö ei ole kalibroitu sRGB:hen, joten edes sRGB-kuvat eivät voi näyttää oikealta ilman värihallintaa. (Jos näyttö taasen onnistuttaisiin kalibroimaan tismalleen sRGB:hen, niin silloin ei tarvittaisi profilointia ja näyttökohtaista profiilia ollenkaan.)riihijan kirjoitti: Ja luulin kun kovertoin sRGB:ksi kuva tulisi sen näköiseksi kuin se olisi ilman profiloitua näyttöä myös minun näytöllä.
Kyllä. Periaatteessa kalibroitu/profiloitu näyttö vääristää kuvaa enemmän kuin säätämätön, koska näyttöjen pitäisi olla tehtaalla säädetty lähelle sRGB:tä. (siitä, onko asia käytännössä näin, en ota kantaa)riihijan kirjoitti: Koska muut talouden näytöt näyttävät kuvan ilman punasävyisyyttä, niin ilmeisesti minun profiloitu näyttö vääristää webkuvan?
Kalibroinnissa näyttö taasen säädetään näyttämään mahdollisimman paljon ja laajasti värejä, jolloin "erkaannutaan" sRGB:stä. Erityisesti, jos näytön väritoistokyky on selkeästi parempi kuin sRGB:n vaatima väriavaruus. (eli mitä "parempi" näyttö on värien osalta, sitä kauemmaksi kalibroinnissa päädytään sRGB:stä)
Firefox. Siinä täytyy laittaa värihallinta erikseen päälle ja siitä löytyy täältäkin keskusteluketjuja. Tietääkseni oletuksena otetaan käyttöön käyttöjärjestelmän asetuksissa oleva näytön profiili, joten sitä ei tarvinne erikseen valita. Tässä pikaohje, joka tuli Googlella ekana vastaan:riihijan kirjoitti:Eli jos on profiloitu näyttö, pitäisi käyttää värihallittua selainta.
"Color management is turned off by default to prevent subtle color variations affecting the overall look of web sites. To enable it you must set gfx.color_management.enabled to true (via about:config) and restart Firefox."
Safari ei maineestaan huolimatta auta asiaa, koska niin harva kuva loppujenlopuksi sisältää profiilin. Lisäksi Safarilta jää profiilittomien kuvien lisäksi värihallitsematta kaikki muukin web-sivuilla näkyvä tavara, kuten taustavärit, tekstivärit jne.
-
Vielä yksi asia juuri Eizon kanssa kannattaa huomata.
Näytössähän on erikseen sRGB näyttötila, jota itse käytän kuvien ja netin kanssa työskennellessä. Tätä ainakin kannattaa harkita.
Niitä muita tiloja käytän sitten painotöissä jos aina edes niissäkään, niissä kun esim. PMS sävyt ovat juuri sitä mitä väripaletissakin.
-M-
Näytössähän on erikseen sRGB näyttötila, jota itse käytän kuvien ja netin kanssa työskennellessä. Tätä ainakin kannattaa harkita.
Niitä muita tiloja käytän sitten painotöissä jos aina edes niissäkään, niissä kun esim. PMS sävyt ovat juuri sitä mitä väripaletissakin.
-M-
-------------------------------
MarkoH
MarkoH
-
- Viesti:
Ei ehkä liity asiaan, mutta myös muokkaa värejä...
LR:ssä oletuksena "edit in photoshop" kuvat väännetään prophoto RGB väriavaruuteen... muokkaat kuvan photarissa mieluiseksi... nappaat convert to sRGB niin värit muuttuu kuvasta riippuen aika radikaalistikkin johtuen sRGB:n pienemmästä väriavaruudesta. Jos riihijan antaa homman hoitua "save for web" ikkunassa ruksilla niin tallennus varmasti osittain leikkaa kuvan värejä.
Itse olen ruvennut käyttämään pelkästään sRGB:tä... prophotosta kun ei hirveästi ole hyötyä nettikäytössä saaka että se vaikuttaisi mitenkään printteihin kun printterien profiilit on kuitenkin aina pienempiä... turhaa säätöä niin sanotusti =)
edit: jos toi coloredge on ns. laajan gamutin näyttö, niin jos käytössä ei ole esmes värihallittua selainta niin saturaatiot punertavan ja kellertävän osalta ovat aika huimat... näin ainakin itselläni laajan gamutin näytössä... kuvia ei viitsi pahemmin katsella jos firefoxista ei ole värihallinta päällä.
Ja tietysti, tallennatko profiilin kuvaan? Jos et niin värihallitut selaimetkin yrittävät arvata oikeaa profiilia.. eli jos haluaa värit kohdalleen niin profiiili mukaan kuvaan... se on vain karvanpäältä 20kt.
LR:ssä oletuksena "edit in photoshop" kuvat väännetään prophoto RGB väriavaruuteen... muokkaat kuvan photarissa mieluiseksi... nappaat convert to sRGB niin värit muuttuu kuvasta riippuen aika radikaalistikkin johtuen sRGB:n pienemmästä väriavaruudesta. Jos riihijan antaa homman hoitua "save for web" ikkunassa ruksilla niin tallennus varmasti osittain leikkaa kuvan värejä.
Itse olen ruvennut käyttämään pelkästään sRGB:tä... prophotosta kun ei hirveästi ole hyötyä nettikäytössä saaka että se vaikuttaisi mitenkään printteihin kun printterien profiilit on kuitenkin aina pienempiä... turhaa säätöä niin sanotusti =)
edit: jos toi coloredge on ns. laajan gamutin näyttö, niin jos käytössä ei ole esmes värihallittua selainta niin saturaatiot punertavan ja kellertävän osalta ovat aika huimat... näin ainakin itselläni laajan gamutin näytössä... kuvia ei viitsi pahemmin katsella jos firefoxista ei ole värihallinta päällä.
Ja tietysti, tallennatko profiilin kuvaan? Jos et niin värihallitut selaimetkin yrittävät arvata oikeaa profiilia.. eli jos haluaa värit kohdalleen niin profiiili mukaan kuvaan... se on vain karvanpäältä 20kt.
-
Tervehdystä. Itsellä on samanmoiseen ongelmaan liittyen kysymys...
Elikäs kuvaan raweina, avaan ne photarin bridgellä ja siittä photariin. (CS4). käsittelen kuvat adobeRGB tilassa. Kaikki rullaa ja kuvasta tulee sellainen kun siittä haluankin. sit convertoin srgb profiiliin ja tallennan kuvan.
Sit tulee se ongelma. Profiloimattomissa laitteissa punainen korostuu ihan järjettömän paljon. mukaan luettuna windows preview ja profiloimattomat nettiselaimet ie ja firefox ilman profiilin käyttöön ottoa.
Itse luotan täysin fotarin näkymään koska näyttöni on kalibroitu spyderillä parin kk välein. Ja printtejä tehdessä kuvat on sitä mitä photoshop näyttää.
Ongelma onkin nettiin kuvia laitettaessa kun tahtos näyttää kuvat semmosena kun ne kuuluu olla eikä über punottavina ja "perseen" näkösenä. Jotenkin tuntuu mahdottomalta saada tallennettua noita jpegiksi silleen et ne pysys saman näkösenä kun ne on tarkotettu alunperin.
Ongelma ilmeni vasta kun päivitin CS3 -> CS4. Eli onkohan mahdollista et ton adoben grafiikkakiihdytin lisän mukana on tullut joku "bugi" joka muuttaa värejä vielä yhden kerran tallennettaessa.
Nyt jo pitkään Googleteltuani ja erilaisia metodeja kokeiltuani uskalsin postaa tänne tämän. Eli jos jollain ois joku ässä hihassa niin miljoonat kiitokset jo valmiiksi sillä henkisesti ja fyysisesti olen jo paskana tämän ongelman äärellä. =D
ja malliksi viel Photoshop <-> preview ero
http://overdoze.wippiespace.com/Sekalaiset/Miksikas.jpg
Elikäs kuvaan raweina, avaan ne photarin bridgellä ja siittä photariin. (CS4). käsittelen kuvat adobeRGB tilassa. Kaikki rullaa ja kuvasta tulee sellainen kun siittä haluankin. sit convertoin srgb profiiliin ja tallennan kuvan.
Sit tulee se ongelma. Profiloimattomissa laitteissa punainen korostuu ihan järjettömän paljon. mukaan luettuna windows preview ja profiloimattomat nettiselaimet ie ja firefox ilman profiilin käyttöön ottoa.
Itse luotan täysin fotarin näkymään koska näyttöni on kalibroitu spyderillä parin kk välein. Ja printtejä tehdessä kuvat on sitä mitä photoshop näyttää.
Ongelma onkin nettiin kuvia laitettaessa kun tahtos näyttää kuvat semmosena kun ne kuuluu olla eikä über punottavina ja "perseen" näkösenä. Jotenkin tuntuu mahdottomalta saada tallennettua noita jpegiksi silleen et ne pysys saman näkösenä kun ne on tarkotettu alunperin.
Ongelma ilmeni vasta kun päivitin CS3 -> CS4. Eli onkohan mahdollista et ton adoben grafiikkakiihdytin lisän mukana on tullut joku "bugi" joka muuttaa värejä vielä yhden kerran tallennettaessa.
Nyt jo pitkään Googleteltuani ja erilaisia metodeja kokeiltuani uskalsin postaa tänne tämän. Eli jos jollain ois joku ässä hihassa niin miljoonat kiitokset jo valmiiksi sillä henkisesti ja fyysisesti olen jo paskana tämän ongelman äärellä. =D
ja malliksi viel Photoshop <-> preview ero
http://overdoze.wippiespace.com/Sekalaiset/Miksikas.jpg
-
Ja kysymys vaan siksi että sillointällöin kuvia ostajille toimitettaessa pitäs vissiin sit "rikkoo" kuvat tahallaan että ne näyttäis myös ostajan koneella esikatselukuvia katsellessa siltä kun haluan niiden näyttävän sit ku mä/ne niitä printtailee.
Eli periaattees kun en lightroomia käytä niin kaikki kuvat pitää tehdä kahteen kertaan. toinen käyttäen *sensuroitu* metodia ja tehden kuvat "väärin" ja sit toinen käyttäen värinhallintaa oikeen siten et ne menee printtiin sit oikeen näkösenä.
Ja kaikki oli taas niin paljon helpompaa kun en näistä tiennyt mitään ;D
Eli periaattees kun en lightroomia käytä niin kaikki kuvat pitää tehdä kahteen kertaan. toinen käyttäen *sensuroitu* metodia ja tehden kuvat "väärin" ja sit toinen käyttäen värinhallintaa oikeen siten et ne menee printtiin sit oikeen näkösenä.
Ja kaikki oli taas niin paljon helpompaa kun en näistä tiennyt mitään ;D
-
Näyttää kovasti siltä että tilaanne on vain sinun näytöllä tällainen. Homman kuuluu että jollain muulla vaikka asiakkaallasi tilanne on erilainen. Kuuluu tähän värinhallinnan luonteeseen.
Yksi keino keskivertotilan havainnollistamiseksi on softproofata photoshopissa srgb kuva Monitor RGB:n (View... Proof Setup... Monitor RGB). Tämä havainnollistaa kuinka kuvan värit käyttäytyy "keskivertonäytössä".
Yksi keino keskivertotilan havainnollistamiseksi on softproofata photoshopissa srgb kuva Monitor RGB:n (View... Proof Setup... Monitor RGB). Tämä havainnollistaa kuinka kuvan värit käyttäytyy "keskivertonäytössä".
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Khyyl. kiitoksia =)
Tosiaan oon huomanny et noi profiloimattomat ainakin mun koneel keksii jostain kaivaa tän mun näytön oman profiilin käyttöön ja jälki on tämmöstä
http://overdoze.wippiespace.com/Sekalai ... 435345.jpg
Arvaa mikä on vääräs profiilis =D
Tosiaan oon huomanny et noi profiloimattomat ainakin mun koneel keksii jostain kaivaa tän mun näytön oman profiilin käyttöön ja jälki on tämmöstä
http://overdoze.wippiespace.com/Sekalai ... 435345.jpg
Arvaa mikä on vääräs profiilis =D
-
Ei ole mitään merkitystä, miltä kuvat näyttää värihallintaa osaamattomissa ohjelmissa. Jos noista sun pistämistä esimerkeistä jotain on nähtävissä niin se, että sun näytön nykyisellä kalibroinnilla sen punaisen gamut menee tavallista "pidemmälle". Nuo esimerkit eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, onko kuvien sävyt pielessä vai ei, eikä sitä, miltä kuvat näyttävät jonkun toisen koneella. Tämä ei ole mitenkään kummallista, koska harvoimpa näytön gamut luonnostaan on juuri tasan sRGB:n gamutkolmion muotoinen. Ja juuri tällaiset jutut hoidetaan sillä kalibraattorin tekemällä näytön omalla profiililla.
Jos toteat, että mielestäsi sRGB-profiili ei ole tarpeeksi lähellä keskivertonäyttöä, niin voit yrittää luoda/hankkia jonkin profiilin, joka olisi parempi. Tällöin voit "rikkoa" kuvia kääntämällä niitä tällaiseen "rikki-mutta-silti-parempi-kuin-sRGB-keskivertonäytöllä" profiiliin. Oleellista on se, että tähänkään ei liity näyttösi nykyinen kalibrointi mitenkään. Eli et voi tehdä nykyisen näyttösi kalibroinnin perusteella tuota "rikki-mutta-silti-parempi-kuin-sRGB-keskivertonäytöllä"-profiilia. Luultavasti kalibrointisi on "ajanut" näytön säädöt vain kauemmas sRGB:stä, joten näyttösi ei edusta enää "keskiverto-säätämätön-kalibroimaton"-näyttöä.
Jos toteat, että mielestäsi sRGB-profiili ei ole tarpeeksi lähellä keskivertonäyttöä, niin voit yrittää luoda/hankkia jonkin profiilin, joka olisi parempi. Tällöin voit "rikkoa" kuvia kääntämällä niitä tällaiseen "rikki-mutta-silti-parempi-kuin-sRGB-keskivertonäytöllä" profiiliin. Oleellista on se, että tähänkään ei liity näyttösi nykyinen kalibrointi mitenkään. Eli et voi tehdä nykyisen näyttösi kalibroinnin perusteella tuota "rikki-mutta-silti-parempi-kuin-sRGB-keskivertonäytöllä"-profiilia. Luultavasti kalibrointisi on "ajanut" näytön säädöt vain kauemmas sRGB:stä, joten näyttösi ei edusta enää "keskiverto-säätämätön-kalibroimaton"-näyttöä.