Nikon D40?
-
Tokinan 12-24 ollut käytössä jonkin verran ja kameran päällä yleensä SB-800. Yhtään kuvaa en ole ottanut suoralla salamalla joten ei siitä sen enempää. Kun katon kautta heijastaa niin tuo laajakulmalevitin saisi olla mieluummin piilossa. Se aiheuttaa helposti itse kuvan yläosaan valorannun (se laajakulmaisuus + korotettu valaisin). Siltä välttyy kun muistaa pitää salamaa hieman taaksepäin käännettynä. Aina ei vaan muista :p Sen puoleen tuo ilmiö on tullut esiin kun sen ja etulasin (muovin) väliin on tullut laitettua värigeeli sovittamaan salaman valo huonevalaistukseen.
Tuo Tokina on varsin näppärä lasi. Ei mitään valittamista sen suhteen.
Tuo Tokina on varsin näppärä lasi. Ei mitään valittamista sen suhteen.
--
-
Lisäänpä vaikka tänne ensikokemuksia D40:stä nokalla juuri hankittu 18-105 VR.
Linssi on iso verrattuna kittiin ( yllätys ). Vaatii totuttelua kitistä siirtyessä. Manuaalitarkennus on jopa käytettävä verrattuna kitin 18-55:een. VR tekee kivaa jälkeen, telepäässä pystyy ottamaan kiinteistä kohteista kuvia jopa puolen sekunnin valotuksella käsivaralta. Ilman VR:ää en onnistunut.
Muutenkin jos joku vielä tätä kameraa miettii ja näin ollen edullista lähtöä järkkärimaailmaan, niin en voi kuin suositella. Reilu 12 000 kappaletta kuvia otettuna, eikä tee mieli vielä vaihtaa D90:iin.
btw. netAnttilassa näytti olevan näitä kitteinä 349e
.. lisäilen vaikka linkkejä kuviin kunhan saan jotain mitä kehtaa näyttää.
Linssi on iso verrattuna kittiin ( yllätys ). Vaatii totuttelua kitistä siirtyessä. Manuaalitarkennus on jopa käytettävä verrattuna kitin 18-55:een. VR tekee kivaa jälkeen, telepäässä pystyy ottamaan kiinteistä kohteista kuvia jopa puolen sekunnin valotuksella käsivaralta. Ilman VR:ää en onnistunut.
Muutenkin jos joku vielä tätä kameraa miettii ja näin ollen edullista lähtöä järkkärimaailmaan, niin en voi kuin suositella. Reilu 12 000 kappaletta kuvia otettuna, eikä tee mieli vielä vaihtaa D90:iin.
btw. netAnttilassa näytti olevan näitä kitteinä 349e
.. lisäilen vaikka linkkejä kuviin kunhan saan jotain mitä kehtaa näyttää.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Hei nyt ois sellanen tilanne että pitäisi ostaa Nikon, mutta kun vähän näistä kameroista vielä tiedän niin kysyisin teiltä ketkä tietää vähän enemmän näistä.
Eli, vaihtoehtoina on D40, D40X ja D60.
Tyttöystävällä on tuo D40 ja lainasin sitä tuossa viikko takaperin ja kamera tuntui todella hyvältä. Vähän kun olen nyt vertaillut niin huomasin että siinä on vain 6.1 mp kun taas äxässä ja kuuskymppisessä on 10.1 muistaakseni. Vaikuttaako asiaan?
Jos joku ystävällisesti kertoisi mikä noista olisi paras vaihtoehto niin kertoisi :) Rungothan on kooltaan yhtä suuret kaikissa.
Eli, vaihtoehtoina on D40, D40X ja D60.
Tyttöystävällä on tuo D40 ja lainasin sitä tuossa viikko takaperin ja kamera tuntui todella hyvältä. Vähän kun olen nyt vertaillut niin huomasin että siinä on vain 6.1 mp kun taas äxässä ja kuuskymppisessä on 10.1 muistaakseni. Vaikuttaako asiaan?
Jos joku ystävällisesti kertoisi mikä noista olisi paras vaihtoehto niin kertoisi :) Rungothan on kooltaan yhtä suuret kaikissa.
-
Itse en ole eläessäni kaivannut enempää pixeliteitä kuin tuon 6 mpix. Tosin, minulla ei myöskään ole tarvetta ottaa voimakkaita "osasuurrenoksia"/rajauksia kuvasta, ja tulostaa sitä esim. A4-kokoon tai isommaksi.bberg kirjoitti: Eli, vaihtoehtoina on D40, D40X ja D60.
....
Yleensä kuvan käyttötarve on jo kuvatessa selvä. Jos kuvaan potretteja tulostaakseni niitä A4-kokoon, niin huomioin tämän kuvatessani - käytän passelia optiikka, fundeeraan rajauksen mahdollisiman valmiiksi jo kuvaustilanteessa jne. Vastaavasti jos haen "sitä hienoa mökkimaisemaa, josta pienen taulun mökin seinälle" ---
Ja pikselimäärähän ei millään muotoa kerro kennon laadusta.
10 mpix kennoilla kuvatessa kuvan tiedostkoko on sitten myös jo ihan muuta kuin 6 mpix. Levytilahan ja CD-kortit ei tänä päivänä paljoa maksa, joten taltiointi ongelmaa ei sinällään tule, mutta on muistettava, että tiedostokoon kasvaessa myös sen käsittelynopeus hidastuu. Joissakin tapauksissa tämä alkaa risomaan.
Joten - älä tee valintaasi pix-määrän mukaan, jollei sinulla ole "niille" todellista tarvetta. Taitaa kuitenkin D40 ja D60:n välillä vielä olla jonkinlainen selvä hintaero - tosin erilaisia pakettejahan on tuon tuosta tarjolla.
Itse säästäisin rungossa, ja keskittyisin hyvään optiikka-valikoimaan. Objekteja pääset hyödyntämään seuraavankin rungon kanssa, kun ehkä 2-3 vuoden päästä haluat päivittää sen - jos niinku enemmänkin alat harrastamaan.
- J
Nikon D5100, Samyang 8mm AE, Sigma 10-20, Nikkor 35/1.8, 18-55 VR, 18-200 VR, SB-600
-
D40x:n jättäisin väliin, siinä ei ole D40:een oikeastaan muuta eroa kuin tarkempi kenno, mutta se kenno on taas huonompi hämäräominaisuuksiltaan mitä D40:nen kenno.bberg kirjoitti: Eli, vaihtoehtoina on D40, D40X ja D60.
D40:nen ( 349e Anttila ) on itseasiassa säilyttänyt yllättävän hyvin arvonsa, koska D60 kitin saa vain satasta kalliimmalla ( 459e verkkokauppa.com ). Näin ollen koska hintaero on noin pieni, niin ottaisin D60:en tällä hetkellä.
D60 kamerassakin on tuo hämäräominaisuuksiltaan huonompi kenno, mutta käsittääkseni se on parempi kuin D40x.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm
Noista kolmesta omistan D40:n, mutta uutena ostaisin D60:n ilman muuta. Suuremmasta resoluutiosta on hyötyä myös kohinaa parantavasti, sillä usein enemmän kohinaa tarkoittaa pienempää hyväksyttävää tulostetta. Yli 100€ enemmän kuin D40 en kuitenkaan maksaisi, vaan sijoittaisin sitten optiikkaan ennemmin.
Varteenotettava vaihtoehto olisi myös D80, koska se on selkeästi astetta parempi kuin nuo kolme käytettävyyden ja monipuolisuuden suhteen. Se on sitten jo isompi ja painavampi, jos koko on valintakriteeri.
Varteenotettava vaihtoehto olisi myös D80, koska se on selkeästi astetta parempi kuin nuo kolme käytettävyyden ja monipuolisuuden suhteen. Se on sitten jo isompi ja painavampi, jos koko on valintakriteeri.
-
D80 on myös paljon kalliimpi ja siinä on huonompi kohinankesto mitä D40:ssä.
-
Kiitoksia vastauksista.
Tosiaan olin ennen ton D60:n kannalla, mutta kyl nyt taidan hakea jokupäivä Anttilasta tuon D40:n. Tekee kumminkin mieli tuota 55-200-objektiivia ni säästän rahat sitten siihen.
Objektiiveista vielä, että saako niitä halvemmalla jostain käytettynä? Ne kumminkin on aika suolasen hintaisia olis kiva jos jostain saisi, muutenkin kun täältä yksityisiltä myyjiltä.
Tosiaan olin ennen ton D60:n kannalla, mutta kyl nyt taidan hakea jokupäivä Anttilasta tuon D40:n. Tekee kumminkin mieli tuota 55-200-objektiivia ni säästän rahat sitten siihen.
Objektiiveista vielä, että saako niitä halvemmalla jostain käytettynä? Ne kumminkin on aika suolasen hintaisia olis kiva jos jostain saisi, muutenkin kun täältä yksityisiltä myyjiltä.
-
Tuo 55-200 VR on kyllä soiva peli :)bberg kirjoitti: Tosiaan olin ennen ton D60:n kannalla, mutta kyl nyt taidan hakea jokupäivä Anttilasta tuon D40:n. Tekee kumminkin mieli tuota 55-200-objektiivia ni säästän rahat sitten siihen.
Laita tonne ostetaan-palstalle ilmoitus tai seuraat myynti-palstaa. Juuri sain oman 18-105 VR linssini tuon osto-palstan kautta kätösiini alle viikossa :)
-
Jees kiitoksia paljon :)Avokid kirjoitti:Tuo 55-200 VR on kyllä soiva peli :)bberg kirjoitti: Tosiaan olin ennen ton D60:n kannalla, mutta kyl nyt taidan hakea jokupäivä Anttilasta tuon D40:n. Tekee kumminkin mieli tuota 55-200-objektiivia ni säästän rahat sitten siihen.
Laita tonne ostetaan-palstalle ilmoitus tai seuraat myynti-palstaa. Juuri sain oman 18-105 VR linssini tuon osto-palstan kautta kätösiini alle viikossa :)
Jos viellä joku kertoisi mitä nää lyhenteet meinaa objektiiveissa? Esim. just tää VR.
-
VR tarkoittaa kuvanvakaajaa. Tollasessa telessä se on aika ehdoton, lisäksi tuo VR-malli tuosta 55-200:sta on paljon parempi.bberg kirjoitti: Jos viellä joku kertoisi mitä nää lyhenteet meinaa objektiiveissa? Esim. just tää VR.
Ilman kuvanvakaajaa:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 133/cat/13
Kuvanvakaajalla:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 088/cat/13
Kannattaa siis hankkia tuo kuvanvakaajalla varustettu malli ehdottomasti. Omastani maksoin uutena 200e Englannista tilattuna. Suomen käytettyjen hinnat on jotain luokkaa 160-180e.
ISO 1600 kohdalla D40 on parempi, vaikka D80 skaalaisi, mutta ISO100 ja D80 selvästi parempi ;D. Minulla on yksi vertailupari, josta ero tulee esille. Jälkikäteen harmittaa, että A-moodissa otettu ja D80 0.6s ja D40 0.5s.Avokid kirjoitti:D80 on myös paljon kalliimpi ja siinä on huonompi kohinankesto mitä D40:ssä.
-
Myös ISO800 on D40:ssä parempi kuin D80:ssä ( mikä oli mulle vähän vaikea ymmärtää ekan kerran kun kameroita vertailin hankintaa varten )
-
Käsittääkseni D40 on aina parempi kuin D80 kun ISO > 100.Avokid kirjoitti:Myös ISO800 on D40:ssä parempi kuin D80:ssä
D80:ssa kohisee jo melkoisesti ISO400:ssa. D40 puolestaan tekee nättejä kuvia ISO1600:n saakka.
D80:lla saa ihan kohtuu kuvia kun pulttaa sen ISO-asetuksen siihen pienimpään :) Tai repii ISO-napin irti. Älä koske!
-
Minä myös.Avokid kirjoitti: D40x:n jättäisin väliin
Hinnansäilymiselle on varmaan syynsä.D40:nen ( 349e Anttila ) on itseasiassa säilyttänyt yllättävän hyvin arvonsa, koska D60 kitin saa vain satasta kalliimmalla ( 459e verkkokauppa.com ).
Minä en. D60.ssa on kennonravistin (mitä hyötyä? Time lapse ominaisuus (mitä hyötyä?) ja ehkä vähän parempi ohjelmisto (siis firmis), josta on toki hyötyä, mutta jos kuvaa raakana, hyöty on kyseenalainen,Näin ollen koska hintaero on noin pieni, niin ottaisin D60:en tällä hetkellä.
Minä olen siinä käsityksessä, että softaa on pelkästään parannettu, kenno olisi sama. Saatan olla väärässä. Yritin tarkistaa asian, mutta en löytänyt tietoa pikaisella hakemisella.D60 kamerassakin on tuo hämäräominaisuuksiltaan huonompi kenno, mutta käsittääkseni se on parempi kuin D40x.
Ken ottaisi D40:n D60:n sijaan, mutta silloin kun hintaero edelliseen oli merkittävä. Nythän sitä ei ole kovin paljoa. Minusta sekä D40x että D60 ovat Nikonilta surkeita epäonnistumisia, mekapikkelsikilpajuoksua. Käytännössä kuitenkin tulee hyvin helposti houkutus nostaa ISO-arvoa. Jos haluaa kohinaisen kennon, niin sitten ostaa D80:n. Näin siksi, että hyvin helposti alkaa himottaa sellaista objektiivia, joka ei automaattitarkenna D40x:ssä tai D60:ssa. Minusta tämä on aivan simppeli juttu: joko D40 tai D80 tai sitten molemmat. Tai Fuji S5 Pro, jossa yhdistyvät tavallaan edellisten hyvät puolet (paitsi että siinä ei ole niitä mekapikkelsejä, jos niitä kaipaa). Fuji S5 Prota saa edelleen Iso-Britanniasta varsin hyvään hintaan (jos siellä niitä runkoja nyt on tarjolla, en ole asiaa viime aikoina seurannut).
Olen hämmästyksellä huomannut, miten hyvin D40 on hintansa pitänyt. Itse ostin vähän yli vuosi sitten D40 kitin + vara-akku 400 euroa (akku tuli jollain lippulappusella kaupan päälle). Nyt kittejä myydään (ja niitä myydään!) Suomessa noin 350 euron hintaan. D40 oli hyvä hankinta. Paitsi, että sen jälkeen on tullut hankittua paljon muutakin kameratarviketta. Nikon teki D40:stä hyvän porttikameran, ainakin minun kohdallani. Olen koukussa ja pahasti.
Olen haaveillut siitä, että Nikon tajuaisi tarjota D40+18-55VR ja 18-105VR kittejä, sillä Nikon saattaisi jatkaa D40:n myyntiä vielä useita vuosia.
-
Täydennän vielä sen verran, että D60:n hankkimista puoltaa kittivaihtoehdot, sille saattaa olla parempia kittejä kuin D40:lle, esim. jos D60+18-55VR:n saisi edullisesti, se saattaisi minua kiinnostaa enemmän kuin D40+18-55 kitti. Tuo VR-versio on tietääkseni muutenkin parempi kuin pelkästään VR:n osalta. Ja jos D60:n saisi 18-105 VR:llä (edullisesti), kiinnostus olisi vieläkin suurempi.
-
En usko, että Nikon missään tilanteessa löisi kittiin D40+18-105 VR. Tuo objektiivi nimittäin on sen verran iso, että D40 on alimittainen painon ja mittojen osalta. Se ei vain olisi sellainen sopiva yhdistelmä mitä myydä D40 hankkijoille.
Mutta suosittelen kyllä ko. objektiivia D40 runkoon täydellä sydämellä joka tapauksessa :)
Mutta suosittelen kyllä ko. objektiivia D40 runkoon täydellä sydämellä joka tapauksessa :)