Voin sieluni silmin kuvitella, miten ne säästetyt kympit pelastavat laskusuhdanteen aikana kyseiset yritykset lomautuksilta ja konkursseilta kun taas toiset yritykset kaatuvat siihen, että kuviin on käytetty jopa satoja euroja rahaa niin että asiakkaat saisivat yrityksestä ja sen tuotteista "voi mennä lähelle oksentamatta tai saamatta epileptistä kohtausta" -vaikutelman.herkko kirjoitti:Kannattaa ilmeisesti säästää markkinointiviestinnässä se viimeinenkin kymmenen euroa, muutenhan sivuista voisi tulla liian pro-fiilikset.
Karseita lehtikuvia
-
-
Klassinen esimerkki siitä, miten käy kun maallikot ajattelee säästämistäViilis kirjoitti:Jos todella karuja mainoskuvia haluaa nähdä niin ei muta kuin selain osoitteeseen:
http://www.viialanleipomo.fi/
Wienermunkki esimerkiksi on erinomaisen houkuttelevan näköinen, nam!
"kyllä mäkin osaan, enkä halua maksaa sivujen tekijöille" ja kun osaa sivuja tehdä, niin osaa tietysti kuviakin ottaa.
:D
-
- Viesti:
Eikö näissä kaikissa esimerkeissä olisi mahdollisuus tehdä bisnestä, kun selostaisi mitä hyvillä kuvilla saa aikaan? Varsinkin jos sen osaisi muotoilla suoraan taloudellisina termeinä, niin että nyt menevät kulut tulevat takaisin parempana tuottona. Jokainen järkevä liikemies kuuntelisi tällaista puhetta eikä se loppuhinta enää olisi niin paha. Samalla näissä tilanteissa voisi luoda itselleen verkoston, jonka avulla hyvä maine leviäisi ja se voisi poikia lisää keikkoja.
-
En oikein usko. Jos joku pistää noiden esimerkkien mukaista sontaa nettiin niin silloin ei olla tuon määritelmän "järkevä liikemies" sisäpuolella.Mikael K. kirjoitti:Eikö näissä kaikissa esimerkeissä olisi mahdollisuus tehdä bisnestä, kun selostaisi mitä hyvillä kuvilla saa aikaan? Varsinkin jos sen osaisi muotoilla suoraan taloudellisina termeinä, niin että nyt menevät kulut tulevat takaisin parempana tuottona. Jokainen järkevä liikemies kuuntelisi tällaista puhetta...
Näissä kännykkäkuvasaiteissa ja -esitteissä ollaan niin syvällä toivottomuuden ja ymmärryksen puutteen maisemassa, että tuskin pääsee tuntipalkoille jos otetaan huomioon se, paljonko aikaa pitäisi käyttää asian selittämiseen.
Tietenkin jos on aikaa se tarvittava kolme vuotta niin että päästään sinne asti, että kuvien päätarkoitus ei ole saada asiakas oksentamaan, hyperventiloimaan tai puremaan kielensä poikki epilepsiakohtauksen kourissa niin sitten voi tietenkin jo yrittää myydä kuvauspalveluitaan. Luultavasti moisella linjalla liikkuvat pomot päättävätkin siinä vaiheessa kilpailuttaa koko homman (lähinnä päästäkseen eroon inhottavan kriittisestä besserwisseristä) ja palkkaavat neljätoistavuotiaan sisarenpoikansa ottamaan joululahjapokkarilla ne kuvat. Sen jälkeen se sisarenpoika sitten tulee tänne kysymään miten homma pitäisi hoitaa ja yht'äkkiä se alkuperäinen bisnesmahdollisuuden nähnyt henkilö huomaa neuvovansa ilmaiseksi sille sisarenpojalle kädestä pitäen että miten se homma pitäisi hoitaa.
Parempi on nauraa railakkaasti ja ostaa pullat/vaatteet/mitkälie toisesta firmasta.
Lisäys: Tarjouduin kerran kuvaamaan halvalla eräälle khrhm... vähän saman tasoisella visuaalisella asulla liikkuneelle firmalle. Eräs sen johtohenkilö oli hyvin pitkän ajan tuttu. Kerron tämän täällä vain ja ainoastaan sen takia, että kyse ei ollut mistään normaalista asiakastyöstä tai sellaiseen verrattavasta vaan lähinnä yrityksestä estää tuttua ihmistä häpäisemästä itseään.
Nooh... Kertoivat että ehdoton yläraja hinnalle per kuva on 60€. Kertoivat että tarvitsevat vain ympäripyöreää kuvituskuvaa esitteeseen. Siis sellaisia kuvia, jotka esittelevät täysin toisten yritysten tuotteita mutta vähän samassa mielikuvamaailmassa. Tuotekuville oman yrityksen tuotteista ei kuulemma ollut tarvetta tai käyttöä. Niitä oli jo: pari käsittämättömän surkeaa räpsyä suoraan tuotantolinjalta. Niistä ei saanut mitään tolkkua juuri missään suhteessa.
Olisin kuitenkin kuvannut heille jotain siihen esitteeseen ja rupatellut niistä tuotekuvista myöhemmin, mutta sitten tuli vettä niskaan. Se tuttu pisti mulle mailin johon oli jätetty hännäksi jonkun tiesminkä huijarin upea selitys siitä, miten hyvä palkkio 60€ per kuva on ja miten sillä rahalla kyllä kannattaa kuvata. Hermostuin moisesta pään aukomisesta ja halveeraamisesta niin pahasti, että mailasin takaisin vain lievästi kaunistellun näkemyksen kyseisestä duunista, sen hinnoittelusta ja yrityksen visuaalisesta ilmeestä ja sen parantamistarpeesta.
Kyseinen yritys on kai pärjännyt ihan hyvin toimarin ja omistajien itaruudesta huolimatta. Sillä ei kai ole juuri kilpailijoita. Bisnesidea on hyvä ja tuottaa asiakkaille säästöä.
Ei noille tollaisille oikeasti mikään järkipuhe auta. Se otetaan vaan ylimielisyytenä, vinoiluna ja läpinäkyvinä myyntipuheina. Ja perään joku pelle kirjoittaa sitten että kuinka mahtava palkkio se muutama kymppi on ja miten sillä kyllä kannattaa tehdä vaikka kuinka paljon työtä.
Viimeksi muokannut Konditiona, Marras 28, 2008 17 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".Konditiona kirjoitti:Näissä kännykkäkuvasaiteissa ja -esitteissä ollaan niin syvällä toivottomuuden ja ymmärryksen puutteen maisemassa, että tuskin pääsee tuntipalkoille jos otetaan huomioon se, paljonko aikaa pitäisi käyttää asian selittämiseen.
Amatöörikuvausta jo kahdella vuosituhannella.
-
- Viesti:
Nyt taisi mennä ohitse se mitä yritin selittää. Asiakkaalle pitää muotoilla asia sillä tavalla, että kyse on yrityksen tuotosta. Hänen näkökulmastaan katsottuna se on olennaista. Tähän pitää vain liittää se, että hyvä kuva = hyvä tuotto niin silloin äänensä saa kuuluville ja kenties muutaman kuvan vielä myytyäkin.
-
Komppaan Viilistä.Viilis kirjoitti:Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".Konditiona kirjoitti:Näissä kännykkäkuvasaiteissa ja -esitteissä ollaan niin syvällä toivottomuuden ja ymmärryksen puutteen maisemassa, että tuskin pääsee tuntipalkoille jos otetaan huomioon se, paljonko aikaa pitäisi käyttää asian selittämiseen.
Toinen tuollainen ylitsekäymättömän toivottomuuden maisema voi joskus liittyä sairaalloiseen saituuteen: jos yhden kuvan saa neljällä eurolla ja toinen maksaisi neljäkymppiä ja kolmas vaikka sataneljäkymppiä niin kuka hullu nyt maksaisi enemmän kuin sen neljä euroa (tai kuusikymppiä ;-) ) per kuva. Otetaan esitteeseen mieluummin se halpa kuva kilpailevalla teknologialla tehdystä ratkaisusta kuin maksetaan siitä että oman firman esitteessä olisi kuvia oman firman tuotteista. (Ja tämä esimerkki on ihan tosi!) Yhtä hyvin ne kilpailevien firmojen ja teknologioiden tuottamia tuotteita esittävät halvat amerikkalaiskuvat kiinnittävät asiakkaiden huomion siihen esitteeseen ja sen päätarkoitukseen (eli esitteen laatineen mainostoimiston haluun tuoda itseään esille asiakkaansa rahoilla).
EDIT: Haluan vielä erikseen painottaa että tuo esimerkin yritys ei ole koskaan ollut asiakkaani.
-
Juu mutta onko se joku ongelma muille kuin kuvaajille jotka eivät saa myytyä parempitasoisia kuvia heille? Haiskahtaa pahasti elitismiltä...Viilis kirjoitti:Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".Konditiona kirjoitti:Näissä kännykkäkuvasaiteissa ja -esitteissä ollaan niin syvällä toivottomuuden ja ymmärryksen puutteen maisemassa, että tuskin pääsee tuntipalkoille jos otetaan huomioon se, paljonko aikaa pitäisi käyttää asian selittämiseen.
-
AN
-
Siinä vaiheessa kun myynti laskee ja porukkaa pistetään kilometritehtaalle, saattaa joku irtisanottava tai lomautettava ihan hyvin olla sitä mieltä, että moinen elitismi olisi sittenkin ollut suotavampaa kuin se muutaman kympin tai satasen säästö miljoonabudjetissa.antnis kirjoitti:Juu mutta onko se joku ongelma muille kuin kuvaajille jotka eivät saa myytyä parempitasoisia kuvia heille? Haiskahtaa pahasti elitismiltä...Viilis kirjoitti:Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".Konditiona kirjoitti:Näissä kännykkäkuvasaiteissa ja -esitteissä ollaan niin syvällä toivottomuuden ja ymmärryksen puutteen maisemassa, että tuskin pääsee tuntipalkoille jos otetaan huomioon se, paljonko aikaa pitäisi käyttää asian selittämiseen.
-
Totta hitossa, nyt siis lähtien siitä oletuksesta että huono kuva pizzasta kaataa firman. Entäs jos kauppa käy silti?Konditiona kirjoitti:Siinä vaiheessa kun myynti laskee ja porukkaa pistetään kilometritehtaalle, saattaa joku irtisanottava tai lomautettava ihan hyvin olla sitä mieltä, että moinen elitismi olisi sittenkin ollut suotavampaa kuin se muutaman kympin tai satasen säästö miljoonabudjetissa.antnis kirjoitti:Juu mutta onko se joku ongelma muille kuin kuvaajille jotka eivät saa myytyä parempitasoisia kuvia heille? Haiskahtaa pahasti elitismiltä...Viilis kirjoitti: Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".
-
AN
-
- Viesti:
Toi nyt riippuu siitä, mitä myydään ja missä. Noissa viinerikuvissa tuolla aiemmin nyt on oikeastaan ihan sama, miltä ne näyttää, kun ne on varmaankin tarkoitettu jälleenmyyjälle referenssiksi, millaisia ne on noin suurinpiirtein. Olisihan se tietysti kiva jos olisivat kunnollisia, mutta tuskin se vaikuttaisi kaupankäyntiin.antnis kirjoitti: Totta hitossa, nyt siis lähtien siitä oletuksesta että huono kuva pizzasta kaataa firman. Entäs jos kauppa käy silti?
Sitten tilanne on toinen kun niitä tuotteita yritetään myydä suoraan kuluttajalle pelkän kuvan perusteella netissä. Sitä voi vaikka itse pohtia, että ostaisiko nettikaupasta tuotteen, jossa on yksi epämääräinen kuva jostain tuottesta vai ostaako sieltä, missä tuote näkyy selkeästi ja kertovasti.
Mä olen tästä jo täällä aiemminkin kertonut, kun mulla on pari sellaista ystävää, jotka molemmat tekee samantyylistä tuotetta, molemmat pistivät pystyyn nettikaupan ja toinen otatti kaikista tuotteista kunnon kuvat ja toinen otti itse vähemmän kunnolliset. Toinen on nyt laajentanut, ottanut lisää väkeä töihin ja kehuu, kuinka nettikaupastakin saa ihan kivasti tuloja. Tuo itse kuvanut ja valmisostoskärrysoftalla liikkelle lähtenyt laittoi nettikauppansa kiinni, kun ei kauppa käynyt. Hyvät kuvat auttaa kummasti nettikaupanteossa, kun siellä on niin helppo vaihtaa liikettä, jos ei palvelu pelaa.
-
Muutama vuosi sitten törmäsin tapaukseen jossa putiikin AD ja muut mainosmiehet oli valjastettu kuvaajiksi säästö mielessä. Kyseessä oli iso kotimainen ravinto konserni. Ottivat kiireellä yhteyttä, voisitko tulla katsomaan, katalogi oli kiireellä menossa painoon, ja homma ei onnannut. Huvitti vähän äijien studio, pari taustapahvia, styroksit, raksa- ja pari loisteputkea,eikä yhtään kunnon salamaa. Kamerana pokkari ! Tämä on huvittavin tapaus johon olen törmännyt, kun joku pomo on keksinyt mistä voidaan säästää.Jotenkin tälläisen ymmärtää jos kyseessä on jokin kotileipomo, mutta ei tässä tapauksessa.Jäi kuulema ainoaksi kokeiluksi.herkko kirjoitti:Tosiaankin ovat suuntaa-antavia kun värilämpö on täysin viturallaan. Kannattaa ilmeisesti säästää markkinointiviestinnässä se viimeinenkin kymmenen euroa, muutenhan sivuista voisi tulla liian pro-fiilikset.adapteri kirjoitti:Jaa tähän tyyliin?
http://www.tarcon.fi/varimallit.html
Värimallit
Valokuvausteknisistä syistä johtuen tämän sivun värimallit ovat suuntaa-antavia.
-
Tossahan se on tiivistettynä toi pääasia. Osaatko vielä Jaskapupu kertoa että kuinka paljon noin suunnilleen se kunnon kuvat otattanut joutui investoimaan asiaan? Olisin todella utelias kuulemaan että minkä kokoinen investointi on vaikuttanut noin paljon.JackRabbit kirjoitti:mulla on pari sellaista ystävää, jotka molemmat tekee samantyylistä tuotetta, molemmat pistivät pystyyn nettikaupan ja toinen otatti kaikista tuotteista kunnon kuvat ja toinen otti itse vähemmän kunnolliset. Toinen on nyt laajentanut, ottanut lisää väkeä töihin ja kehuu, kuinka nettikaupastakin saa ihan kivasti tuloja. Tuo itse kuvanut ja valmisostoskärrysoftalla liikkelle lähtenyt laittoi nettikauppansa kiinni, kun ei kauppa käynyt.
-
Ei hyvää päivää! Scott Adamskin jää toiseksi oikealle elämälle!raineri kirjoitti:Muutama vuosi sitten törmäsin tapaukseen jossa putiikin AD ja muut mainosmiehet oli valjastettu kuvaajiksi säästö mielessä. Kyseessä oli iso kotimainen ravinto konserni. Ottivat kiireellä yhteyttä, voisitko tulla katsomaan, katalogi oli kiireellä menossa painoon, ja homma ei onnannut. Huvitti vähän äijien studio, pari taustapahvia, styroksit, raksa- ja pari loisteputkea,eikä yhtään kunnon salamaa. Kamerana pokkari ! Tämä on huvittavin tapaus johon olen törmännyt, kun joku pomo on keksinyt mistä voidaan säästää.Jotenkin tälläisen ymmärtää jos kyseessä on jokin kotileipomo, mutta ei tässä tapauksessa.Jäi kuulema ainoaksi kokeiluksi.
Olis varmaan parempi pistää se kuvaaja aadeeks tai copyks jos haluaa "säästää" kuin se aadee kuvaajaks.
Paljonko luulivat säästävänsä ja kuinka paljon kalliimmaksi se säästäminen tuli?
Toi Viialan Leipomokaan ei muuten oo ihan pelkkä kotileipomo. Pelkkiä myyntipisteitä on 29 yhdeksällätoista paikkakunnalla Porista Tampereen kautta Helsinkiin ja siihen leipomotoiminta tukkumyynteineen päälle. Veikkaisin että koko konsernin vuosiliikevaihto on joitain kymmeniä miljoonia.
-
Siellä on varmaankin haluttu erottua joukosta tuollaisilla teeseitse-ûber cooleilla sivuilla? Toisinkin olisi voinut tehdä...Konditiona kirjoitti:Toi Viialan Leipomokaan ei muuten oo ihan pelkkä kotileipomo. Pelkkiä myyntipisteitä on 29 yhdeksällätoista paikkakunnalla Porista Tampereen kautta Helsinkiin ja siihen leipomotoiminta tukkumyynteineen päälle. Veikkaisin että koko konsernin vuosiliikevaihto on joitain kymmeniä miljoonia.
Toisaalta alun toinen ääripää-Amica(aliravitsemuskeskus kansan suussa) on taas kouluesimerkki kuvitetusta mielikuva "kuorrutuksesta" ;-)
-
-
Juu, alunperin ei tarkoitukseni ollut kyseenalaistaa laatua markkinoinnissa vaan tyyliä puhua "niistä tyypeistä jotka jne" eli vetää tähän jotain väsynyttä juttua kansan syvien rivien huonosta mausta vrt. reality-tv:n katsominen.Konditiona kirjoitti:Siinä vaiheessa kun myynti laskee ja porukkaa pistetään kilometritehtaalle, saattaa joku irtisanottava tai lomautettava ihan hyvin olla sitä mieltä, että moinen elitismi olisi sittenkin ollut suotavampaa kuin se muutaman kympin tai satasen säästö miljoonabudjetissa.antnis kirjoitti:Juu mutta onko se joku ongelma muille kuin kuvaajille jotka eivät saa myytyä parempitasoisia kuvia heille? Haiskahtaa pahasti elitismiltä...Viilis kirjoitti: Eikä siinä edes mitkään selitykset auttaisi... minä olen havainnut, ettei joillain ihmisillä vain ole minkäänlaista kuvasilmää, aivan kuten joillain ei ole sävelkorvaa. Nille tyypeille kuva on kuva ja niin kauan kun siitä saa edes jotenkuten selvää mitä se esittää, millään muulla ei ole väliä. Ei herra tai rouva Viialankaan silmissä sinisessä wienermunkissa tai teko-oksennuksen näköisessä pizzapalassa ole mitään vikaa:"siinähän se pizza on, siitä näkee että siinä on juustoa ja tomaattia!".
-
AN
-
- Viesti:
Enpä tiedä euromääriä, mutta vaatteita nuo ompelee molemmat ja kerran vuodessa tulee uusi mallisto, n. 10-20 vaatekappaletta. Tuommoiset kuvaa ammattilainen päivässä, eli noin 4-5 tuntia ja käsittelyyn semmoinen 4 tuntia, jos on studiokuvaa. Epäilisinpä, että vuositasolla puhuttaisiin jostain 400-700 eurosta, jos kuvat ottaa ei ihan pro tuotekuvaaja, mutta ammattilainen kuitenkin. Tuohon päälle sitten jälleenmyytävät vaatteet, mutta noihin tulee yleensä valmistajalta tuotekuvat, joskus olen kyllä kuullut niitäkin kuvatun uudestaan.Konditiona kirjoitti:Olisin todella utelias kuulemaan että minkä kokoinen investointi on vaikuttanut noin paljon.
Tuntuuhan tuo 700 tietysti paljolta, mutta jos yhden vaatteen keskimyyntihinta on 300 euroa, niin enpä sitten tiedä. Heidän katteista ei kyllä ole hajuakaan.