Tulevaisuus on DSMC?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Jos rungon hintakaan ei kauheasti poikkea Canonin ja Nikonin lippulaivoista ja AF pysyy kohteissa kunnolla kiinni, on ihan sama laittaa esim. tuo Scarlet S35, joka puhaltaa 13,8 MPix kuvaa 30 fps, olettaen, että kohinat ja muut oleelliset dynamiikka-asiat on kondiksessa. Jos ei riitä, niin sitten samasta löytyy myös FF-versio, 24 MP resolla, samalla 30 fps nopeudella.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Enkle
Viestit: 45
Liittynyt: Maalis 15, 2005 1 : 03

Viesti Kirjoittaja Enkle »

Vaikuttas, että ei tuosta suoraan ole kilpailemaan still-puolen vehkeiden kans. Kuiten 7000$ maksaa 5K-"brain". Suunnattu selkeesti liikkuvan kuvan markkinoille. Ja voi pojat mitä tuo setti sille puolelle tekeekin... Kilpailijoilla ei ole tarjota lähellekkään mitään vastaavaa.

Toisaalta, 3K ja 120fps 2/3-kenno, mini-primet 1.9-aukolla... Dynamic range päälle 11 aukkoa... 2500$. Jos siihen laskee toisen mokoman kaikkeen tarvittavaan oheiskamaan, niin ollaan vieläki kohtuullisissa hinnoissa...
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sauli Särkkä kirjoitti:Jos rungon hintakaan ei kauheasti poikkea Canonin ja Nikonin lippulaivoista

-Sale
Niin no FF $35 000 Brain only, siihen kun lisätään palapelin muut osat niin tyhjätaskun videon teko loppuu tyhjän lompakon läpsyttelyyn
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

ppotka kirjoitti:Objektiivi kameroissa on toki tulevaisuudessakin, nykyiset DSLR-systeemit vain estävät laadullisen kehityksen laajakulmien osalta. Tämä on ollut suurimpia valituksen aiheita juuri mainitsemissani palavereissa
Ihme kyllä sakemannit, kuten Zeiss ja Leica osaavat valmistaa huippulaatuisia laajakulmia SLR:ien peilikammiosta huolimatta. Eikä Nikoninkaan uusi 14-24/2,8 zoomi kuulemma aivan hanurista ole. ;)

Ongelma on se että Canon ei osaa valmistaa kuin keskinkertaista optiikkaa jos puhutaan laajakulmista. Kehno reunapiirto ja CA vaivaavat. Kaiketi potkan mussutukset ko. palavereissa ovat menneet toisesta korvasta sisään, toisesta ulos?

Mutta tähänkin on tulossa korjaus: pikselirunkkareiden iloksi Zeiss alkaa valmistamaan ensiluokkaisia slr-laajiksiaan (mm. Distagon 21/2,8) Canoniin.

Itse en usko että peili häviää oikeista kameroista kovin äkkiä. Sen verran upea on vaikkapa EOS-1Ds III:n optinen etsinkuva että siinä pitää elektronisen etsimen kehittyä vielä paljon että päästään lähellekään samaa tasoa. Lisäksi tuosta (d)slr:n peilistä ei ole mitään haittaa teleobjektiiveissa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

kohan kirjoitti:
Sauli Särkkä kirjoitti:Jos rungon hintakaan ei kauheasti poikkea Canonin ja Nikonin lippulaivoista

-Sale
Niin no FF $35 000 Brain only, siihen kun lisätään palapelin muut osat niin tyhjätaskun videon teko loppuu tyhjän lompakon läpsyttelyyn
Itse asiassa Scarlet -linjalta löytyy se Full Frame -elukka 12000 taalalla, joka on aika kaukana 35000 dolsusta. Onhan sillä toki sitä hintaa, eli ei ihan kenelle tahansa sunnuntaikuvaajalle se ensimmäinen vaihtoehto. Jos vehkeellä saa 30 kuvaa sekunnissa 24 megan resolla ja kunnon laadulla, niin lienee se siltikin ihan varteenotettava vaihtoehto, etenkin kunnon optiikan ollessa saatavilla.

Minkähänlainen prosentti Canonin markkukolmosista on pelkstään harrastekäytössä?


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Sauli Särkkä kirjoitti:Minkähänlainen prosentti Canonin markkukolmosista on pelkstään harrastekäytössä?
Ds-mallin ollessa kyseessä tuskin on montaa runkoa koko Suomessa harrastelijoilla. Tavallista D:tä jonkinverran.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sauli Särkkä kirjoitti: Itse asiassa Scarlet -linjalta löytyy se Full Frame -elukka 12000 taalalla, joka on aika kaukana 35000 dolsusta.

-Sale
Jos kennopulikka maksaa $12 000 niin mitähän kaikki muu tarvittava sälä siihen lisäksi, päästäänkö alle $20 000?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

No, jaa-a. Onhan se 20 000 dollariakin melko selvästi alle 35 000, mutta tarkkojen summien miettiminen lienee pilkun hyväksikäyttöä ainakin toistaiseksi, kunnes tiedetään muiden palikoiden hinnat ja lopulliset speksit.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
tpp
Viestit: 144
Liittynyt: Touko 15, 2003 15 : 05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tpp »

Mitäköhän esim. tuo 25-100/2.8 linssi kustantaisi. Olisi melkoisen passeli. 16 bitin dynamiikkakin on jotain mitä moni on täälläkin kaivannut.

Saas nähdä miten noin hurjat lupaukset pystytään täyttämään.
Terjay
Viestit: 322
Liittynyt: Elo 17, 2007 11 : 56

Viesti Kirjoittaja Terjay »

Muuten ihan passeli hinta, mutta tosiaan lisähäsmäkkeiden ja muistien ja etsimien ja akkujen jablaablaablaan kanssa tulee maksamaan ihan possuna. Toisaalta tommoisen mukaan kannattaa ottaa joku nikon/canon mounttihäsmäkkä kun noi PL-mountin lasit ei oo kaikista näppärimpiä ja halvimpia ja REDin omat lasit maksaa ihan saatanasti.

Mutjoo, videohommiin ainakin vissiin ihan passeli vehje.
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

tpp kirjoitti:Nonni. Nyt ne julkistivat koko setin. Melkoista. 2/3-tuumaisesta 6x17-senttiin kennoja. Siis 6x17 kenno joka kuvaa 25fps..! WTF! Laskekoon joku millaista bitratea tuo tuottaa.

Tuossa vielä esite jpegginä
57,5 GB sekunnissa pakkaamattomana, eli 3,4 teraa miniutissa... liekö tuollasta dataa pysty mikään raidi hässäkki edes ottaan vastaan...
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sauli Särkkä kirjoitti:No, jaa-a. Onhan se 20 000 dollariakin melko selvästi alle 35 000, mutta tarkkojen summien miettiminen lienee pilkun hyväksikäyttöä ainakin toistaiseksi, kunnes tiedetään muiden palikoiden hinnat ja lopulliset speksit.


-Sale
Jos tässä nyt otetaan kantaa otsikon mukaiseen DSMC tyyliseen kameraan niin RED tekee nyt tiliä ensimmäisenä markkinoilla tai siis kirjoittelee suuria lupauksia. Hinnat vain on aika huikeat.

Canonin ensimmäinen tämän suunnan kokeilu maksaa 2500€ ja siihen kun lisätään 2000€ rigi (sikahinta muutamasta putkenpätkästä) ja ulkoinen näytö niin ollaan kaukana REDin hinnoista.
Jos ja kun kamerat tähän suuntaan menee niin nähdään varmasti mielenkiintoisia värkkejä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Enkle
Viestit: 45
Liittynyt: Maalis 15, 2005 1 : 03

Viesti Kirjoittaja Enkle »

En tiedä minkä verran tietoa porukalla täällä on elävän kuvan puolelta, mutta kukaan REDin kilpailijoista ei tarjoa (tai edes ole esitellyt suunnittelevansa) mitään vastaavaa. Arrin ja Panavisionin kilpailevat mallit maksavat 10 kertaa enemmän, eivätkä ne pääse spekseissä edes lähelle. Sama homma koskee Phantomia, Viperia, Sonyn HD-tuotantokameroita ym. digitaalisia elokuvakameroita. REDin vehkeet eivät todellakaan ole kalliita, kun vertaa alan kamojen yleistä hintatasoa.

Itse odotin, että RED olisi tarjonnut jonkin enemmän stillpuoleen suuntautuneen tuotteen elokuvakameroiden ohella. Nyt ainoa "järkevä" paketti stillmiehelle lienee 2/3"- tai S35-kennoinen Scarlet, joka still-ominaisuudesta huolimatta on selkeästi pääasiallisesti elokuvakamera. Hinnat tarpeellisine kamoineen nopsasti arvioituna 5000-10000$ plus linssit päälle. Kallistako, ehkäpä juu kun vertaa still-runkoihin. Toisaalta kun miettii, että samalla vehkeellä saa sitten kuvattua HD-leffaa 120fps... Jaa-a.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

No prkl, täällähän oli jo topikki redistä ja ko. virman vermeistä.. turhaan avasin uuden. :) Noh, pitääpä tutustua mitä täällä on kirjoiteltu..

- Hans
Enkle
Viestit: 45
Liittynyt: Maalis 15, 2005 1 : 03

Viesti Kirjoittaja Enkle »

Hyviä tekstejä siellä, vois siirtää tänne tai nämä sinne tai jotain. =)
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Enkle kirjoitti:Hyviä tekstejä siellä, vois siirtää tänne tai nämä sinne tai jotain. =)
No tänne niitä sitten kannattaa siirtää jos jonnekin, täällähän oli hyvää infoa ja mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Etten sanoisi että ihmeellisen asiapitoisena säilynyt tämä topikki.. ;)

Siirtelen ko. tekstit tänne heti ehtiessäni ja linkkaan sieltä tänne.

- Hans
Enkle
Viestit: 45
Liittynyt: Maalis 15, 2005 1 : 03

Viesti Kirjoittaja Enkle »

Tuolla on suuntaa-antavia hintoja REDin "palikoista".

http://www.red.com/store

Kalliitahan ne ovat, pienetki osat. Kiintolevyn kaapeli 200$... :D
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Siirrän tässä muutamat tekstit tähän ketjuun, koska avasin samasta aiheesta keskustelun ja sinne ehti muutama viesti tulle. Aihe on kuitenkin sen verran samanlainen että ei näitä useampia kannata pitää auki. Eli tässä kaikki viestit ko. topikista:
hlehtine kirjoitti:Hieman aikaa sitten Canon 5D Mk2 -topikissa kirjoittelin tällaisen lainauksen:
hlehtine kirjoitti:...We have changed everything about Scarlet because the market has changed and we have discovered a lot of things in the process. We have a new vision.

Wipe you minds of the past announced Scarlet. Forget the design and forget the price. It is all different now. We think you will be surprised. Glad we didn't take any deposits... :-)


Jaahas, mitähän tuo the market has changed mahtaa tarkoittaa..? :)...
Tänään julkaistiin nyt sitten nuo uudet REDin kamerat, Scarlet ja EPIC. Itse nimittävät näitä uusia kameroitaan "DSMC System":ksi, eli "Digital Stills and Motion Camera". Lets you shoot no-compromise still or motion images with the same camera.

Aikamoisia vermeitä, tässä viestissä koko esite jpg -kuvina:

http://www.reduser.net/forum/showpost.p ... stcount=28

Suurimman kennon (Epic 617) koko 186mm x 56mm, kuvakoko (stillikuva siis) 28000pix x 9334pix / 261Mt / 16bit. Mainio panoraamakamerana? ;) Kuvaa 28K RAW -videota, editointiin vaadittava rauta ei ole varmaan aivan halpaa..? ;) Lenses: "to be announced".. :)

Mielenkiintoista noissa uusissa punaisissa on se että ovat modulaarisia, lähes kaikkea kameroissa voi vaihtaa tyyliin "kokoa oma kamerasi". Configure your camera to handle like a DSLR.. or a cinema camera.. or anything you can imagine.

Valitaan ensin "aivoiksi" Scarlet tai EPIC tietyllä kennolla ja sitten kaikki muu ympärillä onkin vaihdettavaa. Tuon mainitun julmetun ison lisäksi tarjolla on useita pienempiä kennokokoja mm. keskikokoon, kinokokoon ja pienempiin kokoihin. Laseja saa kiinni merkin oman lasitavaran lisäksi mm. Canonin, Nikonin ja Mamiyan laseja kennon koosta riippuen. Bajonetti on siis vaihdettavissa, sähköiset liitännät toimivat jne.

Aikanaan RED ONE -kameran ostaneet voivat vaihtaa EPIC:cciin niin että vanha laite hyvitetään täydestä hinnastaan(!!). Öhh.. melko reilua, eikö? Muitakin spesiaalipäivitystarjouksia antavat, voi toki olla päivittämättä mihinkään. ;)

-----------

Eli kyllä kuvauspuolella on odotettavissa tässä muutamien lähivuosien kuluessa varmaan aikamoisia uusia mahdollisuuksia, mistä erinäiset uudet kameramallit eri merkeiltä ovat jo antaneet viitteitä..

Toki nämä kaikki ovat REDin suhteen vasta lupauksia paperilla, joten katsotaan nyt millainen värkki sitten on reaalimaailmassa.. jos jotain menee pahasti pieleen niin otsikoita ei ole vaikea kuvitella.. EPIC FAIL ;)))

- Hans
Sauli Särkkä kirjoitti:Kyllähän Onen kohdalla oli paljon suuria lupauksia aikoinaan, monia epäilijöitä (tekniikkamaailmassa se on kuitenkin 9 kertaa 10:stä terveempää epäillä, kuin odottaa mahdottomia tai edes mahtavuuksia, kun moni asia perustuu uuteen, vielä kehitteillä olevaan tekniikaan), mutta RED One taisi lunastaa lupaukset suhteellisen hyvin. Leffapuolella homma näyttäisi toimivan..

-Sale
ahz kirjoitti:Itse olen vähän kahden vaiheilla noitten suhteen.

Toisaalta olen tosi innostunut siitä, että vihdoinkin tulee oikeasti modulaarisia järjestelmiä joita voi mukauttaa haluamaansa käyttöön.

Arveluttaa vaan tuo ergonomia, nuo kun on suunniteltu nimenomaan videokuvauksen ehdoilla. Ja hinnassakin se sitten näkyy, jos pelkkään valokuvaukseen ostaa niin maksaa aikapaljon ekstraa toiminnoista joita ei tarvitse (modulaarisuudesta huolimatta).
hlehtine kirjoitti:
ahz kirjoitti:Toisaalta olen tosi innostunut siitä, että vihdoinkin tulee oikeasti modulaarisia järjestelmiä joita voi mukauttaa haluamaansa käyttöön...Arveluttaa vaan tuo ergonomia, nuo kun on suunniteltu nimenomaan videokuvauksen ehdoilla.
Niin, nyt meillä on valokuvakamera jolla voi kuvata laadukasta videota ja sitten toisinpäin (tosin redin stillikuvien laatu on vielä todentamatta ;).

Itse ajattelisin että tämä on tosiaan vasta alkua ja aikanaan on vielä käsissä Kuvausvärkki(TM) jonka voi "rakentaa" eri palikoista oman mielensä mukaan, ja tosiaan tehdä siitä kameran joka sopii mahdollisimman hyvin just siihen omaan käyttöön, sekä ergonomialtaan että muuten. On se sitten liikkuvaa tai pysähtynyttä kuvaa.

Jos sitten kuvailee kumpaakin osastoa niin voi sitten hankkia hilut jolla kennon sisältävän "keskusyksikön" voi sovittaa aina tilanteeseen sopivaksi. Toki hätätapauksessa voisi käyttää mitä vain kuvaustapaa riippumatta siitä kumpaan käyttöön keskusyksikkö on sillä hetkellä sovitettu.

Eli teknisellä tasolla tapahtuisi tuo valokuva- ja elokuvakameran yhdentyminen, tiivistyen tuollaiseen pelkkään kennoyksikköön (toki useampaan erilaiseen josta valita), ergonomiaa ja oheislaitteita sitten soviteltaisiin ja kukin voisi hankkia käytön mukaan.

Noh, tämä nyt on tämmöistä haaveilua, vailla sen ihmeempää todellisuuspohjaa.. ;) Ei tuo kuitenkaan ihan mahdottomaltakaan tunnu, ollaan ehkä jo hieman tuollaisella tiellä..

Esteeksi tai vähintään hidasteeksi voivat toki tulla aivan muut syyt, vaikkapa näiden isojen firmojen kaupalliset intressit. Tämmöiset REDin tapaiset firmat ovat sinänsä hyviä että saavat isot valmistajat varpailleen tuotekehityksellään ja hinnoittelullaan..

- Hans
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Enkle kirjoitti:. Hinnat tarpeellisine kamoineen nopsasti arvioituna 5000-10000$ plus linssit päälle. Kallistako, ehkäpä juu kun vertaa still-runkoihin. Toisaalta kun miettii, että samalla vehkeellä saa sitten kuvattua HD-leffaa 120fps... Jaa-a.
...ehkä voisi pari tonnia pistää valokuvauskameraan eikä sitä juuri budjetissa huomaisi...voisi vaikka ottaa elokuvanteosta dokkaria.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
cabmo
Viestit: 589
Liittynyt: Maalis 06, 2007 21 : 51

Viesti Kirjoittaja cabmo »

ttv kirjoitti:
tpp kirjoitti:Nonni. Nyt ne julkistivat koko setin. Melkoista. 2/3-tuumaisesta 6x17-senttiin kennoja. Siis 6x17 kenno joka kuvaa 25fps..! WTF! Laskekoon joku millaista bitratea tuo tuottaa.

Tuossa vielä esite jpegginä
57,5 GB sekunnissa pakkaamattomana, eli 3,4 teraa miniutissa... liekö tuollasta dataa pysty mikään raidi hässäkki edes ottaan vastaan...
Jos oikein laskin, jos kiintolevyjen keskimääräinen kirjoitusnopeus on 70megaa/s, niin noita levyjä pitäisi löytyä väh. 850kpl Raid-0 systeemistä (59,5gigaa/s). Taas, jos kiintolevyt kirjoittasivat 50megaa/s, niin kiintolevyjä pitäisi löytyä väh. 1200kpl Raid-0 systeemistä (60gigaa/s).

Pelkästään tuo määrä kiintolevyjä maksaisi halvimmillaan useita kymmeniä tuhansia.
Vastaa Viestiin