Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Nappe1
Viestit: 1393
Liittynyt: Heinä 08, 2005 0 : 03
Paikkakunta: Kotka / Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

hkultala kirjoitti:
Nappe1 kirjoitti:Aika tarkalleen juuri sitä mitä odotinkin. Muotoilu ehkä enempi vielä järjestelmätyyliä. peruszoomien tuleminen oli melkein arvattavissa.

Eli vertailun vuoksi:
DMC-G1:
- 124 mm x 84 mm x 45 mm
- 380 g

E-420:
- 130 x 91 x 53 mm
- 440 g

painosta lähtenyt siis 60 grammaa ja koosta 0.6-0.8 cm joka sivulta. Kyllä tuo jonkun kokoinen kutistuminen kyllä on. Ei E-420:kään mikään jättiläinen ole.
Tuossa on vertailu paino ilman akkua vs paino akun kanssa.

Oikeasti G1 on 5g painavampi kuin E-420, kittiputken kanssa 10g painavampi.
Molemmat ovat Dpreviewin info sheeteistä poimittuja, että tiedätte kuinka vertailukelpoisia ko. saitin arvot sitten ovat. Tästähän se vasta sota saataisiinkin aikaiseksi kun rupeais E-400 kuvaajana inttään että G1:ssä on vakaaja, E-420:ssa ei tuohon massaaan ole edes kunnon kahvaa! (otetaan 100grammaa itseironiaa ja sotketaan megaketutusta rikkalapiollinen sekaan. Hiillostetaan karrelle ja työnnetään väkisin kurkusta alas mielellään tulihehkuisessa hiilihangossa.)

Loppupeleissä kaikkien DSLR:en paino on yksi suuri valtava vitsi. täysmetallinen OM-1 varustettuna primeillä 24/2.8, 50/1.4 ja 200/4 painaa laukussa noin kilon vähemmän kuin vastaava setti E-400 runkoon, joka se taas on digimaailman pienin ja kevyin.

On se tosiaan hienoa että tekniikka on mennyt eteenpäin. (ei varmaan digiänkyröiden suureksi riemuksi tartte sanoo että kiloon menee viittä vajaa aivan tautisesti kinofilmiä. Lienee tilavuus ennen vastassa kuin massa.)
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
datekk
Viestit: 186
Liittynyt: Kesä 16, 2004 17 : 47

Viesti Kirjoittaja datekk »

Ne viewfinderin 1.44 megapikseliä ovat muuten ihan niitä kotoisia dotseja, eli kolme dotsia on yksi pikseli. Siis siinä on 480k kpl oikeita pikseleitä ja reso on noin 800x600.
Nappe1
Viestit: 1393
Liittynyt: Heinä 08, 2005 0 : 03
Paikkakunta: Kotka / Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

datekk kirjoitti:Ne viewfinderin 1.44 megapikseliä ovat muuten ihan niitä kotoisia dotseja, eli kolme dotsia on yksi pikseli. Siis siinä on 480k kpl oikeita pikseleitä ja reso on noin 800x600.
vaan sitä en ymmärrä että jos niillä on RGB matriisinäyttö, niin miksi ihmeessä sitä pitää värisyklata (tai kolmoispyyhkäistä)?

Mitä hyötyä siittä on?
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
hkultala
Viestit: 920
Liittynyt: Huhti 07, 2004 10 : 22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hkultala »

Nappe1 kirjoitti:
datekk kirjoitti:Ne viewfinderin 1.44 megapikseliä ovat muuten ihan niitä kotoisia dotseja, eli kolme dotsia on yksi pikseli. Siis siinä on 480k kpl oikeita pikseleitä ja reso on noin 800x600.
vaan sitä en ymmärrä että jos niillä on RGB matriisinäyttö, niin miksi ihmeessä sitä pitää värisyklata (tai kolmoispyyhkäistä)?

Mitä hyötyä siittä on?
Normaalissa RGB-näytössä eri värit on vierekkäin, kolmasosa punaista, kolmasosa vihreää kolmasosa sinistä, vähän kuten normaalilla sensorilla paitsi että pattern on kolmi- eikä nelijakoinen ja muoto eri.

Tuossa panan etsimessä ne on ajallisesti peräkkäin, samaan paikkaan heijastetaan vuorotellen sininen, punainen, vihreä. DLP-videtykeissä on vastaava systeemi, siellä vaan 1) lamppu on aina väritön, pyörivällä värikalvopyörällä eikä eri lampulla valitana väri 2) heijastus tehdään peileillä jota käännellään mekaanisesti eikä LCDllä kuten panan etsimessä

Hyöty on se, että KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää punaista väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää vihreää väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää sinistä väriä.
E-620 + FL-50 +FL-36 + 12-60/2.8-4 + 50-200/2.8-3.5 SWD + 50/2 + 30/1.4 + 40-150/4-5.6 + EX-25
varalla/myynnissä: 14-42/3.5-5.6,
puolittain toimivat E-510, Fuji F11
Nappe1
Viestit: 1393
Liittynyt: Heinä 08, 2005 0 : 03
Paikkakunta: Kotka / Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

hkultala kirjoitti:
Nappe1 kirjoitti:
datekk kirjoitti:Ne viewfinderin 1.44 megapikseliä ovat muuten ihan niitä kotoisia dotseja, eli kolme dotsia on yksi pikseli. Siis siinä on 480k kpl oikeita pikseleitä ja reso on noin 800x600.
vaan sitä en ymmärrä että jos niillä on RGB matriisinäyttö, niin miksi ihmeessä sitä pitää värisyklata (tai kolmoispyyhkäistä)?

Mitä hyötyä siittä on?
Normaalissa RGB-näytössä eri värit on vierekkäin, kolmasosa punaista, kolmasosa vihreää kolmasosa sinistä, vähän kuten normaalilla sensorilla paitsi että pattern on kolmi- eikä nelijakoinen ja muoto eri.

Tuossa panan etsimessä ne on ajallisesti peräkkäin, samaan paikkaan heijastetaan vuorotellen sininen, punainen, vihreä. DLP-videtykeissä on vastaava systeemi, siellä vaan 1) lamppu on aina väritön, pyörivällä värikalvopyörällä eikä eri lampulla valitana väri 2) heijastus tehdään peileillä jota käännellään mekaanisesti eikä LCDllä kuten panan etsimessä

Hyöty on se, että KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää punaista väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää vihreää väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää sinistä väriä.
ok, eli siis väridefinitio/väriskaala näkyy laajempana ja pikseliterävyys näkyy silmälle parempana pyyhkäisyjen summan ansiosta? tarkkuuttahan tuo ei lisää yhtään.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
hkultala
Viestit: 920
Liittynyt: Huhti 07, 2004 10 : 22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hkultala »

Nappe1 kirjoitti:
hkultala kirjoitti:
Nappe1 kirjoitti: vaan sitä en ymmärrä että jos niillä on RGB matriisinäyttö, niin miksi ihmeessä sitä pitää värisyklata (tai kolmoispyyhkäistä)?

Mitä hyötyä siittä on?
Normaalissa RGB-näytössä eri värit on vierekkäin, kolmasosa punaista, kolmasosa vihreää kolmasosa sinistä, vähän kuten normaalilla sensorilla paitsi että pattern on kolmi- eikä nelijakoinen ja muoto eri.

Tuossa panan etsimessä ne on ajallisesti peräkkäin, samaan paikkaan heijastetaan vuorotellen sininen, punainen, vihreä. DLP-videtykeissä on vastaava systeemi, siellä vaan 1) lamppu on aina väritön, pyörivällä värikalvopyörällä eikä eri lampulla valitana väri 2) heijastus tehdään peileillä jota käännellään mekaanisesti eikä LCDllä kuten panan etsimessä

Hyöty on se, että KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää punaista väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää vihreää väriä, KOKO etsimen pinta-ala voi näyttää sinistä väriä.
ok, eli siis väridefinitio/väriskaala näkyy laajempana ja pikseliterävyys näkyy silmälle parempana pyyhkäisyjen summan ansiosta? tarkkuuttahan tuo ei lisää yhtään.
Pitipä lueskella asiasta lisää..

Tuo LCoS mahdollistaa suuremman tarkkuuden käyttämisen, eli valmistustekniikalla jolla olisi jossain koossa mahdollista tehdä esim. 640x480x3 TFT pystytäänkin tekemään 800x600 tai jopa vielä suuremman resoluution LCoS

Todennäköisesti myös kontrasti on parempi, mutten ole varma tästä.
E-620 + FL-50 +FL-36 + 12-60/2.8-4 + 50-200/2.8-3.5 SWD + 50/2 + 30/1.4 + 40-150/4-5.6 + EX-25
varalla/myynnissä: 14-42/3.5-5.6,
puolittain toimivat E-510, Fuji F11
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Nyt olis kiinnostavaa tietää , että näkyykö kästsoomatessa syväterävyys ja kuinka käytettävä se 5x - 10x suurennos evf:ssä todella on. 'valitettavasyti taitaa olla täyden aukon pelit taas ja evf:ssä laskennallisesti esitetään valotuksen muutokset.

Sinällänsä en sylje evf etsimessä ja live histogrammia yhtään. Tutuja kaikki UZ-770:ssä jossa ne olivat plussaa. Okei - EVF voi sekoilla kirkaassa valossa(päin nousevaa(laskevaa aurinkova) vaikka kuva onnistuisikin.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
JoannaK
Viestit: 417
Liittynyt: Kesä 09, 2006 23 : 47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JoannaK »

Se 20mm klasi näyttää ihan soveliaalta ja siistiltä, vaikkei vielä hetimiten tulekaan myyntiin. Kuva (protosta) löytyy http://www.digitalcamera.jp/ kun hieman kelaa alaspäin.

Ei se silti ihan pieneen taskuun mahdu, mutta varmaan pienempään kuin 420:n 25mm optiikalla.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

JoannaK kirjoitti:Se 20mm klasi näyttää ihan soveliaalta ja siistiltä, vaikkei vielä hetimiten tulekaan myyntiin. Kuva (protosta) löytyy http://www.digitalcamera.jp/ kun hieman kelaa alaspäin.

Ei se silti ihan pieneen taskuun mahdu, mutta varmaan pienempään kuin 420:n 25mm optiikalla.
Kieltämättä näppärän kokoinen tuo 20mm 1.7!

Olisi pirun hienoa jos noissa rungoissa tulisi hiukan "leicamainen" runko mutta edullisella tavalla. Tarkoitan hiukan katu-uskottavuutta vain. Pokkarin korvikkeeksi tai katuräpsyttimeksi tuollainen voisi olla erinomainen. Pieni pettymys siis nuo Panasonicin runkojen ulkoinen olemus, järkkärinä varsinaisesti ei kiinnosta.
JoannaK
Viestit: 417
Liittynyt: Kesä 09, 2006 23 : 47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JoannaK »

Kaikkia ei voi yksi muotoilu miellyttää. Minusta tuo näyttää liikaa ns. lelulta, eivätkä ne vivut kameran päällä vakuuta (etenkin se AF/Mf vaihtokytkin ???)...

Toisalta mietin tässä että kumminkin.. vaikka tuossa on kysymysmerkkejä/puutteita (kuten AF toimimattomuus isolla osalla jo olemassaolevia 4/3 optiikoita, kuvanvakaimen puute rungosta ja laitteen yleinen ulkonäkö) niin luulisin että tuo on kuitenkin lähinnä E-20:stä niiltä osin mitä siinä oli hyvää aikoinaan.

Jatkuva Liveview, peilittömyys (hiljainen toimintaääni ja vähemmän tärinöitä), lisäksi tuossa on (varmasti) e-20 nopeampi AF ja muistikortille kirjoitus, vähemmän kohinaa suuremmilla Iso arvoilla jne..
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Onhan tuossa kamerassa paljon hyviä puolia ja konsepti kiinnostaa itseäni paljon. Juuri katuräpsyttelyssä tuo olisi oikein kätevä. Kun kuvaa paljon liikenteessä, niin kätevä koko on plussaa. Kääntyvä näyttö on tosi fantsu ja TARKKA tarkennus on mielenkiintoinen. Mutta...

Tämä kamera on liian iso. Siitä kyllä saisi helposti pienemmänkin. En näe järkeä tehdä järkkärin näköistä kameraa, kun koko homman pointti on tehdä siitä PIENI. Uskallusta puuttuu Pasonicilta, kun tekevät siitä kameran joka näyttää kameralta... Tässä ajatellaan nyt sitä, että amerikan markkinat hyljeksivät tuotetta, jos se näyttää liian erikoiselta.

Vaikka en elokuvia kameralla kuvaakaan, niin leffamoodin jättäminen pois on sääli, varsinkin kun seuraava Panasonicci sen tarjoaa ja tää micro43 tukee leffamoodia. Mikä lie syynä.

Klasia on kyllä todella vähän tälle kameralle ja siksi tätä tuskin kovin moni kokeneempi kuvaaja pystyy käyttämään monipuolisesti. Kyllähän tää kamera kittilinssillä jo toimii lomakamerana, mutta kun eihän tälle ole vielä edes kunnollista superzoomia tarjolla. Sinsänsä tarjolla olevat kittiputket kattavat ihan mukavan 28-400 alueen.

Vanhat 4/3 objektiivit eivät tarkenna, koska tää contrast detect AF systeemi joutuu liikuttamaan lasia nopeampaa kuin mihin phase detect lasit on suunniteltu. Muutamathan niistä 4/3 laseista toimivat AF:llä. Maro-objektiivit vielä puuttuu. DPreview ja imaging-resource ovat onneksi kehuneet tarkennuksen nopeutta ja tarkkuutta (tarkempi kuin missään peilijärkkärissä :) Mistään ei tunnu löytyvän infoa, että mitkä 4/3 putket tarkentavat tällä G1:llä.

Tuo 20mm pannari näyttää jo sopivan pieneltä, mutta mielelläni ja mieluummin olisin silti ottanut vaikkapa 35mm f/1,7:n, kun se soveltuisi etäisyyksien puolesta paremmin potrettilinssiksi - pystyisi ottamaan pärstäkuvia ilman paisuneita neniä. Lisäksi tuo 20mm on liian laaja myös kissakuvaukseen... about 35-40mm olisi omaan käyttööni etäisyyksien hallinnan puolesta passeli (kun kuvaan eläviä olentoja)

20mm f/1,7: http://www.digitalcamera.jp/html/HotNew ... mF17-L.jpg

Isoin mystisyys on varmaan tuossa G1:ssä kennovakaajan puute, kun Olympuksen E-520:stäkin se löytyy. Nopeat kiinteäpolttoväliset kennovakaajalla olisivat olleet se juttu, joka olisi paljon lisännyt kiinnostusta tähän kameraan.

Ulkoinen salama näyttää ihan vitsiltä. Näyttää siltä, ettei tuo käänny/kallistu/kierry mihinkään suuntaan

Panasonic ei uskalla antaa muita sampleja kuin pari ISO 100 kuvaa, luultavasti korkeampien herkkyyksien laatu ei ole mitenkään tajuntaa räjäyttävää: http://panasonic.net/pavc/lumix/systemc ... index.html

Paha noista on sanoa juuri mitään. Kittiputkilla kuvattuja, aukot on pidetty aika suurina. Kakkoskuvan taustan kohinat ei täysin vakuuta.

imagin-resourcen preview:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG1/DMCG1A.HTM
On that topic, a senior Panasonic product planner who briefed us on the camera said that they actually could make even smaller bodies using the Micro Four Thirds standard, but they were concerned that US users in particular would find them too small
Siinä se tuli. Ameriikan perusjuntit haluaa ison kameran.
contrast-detect AF systems win big time over phase-detect ones when it comes to focus accuracy. Panasonic says that typical phase-detect AF systems can focus to within +/- 100 microns at the sensor plane, while contrast-detect systems routinely achieve accuracies twice that high, on the order of +/- 50 microns. Beyond basic accuracy, though, the fact that the G1's contrast-detect system will always be judging focus based on what the main imaging chip sees means that it will never have a problem with front- or back-focus, a common issue in conventional digital SLRs
Tuo se on sentään melko nastaa. Tuhansien eurojen pro-järkkärit tarkentaa päin persettä ja tällainen pokkarijärkkäri tarkentaa aina kohdalleen...

Tuskinpa tästä kamerasta tällaisena on itsellä mitenkään suurta iloa järkkärin ja pokkarin välissä. Ei taida olla oikein riittävän hyvä, eikä riittävän pieni. Tulevaisuudessa, jos vaikka Olympukselta tulisi kennovakaajalla varustettu PIENI kamera, niin olisi jo vähän kiinnostavampaa, mutta ehdottomasti pitäisi olla saatavilla myös
- lomaputki, kuten Panasocilta tulossa oleva 14-140
- niitä nopeita kiinteäpolttovälisiä, kuten se 20mm f/1.7 ja mielellään myös jotain sellaista kuin 35mm f/1.8 tai 35mm f/1.4.
- macroputket
- paremmat ulkoiset salamat
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

arn kirjoitti:Onhan tuossa kamerassa paljon hyviä puolia ja konsepti kiinnostaa itseäni paljon. Juuri katuräpsyttelyssä tuo olisi oikein kätevä. Kun kuvaa paljon liikenteessä, niin kätevä koko on plussaa. Kääntyvä näyttö on tosi fantsu ja TARKKA tarkennus on mielenkiintoinen. Mutta...

Tämä kamera on liian iso. Siitä kyllä saisi helposti pienemmänkin. En näe järkeä tehdä järkkärin näköistä kameraa, kun koko homman pointti on tehdä siitä PIENI. Uskallusta puuttuu Pasonicilta, kun tekevät siitä kameran joka näyttää kameralta... Tässä ajatellaan nyt sitä, että amerikan markkinat hyljeksivät tuotetta, jos se näyttää liian erikoiselta.

Vaikka en elokuvia kameralla kuvaakaan, niin leffamoodin jättäminen pois on sääli, varsinkin kun seuraava Panasonicci sen tarjoaa ja tää micro43 tukee leffamoodia. Mikä lie syynä.

Klasia on kyllä todella vähän tälle kameralle ja siksi tätä tuskin kovin moni kokeneempi kuvaaja pystyy käyttämään monipuolisesti. Kyllähän tää kamera kittilinssillä jo toimii lomakamerana, mutta kun eihän tälle ole vielä edes kunnollista superzoomia tarjolla. Sinsänsä tarjolla olevat kittiputket kattavat ihan mukavan 28-400 alueen.

Vanhat 4/3 objektiivit eivät tarkenna, koska tää contrast detect AF systeemi joutuu liikuttamaan lasia nopeampaa kuin mihin phase detect lasit on suunniteltu. Muutamathan niistä 4/3 laseista toimivat AF:llä. Maro-objektiivit vielä puuttuu. DPreview ja imaging-resource ovat onneksi kehuneet tarkennuksen nopeutta ja tarkkuutta (tarkempi kuin missään peilijärkkärissä :) Mistään ei tunnu löytyvän infoa, että mitkä 4/3 putket tarkentavat tällä G1:llä.

Tuo 20mm pannari näyttää jo sopivan pieneltä, mutta mielelläni ja mieluummin olisin silti ottanut vaikkapa 35mm f/1,7:n, kun se soveltuisi etäisyyksien puolesta paremmin potrettilinssiksi - pystyisi ottamaan pärstäkuvia ilman paisuneita neniä. Lisäksi tuo 20mm on liian laaja myös kissakuvaukseen... about 35-40mm olisi omaan käyttööni etäisyyksien hallinnan puolesta passeli (kun kuvaan eläviä olentoja)

20mm f/1,7: http://www.digitalcamera.jp/html/HotNew ... mF17-L.jpg

Isoin mystisyys on varmaan tuossa G1:ssä kennovakaajan puute, kun Olympuksen E-520:stäkin se löytyy. Nopeat kiinteäpolttoväliset kennovakaajalla olisivat olleet se juttu, joka olisi paljon lisännyt kiinnostusta tähän kameraan.

Ulkoinen salama näyttää ihan vitsiltä. Näyttää siltä, ettei tuo käänny/kallistu/kierry mihinkään suuntaan

Panasonic ei uskalla antaa muita sampleja kuin pari ISO 100 kuvaa, luultavasti korkeampien herkkyyksien laatu ei ole mitenkään tajuntaa räjäyttävää: http://panasonic.net/pavc/lumix/systemc ... index.html

Paha noista on sanoa juuri mitään. Kittiputkilla kuvattuja, aukot on pidetty aika suurina. Kakkoskuvan taustan kohinat ei täysin vakuuta.

imagin-resourcen preview:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG1/DMCG1A.HTM
On that topic, a senior Panasonic product planner who briefed us on the camera said that they actually could make even smaller bodies using the Micro Four Thirds standard, but they were concerned that US users in particular would find them too small
Siinä se tuli. Ameriikan perusjuntit haluaa ison kameran.
contrast-detect AF systems win big time over phase-detect ones when it comes to focus accuracy. Panasonic says that typical phase-detect AF systems can focus to within +/- 100 microns at the sensor plane, while contrast-detect systems routinely achieve accuracies twice that high, on the order of +/- 50 microns. Beyond basic accuracy, though, the fact that the G1's contrast-detect system will always be judging focus based on what the main imaging chip sees means that it will never have a problem with front- or back-focus, a common issue in conventional digital SLRs
Tuo se on sentään melko nastaa. Tuhansien eurojen pro-järkkärit tarkentaa päin persettä ja tällainen pokkarijärkkäri tarkentaa aina kohdalleen...

Tuskinpa tästä kamerasta tällaisena on itsellä mitenkään suurta iloa järkkärin ja pokkarin välissä. Ei taida olla oikein riittävän hyvä, eikä riittävän pieni. Tulevaisuudessa, jos vaikka Olympukselta tulisi kennovakaajalla varustettu PIENI kamera, niin olisi jo vähän kiinnostavampaa, mutta ehdottomasti pitäisi olla saatavilla myös
- lomaputki, kuten Panasocilta tulossa oleva 14-140
- niitä nopeita kiinteäpolttovälisiä, kuten se 20mm f/1.7 ja mielellään myös jotain sellaista kuin 35mm f/1.8 tai 35mm f/1.4.
- macroputket
- paremmat ulkoiset salamat
Eli yhteenvetona: ei ylitä ostokynnystä.
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

nomad kirjoitti:Eli yhteenvetona: ei ylitä ostokynnystä.
Ei vielä. Jos tuo systeemi kehittyy suuntaan, jonne varmaan useimmat minun lisäkseni sen haluavat kehittyvän, niin sitten tämän kameran jostain seuraajasta voi tulla hyvin kiinnostava.
telegram
Viestit: 1455
Liittynyt: Tammi 15, 2007 18 : 13

Viesti Kirjoittaja telegram »

arn kirjoitti:
nomad kirjoitti:Eli yhteenvetona: ei ylitä ostokynnystä.
Ei vielä. Jos tuo systeemi kehittyy suuntaan, jonne varmaan useimmat minun lisäkseni sen haluavat kehittyvän, niin sitten tämän kameran jostain seuraajasta voi tulla hyvin kiinnostava.
Joo, täytyy odotella mitä Leica ja Olympus saavat aikaiseksi. Panasonicista ei ole koskaan ollut kompaktia kummempien kameroiden valmistajaksi.

edit: Contax G2-tyylinen ja kokoinen ja järjellisesti hinnoiteltu pieni mittaetsindigi niin sillä voisin korvata nykyisen digikalustoni, jonka jäljellä olevissa käyttötarpeissa pieni koko olisi vain eduksi.
TTH1
Viestit: 987
Liittynyt: Touko 27, 2007 2 : 20

Viesti Kirjoittaja TTH1 »

Ei olisi hullumpaa jos Sigma tekisi seuraavan DP-sarjan pokkarin Micro neljäkolmosella :P Sitten kyllä lähtisi heti SD14 vaihtoon.
Foveon X3
Flickri
JoannaK
Viestit: 417
Liittynyt: Kesä 09, 2006 23 : 47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JoannaK »

Arn: kannattaa salamien osalta muistaa että ainakin aiemmin Olympuksen ja Panasonicin salamat ovat olleet 4/3 myötä täysin yhteensopivia ja vaihtokelpoisia. (ainakin tietääkseni, en ole itse kokeillut). Lisäksi Metz:it toimivat ainakin aiemmin molemissa.

Olettaisin siis että tuohon G1seen käy edelleen kiinni ne aiemmatkin 4/3 salamat (siis ohjeluvut 36 ja 50) joista ainakin tuo FL-36 (panasonicin nimi on eri, mutta ihan sama laite se on ainakin kuvissa) on kohtuullisen kokoinen pikkukameroihinkin.
Sitä en tiedä onko Panalla yhtään kameraa jossa olisi tuo Olympuksella (ja metzillä) oleva langaton ohjaus.. Tuommoisen kevyen kameran kanssa pari erilleen sijoitettua RC salamaa tekisi oikein gutaa..

TTH1: Saas nähdä. Ajatus kiinnostaisi kyllä minuakin, olisi kiva nähdä mihin se kennotekniikka pystyy ZD optiikoiden kanssa.
Nappe1
Viestit: 1393
Liittynyt: Heinä 08, 2005 0 : 03
Paikkakunta: Kotka / Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

http://www.digitalcamera.jp/html/HotNew ... -097-L.jpg

EDIT: että siittä vaan jokakodin insinöörit miettimään miten tuota pakettia oikeasti voidaan kutistaa.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Nappe1 kirjoitti: EDIT: että siittä vaan jokakodin insinöörit miettimään miten tuota pakettia oikeasti voidaan kutistaa.
Tuon käsikahvan voi poistaa, jos tekee rungosta enemmän Leica-tyyppisen. Kääntyvä näyttö on toisaalta kätevä, mutta toisaalta tekee kamerasta paksumman. Sisäinen salama tulee eteen tarpeettomasti, ikäänkuin kamerassa muka olisi optinen etsin sillä kohtaa (sisäisen salaman voi saranoidakin, jotta se nousee ylemmäs, näitä designeja on nähty ennenkin). EVF taas työntyy taakse aika pitkälle. Olisi tuosta mahdollista ottaa sentti, pari pois paksuudesta. Tällöin siitä tulisi varsin taskukokoinen pannariobjektiivin kanssa.

Vielä siitä kenelle tuo G1 soveltuu...
niille jotka valitsevat ensimmäistä Kameraansa, siis järkkäriä tai muuten monipuolista ja hyvin varusteltua kameraa, tuo G1 lienee tuollaisenaankin hyvä vaihtoehto muiden joukossa. Tai ylipäätänsä niille, jotka eivät ole haalineet laajempaa järjestelmää tai eivät vain tarvitse monipuolista välineistöä kuvaamiseen. Varsinkin jos alkuvaiheessa (jos koskaan) ei tule tarvitsemaan muuta kuin kittiobjektiivin. Se, että se ei välttämättä minua tai monia muita foorumilaisia puhuttele, jotka ovat kuvanneet jo pitempään, ei tietenkään tee siitä hyödytöntä tuotetta.
JoannaK
Viestit: 417
Liittynyt: Kesä 09, 2006 23 : 47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JoannaK »

nääh.. kunhan pistetään viisi vuotta aikaa niin vastaavan rungon paksuudesta on ainakin yhtä monta milliä pois, voi hyvin olla kymmenenkin.

Elektroniikka pienenee kun integraatioaste kasvaa, tuossa koneessa on aika julman iso piirilevy (laitteen laidasta laitaan) jossa on useampia erillisiä piirejä jotka saadaan paljon pienempään parissa vuodessa.

Optiset elementit ovat kehittyneet hyvää tahtia (supertaitekertoimet, tuplaasfääriset linssit jne) ja vaikkeivat kaikki keksinnöt ole laajemmin yleistyneet (minne jäi telepuolella esim DO klasit?) kehitystä tapahtuu joka vuosi.

Mekaanisesti, kyse on aina materiaalien valinnasta ja kestävyysvaatimuksta. Ja on uskottavaa ettei tuo nyt ole se ihan perus-halpis-minimalli mitä voi olla tulossa vaikkapa vuoden sisällä.

Lisäksi tuosta olisi jo nykyiselläkin tekniikalla (panasonicin oma lausunto) saanut puristettua pienemmän mutta halusivat alkaa laitteiden julkaisun 'traditionaalisesti'. Ilmeisesti pyrkivät varmistamaan laitteen (standardin) hyvän markkinoille tulon ja massamyynnin eivätkä ota riskiä jonkin eksoottisen ulkonäön kanssa.
Nappe1
Viestit: 1393
Liittynyt: Heinä 08, 2005 0 : 03
Paikkakunta: Kotka / Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

JoannaK kirjoitti:nääh.. kunhan pistetään viisi vuotta aikaa niin vastaavan rungon paksuudesta on ainakin yhtä monta milliä pois, voi hyvin olla kymmenenkin.

Elektroniikka pienenee kun integraatioaste kasvaa, tuossa koneessa on aika julman iso piirilevy (laitteen laidasta laitaan) jossa on useampia erillisiä piirejä jotka saadaan paljon pienempään parissa vuodessa.

Optiset elementit ovat kehittyneet hyvää tahtia (supertaitekertoimet, tuplaasfääriset linssit jne) ja vaikkeivat kaikki keksinnöt ole laajemmin yleistyneet (minne jäi telepuolella esim DO klasit?) kehitystä tapahtuu joka vuosi.

Mekaanisesti, kyse on aina materiaalien valinnasta ja kestävyysvaatimuksta. Ja on uskottavaa ettei tuo nyt ole se ihan perus-halpis-minimalli mitä voi olla tulossa vaikkapa vuoden sisällä.

Lisäksi tuosta olisi jo nykyiselläkin tekniikalla (panasonicin oma lausunto) saanut puristettua pienemmän mutta halusivat alkaa laitteiden julkaisun 'traditionaalisesti'. Ilmeisesti pyrkivät varmistamaan laitteen (standardin) hyvän markkinoille tulon ja massamyynnin eivätkä ota riskiä jonkin eksoottisen ulkonäön kanssa.
tekniikka todellakin kehittyy, sitä en kiistä, mutta kun se ohut kamera halutaan nyt heti. Toinen ongelma on että ollaan vaatimassa samaan aikaan pienentämisen kanssa lisää tekniikkaa ja ominaisuuksia siihen pienempään tilaan. Sääsuojaus ja runkovakaaja (joka muuten tekee useamman millin lisää paksuutta E-5x0 runkoon verrattuna E-4x0 sarjaan, eikä tässä tuo piirtoetäisyyden muutos muuta mitään, koska tila tarvitaan piirtopinnan takaa, ei edestä.) nyt kovimpina vaatimuslistalla.

Tuosta läpileikkauskuvasta näkee selvästi ainakin sen että iso etsin, olkoonkin sitten EVF, vie paljon tilaa syvyyssuunnassa. 1.4 kerroin ei tule ilman useampaa etsinlinssiä. Eli vaikka tuo salama tuosta olisi siirrettykkin muualle, ei se tuota kuhmua poistaisi. Se että etsin voi olla muualla kuin linssin kohdalla pitää paikkansa, mutta epäilen vahvasti että Olylla ei enää riitä markkinointiosastolla uskoa että Pen F tyylin muotoilu toimisi. E-300 ja E-330 kohdalla aika moni pudotti kameran pois listalta ihan koska se ei näyttänyt oikealta kameralta.

Dpreviewin foorumeilla jo veikkaillaankin että Panasonic lienee pitänee tuon etsimen vain itsellään, koska se on sen verran kallista tuotekehitys high techiä pro tason videokameroista, joten moni uskoo Olyn etsimen olevan huomattavasti pienempi.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
Vastaa Viestiin