tere,JupJup kirjoitti:Kiitos kiitos. Laittelen käyttökokemuksia sitten kunhan saan kameran käsiini (toivottavasti pian) ja vähän aikaa siihen päälle.Harald II kirjoitti:Tervetuloa takaisin :-)
--------------------------------
On muuten tulossa 18-55 II -version kittilinssin kanssa, toivottavasti on kevyeen käyttöön kelpaava. K10D -ostoksen kanssa tein aikoinani sen virheen, etten ottanut kittilinssiä mukaan, ja se olisi silloin kuitenkin ollut muutamia kertoja ihan mukava olla olemassa. (kameran mukanahan se on melkein ilmainen)
Varsinaista yleislinssiä ja ehkä tele+laajakulmazoomien puolta voinen pohtia vasta sitten kun 5D menee kaupaksi, saa nyt nähdä: Tuo yleislinssin valinta onkin itse asiassa aika vaikea juttu nyt, kun on tottunut 24-135 tamroniin: Aivan vastaavaa kun ei aps:lle ole saatavissa. Canonin kanssa on lisäksi tosiaan ollut kaksi zoomia käytössä tuolle alueelle: 28-75/2.8 (valovoiman takia) ja sitten tuo 24-135, ja nyt tuntuisi siltä että mielellään homaisin tilalle vain yhden ja yleiskäyttöisen.
Pentaxin 16-50/2.8 kiinnostaa laajakulmaisuudellaan ja valovoimallaan, (+rakenne) mutta vähän pelottaa, että mitä saa jos sellaisen tilaa. Sigman 17-70/2.8-4.5 voisi olla aika hyvä kompromissi polttovälin ja valovoiman suhteen mutta riittääkö laatu? Pentaxin 17-70/4 voisi olettaa olevan laadukas ja hyväkäytöksinen. Sitten on vielä tietysti nuo valovoimattomammat superzoomit, mutta niiden kaverkiksi tarvitsee sitten melkein jo jonkun 2.8 zoomin lisäksi, ja laajakulmapääkin jää 18mm kohdalle ilman erillistä laajakulmaa... Tamronin 17-50/2.8 voisi olla ihan hyvä kaveri jonkun 50mm:stä alkavan telezoomin kanssa, mutta tamronilla taitaa olla ihan yhtä pahoja laatuheittoja kuin pentaxillakin tuossa luokassa... sigma 18-50/2.8 olisi hyvä, mutta laajakulmaa ei ole ehkä tarpeeksi. Tiedä häntä mitä tulee. 50mm loppuvaan zoomiin melkein tarvitsee jotain polttovälia kuitenkin sinne 50-135mm väliin, ja 135mm minulla toisaalta jo on.
Itse olen ratkaissut tuon pitämällä kevyt (ja yllättävän hyvä) Kit 18-55II mukana laukussa yhdessä Tamron 28-75/2.8:n kanssa. Lisäksi minulla on "remmissä" Zenitarin 16/2.8 fisu, Pentax A50/1.7 ja Sigman 50/2.8 makro (lisäksi Kenkon 2x jatke sigman makroa varten - toimii aika mukavasti, mutta jos budjetti ei olisi vastassa hommaisin jonkun 100mm makron viisikymppisen tilalle). Pidempään polttoväli tarpeeseen löytyy lisäksi näpsäkkä DA 50-200 zuumi ja Sigman 50-500 Bigma.
Tamron 28-75/2.8:sta on pikkuhiljaa tullut meikäläisen peruslinssi, hyvä lähes joka tarpeeseen, olen ollut erittäin tyytyväinen siihen.
Sigman 17-70/2.8-4.5 minulla oli jokunen aika sitten - ei ollenkaan huono, mutta kaipasin valovoimaa lisää ja ero Kit 18-55 II:een oli turhan pieni. Päätin mielummin yrittää valovoimaisella Tamronilla ja pitää kitti. Pentaxin tuleva 17-70/4 kiinnostaa silti, varsinkin jos piirto olisi vielä selkeästi Sigmaa parempi...
Ari