Olympus E-510

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

kenleh2 kirjoitti:
bababoboo kirjoitti:Joo, kieltämättä vaikuttaa hyvältä laitteelta, ainoat mustat pilvet ovat ehkä aavistuksen latteaksi haukuttu värimaailma toisissa tapauksissa sekä kohina, lisäksi jostain syystä huolettaa, että onko jatkossa riittävästi erilaisia objekteja eri tarpeisiin.
Lattea värimaailma? eikös värit ovat eloisammasta päästä olyllä.
Eihän se mikään foveon tai fuji ole mutta, silti paremmasta päästä
Aika hassua puhetta, tutustukaa ensin laitteisiin ja kommentoikaa vasta sitten. E-510:tä Löytyy niin paljon värisäätöjä, että kuvasta saa minkämoisen värisen hyvänsä. 15x15 eri väriasetusta jokaiselle ohjelmalle, sekä WB:n säädöt lisäksi. Ellei tuolla saa karkkivärejä, niin ei sitten millään. En vain ymmärrä, mihin karkkeja tarvitaan. Itselläni on kolme Olympusta. E-3:n väit tehdasasetuksilla parhaimmillaan, E-330:ssa AutoWB:n värikorjaus pari askelta lämpimämmäksi ja sekin on joskus liikaa.

E-510;ssä ei kohinaa ole, pienillä ISOilla jopa vähempi kuin E-3:ssa.

Objektiiveja on pilvin pimein. Kome valmistajaa tekee 4/3 systeemiin optimoituja, noin suunnilleen 30 erilaista, taitaa olla enempi kuin muilla merkeillä kennon mukaan optimoituja. Lisäksi melkein kaikki muiden valmistajien objektiivit saa kiinni adapterilla, joita on markkinoilla pilvin sysimustin.

Niin ja sitten vielä. En saa provikkaa Olympukselta, enkä välitä mitä merkkiä ostatte ja kuinka monta. mutta älkää antako väärää todistusta, kun ette kerran totuutta tiedä.
UnskiVee
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kenleh2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenleh2 »

UnskiV kirjoitti:
kenleh2 kirjoitti:
bababoboo kirjoitti:Joo, kieltämättä vaikuttaa hyvältä laitteelta, ainoat mustat pilvet ovat ehkä aavistuksen latteaksi haukuttu värimaailma toisissa tapauksissa sekä kohina, lisäksi jostain syystä huolettaa, että onko jatkossa riittävästi erilaisia objekteja eri tarpeisiin.
Lattea värimaailma? eikös värit ovat eloisammasta päästä olyllä.
Eihän se mikään foveon tai fuji ole mutta, silti paremmasta päästä
Aika hassua puhetta, tutustukaa ensin laitteisiin ja kommentoikaa vasta sitten. E-510:tä Löytyy niin paljon värisäätöjä, että kuvasta saa minkämoisen värisen hyvänsä. 15x15 eri väriasetusta jokaiselle ohjelmalle, sekä WB:n säädöt lisäksi. Ellei tuolla saa karkkivärejä, niin ei sitten millään. En vain ymmärrä, mihin karkkeja tarvitaan. Itselläni on kolme Olympusta. E-3:n väit tehdasasetuksilla parhaimmillaan, E-330:ssa AutoWB:n värikorjaus pari askelta lämpimämmäksi ja sekin on joskus liikaa.

E-510;ssä ei kohinaa ole, pienillä ISOilla jopa vähempi kuin E-3:ssa.

Objektiiveja on pilvin pimein. Kome valmistajaa tekee 4/3 systeemiin optimoituja, noin suunnilleen 30 erilaista, taitaa olla enempi kuin muilla merkeillä kennon mukaan optimoituja. Lisäksi melkein kaikki muiden valmistajien objektiivit saa kiinni adapterilla, joita on markkinoilla pilvin sysimustin.

Niin ja sitten vielä. En saa provikkaa Olympukselta, enkä välitä mitä merkkiä ostatte ja kuinka monta. mutta älkää antako väärää todistusta, kun ette kerran totuutta tiedä.
Liitätkö mutkin tähän kun monikossa puhut?
Ja olen kiitos kokeillut olympusta e-510 muodossa ja omistan e-3 nikon vehkeiden ohella..
UnskiV
Viesti:

Tarkoitin tuolla jutullani hieman kärjistää kommentoijia, jotka eivät omaa minkäänmoista kokemusta kulloinkin kyseessäolevasta kamerasta, mutta neuvovat ostajia kuulemiensa juttujen perusteella.

Sinähän et moittinut E-510:ä pliisuksita tai värittömäksi, joten ei kai sinulla ole asiaa papukauppaan. Toivottavasti. Otin tarinasi mukaan oikeastaan siksi, että se oli lähes ainoa joka ei moittinut kyseistä kameraa.
UnskiVee
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

Melkein voisi kuitata kaikki tekniikkaan liittyvät väittelyt seuraavalla lauseella. Jokainen pitää omia valintojaan erinomaisina.

Mutta jotta ihmisillä olisi tekemistä niin väittely jatkukoon.
Itse kannan korteni kekoon ja mollaankin Olyjen rimpulamaisuutta ja 4/3:sta.
UnskiV
Viesti:

kaapu kirjoitti:Melkein voisi kuitata kaikki tekniikkaan liittyvät väittelyt seuraavalla lauseella. Jokainen pitää omia valintojaan erinomaisina.

Mutta jotta ihmisillä olisi tekemistä niin väittely jatkukoon.
Itse kannan korteni kekoon ja mollaankin Olyjen rimpulamaisuutta ja 4/3:sta.
Jottei moden tarttis taas poistaa osia tästä säikeestä, niin pysytään asialinjoilla ja jätetään mollaaminen.

Olen seurannut tätä mollaamista useita vuosia, on sitten kyseessä kamera tai jokin muu laite. Kun täällä joku pyytää neuvoa kameran ostoon, niin heti löytyy mollaajia, mutta niitä asiallisia viestejä ei löydy, mollauksia kyllä. Olen mielestäni puolueettomasti kertonut Olyn kameroista sellaisa asioita jotka tiedän ja tunnen. En kuitenkaan ole ketään yllyttänyt ostamaan Olya, vaan sellaisen kameran joka miellyttää itse ostajaa, ei minua.

Tiedän Olyjen hyvät ja huonot puolet ja kerron niistä. Tietääkö kysyjä ne, vai miksi hän kysyy? On ostajalle karhunpalvelus mollata jotakin kameraa ja varsinkin kuin omakohtainen kokemus puuttuu, eikä tiedä mistä puhuu. Kahdeksan viimeisen vuoden aikana olen ostanut kahdeksan digiOlya, niistä kolme on tälläkin hetkellä käytössä ja tiedän mistä puhun.

On hyvä että tarjolla on montaa eri merkkiä ja tyyppiä, joten jokainen löytää omansa, mutta mitään vaihtoehtoa ei tulisi karsia pois, siksi että joku mollaa sitä. Kun mollaat 4/3 systeemiä, niin tiedätkö mitä se tyyppimerkintä todellisuudessä tarkoittaa, ei suinkaan kuvasuhdetta, vaan vallan jotakin muuta. Olen senkin täällä joskus kertonut, jotta etsikää. Toisaalta 4/3 kuvasuhde on joissakin tapauksissa hyvä, joissakin ei, jotkut tykkää siitä, jotkut ei. Minua se ei häiritse, lisäksi se hyödyntää objektiivin pyöreän piirtoalan tahokkaasti/tehokkaammin.

Toivottavasti kaikki ymmärtävät, että puhun asioista, en henkilöistä, joten turha poiketa papukaupassa, siihen keskusteluun en osallistu.
UnskiVee
bababoboo

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

Niin, itse en ko. laitetta ole käyttänyt ikinä elämässäni paria testikuvaa suuremmin, perustin tuon värimaailma-väitteen lähinnä kirjoitukseen Dpreviewin arvostelusta mitä laitteen dynamiikkaan tulee:

Of course there are some important negatives; like the E-410 we were disappointed with the E-510's dynamic range, which tends to clip highlights harshly and can mean the difference between a blue sky and a washed out one.

Sama taho mainitsi seuraavan laitteen miinuspuolella:

Visibly noisier results than most competitors above ISO 400

Korostetaan, että en omista mitään 'kilpailevaakaan' merkkiä, vaan olen hommaamassa ensimmäistä järkkäriä näillä näppäimillä ja kuten aiemmin kirjoitettuna, Olympuksen E-510 on yksi vaihtoehto.

Vastauksia on toki mukava aina saada, plussaa jos niistä on vielä jotain hyötyä. =)
UnskiV
Viesti:

En aina oikein ymmärrä, mitä noissa testeissä haetaan ja miksi esim. dynamiikka on testeissä vähän mitä sattuu. En silti tyrmäisi ketään testaajaa, testi on testi ja sillä sipuli.

Kohinatesteissä on sama juttu, joskus teksti kertoo aivan eri asiaa, mitä mallikuvat.

Itsekin olen joskus kokinoita kokeillut, mutta kun kohinasta ei käytännön kuvauksesa ole mitään haittaa, niin en paljolti siihen perustaisi. Lisäksi kohina esiintyy eri kuvissa eri tavalla, jotkin pinnat ovat erittäin herkkiä ja toiset taas ei kohise millään asetuksella.

Jossakin kameroissa kohina on kuritettu ohjelmallisesti, mutta usein menetetty kuvan tarkkuutta. siinäkin asiassa on jokin kultainen keskitie. Sanoisin, että tämän päivän kuluttajaluokan kamerat eivät kohise siten, että siitä olisi normaali harrastajakuvaajalle mitään haittaa.

Otin joskus Dpreviewin sivuilta eri kameroiden kohinatestejä ja laitoin niistä yhteenvedon. Kun katsoo tuota kuvaa, ei oikein ymmärrä mitenkä E-510 voi moittia kohinasta. Eikä tuo testi kaikenkaikkiaan kerro käytännön kuvauksesta yhtikäs mitään.

http://personal.inet.fi/koti/unski2/kohina2.htm
UnskiVee
bababoboo

Joo, sehän se on testien ongelma oli aihe mikä hyvänsä, että ne ovat ikävä kyllä tekijänsä näköisiä ja niissä voidaan jopa tarkoituksella painottaa asioita jotka eivät ehkä ole edes totta.

Tällä hetkellä tarvitsen lähinnä vain perusteen sille, että minun kannattaa maksaa 100 euroa lisää tuosta Olympuksen paketista jossa on siis tuplakitit: 14-42mm + 40-150mm, tai, että minun pitää maksaa 100 euroa vähemmän ja ottaa matkaa Sonyn Alpha-200 18-70mm putkella. Toki joku voi kerettiläisesti vielä yrittää puhua minut ympäri johonkin toiseenkin merkkiin, esim. Canonin uuteen D450 -malliin, tosin jos se on yhtään 400D -mallin kaltainen ruoska, niin ei kiitos. Sonyn hankkimista haittaa kyllä suuresti se, että sitä ei oikein meinaa löytyä mistään kunnollisista testeistä ja testikuvienkin etsiminen on työlästä.
kenleh2
Viesti:

Sinällänsä on kyllä ihmeteltävää mitä olympus on tehnyt oman erikoissurkean asemansa saamiseksi, ihmisten keskuudessa.

Senkö takia, että kameramerkillä on selkeästi oma ideologia ja tarjoaa vaihtoehdon Nikon ja Canon ideologialle?

Merkki tarjoaa jo kittiputkista lähtien erittäin laadukasta lasitavaraa. On toki sanottava, että top pro lasit ovat kalliita.
Mutta onko joka Canonistilla tai Nikonistilla 500mm tele kaapissa, halpoja ei ole nekään.

Ja esim. 12-60 ja 50-200mm zuiko voi tulla halvemmakasi kuin Nikonin ja Canonin vastaava yhdistelmä.

Olympuksen toteutukset ovat usein kypsiä ja toimivia ratkaisuja kuten pölynpoisto ja kennovakaus, samaa ei voi aina sanoa kilpailijoiden ratkaisuista.

Itselläni oli hieman hankalaa suhtautua olympuksen runkoihin Nikonistina (koko asia), se muuttui e-3 myötä. Ja nyt tässä kuolataan e-420 ja pannarin perään pokkarinäkökulmasta.

Lisäksi mielestäni olympus on tsempannut hyvin tuon kohina aspektin kanssa nykymalleissa.

Omasta mielestäni olympus tarjoaa huikeaa hinta laatusuhdetta, ehkä porukan parasta jos katsoo mitä e-510 maksaa tuplakittinä.
Olympuksen kanssa kaupan päälle saa eloisat värit.

Totuus lienee, että valtaosa järkkärien osastajista ei osta muuta objektiivejä kuin mukana tulleen kittitötterön, joten mitä väliä sillä on onko kaikilla merkeillä tarjota kaikenlaisia objektiivejä jos perustarpeet on katettu.

Kaikilla merkeillä on vahvuutensa ja heikkoutensa. Yllättävää että kaikissa merkeissä on että ne ottaa valokuvia ;)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Mitä narinaa toi nyt on? Jos on itsetunto-ongelmia, niin pitää ostaa canon.

Pää pystyyn ja kuvaamaan!
kenleh2
Viesti:

nomad kirjoitti:Mitä narinaa toi nyt on? Jos on itsetunto-ongelmia, niin pitää ostaa canon.

Pää pystyyn ja kuvaamaan!
Ei tuo mitään narinaa ole vaan komentti olympus komentointiin.
telegram

Viesti Kirjoittaja telegram »

kenleh2 kirjoitti: Totuus lienee, että valtaosa järkkärien osastajista ei osta muuta objektiivejä kuin mukana tulleen kittitötterön, joten mitä väliä sillä on onko kaikilla merkeillä tarjota kaikenlaisia objektiivejä jos perustarpeet on katettu.
Suurimmalle osalle näistä järkkärien ostajista huonoimpienkin kittiputkien tuottama kuva on aivan riittävän hyvä. Halpisjärkkärikin takaa paremman väen pokkareihinkin verrattuna niin hyvän kuvanlaadun, että eron huomaa kehnommallakin kittiputkella otetuista kuvista. Ne kuvaajat, joille kuvanlaadulla ym. seikoilla on enempi merkitystä, ennen pitkää lopulta tuskastunevat parempienkin kittiputkien huonoon valovoimaan, jolloin objektiiviostokset kutsuvat. ;-)

No juu, mutta yksi puute Olympuksen mallistossa on kuitenkin. Harrastelijamalleista paremmasskaan ei taida olla kahta säätöpyörää, kakkoslcd:tä, oikeaa tarkennuksen apuvaloa. Nämä on tai on olematta puutteita, kuvaajasta riippuen. Itse kun olen tottunut, en enää suostuisi mm. kuvaajan tyhmältä näyttämään saavaan salamastroboon tarkennuksen tueksi.

Itse asiassa melkein kaikki nykyjärkkärit räpsyttävät salamaa tarkennuksen apuna, mikä on kyllä niin kus*nen ratkaisu ettei mitään rajaa.
kenleh2
Viesti:

telegram kirjoitti:
No juu, mutta yksi puute Olympuksen mallistossa on kuitenkin. Harrastelijamalleista paremmasskaan ei taida olla kahta säätöpyörää, kakkoslcd:tä, oikeaa tarkennuksen apuvaloa. Nämä on tai on olematta puutteita, kuvaajasta riippuen. Itse kun olen tottunut, en enää suostuisi mm. kuvaajan tyhmältä näyttämään saavaan salamastroboon tarkennuksen tueksi.
Olympusen e-3 suuntaan täytyy melkein katsoa jos suurimman osan noista listan toiveista haluaa täyttää.

Toisaalta kahtasäätöpyörään käyttäviä harrastajamalleja on muutenkin vähän, esim nikon d80 on nikonin eka hintataulukossa (tosin melko edullinen) ja canonilla toisen rullan saa eos 40d luokassa

Toivon että kameran päällä oleva näytöt eivät häviäisi, itse arvostan niitä kovasti, mutta monessa mallissa ne on poistettu, ja tukeudutaan päänäyttöön.
kaapu
Viesti:

Kännykällä kirjoitan ja kolmesti katosi tarina minkä kirjoitin. Nyt lyhyesti.

Harrastaja-Olyt turhan pieniä. Joku pitää sitä ominaisuutena. E-3 puolestaan erinomainen ergonomialtaan.

Olympus saa minulta suuret kiitokset kun kehittää tarmokkaasti uusia ominaisuuksia. Käyttöliittymät ovat puolestaan minun makuuni onnettomat.

En itse ottaisi missään tapauksessa Olympusta mutta ymmärrän varsin hyvin jos joku muu niin tekee.
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

kaapu kirjoitti: Käyttöliittymät ovat puolestaan minun makuuni onnettomat.
toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

Monta kertaa olen asian todennut, mutta todetaan vielä: itselleni D40:n ristiohjaimella liikuttavat menut olivat pahin shokki moneen vuoteen. Miten on mahdollista että niin pienet asiat kuin pikamenu ja rullan käyttö valinnoissa voikin tuntua niin järkyttävän isolta puutteelta? ko. D40:n omistaja tuossa viikko sitten käytteli E-400:sta pidemmän aikaa ja totesi ykskantaan että kyllä on pirun näppärä tuo rulla asetusten teossa. Onhan D40:n menuissa vastapainona sitten hienot animaatiot kun esimerkiksi aukkoa säätää, mutta käytettävyyden kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.

muutama päivä sitten räpläämäni 400D ei sekään vakuuttanut käytettävyydellään. Testi tosin oli niin lyhyt että huono sanoa onko sen käytettävyys D40:n ylä- vai alapuolella

eli pikkurungoista (D40, D400, E-4x0) käytettävyys on ainakin omaan makuun Olylla juuri yksi niistä syistä miksi se on oikea vaihtoehto.

Toinen havainto mikä tehtiin, oli se että siinä missä D40 tarvitsi tarkennukseen jo apuvaloa, E-400 napsi vielä ilman stroboa tarkennuksen kohdalleen. (vastapainoksi sitten kun E-400 siirtyi stroboon, alkoi D40 voittaa tarkennuksen ja reilusti.)
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
trauma

Viesti Kirjoittaja trauma »

No mulla on tossa pöydällä päivän vanha D200, en voi ymmärtää että tuo kuvan zoomaus on vieläkin toteutettu yhtä kankeasti kuin D100:ssa.
kaapu
Viesti:

Hintalaatusuhteeltaan yksi parhaimmista paketeista E-510 kahden kittiputken kanssa. Harmi vain kun ei sovi minulle.
bababoboo

kaapu kirjoitti:Hintalaatusuhteeltaan yksi parhaimmista paketeista E-510 kahden kittiputken kanssa. Harmi vain kun ei sovi minulle.
Mikä siinä ei sinulle sovi?

Tuli itselle hankintaa ajatellen mieleen, että kohta on taas Hullut päivät Stockalla, siellä voi joku tarjous taas olla, enkä usko, että E-510:n nykyiset hinnat nousee, koska uudempi malli on jo tulossa, joten odottelen Hulluille päiville ja sitten...
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

bababoboo kirjoitti:
kaapu kirjoitti:Hintalaatusuhteeltaan yksi parhaimmista paketeista E-510 kahden kittiputken kanssa. Harmi vain kun ei sovi minulle.
Mikä siinä ei sinulle sovi?

Tuli itselle hankintaa ajatellen mieleen, että kohta on taas Hullut päivät Stockalla, siellä voi joku tarjous taas olla, enkä usko, että E-510:n nykyiset hinnat nousee, koska uudempi malli on jo tulossa, joten odottelen Hulluille päiville ja sitten...
tuota, tuossa edellisellä sivulla kaapu sanoi ettei käyttöliittymä miellytä. varsin hyvä peruste kyllä, koska kamera jonka käytöstä ei juuri itse tykkää ei varmaan ota kuviakaan kovin paljon, koska makaa kaapissa.

Samasta syystä itse en voi kuvitella käyttäväni D40(x) tai D60 kameroita.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
UnskiV
Viesti:

Käyttöliittymä, tai näppäintekniikka, miksi sitä sitten mainitaankin, on sellainen asia, jota ei yksinkertaisesti saada ojennukseen. Kaikissa omistamissani kameroissa olisin muuttanut näppäimien paikkoja, tai tehnyt muita muutoksia.

Kun johonkin kameraan tottuu, on vaikea siirtyä käyttämään toista tyyppiä, jopa saman merkin kesken muutellaan näppäimien paikkoja. Yksi elementti mikä minua kiusaa, on se, että pikanäppäimiä asetetaan vasemmalle kädelle. Studiossa jalustalla se ei haittaa, mutta maastossa painavalla teleellä ei mielellään hellitä objektiivista otettaan. Menee vielä kauan, ennenkuin kameramaailmassa standartoidaan näppäinten paikat ja toiminnat. Siihen asti kameran ostajat valitsevat sen parhaiten sopivan ja vähiten komromissejä sisältävän ratkaisun.

Kauan siten liian kauan, ajoin isoja vaijeritoimisia kaivinkoneita, niissä kaikissa oli erilainen hantaakisysteemi, joten kuskien oli opeteltava aina konetta muuttaessan uusi tekniikka. Aina se vanha oppi sotki mukaan ja tuli virheliikkeitä, joskus jopa vahinkoja. Nykyisin lähes kaikki kaivinkoneet käyttävät samaa hantaakitekniikkaa, joten kai joskus kameratkin.
UnskiVee
Vastaa Viestiin