Ensituntumia Pentax K20D:stä

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
EcQEb4S

säädöt kohdalleen

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

Pentax tekee ihan mitä käskee. Jokainen voi muokata rullat toimimaan oma logiikan mukaan. Eri moodeilla voi rullille laittaa myös eri toimintoja. Oma kamerani on viritetty, siten että jollain moodilla säädetään rullasta suoraa herkkyyttä, toinen moodi taas säätää ev:tä. Iso näkyy kokoajan etsimessä. Ison saa rullalla nousemaan jopa 6400.

Kameran oma kohinanpoistokin toimii ihan siedettävästi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TTH1

Re: K20D...

Viesti Kirjoittaja TTH1 »

temama kirjoitti:Mielestäni Kittiputki ei ole rimpulan oloinen ollenkaan, toki muoviahan se on...Oletko kokeillut Canonin tai Nikonin vastaavia ? Olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt Pentaxin kittiputken tuottaman kuvan laadusta, eikä pyörivästä tarkennusrenkaasta ole ollut harmia. Se joka haluaa tukevampaa rakennetta ja nopeampia aukkoja, sijoittaa samantien objektiiviin enemmän rahaa... Ja onhan näissä Penan halvimmissakin putkissa sentään oikea manuaalitarkennus, eikä mitään sähkövetoisia manuaalitarkennushässäköitä kuten olyssa...Täytyy kuitenkin tunnustaa, että olen hiemannut vilkuillut Olyn suuntaan, kun siinä on se tuhti 17.3 x 13.0 mm kokoinen FF (full frame) kennokin - tai näin olen ainakin Olyn foorumeilta lueskellut. Eikä kohinakaan haittaa, onhan se siinäkin suhteessa parempi kuin kompaktit - oikea järkkäri kun on! Peili löytyy ja kakkuloita voi vaihdella.
Eipä tuo Oly mikään FF vehje ole. Itseasiassa siinä on pienempi kenno kuin muissa saman hintaisissa järkkäreissä
Foveon X3
Flickri
temama

Re: K20D...

Viesti Kirjoittaja temama »

TTH1 kirjoitti:
temama kirjoitti:..Täytyy kuitenkin tunnustaa, että olen hiemannut vilkuillut Olyn suuntaan, kun siinä on se tuhti 17.3 x 13.0 mm kokoinen FF (full frame) kennokin - tai näin olen ainakin Olyn foorumeilta lueskellut. Eikä kohinakaan haittaa, onhan se siinäkin suhteessa parempi kuin kompaktit - oikea järkkäri kun on! Peili löytyy ja kakkuloita voi vaihdella.
Eipä tuo Oly mikään FF vehje ole. Itseasiassa siinä on pienempi kenno kuin muissa saman hintaisissa järkkäreissä
On se jos lueskelee Oly-fanipoikien juttuja foorumeilta ;-D Perustelut: Vartavasten 4/3 systeemille suunniteltu kennokoko...Ja objektiivit optimoitu piirtämään tuolle 17.3 x 13.0 mm ruudulle. Tällä perusteella tuosta "FF" termistä saadaan aika joustava ja pidetään omassa piirissä mieli hyvänä (kun tosikuvaajat puhuvat aina siitä kahdesta äffästä;-)) Tiedän kyllä, että yleisesti Full Frame:lla tarkoitetaan normaalia kinokokoa, eli 36x24mm.

Myönnän, että edellinen kommenttini oli hieman huonolla maulla ja lievästi pirullisella mielellä höystetty vitsi - jotenkin vaan teki mieli kun 4/3 käyttäjä innostui heti lyttäämään uutta Pentax kittiä puoli-ilmaisen (muttei ollenkaan huonon) peruszuumin varjolla. Oly-porukkaa on mukava aina välillä kiusata - ovat yllättävän herkkähipiäisiä immeisiä....ja herkästi puolustuskannalla.

Sorry tästä ja eikun reippaasti eteenpäin ;-)

p.s. Itse pidän Olympusta laadukkaiden ja innovatiivisten kameroiden valmistajana. 4/3 systeemin kompastuskivenä pidän tuohon pienehköön kennokokoon rajoittunutta järjestelmää. Minulle APS-C kokokin on siinä ja siinä, mutta täytyy nyt vain toistaiseksi tyytyä siihen. Onneksi sentään voin käyttää osaa Pentax kakkuloistani penan filmirungoissani, kun tarve tulee enemmän syväterävyydellä kikkailulle ja nätille bokehille.
Viimeksi muokannut temama, Maalis 13, 2008 20 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TTH1

Viesti Kirjoittaja TTH1 »

Jos haluat härnätä ihmisiä, suuntaa katseesi C porukkaa kohti. He ovat herkkiä suuren C:n arvosteluun, ja vastaavat siihen ala-arvoisilla kommeteilla. Heidän mielestään N on sairaiden ihmisten merkki. Olyn ihmisiä turha haukkua. Heillä on muita ihmisiä laadukkaammat putket.
Foveon X3
Flickri
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

hkultala kirjoitti: * En saanut sitä ATv -modea nostamaan herkkyyttä yli ISO400n. (eikö se suostu koskaan vai enkö vaan osannut, oliko jossain joku herkkyysrajoitin päällä?).
Paino sanoilla "en saanut" (= en osannut) ;-)

Joko et vain laittanut riittävän pientä aukkoa tai lyhyttä aikaa tai sitten et huomannut että sen automaattisen ISO:n toiminta-alue on säädettävissä ja joku oli säätänyt sen välille 100-400.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

TTH1 kirjoitti:Jos haluat härnätä ihmisiä, suuntaa katseesi C porukkaa kohti. He ovat herkkiä suuren C:n arvosteluun, ja vastaavat siihen ala-arvoisilla kommeteilla. Heidän mielestään N on sairaiden ihmisten merkki. Olyn ihmisiä turha haukkua. Heillä on muita ihmisiä laadukkaammat putket.
Oly-porukalla on ainakin muita kalliimmat putket... ja tietysti varsin suppea valikoima. C ja N leirissä on montakin asiaa, joista olla kateellisia - laaja ja laadukas valikoima, sekä mahdollisuus halvempiinkin vaihtoehtoihin on mm. niitä, joita marginaalimerkkien edustajat varmasti kadehtivat...
Harald II

En varmasti kadehdi heidän suttuputkivalikoimaansa ;-)
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Harald II kirjoitti:En varmasti kadehdi heidän suttuputkivalikoimaansa ;-)
Heh, kukin tyylillään :)
Olen minäkin harkinnut jo moneen kertaan mm. Pentax leiriin laajentamista, Canonin rinnalle. P-leirissä on minun silmääni tyyliä. Jokainen käyttää sitä työkalua, joka sopii omiin tarpeisiin ja omaan kuvaustyyliin. Kateus sinänsä on turhaa.
Harald II

arn kirjoitti:
Harald II kirjoitti:En varmasti kadehdi heidän suttuputkivalikoimaansa ;-)
Heh, kukin tyylillään :)
Olen minäkin harkinnut jo moneen kertaan mm. Pentax leiriin laajentamista, Canonin rinnalle. P-leirissä on minun silmääni tyyliä. Jokainen käyttää sitä työkalua, joka sopii omiin tarpeisiin ja omaan kuvaustyyliin. Kateus sinänsä on turhaa.
Niistä ällistä kyllä osaa voisin kaivata ;-)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

TTH1 kirjoitti:Jos haluat härnätä ihmisiä, suuntaa katseesi C porukkaa kohti. He ovat herkkiä suuren C:n arvosteluun, ja vastaavat siihen ala-arvoisilla kommeteilla. Heidän mielestään N on sairaiden ihmisten merkki. Olyn ihmisiä turha haukkua. Heillä on muita ihmisiä laadukkaammat putket.
Olet oikeassa - turhaa ja hölmöä tälläinen nälviminen, pyydän anteeksi Oly porukalta jos nyt jotakuta onnistuin loukkaamaan. Ja oikeassa olet siinäkin , että joka leirissä kyllä löytyy tarvittaessa fanatismia...
Olylla on hyviä objektiiveja, mutta myös kehnompia putkia mahtuu mukaan. Pentaxilla taas erityislaatuinen valikoima esim.lyhempiä prime-kakkuloita.
Se siitä tällä erää, mutta sen vielä sanon, että uusi K20D on muuten varsin mainio peli ja hintaisekseen varmasti yksi parhaista DSLR kameroista tällä hetkellä - sen enempää ominaisuuksia nyt luettelematta.Erittäin tyytyväinen olen ollut. Eiköhän siitä kohta saada vaikkapa dpreview.comin arvostelusta lukea "Highly Recommended" (ja ilman sitä "just" sanaa)...
Viimeksi muokannut temama, Maalis 13, 2008 23 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

Täällä on siis jo ainakin 3 K20D:n omistajaa?

...Itsellä on semmoinen kutina, että jos tulee nettianttilaan, niin osamaksulla lähtee... :) (muuten pitää jättää rahakkaampaan aikaan, tai yrittää ajatella järjellä)

Voisi olla muuten hyvä idea yrittää pitää tämä viestiketju mahdollisimman merkkisotavapaana, vaikka hammasta purren: löytyisi sitten asia (K20D -kokemukset) paremmin.
Harald II

Eräs puolalainen kaveri on tehnyt hyvin käyttökelpoisen listauksen tällä hetkellä Pentaxille saatavissa olevista objektiiveista.

Siitä voi kukin tarkistaa, löytyykö riittävästi valikoimaa ja se jota itse tarvitsee ;-)

http://motorrac.website.pl/pliki/pentax_lens.pdf
Nevski

Re: säädöt kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Nevski »

EcQEb4S kirjoitti:Pentax tekee ihan mitä käskee. Jokainen voi muokata rullat toimimaan oma logiikan mukaan. Eri moodeilla voi rullille laittaa myös eri toimintoja. Oma kamerani on viritetty, siten että jollain moodilla säädetään rullasta suoraa herkkyyttä, toinen moodi taas säätää ev:tä. Iso näkyy kokoajan etsimessä. Ison saa rullalla nousemaan jopa 6400.
Saako 10D:n asetukset jotenkin niin, että manualitarkenteisia laseja käytettäessä M-tilassa, ISO:n saisi automaattitilaan?
Harald II

Re: säädöt kohdalleen

Nevski kirjoitti:Saako 10D:n asetukset jotenkin niin, että manualitarkenteisia laseja käytettäessä M-tilassa, ISO:n saisi automaattitilaan?
Manuaalitilassa kaikki säädetään käsin, siksi sitä kutsutaan manuaaliseksi ;-)

Eli ei saa.

Se moodi, jossa aukko ja aika asetetaan käsin ja ISO automaagisesti on TAv. Se taas ei toimi manuaalilasien kanssa.
EcQEb4S

tarkennus

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

tav toimii kyllä automaattisesti A linssien kanssa, vaikka ovatkin käsitarkenteisia.
Harald II

Re: tarkennus

EcQEb4S kirjoitti:tav toimii kyllä automaattisesti A linssien kanssa, vaikka ovatkin käsitarkenteisia.
Joo, olin epätarkka. Ajattelin kokoajan ei-A laseja.
Nevski

Re: tarkennus

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Harald II kirjoitti:Manuaalitilassa kaikki säädetään käsin, siksi sitä kutsutaan manuaaliseksi ;-)
Itseasiassa kun käytän PENTAX-M objektiivia, niin M-tilassa säädän aukon, ja kamera - en minä - säätää valotusajan?

Harald II kirjoitti:
EcQEb4S kirjoitti:tav toimii kyllä automaattisesti A linssien kanssa, vaikka ovatkin käsitarkenteisia.
Joo, olin epätarkka. Ajattelin kokoajan ei-A laseja.
Ok, kiitoksia. Ja M-lasistahan tässä on kyse...
myllis

Adobe support

Viesti Kirjoittaja myllis »

Eli Adobe on julkaisut nyt tuen K20D ja K200D:lle. Hieno homma, meinasin jo hermostua..

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
Harald II

Re: Adobe support

myllis kirjoitti:Eli Adobe on julkaisut nyt tuen K20D ja K200D:lle. Hieno homma, meinasin jo hermostua..

Nyt jo hermostua? K20D ehti olla myynnissä nelisen viikkoa ja jo nyt Adoben uudet päivitykset (ARC ja Lightroom) tukee sitä. Ollaankos sitä "mulle kaikki heti nyt" sukupolvea?
myllis

Re: Adobe support

Viesti Kirjoittaja myllis »

Harald II kirjoitti:
myllis kirjoitti:Eli Adobe on julkaisut nyt tuen K20D ja K200D:lle. Hieno homma, meinasin jo hermostua..

Nyt jo hermostua? K20D ehti olla myynnissä nelisen viikkoa ja jo nyt Adoben uudet päivitykset (ARC ja Lightroom) tukee sitä. Ollaankos sitä "mulle kaikki heti nyt" sukupolvea?
En minä (mihinkäs tässä valmiissa maailmassa on kiire), mutta lehti haluaa kuvat maanantaiksi .
Vastaa Viestiin