Ensituntumia Pentax K20D:stä
-
no en nyt vois satavarmasti sanoa, mutta kyllä etsimien laatu on kaikissa muissa rungoissa melko tasaista, paitsi E-330:ssä, jossa tarkennus liveviewissä onnistuu ilman ylimääräistä flipflopia peilillä (tähän ei näistä uusista muuten pysty muut kuin Sonyn versio, jossa siinäkin valinta on joko etsin tai Live view, muttei molemmat yhtäaikaa) ja E-3:ssa jossa on poikkeuksellisen hyvä etsin.Harald II kirjoitti:Oly on myös ollut pioneeri tekemään sitämukaa surkeampia optisia etsimiä, kun on noita härpäkkeitä runkoihinsa laittanut. Taitaa E-3 olla ainoa poikkeus tästä(?) ;-)
E-300:ssa on käsittääkseni pikkaisen himmeämpi etsin, vaikka ei Live Viewiä olekkaan koska käyttää sivulle keinahtavaa peilirakennetta. (ja tätä kymytöntä SLR variaatiota ei muut valmistajat pahemmin tehneet edes filmiaikana, digistä puhumattakaan, joten vertailu ei oikeen onnistu 1:1.)
mutta pointti oli jokatapauksessa se että Muut ovat Live Viewissä haastajia, joten miksi hakea vertailukohtaa Canonilta, joka sekin on vain haastaja?
itselläni ei LV Olya ole, mutta kovastihan nuo ihmiset kehuvat miten paljon helpompi Live Viewillä on manuaalilinssejä focusoida (realiaikainen 10 x suurennos/rajaus LV kuvasta varmasti auttaa) kuin mitä matta etsimen läpi, joten minulla pisti silmään nuo kommenttisi Penan version käyttökelvottomuudesta juuri tarkennukseen oikeastaan missään valo-olosuhteissa.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät
Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
- Kotka
-
- Viesti:
Tuo on mielestäni hätäinen kommentti. Pokkareiden optinen etsin on aina eri linjalla objektiivin kanssa, kaikissa melkoinen parallaksivirhe, joissakin jopa täysin eri suuntaan näyttävä kuin objektiivi. Lisäksi kuva-alasta näytetään vain osa. Monta prosumerluokan pokkaria omistaneena sanon aivan vakavalla naamalla, että tarkan rajauksen saamiseksi esim. lähi/macrokuvauksessa pokkari etsimellä ei tee mitään. Sen sijaan sillä liveviiwillä saa kuvan siitä kohtaa kuin haluaa.telegram kirjoitti:Mulla ei ole paremman luokan pokkareidenkaan livenäytöistä muuta kuin surullisia kokemuksia verrattuna hyvään optiseen toteutukseen.ruutu kirjoitti:kännykkäkameroiden livenäytöstä ei mulla ainakaan ole ollut kovin positiivisia kokemuksia...
Kaksi kääntyvänäyttöistä liveviiw järkkäriä on tällä hetkellä repussani, molemmilla kuvaan lähes aina jalustakuvauksessa liveviiwillä ja erittäin tyytyväinen molempiin. Vaikka E-3:sen etsin on parasta laatua ja näyttää 100% kuva-alan, niin siitä huolimatta usein tulee käytettyä liveä. Ellen tuntisi sen käyttöä mielekkääksi, niin tuskimpa sitä silloin käyttäisin.
UnskiVee
-
Ei ainakaan tällä toteutuksella ole mitenkään helppo tarkennella. Ärsyttävän vaikeaa hommaa. Siksi ajattelinkin mennä vilkaisemaan miten ne muiden valmistajien systeemit toimivat. Tosin en pidä mitään kiirettä, kun tässä on ihan toimiva manuaalitarkennukseen sopiva etsin. Ihan uteliaisuudesta vain, selvittääkseni että johtuuko ne lausunnnot liven hyvyydestä siitä että Olyn optinen etsin ei ole mitenkään sopiva MF:ään, niin että jopa tuommoinen live on parempi, vai onko se oikeasti paremmin toteutettu. Eli olenko minä vain kriittisempi kun tuo Pentaxin optinen etsin on hyvä. Suurennokset ovat 4 ja 8. Eikä kummallakaan tee mitään tarkennusmielessä. Toimitetaankohan taustanäyttöön Olyssa tarkempi kuva kuin tässä?Nappe1 kirjoitti:itselläni ei LV Olya ole, mutta kovastihan nuo ihmiset kehuvat miten paljon helpompi Live Viewillä on manuaalilinssejä focusoida (realiaikainen 10 x suurennos/rajaus LV kuvasta varmasti auttaa) kuin mitä matta etsimen läpi, joten minulla pisti silmään nuo kommenttisi Penan version käyttökelvottomuudesta juuri tarkennukseen oikeastaan missään valo-olosuhteissa.
-
Uusin Pentaxin K20D ja K200D mainos:
http://documents.scribd.com/docs/ooi6k2 ... gci39x.pdf
Taitaa olla ensimmäinen suojattu runko luokassaan, tuo K200D.
http://documents.scribd.com/docs/ooi6k2 ... gci39x.pdf
Taitaa olla ensimmäinen suojattu runko luokassaan, tuo K200D.
-
oma henk koht mielipide on että yhdessäkään käyttämässäni digijärkässä ei päästä lähellekkään niitä etsimiä, jotka olivat mm. Pentax Electro Spotmaticissa tai Olympus OM-1:ssä. Noihin verrattuna yhdelläkään croppikennoisella digijärkällä ei kyllä tarkenna mielikseen. (eli digissä MF:ää tulee käytettyä vain jos on ihan pakko. Jos taas on semmoinen kuvausreissu, jossa manuaaliglasien käyttö on mukavaa, lähtee matkaan OM-1 eikä E-sarjalainen.) Eli odotan edelleenkin että joku tuo myyntiin prismatähyslasilla varustetun järjestelmän. (ja KatzEyeta en laske vielä vaihtoehdoksi, kun takuutakin kameralla vielä on... palataan vuoden päästä asiaan, jos E-400 vielä silloin on käytössä.)Harald II kirjoitti:...Nappe1 kirjoitti:itselläni ei LV Olya ole, mutta kovastihan nuo ihmiset kehuvat miten paljon helpompi Live Viewillä on manuaalilinssejä focusoida (realiaikainen 10 x suurennos/rajaus LV kuvasta varmasti auttaa) kuin mitä matta etsimen läpi, joten minulla pisti silmään nuo kommenttisi Penan version käyttökelvottomuudesta juuri tarkennukseen oikeastaan missään valo-olosuhteissa.
Eli olenko minä vain kriittisempi kun tuo Pentaxin optinen etsin on hyvä. Suurennokset ovat 4 ja 8. Eikä kummallakaan tee mitään tarkennusmielessä. Toimitetaankohan taustanäyttöön Olyssa tarkempi kuva kuin tässä?
mutta tosiaan, 8x suurennos 14.6Mpikselistä ei taida ihan olla yhtä suuri suurennus kuin mitä 10x 10.1Mpikselistä, joten veikkaan kysymykseen vastaukseksi että kyllä.
- Kotka
- Kotka
-
Minä kyllä luulen että takanäytölle ei tuoda 14.6 megan kuvaa, vaan ihan jotain muuta.Nappe1 kirjoitti:oma henk koht mielipide on että yhdessäkään käyttämässäni digijärkässä ei päästä lähellekkään niitä etsimiä, jotka olivat mm. Pentax Electro Spotmaticissa tai Olympus OM-1:ssä. Noihin verrattuna yhdelläkään croppikennoisella digijärkällä ei kyllä tarkenna mielikseen. (eli digissä MF:ää tulee käytettyä vain jos on ihan pakko. Jos taas on semmoinen kuvausreissu, jossa manuaaliglasien käyttö on mukavaa, lähtee matkaan OM-1 eikä E-sarjalainen.) Eli odotan edelleenkin että joku tuo myyntiin prismatähyslasilla varustetun järjestelmän. (ja KatzEyeta en laske vielä vaihtoehdoksi, kun takuutakin kameralla vielä on... palataan vuoden päästä asiaan, jos E-400 vielä silloin on käytössä.)
mutta tosiaan, 8x suurennos 14.6Mpikselistä ei taida ihan olla yhtä suuri suurennus kuin mitä 10x 10.1Mpikselistä, joten veikkaan kysymykseen vastaukseksi että kyllä.
Mistä kamerasta menee takuu jos siihen vaihtaa tähyslasin? Ei Pentaxeista ainakaan ;-)
-
Harald II kirjoitti:Minä kyllä luulen että takanäytölle ei tuoda 14.6 megan kuvaa, vaan ihan jotain muuta.Nappe1 kirjoitti:oma henk koht mielipide on että yhdessäkään käyttämässäni digijärkässä ei päästä lähellekkään niitä etsimiä, jotka olivat mm. Pentax Electro Spotmaticissa tai Olympus OM-1:ssä. Noihin verrattuna yhdelläkään croppikennoisella digijärkällä ei kyllä tarkenna mielikseen. (eli digissä MF:ää tulee käytettyä vain jos on ihan pakko. Jos taas on semmoinen kuvausreissu, jossa manuaaliglasien käyttö on mukavaa, lähtee matkaan OM-1 eikä E-sarjalainen.) Eli odotan edelleenkin että joku tuo myyntiin prismatähyslasilla varustetun järjestelmän. (ja KatzEyeta en laske vielä vaihtoehdoksi, kun takuutakin kameralla vielä on... palataan vuoden päästä asiaan, jos E-400 vielä silloin on käytössä.)
varmaan aika lopetella, alkaa näistä näsäviisasteluista tulla mitta täyteen.
ei helvetissä tuodakkaan, mutta Olympuksessa zoomattu (eli cropattu) kuva on lähempänä 1:1 pikselimappausta näytöllä kuin Penassa. 1:1 pikselimappaus kennolta näytölle olisi se optimitilanne, koska kuva näkyisi juuri niin skarppina kuin lopullisessakin kuvassa, ainoastaan todella rankasti cropattuna.
Sinuna kyllä tarkistaisin tuon faktan. Eiköhän liene K*00D sarjassa tuo tähyslasi ole tarkoitettu kiinteäksi, aivan kuten kaikissa muissakin entry level rungoissa. Vai montako tähyslasia noille löytyy suoraan Pentaksilta?Mistä kamerasta menee takuu jos siihen vaihtaa tähyslasin? Ei Pentaxeista ainakaan ;-)
KatzEye ilmoittaa asennuksesta K100D runkoon seuraavaa:
josta itse lihavoin tuon tärkeimmän. Tuon perusteella takuu lähtee melkosen varmasti, jos tähyslasina on jotain muuta kuin alkuperäinen. Aivan kuten Olyn Entry Level sarjalaisissa (E-410 / E-510) tuo noottikin on E-400:lle lähes samanlainen.While the Pentax K100D is not advertised as having interchangeable focusing screens, the screen can be changed by most users and the process is not very involved - no modifications or calibration are required. A detailed insruction guide with high resolution color images will be provided with your order.
K10 / K20D taas kilpailee E-3:n kanssa samoista markkinoista ja E-3:ssa on vaihdettavat etsinlasit.
- Kotka
- Kotka
-
Mitä sinä riehut? Niissä on kaikissa käyttäjän vaihdettavat tähyslasit ja niihin Pentaxilla on ollut tähyslasit Ll-60 ja LL-60.Nappe1 kirjoitti: Sinuna kyllä tarkistaisin tuon faktan. Eiköhän liene K*00D sarjassa tuo tähyslasi ole tarkoitettu kiinteäksi, aivan kuten kaikissa muissakin entry level rungoissa. Vai montako tähyslasia noille löytyy suoraan Pentaksilta?
KatzEye ilmoittaa asennuksesta K100D runkoon seuraavaa:
While the Pentax K100D is not advertised as having interchangeable focusing screens, the screen can be changed by most users and the process is not very involved - no modifications or calibration are required. A detailed insruction guide with high resolution color images will be provided with your order.
Itsellänikin on ollut tuo LL-60, jossa on ruudutus. Takuu ei todellakaan mene jos vaihtaa tähyslasin.
Pentaxeissa on ollut 70-luvulta asti tuo sama tähyslasin vaihtosysteemi joka on kyllä K100D:ssäkin, ja sen käyttämisestä ei varmana mene mitkään takuut. Eikä se varmasti mene vaikka käyttäisi KatzEyen lasia.
Se mitä tuo teksti oikeastaan tarkoittaa, on se että K1xxD sarjalle ei tehty omia tähyslaseja joten sitä ei erikseen sitten mainostettu, ei sitä ettei siinä ao. mekanismia olisi. Niihin menee nuo 60-sarjan lasit, joskin kirkkausero tarvitsee valotuksen kompensointia. Siksi niihin olisi pitänyt tehdä omat lasit jos hommaa olisi kaikille soccer momeille voitu mainoastaa. K1xxD runkoja voidaan pitää jonkinlaisina "välimalleina" johin ei noita laseja ryhdytty tekemään erikseen. Fyysisesti niihin menee kyllä vaikka 10 ja 20:n lasitkin.
Kaikissa Pentaxin DSLR:ssä on sama lasinvaihtomekanismi. eli kyllä, Pentaxin entry level rungoissa on vaihdettava tähyslasi. Ja nyt niissä on sitten sääsuojauskin....
-
Huh. ...I hear Pentax calling my name...
Kyllä se pitää K20D kokeiltavaksi ottaa kunhan rahaa tulee ja hinta putoaa. Vaikuttaisi että uusi sensori ja muutamat lisäominaisuudet korjaa melkein kaiken, mikä K10D:ssä vähän harmitti. (sensorissa on kyllä resoluutiota jo vähän liikaakin normaalikuvaukseen; tosin (karttojen) reproamisessa se on hyvä... siinä saattaa tuo livekuvakin auttaa. (tarkka rajaus)
Kunhan vielä vähän tosielämän kuvia saa nähdä, mutta tuolta nyt vaikuttaa.
...tämmöistä tässä on viime päivinä pyörinyt päässä, vaikka ihan oikeasti vielä vähän aikaa sitten lupailin itselleni, että järkeistän kameraseikkailujani...
Kyllä se pitää K20D kokeiltavaksi ottaa kunhan rahaa tulee ja hinta putoaa. Vaikuttaisi että uusi sensori ja muutamat lisäominaisuudet korjaa melkein kaiken, mikä K10D:ssä vähän harmitti. (sensorissa on kyllä resoluutiota jo vähän liikaakin normaalikuvaukseen; tosin (karttojen) reproamisessa se on hyvä... siinä saattaa tuo livekuvakin auttaa. (tarkka rajaus)
...tämmöistä tässä on viime päivinä pyörinyt päässä, vaikka ihan oikeasti vielä vähän aikaa sitten lupailin itselleni, että järkeistän kameraseikkailujani...
-
Itsellä on aikamoinen Pentax kuume. Käyttäjien testikuvia olen sen verran tutkinut, että kuvanlaadussa on selvä parannus K10d:en. Olen tässä nyt yrittänyt välttää foorumien lukemista ja menemistä paikalliseen kamerakauppaan. Ainakin yksi bugi on kameran softasta löytynyt ja liittyy tuohon dng-formaattiin. Täytyy odotella firmware päivitystä ja vannotella tässä, että ei ole varaa ostaa, ei ole varaa ostaa...
-
Itsellä on aikamoinen Pentax kuume. Käyttäjien testikuvia olen sen verran tutkinut, että kuvanlaadussa on selvä parannus K10d:en. Olen tässä nyt yrittänyt välttää foorumien lukemista ja menemistä paikalliseen kamerakauppaan. Ainakin yksi bugi on kameran softasta löytynyt ja liittyy tuohon dng-formaattiin. Täytyy odotella firmware päivitystä ja vannotella tässä, että ei ole varaa ostaa, ei ole varaa ostaa...
-
-
-
K20D testejä ja vähän live view:stäkin
Kävin noutamassa hermoja rassaavan kamera/linssi vaihtorumban jälkeen oman K20D kameran topshotista viime perjantaina. Koko viikonloppu on mennyt huolellisesti kameraa räplätessä ;-DJupJup kirjoitti:Huh. ...I hear Pentax calling my name...
Ei ole ollut K10D jälkeen kyllä mikään pettymys! Selkeältä parannukselta vaikuttaa toistaiseksi. No, runkohan on käytännössä sama, eikä nappulatekniikassa yms. ole mitään erityisiä muutoksia - eli ihan hyvä, K10D:hän on jo tässä suhteessa erinomainen. Olin kyllä muutenkin K10D:kin suht. tyytyväinen, mutta jos siitä laitetaan vielä paremmaksi, niin kyllähän kelpaa!
Samsungin uusi sensori vaikuttaa kieltämättä erinomaiselta, kasvaneen resoluution hyödyllisyydestä voidaan olla monta mieltä (karttojen reproamisessa varmasti hyvä), mutta ennenkaikkea kohinan määrä/laatu isoilla herkkyyksillä ja mielestäni myös kuvan dynamiikka (Dynamic Range) herätti heti alusta lähtien ihastusta. Alivalottunutta kuvaa voi pumpata ylös ilman että varjojen kohinan määrä kasvaa liikaa siinä missä K10D:kin pystyi, ja kirkkaat kohdat eivät pala niin helposti puhki. Myös värit ja valkotasapaino vaikuttaisi olevan helpommin kerrasta oikein! Epäilin tätä uutta sensoria aikaisemmin, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että epäilyt olivat turhia... (täytyy koputtaa puuta;-)).
Live view voi olla pettymys niille jotka odottivat siitä digikompaktien tasoista elämystä. Itse pidän sitä vain apuvälineenä kun optisen etsimen käyttö estyy syystä tai toisesta. Kannattaa myös huomata, että jos pidät kuvanvakaajaa päällä yhdessä live viewn kanssa, niin kuva saattaa tosiaan vaikuttaa "huojuvalta" - MUTTA näin itseasiassa näet kuvanvajaan toiminnassa ! Tästä on hyötyä, koska voit käytännössä oppia sen avulla miten vakaaja juuri tietyllä hetkellä vakauttaa kuvaa. Kun vakaajan ottaa pois päältä, live view kuva ei näytä niin huojuvalta.
Löysin eilen live viewlle ihan oikeasti hyödyllisen käytön...Otin ulkona kuvia linnuista ja puhalsin vahingossa höyryä etsimeen ja siitä ei nähnyt vähään aikaan mitään, mutta lintu oli siinä mukavasti esillä, joten napsautin live viewn päälle - tarkensin lintuun manuaalisesti, laitoinpa vielä suurennoksenkin päälle ja otin linnusta kuvan... Siitä tuli tarkka kuva. Joten kyllä se toimii, mutta ihmeitä siltä ei kannata odottaa. Seuraavan kuvan otto viivästyy myös live viewn takia - ja AF ei tietenkään toimi sen kanssa. Voi olla, että muilla valmistajilla on parempia sovelluksia live viewstä, mutta kyllä minä haluan, että se on tälläisenäänkin mielummin mukana kuin pois.
Tälläistä tällä kertaa. Tein muuten "pienimuotoisen" K10D vs. K20D vertailun dpreviewn foorumeille jos kiinnostaa, tsekkaa täältä:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=27011894
Ei se mikään tieteellinen testi ole, mutta kyllä kait siitä jotain voi saada irti ;-D
terv. Ari
-
Mistä bugista sinä puhut? Olen kuvaillut täysin DNG:nä kun softista ei löydy vielä tukea K20D:n PEF:lle. En ole huomannut mitään bugia...tuhkuri kirjoitti:Itsellä on aikamoinen Pentax kuume. Käyttäjien testikuvia olen sen verran tutkinut, että kuvanlaadussa on selvä parannus K10d:en. Olen tässä nyt yrittänyt välttää foorumien lukemista ja menemistä paikalliseen kamerakauppaan. Ainakin yksi bugi on kameran softasta löytynyt ja liittyy tuohon dng-formaattiin. Täytyy odotella firmware päivitystä ja vannotella tässä, että ei ole varaa ostaa, ei ole varaa ostaa...
-
K20D ja DNG
En tiedä missä se bugi on, mutta adoben ACR 4.3 ei osaa käsitellä ainakaan meikäläisen K20D:n tuottamien DNG tiedostojen valkotasapainoa oikein. Jotain kuvia sain sillä käsiteltyä, mutta ainakin kuvat jotka olin ottanut kameran valkotasapainoasetuksella "tungsten", värit meni sekaisin ACR:ssä. Kameran mukana tulleella Pentax Photo Laboratory3:lla nekin toimivat ongelmitta. Tässä ainakin yksi selitys:Harald II kirjoitti:Mistä bugista sinä puhut? Olen kuvaillut täysin DNG:nä kun softista ei löydy vielä tukea K20D:n PEF:lle. En ole huomannut mitään bugia...tuhkuri kirjoitti:Itsellä on aikamoinen Pentax kuume. Käyttäjien testikuvia olen sen verran tutkinut, että kuvanlaadussa on selvä parannus K10d:en. Olen tässä nyt yrittänyt välttää foorumien lukemista ja menemistä paikalliseen kamerakauppaan. Ainakin yksi bugi on kameran softasta löytynyt ja liittyy tuohon dng-formaattiin. Täytyy odotella firmware päivitystä ja vannotella tässä, että ei ole varaa ostaa, ei ole varaa ostaa...
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=27012347
Tuo pentaxin oma softa ei kai muutenkaan ole hassumpi, mitä RAW kuvien konvertoinnin laatuun tulee - onhan sen moottori silkypix tuotantoa.
-
Niimpä.
En ole moista ADOBEN bugia huomannut.
Perustelen:
Silkypixillä ao. filut toimivat hyvin. Silkypixissäkään ei ole vielä tukea K20D:n PEF:lle mutta DNG:t se aukaisee oikein vanhasta muistista. Eli kyse ei voi olla siitä, että Silkypix olisi jo päivitetty tuntemeen K20D, ei se ole.
Samoin Lightroom avaa K20D DNG:t ihan ok. Sehän käyttää samaa ACR:ää kuin Photoshop joka minulla taas on vain CS2. Eli bugi lienee uudemman Photarin ACR:ssä?
En ole moista ADOBEN bugia huomannut.
Perustelen:
Silkypixillä ao. filut toimivat hyvin. Silkypixissäkään ei ole vielä tukea K20D:n PEF:lle mutta DNG:t se aukaisee oikein vanhasta muistista. Eli kyse ei voi olla siitä, että Silkypix olisi jo päivitetty tuntemeen K20D, ei se ole.
Samoin Lightroom avaa K20D DNG:t ihan ok. Sehän käyttää samaa ACR:ää kuin Photoshop joka minulla taas on vain CS2. Eli bugi lienee uudemman Photarin ACR:ssä?
-
takennus ei enään hapuile
Tarkennus on todellakin parantunut huomattavasti. Jatkuva tarkennus toimii lähestyviin autoihin moottoritiellä ja lähes jokainen ruutu terävä 2.8 aukollakin, huomattava parannus k10d:hen. Sama jatkuu huodossa valossa tarkennus napsahtaa kiinni heti.
Toivottavasti k10d tulee päivitys, jossa on parantunut tarkennus.
k10d napikat ja runkohan oli hyvä, joten siihen ei muutoksia tarvittukaan.
Pieniä tarkennus korjauksia on tullut tehtyä linsseille, kätevää, kun kaikki linssit tarkentaa oikein.
Toivottavasti k10d tulee päivitys, jossa on parantunut tarkennus.
k10d napikat ja runkohan oli hyvä, joten siihen ei muutoksia tarvittukaan.
Pieniä tarkennus korjauksia on tullut tehtyä linsseille, kätevää, kun kaikki linssit tarkentaa oikein.