bobotti kirjoitti:Ensenada kirjoitti:
LAB-tilassa kuva jaetaan kolmeen kanavaan, Lightness, A ja B, joissa A kanavassa on toisessa päässä magenta ja toisessa vihreä, B kanavalla keltainen ja sininen. Sävykäyrällä voi kuvan väreihin vaikuttaa hyvinkin pienellä sävyalueella siirtämällä esim B-kanavan sävyjä tummassa/vaaleassa päässä siniseen/keltaiseen.
Miten tämä tila eroaa curvesien kolmesta värikanavasta? Samaa asiaa siellä säädetään käsitääkseni niin gimpissä kuin CaptureNX:ssä.
Eroa paljonkin. RGB-tilassa kurveissa masteri (Ctrl/Optio + 0) siirtää kaikkia kolmea RGB-komponenttia yhtä plajon joko tummaan tai vaaleaan, josta seuraa värien siirtymistä kuvassa.
LAB-tilassa Lightness kanavan (Ctrl/Optio 1) kurveissa ei kuvan väri-informaatio muutu, mutta tumman ja vaalean kontrastia muutetaan. Erittäin käytännöllinen ja tehokas tapa vaikuttaa kuvan kolmiulotteisuuteen esim maisema- ja muotouvissa. Mutta tästä ei nyt vasinaisesti täsä ketjussa ollut kyse.
Sen sijaan tässä on ollut kyse värikorjailuista A- ja B -kanavia käyttäen.
LAB-tilassa kuvan tummaa ja vaaleaa päätä voi värikorjailullisessa mielessä hallita paljon enemmän kuin RGB-tilassa olevan kuvan R, G ja B komponenttien kurveilla. Edelleen RGB-tilassa tapahtuva, esim. punaisen kanavan kurvin siisrto suuntaan tai toiseen vaikuttaa koko kuvan väri-informaatioon ja samalla myös kuvan punaisen kanavan kontrastiin. Tällöin jos R-kanavan tummaa päätä avataan, G + B ovat esim. tummassa päässä dominoivampia kuin R.
Se sijaan LAB-tilassa voidaan B-kanavalla siirtää vaaleaa päätä sinisempään ja tummempaa päätä keltaiseen, vaikuttamatta kuitenkaan kuvan luminanssiin ja kontrastiin, mutta saadaa kontrolloitua värejä haluttuun suuntaan. Myös halutun väin jakautumista mustasta valkoiseen voidaan kurvilla valita, ja voidaan vaikuttaa vaaleaan tai tummaan keltaiseen väriin.
Jos esim tämän ketjun hieman vihreän-sinertävää heijastusta halutaan poistaa, siirretään A-kanavalla käyrää tummassa päässä magentaan ja vaaleassa päässä vihreään (jyrkähkö negatiivinen S-kurvi). Huomioi, että käyrä kulkee sävyalan keskikohdan kautta, jotta värisiirtymistä ei tapahdu keskisävyille.
Nyt vihreä/sinertävä värivirhe on taklattu heijastumasta.
Tehdään myös keskisvahva negatiivinen S-kurvi B-kanavalle, jolloin saadaan vaaleasta päästä sisävalaistuksen keltaista korjattua neutraaliin suuntaan. Huomaa taas että käyrä kulkee asteikon keskipisteen kautta.
Nyt voidaan maskata heijastuman alue uudelta tasolta ja tehdä kohdistettu säätö heijastuman valoisuuden korjaaminen vapaasti valitulla tavalla.
Tämä siis demonstraationa siihen, kuinka LAB-käyrät eroavat RGB-käyrillä tehtävästä kontrastin ja värien säädön osalta.