Arca-Swiss kiinnitysjärjestelmä!
-
- Viesti:
Arca-Swiss kiinnitysjärjestelmä!
Kun noita artikkeleita on tullut raapustettua niin kirjoittelimpa myös Arca-Swissistä.
Idea artikkelin kirjoittamiseen juontaa monista sähköpostilla saamistani Arca-Swiss kiinnitysjärjestelmää koskevista kysymyksistä. Artikkelin olemassaolo ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulle saisi edelleen lähettää sähköpostia asian tiimoilta… Kohtuu usein myös blogiini tullaan “Arca-Swiss” hakusanalla…
Teksti on tuttua ajatuksen virtaa ja varmasti kirjotusvirheitäkin sinne on voinut lipsahtaa… mutta tärkeintähän on että asia tulee selville.
Artikkeli löytyypi täältä -> http://www.janneheimonen.net/?sivu=Artikkelit
Kommenttia suapi esittää!
Idea artikkelin kirjoittamiseen juontaa monista sähköpostilla saamistani Arca-Swiss kiinnitysjärjestelmää koskevista kysymyksistä. Artikkelin olemassaolo ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulle saisi edelleen lähettää sähköpostia asian tiimoilta… Kohtuu usein myös blogiini tullaan “Arca-Swiss” hakusanalla…
Teksti on tuttua ajatuksen virtaa ja varmasti kirjotusvirheitäkin sinne on voinut lipsahtaa… mutta tärkeintähän on että asia tulee selville.
Artikkeli löytyypi täältä -> http://www.janneheimonen.net/?sivu=Artikkelit
Kommenttia suapi esittää!
-
- Viesti:
Ei ole mittaa nyt tässä hollilla, enkä viitsi mennä enää kaappista etsimään ja kolistelemaan kun poitsu yrittää saada tuolla unenpäästä kiinni.
Mutta Arca-Swiss levyt kyllä toimivat merkistä riippumatta ristiin rastiin. Ainut yhteensopivuus ongelma voi olla ns. pikakiinnitysalustoissa... Itsellä on ruuvikiinnitteisiä alustoja RRS:ltä ja Wimberleyltä... molempiin Wimberleyn levyt istuvat oikein nätisti. Leveydellähän ei ole sinänsä väliä noissa ruuvikiinnitteisissä kun se jokatapauksessa puristuu kiinni asti ruuvikiinnitteisessä kiinnitysalustassa. Jossei sitten ole todella kapea levy, että alustasta loppuisi kiristysvara... mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä skenaariolta.
Jos käytät jotain muuta kuin Arca-Swissiä niin levyn viisteen kulmat jne voivat myös olla erilaiset vaikka leveys olisikin sopiva.
Mutta Arca-Swiss levyt kyllä toimivat merkistä riippumatta ristiin rastiin. Ainut yhteensopivuus ongelma voi olla ns. pikakiinnitysalustoissa... Itsellä on ruuvikiinnitteisiä alustoja RRS:ltä ja Wimberleyltä... molempiin Wimberleyn levyt istuvat oikein nätisti. Leveydellähän ei ole sinänsä väliä noissa ruuvikiinnitteisissä kun se jokatapauksessa puristuu kiinni asti ruuvikiinnitteisessä kiinnitysalustassa. Jossei sitten ole todella kapea levy, että alustasta loppuisi kiristysvara... mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä skenaariolta.
Jos käytät jotain muuta kuin Arca-Swissiä niin levyn viisteen kulmat jne voivat myös olla erilaiset vaikka leveys olisikin sopiva.
-
-
- Viesti:
Jep jep... tollanenhan ei ois cädilläkään paha piirtää.. sit vaan itse teettämään niitä... ehkä joku koneistamo/ammattikoulu voisi tollasia viritellä.Ekke kirjoitti:Niin.. Tarkotus ois koittaa tehdä tollasia ite niin tietäis olla tekemättä liian leveää/kapeaa.. ;)Fr0Z kirjoitti: Jos käytät jotain muuta kuin Arca-Swissiä niin levyn viisteen kulmat jne voivat myös olla erilaiset vaikka leveys olisikin sopiva.
45° kulmat taitaa olla noissa yleisimmissä..
Saattaisi olla ihan hyvät markkinat suomessa kun hinta olisi kohdallaan ns. universaaleilla levyillä... Tuskin niihin tarvitsisi mitään erikoisia ominaisuuksia luistonestotappeineen tms... Kympin kappale niin johan kävisi kauppa!
-
Ammattikoulut eivät pysty sellaisin toleransseihin saatika että valmistustekniikka olisi kohdallaan. Niinkin yksinkertainen asia kuin ruuvinkierteen teko tai itse ruuvin valmistaminen saattavat olla ylitsepääsemätön ongelma joka pilaa tuoteen.Fr0Z kirjoitti:
Saattaisi olla ihan hyvät markkinat suomessa kun hinta olisi kohdallaan ns. universaaleilla levyillä... Tuskin niihin tarvitsisi mitään erikoisia ominaisuuksia luistonestotappeineen tms... Kympin kappale niin johan kävisi kauppa!
*nimimerkki työkalusuunnittelija*
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viesti:
Njoo.. ei käyny hirmu sarjatuotanto mielessä. Itselle jokunen ja vaikka kymmenen päälle niin luultavasti menisi levyt käsistä kiljuen. HUOM! En siis itse kuitenkaan ole moiseen ryhtymässä =)bobotti kirjoitti:Ammattikoulut eivät pysty sellaisin toleransseihin saatika että valmistustekniikka olisi kohdallaan. Niinkin yksinkertainen asia kuin ruuvinkierteen teko tai itse ruuvin valmistaminen saattavat olla ylitsepääsemätön ongelma joka pilaa tuoteen.Fr0Z kirjoitti:
-
Itse mitattuna? Omissa piirustuksissa on tällä hetkellä 35mm.. Pitääpä miettiä jaksaisko piirtää uusiksi, tai ehkäpä teen ekan proton nykysillä mitoilla. Tällä hetkellä näyttää design ilman pyöristyksiä about tältä, eli lähes suora kopio:Cotton kirjoitti:n. 38 mm, näyttäisi olevan RRS:n levyt leveitä.
Helpompi ois suunnitella, jos tuollaisen ois ikinä nähny livenä tai päässy kokeileen, mutta eihän noi mitään rakettitiedettä ole.. Tarkotus oli tehdä kaikki itse, mutta jää nähtäväksi kuin käy. Myymään tuskin kannattaa alkaa ellei noista tee täysin yhteensopia muiden kanssa. Laskeskelin vain, että pitäisi RSS:n osiin sijoittaa joku 500-600e niin päätin kokeilla ensin itse..
-
- Viesti:
Arca-Swiss
Toihan on kuin suoraan aseiden optiikan kiinnitysjärjestelmien sukulaisia, elikkä joko Wiever- tai Picatinny-kiskoa kiinnikkeineen
-
Olisko tässä sopiva paja:bobotti kirjoitti:Ammattikoulut eivät pysty sellaisin toleransseihin saatika että valmistustekniikka olisi kohdallaan. Niinkin yksinkertainen asia kuin ruuvinkierteen teko tai itse ruuvin valmistaminen saattavat olla ylitsepääsemätön ongelma joka pilaa tuoteen.
http://www.ouluntyostokeskus.com/
FrOZ voisi ryhtyä A/S-konsultiksi, joka, saatuaan tietää, mitä A/S-noviisi haluaa kiinni ja mihin, rykäisisi: sulle sopii A, B ja C, tai jos rahaa on, D.
Bobotti taas voisi toimia kotimaisen tarvikevalmistuksen konsulttina ja agenttina.
Kimppatilauksetkin voisivat olla poikaa. Meikäläisen ongelmana on konsultoivan eli neuvovan myyjän puute, kun itse asiaan perehtymiseen menee aivan siivottomasti aikaa, eikä siitä vaihtoehtojen seulonnasta jaksa enää vanhemmiten innostua.
Mtala
-
Toi on kyllä aika hyvä. Sillä saattas olla sopiva kovametalliteräkin lohenpyrstöuran tekemisiin. Viimeks kun kattelin sopivan lohenpyrstöura-terän hintaa niin se pyöri 400-500 egen tietämillä. Tappiterällä auki ensteks tiätty.
Mutta mutta ,,, manklaako vai hioko Arca Swiss? Laatu/kestävyys on silloin muokkauskarkentuuneella pinnalla ihan toista kuin suoraan koneistamalla räpelletyllä. Entäs lämpökäsittely? Ja työkaluteräslaatu...vai ette kait meinanneet räkärautaan (=fe52/37) työstää?
-
Lohenpyrstöjä onneks löytyy laatikosta pino. Ite ajattelin tehdä jostain sopivasta alumiiniseoksesta, taitaa olla A/S:t olla jotain alumiinia myös.bobotti kirjoitti:Toi on kyllä aika hyvä. Sillä saattas olla sopiva kovametalliteräkin lohenpyrstöuran tekemisiin. Viimeks kun kattelin sopivan lohenpyrstöura-terän hintaa niin se pyöri 400-500 egen tietämillä. Tappiterällä auki ensteks tiätty.
Mutta mutta ,,, manklaako vai hioko Arca Swiss? Laatu/kestävyys on silloin muokkauskarkentuuneella pinnalla ihan toista kuin suoraan koneistamalla räpelletyllä. Entäs lämpökäsittely? Ja työkaluteräslaatu...vai ette kait meinanneet räkärautaan (=fe52/37) työstää?
-
Tämä selvä, kuulostaa ihan jenkkimitalta. Wimberleyt taitaa olla 37mm, tai ainaki lähelle. Koitanpa saada ton proton valmiiksi ja miettiä sitten koon kasvattamista. Ei haittaa vaikka mittaisit muutkin mitat, niin voisi tehdä yhteensopivamman.. :)Cotton kirjoitti: Mittasin itse työntömitalla sain tulokseksi 38,1 mm eli 1,5 tuumaa.
-
Juu mutta ei silumiinia. Se lentskarialumiini jonka kanssa mää oon ottanu joskus yhteen ei oo ihan kiva työstää. Paljonko löytyy kierrosnopeutta NC-koneesta?Ekke kirjoitti: Ite ajattelin tehdä jostain sopivasta alumiiniseoksesta, taitaa olla A/S:t olla jotain alumiinia myös.
-
Jeps.. Silumiinia on tullu vain valettua, ei koneistettua. "Lentskarialumiineja" taitaa löytyä +5 eri laatua.. Mutta ite ajattelinki tehdä sellasesta joka on anodisoitavissa. Tehokkaammasta NC-koneesta löytyy vain 12k kierrosta, mutta eiköhän sillä pärjää.. ;)bobotti kirjoitti:Juu mutta ei silumiinia. Se lentskarialumiini jonka kanssa mää oon ottanu joskus yhteen ei oo ihan kiva työstää. Paljonko löytyy kierrosnopeutta NC-koneesta?Ekke kirjoitti: Ite ajattelin tehdä jostain sopivasta alumiiniseoksesta, taitaa olla A/S:t olla jotain alumiinia myös.
Ensimmäisen ajattelin tehdä manuaalikoneilla, kiristyspultin tuohon jo väsäilin ennen joululomaa.. Alumiinistä tein jo sopivahkot aihiot, joten ei jaksais alkaa vielä kasvattaan tuota kokoa.
Hieman ehkä alkaa tää topic meneen offtopiciksi..? :)
-
- Viesti: