Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tareone kirjoitti:Siitä 10D:n oikealla etusormen kohdalla olevasta napista kun painaa puoleenväliin, kamera tarkentaa ja sitten vain painat napin pohjaan ja kuulet sulkimen äänen.
Kiitti Tare, kopsasin käyttöohjeen eikö se ole omaan käyttöön sallittua. Ja siinä juuri selostetaan tuo.
Tuo ei ole ongelma vaan riittävän kokoinaisuuden luominen, kunnollinen galleria sisältää selkeän kokoisuuden, kuvat ovat kuin jatkuvassa liikkeessä sarjan ensimmäisestä viimeiseen kuvaan. Lisäksi kuviin pitää saada sopiva tunnelma ja tyyli joka toistuu joka kuvassa.
Kuvia voi räpsiä kuka vaan ja niitä ollaan nähty täälläkin www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=20 mutta ei vielä yhtään kunnollista esitystä.
Ai jaa muistaakseni valokuvanetissä on tietyt n.10 henkeä jotka kirjoittelevat sisäpiiri vitsejä, menepä kysymään jotain tai arvostelemaan heidän salaisia kabinettejaan, niin tiedät mikä olet. Pyhät asiat ovat pyhiä ja niitä ei saa moittia.
Ehkä tuo digin arvostus onkin noussut, mutta silloin sitä ei juuri arvostettu, kunnollisia kuvia sai vain dialle.
mikko kirjoitti:Ai jaa muistaakseni valokuvanetissä on tietyt n.10 henkeä jotka kirjoittelevat sisäpiiri vitsejä, menepä kysymään jotain tai arvostelemaan heidän salaisia kabinettejaan, niin tiedät mikä olet. Pyhät asiat ovat pyhiä ja niitä ei saa moittia.
Jaaha, ketähän ne ovat? En kai minä kuulu joukkoon ;) ?
Tarkoitatko pyhillä asioilla kenties tiettyjä kuvien sommitteluun liittyviä näkökohtia vai mihin viittaat?
mikko kirjoitti:Kiitti Tare, kopsasin käyttöohjeen eikö se ole omaan käyttöön sallittua. Ja siinä juuri selostetaan tuo.
Kyllä, saat kopioida omaan (ja perheenjäsenten käyttöön). Mutta toinen asia on, saatko myydä alkuperäisen kopioituasi sen itsellesi... Tai siis, pitäisikö sinun luovuttaa kopio(t) myynnin yhteydessä tai hävittää se/ne?
Ethän nimittäin saa tehdä kavereillesi kopioita (luvatta), joten miksi kirjan kopioiminen, ja alkuperäisen myynti olisi sallittua?
mikko kirjoitti:Kiitti Tare, kopsasin käyttöohjeen eikö se ole omaan käyttöön sallittua. Ja siinä juuri selostetaan tuo.
Kyllä, saat kopioida omaan (ja perheenjäsenten käyttöön). Mutta toinen asia on, saatko myydä alkuperäisen kopioituasi sen itsellesi... Tai siis, pitäisikö sinun luovuttaa kopio(t) myynnin yhteydessä tai hävittää se/ne?
Ethän nimittäin saa tehdä kavereillesi kopioita (luvatta), joten miksi kirjan kopioiminen, ja alkuperäisen myynti olisi sallittua?
Alkaa mennä aikalailla pilkunviilauksen puolelle. Mikko! Annamme sinulle anteeksi, jos käytät ohjekirjasta saadut rahat vaihtoehtoisesti joko Canon 135mm/2.0:aan tai kaurapuuroon.
Itseasissa taidan olla minä, joka pyydän anteeksi :-)
Kysyin tuota kopiointi asiaa Kopiostolta.
Vastaus tuli lähes samantien, eli kaverille et saa kopioida kirjaa, mutta ennen myyntiä saat kopioida itsellesi. Kopiota ei sitten saa enää luovuttaa/myydä edelleen!
Olisin ollut valmis lyömään omasta rahasta vetoa, että tuo olisi ollut kiellettyä!
Eli laillisesti helppoa rahaa suomenkielisten manuaalien omistajille!
Santtu kirjoitti:Olisin ollut valmis lyömään omasta rahasta vetoa, että tuo olisi ollut kiellettyä!
Tuo on kai sallittua lähinnä siksi, että kukaan ei yleensä pidä kopiota itsellään ja myy alkuperäistä, vaan tekee juuri toisin päin, eli pitää alkuperäisen itsellään ja myy kopioita.
Santtu kirjoitti:Eli laillisesti helppoa rahaa suomenkielisten manuaalien omistajille!
Olisi kyllä kiva kuulla, miksi joku ostaa suomenkielisen manuaalin. Jos osaa tilata kameran Saksasta saksankieliseltä sivustolta, kai sitä saksaa nyt sen verran osaa, että pystyy tavaamaan ohjekirjaa? Eivätkö Saksan verkkokaupat anna tarvittaessa kameran mukaan englanninkielistä ohjekirjaa?
Jos kameran ostaa Suomesta ja on itse englanninkielinen, luulisi jostain maahantuojalta saavan englanninkielisen manuaalin ilmaiseksi/halvalla...
Santtu kirjoitti:Kysyin tuota kopiointi asiaa Kopiostolta.
Vastaus tuli lähes samantien, eli kaverille et saa kopioida kirjaa, mutta ennen myyntiä saat kopioida itsellesi. Kopiota ei sitten saa enää luovuttaa/myydä edelleen!
Kiitti Santtu, tarkoituskin oli pitää kopiot omassa käytössä.
Tuollainen kopiointi on kyllä joku lainsäätäjän kukkanen ja rankemman luokan erehdys tai unohdus ;-)
Mutta toisaalta, eihän KUKAAN osaa ajatella kuin Mikko ;-))) KAIKKIHAN me tuloutamme kamerahankintaamme takaisin; Kuka kuvillaan, kuka iloisella mielellä ja Mikko manuaalikaupalla.
Tilanteesta riippuen Saksasta tulee paikallinen manuaali niissä tapauksissa, joissa luettavaa on koko kirjan verran. Ettei siis samoihin raameihin mahdu kahdeksalla kielellä (eikä silloinkaan suomeksi ;-) Jenkkilässä kuluttajia palvellaan manuaaleilla kotimaisella kielellä (sikäläisellä) ja mikä parasta, netissä. Sieltä ne voi sitten imuroida, tulostaa ja kansittaa luettavaksi.
Tulee oikein juhlavan kokoinen eepos! Meillä lapset laittavat sen aina tuolille, että ylettyvät tietokoneelle... ;-)
PS. Mulla olis noita saksalaisille kotimaisia manuaaleja edullisesti tarjolla ;-) Kuvat niissäkin on ihan suomeksi...
mikko kirjoitti:
Tuo ei ole ongelma vaan riittävän kokoinaisuuden luominen, kunnollinen galleria sisältää selkeän kokoisuuden, kuvat ovat kuin jatkuvassa liikkeessä sarjan ensimmäisestä viimeiseen kuvaan. Lisäksi kuviin pitää saada sopiva tunnelma ja tyyli joka toistuu joka kuvassa.
Kuvia voi räpsiä kuka vaan ja niitä ollaan nähty täälläkin www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=20 mutta ei vielä yhtään kunnollista esitystä.
Tuomo kirjoitti:
Olisi kyllä kiva kuulla, miksi joku ostaa suomenkielisen manuaalin. Jos osaa tilata kameran Saksasta saksankieliseltä sivustolta, kai sitä saksaa nyt sen verran osaa, että pystyy tavaamaan ohjekirjaa? Eivätkö Saksan verkkokaupat anna tarvittaessa kameran mukaan englanninkielistä ohjekirjaa?
Luulisi jälleenmyynnin olevan helpompaa suomenkielisellä aidolla manuskalla kuin jollain saksankielisellä. Siinä mielessä pari kymppiä parin tonnin konkurssissa ei ole paljon.
Mitä tohon manuskojen kopiomiseen omaan käyttöön ja alkuperäisen myymiseen niin eikö sekin ole ihan verrattavissa johonkin cd-levyjen kopiontiin ja alkuperäisten myyntiin.
euka kirjoitti:eikö sekin ole ihan verrattavissa johonkin cd-levyjen kopiontiin ja alkuperäisten myyntiin.
Sehän on tosiaan laillista. CD-levystä voi tehdä omaan käyttöön kopioita ja alkuperäisen saa halutessaan myydä. Nämä ovat tavallaan kaksi toisistaan riippumatonta asiaa.
Don't worry, htc. Kun olet ostanut alkuperäisen CD-levyn, olet maksanut jo kertaalleen mm. Teosto-maksun, vaikket levyä missään julkisesti esittäisikään. Mutta jos satutkin esittämään, maksat Teosto-maksun uudelleen. Ja jos satut tallentamaan omia valokuviasi CD:lle, maksat siitäkin levystä Teosto-maksun. Ihan varmuuden vuoksi.
Mutta teosto puolustaakin säveltäjien ja kustantajien oikeuksia. En tosin tiedä kyllä kenelle ne kerätyt varat menevät, oman näkemyksen mukaan ei ainakaan säveltäjille.
Kasettimaksu on vähän hassu keksintö. Sitä maksetaan jokaisesta tyhjästä C- ja VHS-kasetista, CD- ja DVD levyistä, kovalevylle tallentavista MP3 soittimista, mutta odotetaan vain niin pian yritetään kohta uudelleen sisältää kasettimaksun piiriin myös kovalevyt ja muut tallennusmediat kuten jo aikaisemmin on ollut suunnitelmissa. Silloin esimerkiksi 120gt kiintolevylle voitaisiin lyödä 30..50e kasettimaksua päälle hintaan, riippuen laskutavasta.
Hii-o-hoi, miksikös minä taas niitä levyjä muualta tilasinkaan digikuvien varmuuskopiointiin..
No, ehkäpä myös Kopiosto ottaa pian mallia asiasta ja alata keräämään "paperiveroa". Laskutettaisiin varmaan paperin pinta-alan mukaan, paljonko tekijänoikeuksien alaista materiaalia saadaan sopimaan tietyllä fonttikoolla..
mikko kirjoitti:Mutta softan käyttöoikeus siirtyy, uudelle omistajalle. Vai meneekö photari myyntiin?
Joo, tietokoneohjelmissa käyttöoikeuksia on yhtä monta kuin on alkuperäisiä CD-levyjä. Jos omistat yhden lisenssin, eli yhden alkuperäisen Photoshopin levyn, et voi silti käyttää ohjelmaa kuin yhdellä koneella, vaikka tekisit tusina kopiota alkuperäisestä levystä. Ja jos myyt Photoshopin, siirtyy käyttöoikeus alkuperäisen levyn mukana.
Sen sijaan äänilevyissä tilanne on se, että levyn kopioita voi pyöritellä missä tykkää ja jos alkuperäisen myy, voi edelleenkin luvallisesti soittaa levyjen kopioita.
Ero on siinä, että tietokoneohjelmien käyttö edellyttää ohjelmistovalmistajan lisenssisopimuksen hyväksymistä, kun taas äänilevyjen käyttöä säätelee pelkkä tekijänoikeuslaki.
PPi kirjoitti:En tosin tiedä kyllä kenelle ne kerätyt varat menevät, oman näkemyksen mukaan ei ainakaan säveltäjille.
Kyllä rahat menevät säveltäjille, sanoittajilla ja sovittajille. Saan itsekin toisinaan jotain - tai ainakin ennen sain.
Kasettimaksu CD-levyista on erittäin asialinen. Kuinkahan paljon enemmän ihmiset ostaisivat levyjä, mikäli kirjoittavia CD-asemia ei kotitietokoneisiin voisi hankkia?
Mutta ei kasettimaksua tietääkseni ole pakko maksaa. Jos on tarpeeksi painavaa näyttöä, että tarvii levyjä esim kuvien tallentamiseen, niin saattaa saada vapautuksen kasettimaksusta. Tämmöinen projekti mulla on just vireillä. Saapa nähdä miten käy.
fangio kirjoitti:Kasettimaksu CD-levyista on erittäin asialinen. Kuinkahan paljon enemmän ihmiset ostaisivat levyjä, mikäli kirjoittavia CD-asemia ei kotitietokoneisiin voisi hankkia?
Itse ostan nykyisin enemmän CD-levyjä kuin silloin kun polttavia CD-asemia tai laajakaistayhteyksiä ei ollut olemassa. Ylipäätään minulla ei ole tapana lainata kavereilta levyjä eikä polttaa niitä itselleni. Jos haluan jonkun tietyn levyn, ostan sen kyllä kaupasta. Näin siksikin, että oma musiikkimakuni on sen verran erikoisempi, ettei niitä huippulevyjä yleensä tuttavapiiristä löydy. Tässä mielessä kasettimaksu on erittäin epäasiallinen.