Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuomo kirjoitti:Uskon 1DII:n jälleenmyyntihinnan asettuvan maanlaajuisesti 4600 euron tuntumaan.
Bhphoto New Yorkissa myy tuota hintaan 4495.95$, eli tämänpäivän kurssilla 3577.63€. Arvioivat toimitusten alkavan huhtikuussa.
Jenkeissä ilmoitetaan hinnat sikäläiseen tapaan ilman alv:tä, 3577*1.22 = 4364 (plus tietty muut kulut eli rahti ja mahdollinen tulli).
Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.
Paitsi että arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa siinä tapauksessa, jos tilaa esim. netin kautta toiseen osavaltioon. Halpa lento vaan Jenkkeihin, parasta olisi jos pääsee asumaan tuttujen luona ja sitten vaan tilaamaan kameraa.
Kuinka usein käytät luontokuvauksessa jalustaa vai kuvaatko aina käsivaralta?
Ensisijainen pyrkimykseni on kuvata käsivaralta, koska suurin kiinnostukseni on ei staattiset tilanteet kuten esim. kalasääski
kalastamassa tai ruskosuohaukka pyyntiliidossa jne. Tällaiseen
tarkoitukseen on omiaan juuri tällainen toimintakuvaukseen tarkoitettu kamera.
Toisaalta voin sitten rauhallisemmilla hetkillä lainata jalustaa kaukoputkesta. Tuo makro/lähikuvaus kiinnostaa myös ja siinä
jalusta on mukana.
Mietin aluksi otanko Mk II:n ja 300/4 vai tyydynkö halvempaan runkoon ja otan 300/2.8. En voinut vastustaa Mk II :sta, ja toisaalta 300/4 tarkentuu lähemmäksi. Se ratkesi sihen.
hmm kirjoitti:Jenkeissä ilmoitetaan hinnat sikäläiseen tapaan ilman alv:tä, 3577*1.22 = 4364 (plus tietty muut kulut eli rahti ja mahdollinen tulli).
Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.
Mina taas ymmarsin, etta arvonlisaveroa ei tarvitse maksaa jenkeissa, vaan vasta kotiintullessa tullissa, jos sen haluaa tullata. Sen sijaan New Yorkissa joutuu maksamaan myynti veron, eli sales taxin, joka on 8.25%. Sen joutuu maksamaan aina ja sita ei saa mistaan takaisin. Kasittaakseni tuo on ainoa lisakulu, jos kameran nykista kay hakemassa ja tuo sen "vanhana" takaisin kotimaahan.
Sales taxinkin voisi valttaa, jos ostaisi kameran esim Delawaresta, jossa tuota veroa ei harrasteta.
Eli alle neljantuhannen jaisi silti tuo hinta jos kameranhakumatkalle lahtisi, maksoi sales taxin tai ei.
rst kirjoitti:
Tulin siihen tulokseen, että sen pitää olla laadukas, josta olen valmis maksamaankin. Luonto/lintu-harrastajana pidän nopeus/kestävyys (myös vesi ja pöly) ominaisuuksia tärkeinä.
Tähän tarkoitukseen olen päättänyt hankkia objektiiviksi Canonin
300/4L sekä 1.4X con. Yleisempään käyttöön olen ajatellut
50/1.4 lasia. Myöhemmin voin sitten ajatella vaikkapa zoomia
70-200. Onkohan täällä muita "kohtalotovereitani"?
Muitakin kommentteja luetaan innolla!
Muuten hyvä, mutta tuo 300/4 L (IS?) on konvertterillakin pikkaisen lyhyt linnuille, etenkin täällä Suomessa. Toki mahdottoman hyvä objektiivi kun pääsee ottamaan lintukuvaa aivan läheltä, tai esim. perhoskuvauksessa.
Itse vaihdoin 500/4:sen lintulinssiksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hinta kirpaisee vain kerran, mutta kipeästi. No onhan sillä sitten tuota jälleenmyyntiarvoakin;)
Kuten ehkä tiesittekin, Canonin sivulle on tullut lisää mehutusta uudesta rungosta. Esimerkiksi QuickTimen VR-tekniikalla toteutettu 3D-mallinnus rungosta on kivaa katseltavaa. :-)
herkko kirjoitti:
Itse vaihdoin 500/4:sen lintulinssiksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hinta kirpaisee vain kerran, mutta kipeästi. No onhan sillä sitten tuota jälleenmyyntiarvoakin;)
Mitä onko sinulla aito EF 500/4 L IS USM? Mistä ostit ja paljonko maksoit? Onneksi olkoon! Se on äärimmäisen laadukas ja hieno supertele.
Oletko ollut tyytyväinen putkeen? Mikä runko sinulla on käytössä ja mitä aiheita olet tuolla tykillä kuvannut?
spege kirjoitti:
Mitä onko sinulla aito EF 500/4 L IS USM? Mistä ostit ja paljonko maksoit? Onneksi olkoon! Se on äärimmäisen laadukas ja hieno supertele.
Oletko ollut tyytyväinen putkeen? Mikä runko sinulla on käytössä ja mitä aiheita olet tuolla tykillä kuvannut?
Pääasiassa lintuja, runkona on 10D. Metsässä ja lentokuvissa olen käyttänyt ilman konvertteria, mutta yleensä jatkettuna 1.4x Canonin konvertterilla. Tossa muutama tuore kuva pääasiassa konvertterin kanssa otettuna: http://www.saunalahti.fi/~jusvakk/india/list.html
.. Kuten Ecuadorin metsäkuvista (ei siis läheltä kuvatut kolibrit) voi huomata, siellä olisi 500/4 pelittänyt jo huomattavasti paremmin lisääntyneen valovoiman ja ulottuvuuden takia.
Olen ollut erittäin tyytyväinen 500/4:seen. Painokaan ei rassaa niin paljoa kun käyttää kunnon reppua (Lowepro Photo Trekker) ja tietää että taas kotona kahvin ääressä pääsee muokkaamaan teräviä ja kunnollisia lintukuvia;)
sni kirjoitti:Kuvaatko pelkästään jalustalla vai käytätkö 500 millistä myös käsivaralta?
Lähinnä jalustalta, jalustaksi on riittänyt tähän asti Berlebachin 9013 ja videopäänä on Manfroton 501. Manfrotto ei toiminut Intian kuumuudessa, öljyt tms. sulivat jotenkin ja videopään liikkeestä tuli nykivää. Joten ne lentokuvat jäivät ottamatta:( Netistä tähän on ehdotettu lääkkeeksi päivitystä parempaan versioon 503, täytyypä katsoa.
Käsivaralta kuvasin joitakin puskalajeja, kuten Intianpitan. Metodina oli laittaa manuaalisesti suljinajaksi 1/200, 400ISO, täysi aukko ja salama valmiiksi päälle. Sitten vain yhdistelmää jalustatuesta roikottamalla puskaan hiipimään. IS pitää huolen pikkutärinöistä tuolla nopeudella. Tuntui olevan ainoa tapa saada kuvat joistakin lajeista, jalustan kanssa ei tullut kuin sanomista.
No tämä ei taas liittynyt kovinkaan paljoa otsikkoon, mutta ei se mitään..
Canonin Chuck Westfall ilmoitti taannoin, että EOS-1D Mark II:n toimitukset alkavat USA:ssa joskus huhtikuun loppupuolella. B&H Photo Video on kuitenkin nettitietojen mukaan viestittänyt asiakkailleen, että toimitukset alkaisivat heillä jo ennen maaliskuun loppua. Toivottavasti tämä enteilee sitä, että Suomenkin toimitukset alkavat ajoissa.
SPK kirjoitti:Muistaakseni hehkutit jo pitkällä viimevuoden puolella varanneesi "Uuden 1D:n"?
Varata aina voi, se ei maksa mitään.
SPK kirjoitti:Missä Kuvat?
Sori, projekti on venynyt, yritetään koko aika...
Joo jotain mun kuvia oli esillä valokuvanetissä, se oli niin pas... foorumi ja pyysin poistamaan nimimerkkini. En ole pahempaa sisäpiiri toimintaa nähnyt, siellä ei kestetä arvostelua, eikä pahemmin digikuvausta arvosteta.
mikko kirjoitti:
Joo jotain mun kuvia oli esillä valokuvanetissä, se oli niin pas... foorumi ja pyysin poistamaan nimimerkkini. En ole pahempaa sisäpiiri toimintaa nähnyt, siellä ei kestetä arvostelua, eikä pahemmin digikuvausta arvosteta.
Pakkohan foorumin on olla *sensuroitu* jos siellä keskitytään välineiden sijasta itse tekemiseen.
mikko kirjoitti:Joo jotain mun kuvia oli esillä valokuvanetissä, se oli niin pas... foorumi ja pyysin poistamaan nimimerkkini. En ole pahempaa sisäpiiri toimintaa nähnyt, siellä ei kestetä arvostelua, eikä pahemmin digikuvausta arvosteta.
Mielenkiintoinen kommentti sinänsä. ;)
Minkälaista sisäpiiritoimintaa havaitsit valokuva.netissä? Toki siellä väki tuntee toisensa, jopa elävässä elämässä.
Väite siitä, että valokuva.netissä ei arvostettaisi digikuvausta, on mielestäni perusteita vailla. Siellä ei sinänsä minusta edes tehdä eroa siitä, onko kuva tallennettu perinteiselle filmille vai muistikortille. Eihän sillä ole kuvan kannalta mitään merkitystä.
Mainittakoon, että valokuva.netin kuvaajista monet kuvaavat sekä filmille että digillä. Jotkut filmiä käyttävistä kuvaavat vielä eri filmikoollekin - 135, 120, 4x5" sekä muut laakaformaatit.
Siellä arvostetaan valokuvaa riippumatta välineistä, ei ihmekään että Mikko häipyi sieltä provokaatioineen. Siihen aikaan muuten G3 oli kova sana, nyt puheista päätellen näköjään 10D ja Mark II. Saimme nauttia ainakin kolmesta kuvasta:
- lähes täysin pimeä huone
- kuva monitorista jossa oli jonkun muun ottama taustakuva
- Lassin Retkiaitan läheltä Foorumista lasin läpi yhden sisäpihan kuvaus
Siitä 10D:n oikealla etusormen kohdalla olevasta napista kun painaa puoleenväliin, kamera tarkentaa ja sitten vain painat napin pohjaan ja kuulet sulkimen äänen. Kuva on nyt muistikortilla, josta siirrät sen tietokoneelle. Helppoa, mutta ajattelin auttaa, kun kerran myit käyttöohjeenkin pois.