Saako muusikkoa kuvata ja näitä kuvia esittää kotisivuilla?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

tareone kirjoitti:Eri artisteilla ja heidän edustajillaan on eri vaatimuksia kuvauksien suhteen ja siitä sitten esim. festarijärjestäjä vetää oman yhtenäisen linjan, ei yhden bändin mukaan voi elää. En ymmärrä, mistä tämä itku. Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Höhöö.. sulla on oma lehmä ojassa, mitä vähemmän kilpailijoita, sen paremmin kuvat myy =)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Muut voisi tosiaan kieltää, että MINULLE jäisi enemmän tilaa.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Tipe kirjoitti:
Höhöö.. sulla on oma lehmä ojassa, mitä vähemmän kilpailijoita, sen paremmin kuvat myy =)
No ei se nyt ihan noinkaan mene ;).
Ensenada

Viesti Kirjoittaja Ensenada »

ahz kirjoitti:
JackRabbit kirjoitti:
tareone kirjoitti: Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Minäkin komppaan tuota, voisi vaatimuksena olla esitettäväksi edes jotenkin kelvollinen portfolio keikkakuvista.

Ihan tilastona: Olin tänään kuvaamassa 69eyesiä ja laskeskelin, että turva-alueella oli 12 kuvaajaa, joista 9:llä oli pokkari, yhdellä järkkäri kittilinssillä ja kahdella ammattilaisrunko-lasi yhdistelmä ja se välikkö ei ollut järin suuri, eli ei ollut kovin kivaa siellä tungeksia. Se nyt on tietysti eri asia, voiko tuosta kalustosta vetää jotain johtopäätöksiä kuvien tasosta. Yleensä kyllä voi.

Tietysti pienelle lehdelle on halvempaa lähettää toimittaja kuvaamaan pokkarilla kuvat, kun ostaa ne kalliista kuvapankista.
Kannattaa muistaa ennenkuin tiukempaa akreditointiseulaa alatte vaatimaan, että jos noita ehtoja syystä tai toisesta tiukennetaan, niin kyllä se ensimmäinen kriteeri tulee olemaan se minne kuvataan, ei se millä tai miten kuvataan.

Ensimmäisenä tippuisivat ne jotka eivät mitään perinteistä mediaa/mediataloa edusta.

Paikallislehtien pokkarikuvaajat olisivat kyllä varmasti mielissään lisätilasta.
Noin päinhän se on. Jos akkreditoinnin perusteena olisi kuvien laatu/sisältö, alkaisivat paikallislehtien valokuvaajat jäädä akreditoinnitta.

Tämä taas johtaisi tilanteeseen, joissa perinteiset mediat joutuisivat ostamaan kuvansa niiltä, jotka osaa.

Tämä taas palauttaisi kelvollisen kuvan arvon ja arvostuksen sekä laadun sille tasolle, jolla se oli ennen digikameraweppipuhelinten esiinmarrssia.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

saltikov kirjoitti:
tareone kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Erittäin solidaarista huolehtia muiden hyvinvoinnista - moiseen ritarillisuuteen törmää harvoin. Mutta tietystä vinkelistä katsottuna tare voi olla oikeilla jäljillä - vaatimuksesna ammattirunko ja valkoiset lasit nostaisi varmaankin laatua ja pitäsi kuvauspaikan väljänä.
Ei pitäis. Kyllä nuo valkoiset putket on aika yleisiä tuolla.
Ensenada

Viesti Kirjoittaja Ensenada »

saltikov kirjoitti:
tareone kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Erittäin solidaarista huolehtia muiden hyvinvoinnista - moiseen ritarillisuuteen törmää harvoin. Mutta tietystä vinkelistä katsottuna tare voi olla oikeilla jäljillä - vaatimuksesna ammattirunko ja valkoiset lasit nostaisi varmaankin laatua ja pitäsi kuvauspaikan väljänä.
Erittäin oikeilla jäljillä. Aika usein ne kuvaajat (tapahtumia tai kuvattavia kategorisoimatta), joilla on ammattirungot ja laatulasit, myös suhtautuvat vakavammin työhönsä.
rikuu

Viesti Kirjoittaja rikuu »

Ensenada kirjoitti:
saltikov kirjoitti:
tareone kirjoitti: No ei se nyt ihan noinkaan mene ;).
Erittäin oikeilla jäljillä. Aika usein ne kuvaajat (tapahtumia tai kuvattavia kategorisoimatta), joilla on ammattirungot ja laatulasit, myös suhtautuvat vakavammin työhönsä.
Juuri noiden takia minun kuvaaminen kiellettiin siellä Tammerfesteilla. Mutta ei minulla mitään akkreditointia ollutkaan. Taas toisaalta ei ne kuvat paljon kalpene useimpien lehtikuvien rinnalla. ;)
JackRabbit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

rikuu kirjoitti:Juuri noiden takia minun kuvaaminen kiellettiin siellä Tammerfesteilla. Mutta ei minulla mitään akkreditointia ollutkaan. Taas toisaalta ei ne kuvat paljon kalpene useimpien lehtikuvien rinnalla. ;)
Öh, nyt ei oikein ymmärtänyt. :-o

Mitenkähän noiden akkreditoitujen kuvaajien vuoksi sinun kuvaamiset kiellettiin? Onko tuossa takana, että et saanut akkreditointia vaikka haitkin, eli jotain tasovaatimuksia oli sittenkin, vai syytätkö ammatikseen kuvaavia siitä, että alueelle ei saanut viedä yleisistä festarisäännöistä johtuen ammattilaiskameroita.
Ei siellä nähdäkseni kielletty yhtään ihmistä kuvaamasta pokkarilla.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rikuu kirjoitti: Juuri noiden takia minun kuvaaminen kiellettiin siellä Tammerfesteilla. Mutta ei minulla mitään akkreditointia ollutkaan. Taas toisaalta ei ne kuvat paljon kalpene useimpien lehtikuvien rinnalla. ;)
Tasapuolisuudentarve tosiaan paistaa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Niin no mitä siitä tulis jos jokainen haluava pääsisi eturiviin kuvaamaan?
Niin mitä tulis hä?
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Ensenada kirjoitti: Jos akkreditoinnin perusteena olisi kuvien laatu/sisältö, alkaisivat paikallislehtien valokuvaajat jäädä akreditoinnitta.

Tämä taas johtaisi tilanteeseen, joissa perinteiset mediat joutuisivat ostamaan kuvansa niiltä, jotka osaa.

Tämä taas palauttaisi kelvollisen kuvan arvon ja arvostuksen sekä laadun sille tasolle, jolla se oli ennen digikameraweppipuhelinten esiinmarrssia.

Ilman muuta. Jokainenhan meistä tietää hyvin, miten kartellit ja kilpailun puute nostavat hinta/laatusuhdetta. Ja arvostusta.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
jari siren
Viesti:

Ensenada kirjoitti: Jos akkreditoinnin perusteena olisi kuvien laatu/sisältö, alkaisivat paikallislehtien valokuvaajat jäädä akreditoinnitta.

No silloinhan vain kmb saisi kuvata ja ehkä tare vähän?
Välillä on niin herttaista kun joku heitää komentin josta käy läpi luulot omista kyvyistä:(
Sinänsä keikkakuvaus leinee kenenkään leivän kannalta täysin merkityksettömältä, sillä tietääkseni noista bändikuvista ei juuri mitään saa, muutamaa hemmoa lukuun ottamatta?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

tareone kirjoitti:
Tipe kirjoitti:Höhöö.. sulla on oma lehmä ojassa, mitä vähemmän kilpailijoita, sen paremmin kuvat myy =)
Ei niin.
(Ensimmäisen kuvan myyntiä odotellessa)
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
eku

Viesti Kirjoittaja eku »

Vielä vähän aiheeseen palatakseni voisin kertoa miten mulle kävi Ilosaaressa.
Perjantaina, Lapkon klubi-keikkaa kuvatessa tuli muutaman räpsyn jälkeen järjestysmies itkemään mulle mun liian ammattilaisesta kalustosta (Canon EOS 30D + 70-300mm IS USM -linssi). Selitti myös jotain siitä että bändi voi haastaa Ilosaaren oikeuteen jos julkaisen mun aivan liian hyvälaatuisia kuvia. Pienen inttämisen jälkeen lähdin *sensuroitu* otsassa kohti porttia ja info-pistettä kun halusin nähdä asiasta mustaa valkoisella.
Yllättäen siellä mainittiin vain videokameroiden ja nauhureiden käyttökiellosta, ei mitään mistään valokuvakamerasta.

Ja asiasta kun Ilosaarirockin sivuilla mainitsin, niin siellä tuli viestiketjuun linkkiä tälläiseen keskusteluun. Ja tuolla loppupäästä löytyvä tekstinpätkä kummastutti: "Ammattimainen ansaintatarkoituksissa toteutettu still- ja videokuvaaminen ilman artistien ja festivaalin lupaa on kielletty. Laittomaan ammattimaiseen kuvaamiseen, jolla pyritään ansaintatarkoituksiin voidaan puuttua tapahtuman aikana ja sen jälkeen."

Että oliko tuolla kiellolla sitten sitä lainvoimaa takanaan...? Jos vaikka vahingossa jonkun kuvan myyn johonkin (niinkuin sellaista koskaan tapahtuisikaan :( )...

L
jari siren
Viesti:

No tässä vaiheessa kysyn että miksi muusikkoa yleensä kukaan kuvaa?
On nääs aivan pelleilyä kun isot miehet vääntään naamaansa.
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

jari siren kirjoitti:- No tässä vaiheessa kysyn että miksi muusikkoa yleensä kukaan kuvaa?
- On nääs aivan pelleilyä kun isot miehet vääntään naamaansa.
- Miksi rajata muusikoihin? Miksi kuvata yleensäkään ketään... tai mitään?
- Tosi miehet hakkaa kiviä päivät pitkät, rakentaa muureja ja painii karhujen kanssa. Ei ne kameroihin tai kukkasiin koske.
objektiivinen puoliharrastelija
Starday
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starday »

saNppa kirjoitti:
jari siren kirjoitti:- No tässä vaiheessa kysyn että miksi muusikkoa yleensä kukaan kuvaa?
Naulan kantaan! Ja herra Siren vääntää omaa naamaansa ja kuvaa sitä. Miksi?
Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä, mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan...
http://www.youtube.com/user/Starday02
jari siren
Viesti:

Starday kirjoitti:
saNppa kirjoitti:
Naulan kantaan! Ja herra Siren vääntää omaa naamaansa ja kuvaa sitä. Miksi?
No olenhan ihan älyttömän paljon komeampi kuin nuo finninaamaiset angsti musiikki kakarat!
Starday
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starday »

jari siren kirjoitti:No olenhan ihan älyttömän paljon komeampi kuin nuo finninaamaiset angsti musiikki kakarat!
Vaatimattomuus kaunistaa?
Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä, mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan...
http://www.youtube.com/user/Starday02
Vastaa Viestiin