Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Wappu kirjoitti:... mutta enpä raahaisi D10:iä lomamatkalle.
Kylläpäs raahaisit ;-) jos sellainen olisi, koska silloin ei kuiteskaan rahat riittäisi kakkoskalustoon, eikä hermo kestäis niitä menetettyjä tilanteita.
Kai sen valokuvaajan erottaa lomakuvaillijasta juuri tuosta (ei herja vaan positiivisesti). En mistään hinnasta jättäisi ykköskalustoa kotiin ja kuvaisi Ixuksella ainutkertaista lomamatkaani jossa oikeasti on aikaa paneutua myös kuvaamiseen. Selkä katki ja poikki olen raahannut Billinghamin isoa kameralaukkua linsseineen päivineen jo 30 vuotta, enkä oikein näe järkevöitymistä aikahorisontissa. En tosin katumustakaan.
Samaisessa laukussa on kulkenut jo liki saman ajan Minox GT (200g saksalaista laatua) vaan en ole sitä vielä joutunut siirtämään laukun uumenista taskun pohjalle. Kysyinkin jo aiemmin että kukahan ostais. Järjestelmän kuvalaatu siinäkin vaan se horisontissa oleva, sumun keskeltä nouseva majakka ei oikein pääse oikeuksiinsa...
Sairautta tämä, on myönnettävä, mutta nautittavaa sellaista!
Wappu kirjoitti:...Koolla ei ehkä ole merkitystä, jos on ammattilainen tai kuvaa studiossa, mutta enpä raahaisi D10:iä lomamatkalle.
Itse taas odotan lomamatkaa nimenomaan siksi että silloin saan kantaa "painavaa" 10D:tä ja kuvata jotain erilaista ja nauttia kuvaamisesta. Sillä jo itse kuvaaminen hyvällä kameralla on mielestäni mukavaa ja rentouttavaa, sekä iso osa lomamatkan nautintoa.
Tosin kuljetan myös PentaxOptioS:ää mukana. Aina tulee tilanteita jolloin ei halua kantaa isoa kameraa mukanaan, mutta joku kamera on lomamatkan ajan aina mukana.
Wappu kirjoitti:...Koolla ei ehkä ole merkitystä, jos on ammattilainen tai kuvaa studiossa, mutta enpä raahaisi D10:iä lomamatkalle.
Itse taas odotan lomamatkaa nimenomaan siksi että silloin saan kantaa "painavaa" 10D:tä ja kuvata jotain erilaista ja nauttia kuvaamisesta. Sillä jo itse kuvaaminen hyvällä kameralla on mielestäni mukavaa ja rentouttavaa, sekä iso osa lomamatkan nautintoa.
Tosin kuljetan myös PentaxOptioS:ää mukana. Aina tulee tilanteita jolloin ei halua kantaa isoa kameraa mukanaan, mutta joku kamera on lomamatkan ajan aina mukana.
Kuvaus on harrastus josta nautitaan. Jos tarkotus on vaan saada pakolliset "pirkko kyproksella puulaivan edessä; pirkko paikallisjunan vieressä; Pirkko katsoo paikallisia lapsia" -tyylisiä kuvia niin onhan se selvää että painavinta kamerapakettia ei raahata, mutta jos taas tarkotuksena on saada hyviä kuvia, niin uskon että silloin välineiden paino/koko on toissijainen arvo. Toisaalta 10D + joku prime ei kovin painava tai iso ole, mutta kyllähän joku ixus on huomattavasti pienempi.
mikko kirjoitti:
No mihin kummaan 300D:n omistajat sitten vaihtavat??
10D:hen, pokkariin kun rahat ja into eivät rittäneet, toiseen merkkiin ja joku ehkä 1D:hen tai 1D II:een luulisin.
Tai vaikka perhokalastukseen.
Sanoisin että yllättävän äkkiä lähtivät kiertoon nuo kolmesataset. Se on houkutellut järjestelmämaailmaan paljon laajemman käyttäjäkunnan kuin ennen. Nykyään ihmiset vaan on tuttuneet pieniin asioihin. Alkuinnostus karisee kun on pari viikkoa kanniskeltu runkoa, salamaa ja paria linssiä ympäriinsä.
Jos Canon haluaa radikaalisti laajentaa digijärjestelmän kuluttajapohjaa, niin seuraavaksi kannattaisi miettiä saako noita pakattua pienempään tilaan.
Mä en ymmärrä näitä väitteitä isosta ja painavasta 10d:stä! Minusta tuo on passelin kokoinen ja painoinen kamera, silmällä pitäen luontokuvausta! Tolla hinta erolla 300d:hen minun ei tarvinnut kahdesti miettiä kumman ostan, sillä hinnalla ei ole merkitystä (järkevyyden rajoissa) jos halvempi ei tunnu oikealta kouraan (pieni ja kevyt ja muovinen)! Eihän sitä 10d:tä olekkaan tehty tasku kameraksi eikä lomakuvien ottoon! Pahoittelen tässä heti kaikille 300d käyttäjille se on varmasti järkevä ja hyvä kamera yleis käyttöön mutta minusta aivan liian hento vakavempaan luontokuvaukseen (joskin sillä varmasti pärjää yhtä hyvin kuin 10d kanssa(lähes!)!
EOS 1D Mark II painaa 1.2 kiloa ja 1Ds lähes 1.6 kiloa, 10D (ei siis D10;) on höyhensarjalainen 790 gramman painoisena. 300D:n keveys on etu jos kameran kantaminen on raskasta, mutta on myös heitä jotka arvostavat painon tuomaa vakautta ja jämäkkyyttä.
Toivonen kirjoitti:
Itse taas odotan lomamatkaa nimenomaan siksi että silloin saan kantaa "painavaa" 10D:tä ja kuvata jotain erilaista ja nauttia kuvaamisesta.
Minuakin huvittaa kuulla ihmisistä, jotka tulevat lomamatkalta eivätkä ole "muistaneet" ottaa yhtään kuvaa. Itselleni kuvaaminen *on* osa lomaa, ja niin on varmaan suurimmalle osalle tämän alueen lukijoista.
Lomamatkailuun liittyen kommentoisin, että itse olen joskus ihan vakavasti harkinnut, että lähtisin ulkomaille pelkästään kuvaamaan. Aikaisemmilla reissuillani mukana on ollut myös ihmisiä, jotka eivät harrasta valokuvausta ja tietysti välillä on kohteliasta suunnitella loman aikatauluun jotain sellaista, josta hekin pitävät. Mutta sellaisia puhtaita kuvausmatkoja voisi olla kiva kokeilla.
Kuvaaminen on tosiaan (tärkeä) osa lomaa. Itse en ainakaan jaksa maata rannalla yhtä päivää pidempään. Sen jälkeen on jo pakko päästä paikallisväestön sekaan kuvaamaan. Vuosien kuluttua matkoista muistaa enää yksittäisiä tilanteita ja tietysti kaikki parhaimmat valokuvat.
Uskoisin, että tuo pelkästään kuvaamaan lähteminen houkuttaa muitakin valokuvauksen orjia:) Itse ainakin teen mitä ihmeellisimpiä asioita, jotta pääsisin kuvaamaan. Esimerkiksi inhoan yli kaiken ulkoilua, enkä missään tapauksessa lähde ulos kävelemään, jos ilma on huono tai on kylmää. Mutta kun tahtoo kauniita talvikuvia, minäkin kaivan esille toppatakin ja lähden maastoon kuvaamaan sormet jäisen sinisinä ja kasvot tulipunaisina.
Ulkomaille lähtö houkuttelee juuri kuvaamisen takia. Olen lykänyt erästä matkaa vanhan sukulaisen luokse jo vuosia, mutta nyt olen suunnittelemassa sitä ihan intona, koska matkan kohde on järisyttävän kaunis ja pääsen siellä kuvaamaan oikein kunnolla:)
kaiveli kirjoitti:Pahoittelen tässä heti kaikille 300d käyttäjille se on varmasti järkevä ja hyvä kamera yleis käyttöön mutta minusta aivan liian hento vakavempaan luontokuvaukseen (joskin sillä varmasti pärjää yhtä hyvin kuin 10d kanssa(lähes!)!
Itse päädyin 300D:hen sen takia, että rahaa ei ole loputtomiin käytössä jolloin joutuu valitsemaan magneesiumrungon + muutaman minulle turhan ominaisuuden ja optiikan väliltä. Itse laitoin rahat mieluummin optiikkaan.
Jos joku on saman kysymyksen edessä, niin kannattaa todella miettiä kahdesti tarvitseeko oikeasti niitä 10D parempia ominaisuuksia. Niiden arvoa tunnutaan paisuteltavan monesti juuri näillä keskustelupalstoilla. Toki jonkun kuvaustapa voi olla sellainen, että 10D on oikea valinta hänelle kameraksi. Kuvanlaadussahan noilla kahdella rungolla ei ole mitään eroa.
February 14, 2004.
I heard a raw, unconfirmed rumor that Canon will stop taking orders for the 10D from dealers at the end of March-- that a replacement is on the way. That's all I know; I'll say more when I know more.
mikko kirjoitti:Nyt kameraa etsiessä, olen huomioinut että 10D kameroita on erittäin vähän käytettyinä myynnissä.
Olenkin tullut siihen tulokseen, tuo kamera on hyvä ja siitä ei haluta luopua.
Mallia 300D löytyy jo runsaasti vaikka malli on aivan uusi?
Huonosti noita tuntuu saavan uutenakaan. Kaikista kaupoista sanotaan että parin viikon päästä tulee.