Slr:ien näytöistä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

kaapu kirjoitti:
Minusta tuntuu, että kukaan täällä ei kieltäytyisi kamerasta jossa olisi kääntyvä live-lcd ja muuten ominaisuudet kohdillaan.
Vai onko nyt niin, että suurin osa kuvaajista on luovuttanut ja antanut tekniikan mennä edelle ja luovuttanut perässä roikkumisen?
Vai oliskos niin että osa kuvaajista ei edes tajua kameroista ja varsinkaan valokuvaamisesta juuuri mitään, mutta haluaa kameroihin huonoja ominaisuuksia lisää, koska se on kehitystä. Sitä joka on aina hyvästä, vaikka suunta olisikin typerä. Kyse siis ei todellakaan ole siitä että tekniikka menisi edelle, vaan tekniikka monessa mielessä huononee ja sen käytettävyys heikkenee, mutta koska kuluttajat samalla tulevat typerämmiksi, niin niille saadaan myytyä näitä pseudo-ominaisuuksia, koska he luulevat että ne ovat hyviä, hienoja ja hän itse on korkealla tasolla kun vaatii niitä. Kamerat eivät toki ole mikään poikkeus, samaa löytyy ihan jokakodin tekniikasta: pesukoneista, streoista, televisioista jne. Minustakin kameroissa on paljon puutteita ja siis kehitysvaraa löytyy, kuten esim. etsimien naurettava koko, typerät etsinnäytöt, huonot tähyslasit, pilipaliergonomia ja lapsellinen nörttimenu-ajattelu, digien huono ttl-salamatekniikka (joka on hyvä esimerkki digien taantuvasta tasosta), panostaminen automatiikoihin käsisääteisyyden kehittämisen sijaan jne.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sebulban

Viesti Kirjoittaja sebulban »

Yesse kirjoitti:Olisi se tosiaan aika näky, kun jollain bigmoilla kuvattais kädet ojossa ^^

yksi optisen etsimen hyöty vs. liveview (ei kääntyvä) mitä en nähnyt kenenkään vielä mainitsevan (johtuiskohan edun vähäisyydestä) mutta etu kuitenkin on se:

Pitäisi saada mahd. laaja kuva vaikkapa sisätilassa, mutta seinä tulee jo vastaan. Kääntymätöntä näyttöä käytettäessä joudut viemään kameran n. 10cm päähän silmistäsi, jotta voit nähdä ja sommitella kuvan kunnolla, kun taas etsintä käytettäessä kamera voi olla kiinni naamassasi ja kuva-alaan mahtuu enemmän tavaraa.

Ja kuten sanoin, ei se 10cm ero kuvausetäisyyksissä kauheasti auta, mutta jotain se on sekin.

On muuten tämmönenkin kuin Pro-View WRD-100
http://www.proviewsite.com/index.html
100m kantomatkalla toimiva langaton näyttö.

Toisaalta kääntyvällä näytöllä ei tarvitsisi edes mennä tuonne seinän ja kameran väliin.
Jos plussat ja miinukset laskee yhteen niin ~hyvin toteutettuna~ Liveview olisi ainakin minulle tervetullut. Varmaan 90% kuvista kuvaisin silti etsimen kautta, mutta ne loput 10%, joissa ei silmiä etsimen taakse saisi, olisivat huomattavasti mielekkäämpiä kuvata kääntyvän näytön kautta.

Mitä haittaakaan hyvästä,poispäältä kytkettävästä, ja laadukkaasta Liveviewsta on. Perustelkaa te jotka sitä vastaan olette.

Tuossa jo aikaisemmin ehdotettu, ota sitten pokkari mukaan, on minusta huono ajatus. Onhan se paljon mielekkäämpää että on vain yksi kamera mukana ja toisaalta kun nuo järkkärit ei vielä mitään halpoja ole niin tuntuisi aika oudolta ostaa laadussa edes jollain tavalla järkkäriä lähestyvää pokkaria noihin muutamiin kuviin joissa tuosta kääntyvästä näytöstä olisi todella hyötyä.
OskuK

sebulban kirjoitti:
Mitä haittaakaan hyvästä, pois päältä kytkettävästä, ja laadukkaasta Liveviewsta on? Perustelkaa te jotka sitä vastaan olette.
Niinpä. Mitä haittaa kamerassa olisi gps:stä, kellosta, kompassista, mp3-soittimesta, puhelimesta, ledlampusta, karaoketoiminnoista, jne??
Ei niitä aina tarvottaisi, muta miksi niitä ei saisi olla? Kysyn vaan. Perusteluita!

Waldo's Peoplen Waldo:

IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

sebulban kirjoitti:Mitä haittaakaan hyvästä,poispäältä kytkettävästä, ja laadukkaasta Liveviewsta on. Perustelkaa te jotka sitä vastaan olette.
Haittaahan siitä tietenkään ei ole, mutta useimmiten kehno heijastustensieto aiheuttaa sen, että ainakaan kirkkaassa päivänvalossa liveview:sta ei isoa apua ole. Lisäksi kun vaikuttaa siltä, että mitä kookkaammiksi kuluttajajärkkärien review-paneelit on pykätty, sitä kehnommin ne tappavat heijastuksia (kookkaampaa pintaa halvemmalla tekniikalla).

Lasken eli luen Olympus E-10/E-20:n SLR:ksi (mitä se onkin), ja sen liveview:sta oli hyötyä mm. maan pinnassa kontatessa sekä konserteissa tai muutoin "yleisöä" ylhäältä päin kädet ojossa kuvatessa.

Sinällään, jos liveview-paneeliin pukkaa jatkeeksi tötterön, siinähän se on kuuskutosen kuiluetsimen moterni versio.

Viime kädessähän liveview ei valtaosissa kuvaustilanteita voi nähtävyydessä yltää järkkärin etsimen, etenkin silmämuskelilla varustetun tasolle. Eli harvoin "oikeasti" hyödynnettävissä oleva, toki silloin käyttökelpoinen lähinnä horisontin oikaisussa.
sebulban

Viesti Kirjoittaja sebulban »

GPS taitaa jo jostain löytyäkin...ainakin lisävarusteena.

Kellokin saattaa olla jo jossakin, vai mistä se kuvauspäiväämäärä ja aika sinne kuvatiedostoon oikein putkahtaa :)

Nuo muut karaoketoimintoa lukuunottamatta taitaa jo löytyäkin...nokialaisista...

Ehkä niitä ei saisi olla siksi että ne eivät varsinaisesti liity valokuvauksen perimmäiseen ajatukseen "Point and Shoot", toisin kuin Liveview
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

OskuK. Kun minä nimenomaan mainitsin, että jos kamera on muuten ominaisuuksiltaan kunnossa niin miksi se liveview sitten sitä huonontaisi? Perustelusi ontuvat. Vitsisi ovat huonoja.

Ps. Muistetaan se kappalejako.
jarmot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmot »

niin miksi se liveview sitten sitä huonontaisi?
Se lisää kameran hintaa. Tuskin tosiaan kukaan sitä kameraa jättäisi ostamatta sen takia, jos siitä ei muuta haittaa ole (kuten tuo huonontunut etsinkuva), mutta varmasti löytyisi monia, jotka valitsisivat sen halvemman version ilman liveviewtä, jos olisi mahdollista.
Alex

Viesti Kirjoittaja Alex »

niin miksi se liveview sitten sitä huonontaisi?
Hinta, hinta ja hinta. Sijoitetaan tuokin raha/tuotekehityspanos johonkin tarpeelliseen.

Odotellaan hetken aikaa niin langaton erillinen etsin on saatavissa ja vaikkapa kytkettävissä silmälasien linsiin. Ei tarivitse miettiä missä kamera on, näet kaiken aikaa etsimen haluamasi kokoisena ja haluamallasi intensiteetillä kääntämättä päätäsi.

Minusta tuollainen live-view on 99.9% tapauksista täysin tarpeeton. Johtunee liian pitkästä optisen etsimen käytöstä.

--
Quu

Viesti Kirjoittaja Quu »

Itse en välttämättä ymmärrä miksi liveviewin rakentaminen kameraan olisi välttämättä kallis ratkaisu? Kyseessähän olisi yksinkertaisimmillaan yhden vivun rakentaminen ja usealla kameravalmistajalla on jo tekniikka valmiina pokkareissa odottamassa.

Kompastuskivenä saattaa olla järkkärikokoisen kennon jatkuva valottaminen?
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Quu kirjoitti:Itse en välttämättä ymmärrä miksi liveviewin rakentaminen kameraan olisi välttämättä kallis ratkaisu? Kyseessähän olisi yksinkertaisimmillaan yhden vivun rakentaminen ja usealla kameravalmistajalla on jo tekniikka valmiina pokkareissa odottamassa.

Millä meinasit tarkennuksen hoitaa?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
JoonasH

Viesti Kirjoittaja JoonasH »

Quu kirjoitti:Itse en välttämättä ymmärrä miksi liveviewin rakentaminen kameraan olisi välttämättä kallis ratkaisu? Kyseessähän olisi yksinkertaisimmillaan yhden vivun rakentaminen ja usealla kameravalmistajalla on jo tekniikka valmiina pokkareissa odottamassa.

Se nyt ei ole järkkäriin ihan noin yksinkertainen homma, kun se etsinkuva menee objektiivin läpi peiliin ja siitä etsimeen, kun taas pokkareissa objektiivin jälkeen tulee jonkin sortin sensori, joka siirtää kuvan LCD-näytölle. Pitäisi siis kehittää jokin uusi systeemi, johon menee taatusti rahaa, joka puolestaan heijastuu myös valmiin kameran hinnassa.
Quu

Viesti Kirjoittaja Quu »

kohan kirjoitti: Millä meinasit tarkennuksen hoitaa?
Mulla on semmonen perse :)

Niin siis, en ollut ajatellut aivan loppuun asti.
OskuK

kaapu kirjoitti:OskuK. Kun minä nimenomaan mainitsin, että jos kamera on muuten ominaisuuksiltaan kunnossa niin miksi se liveview sitten sitä huonontaisi?
Miten gps ja kello huonontaisi kameran muita ominaisuuksia? Miten edes termospullo sitä tekisi? Kamera paranisi ja käyttökelpoisuus lisääntyisi. Makuupussi parantaisi kameraa entisestään, vai olisiko sinulla jotain sitäkin vastaan..noinniinkuin kehitysvastarinan edustajana?
kaapu kirjoitti: Perustelusi ontuvat. Vitsisi ovat huonoja.
Mieipidekysymys. Pysyttele faktoissa, nörtti.
kaapu kirjoitti: Ps. Muistetaan se kappalejako.
Muistetaan vaan.

Waldo's Peoplen Waldo:

halvmi

Viesti Kirjoittaja halvmi »

kaapu kirjoitti:Tämä tekniikka on siis vasta tulossa järkkäreihin.
Eikös se kuitenkin joissakin tilanteissa olisi hyödyllinen myös vannoutuneille "etsin-kuvaajille".
Ei ole siksi, että ainakaan minä en halua tehdä kompromissia kuvanlaadun ja etsinjärjestelmän välillä. Kyllähän se lcd etsin olisi kätevä jalustalat kuvatessa ja lähikuvauksessa varsinkin matalalla, mutta ei sittenkään kuvanlaadun kustannuksella. Kyllähän nykyisiinkin järkkäreihin saa lcd-etsimen lisälaitteena, se kiinnitetään optiseen etsimeen ja kehittyneimpiä sellaisia voi käyttää kaukosäätimenäkin jolloin etsin kuvaa voi tarkastella metrienkin päästä kamerasta, mutta se ei huononna kuvaa koska se hyödyntää kameran optista etsintä ja siinä on oma kenno. Olympuksen E330 mallissa ja vissiin leica digilux3:sa ja panasonicin L1 malleissa on mahdollista käyttää lcd:tä etsimenä ja ainakin E330 mallissa se on toteutettu niin, että siellä optisen etsimen peilisysteemissä on erillinen kenno etsinkuvan tuottamiseksi jolloin se ei vaikuta kameran kuvaavan kennon toimintaan.

-edit-
Kirjoitin tuon viestini ennen kuin olin lukenut koko ketjun ja pitää sanoa, että tämä on kiinnostava ja hyvätapainen keskustelu. Tässä mielenkiintoisesti kaksi toisistaan poikkeavaa ajatusmaailmaa kohtaavat. Kansalaisluokan digijärkkäreiden tullessa markkinoille, niistä pyrittiin tekemään mahdollisimman samanoloisia kuin vanhoista filmijärkkäreistäkin (vaikka mikään tekninen seikka ei esim. muotoilussa sitä vaatinut, mutta ajateltu asiakaskunta vaati). Nyt sitten vanhat filmikuvaajat on digijärkkänsä ostanut ja tarvitaan uusia asiakkaita, niin niille pitää sitten tehdä sellaisia pokkarin oloisia digijärkkiä lcd-etsimineen ja mp3 soittimineen.

On siis harrastajia jotka haluavat tehdä itse ja sitten niitä joiden mielestä kaikki pitää olla mahdollisimman vaivatonta (ja suurin osa varmaan jotain siltä väliltä) ja yhteistä on vain ymmärtämättömyys toistensa näkökulmia kohtaan. On suorastaan huvittavaa tulla vannoutuneiden valokuvausharrastajien keskuuteen vaatimaan kameraan videokuvausominaisuuksia:-).

Avoin kysymys nimimerkki kaapulle: maailma on täynnä kameroita jotka vastaavat käsitystäsi edistyksellisestä tekniikasta ja mjopa muutama järkkärikin jossa se lcd-etsin on, niin miksi se ei riitä sinulle? miksi haluat, että järkkäreistä tehdään pokkareita?
Onko sinulle tullut mieleen, että kun joistakin näistä sinun edistyksellisinä pitämistäsi ominaisuuksista on järkkäreissä luovuttu, niin sillä on saavutettu jotakin muita avuja niihin ja ettei kyse ole teknisestä edistyksellisyydestä tai taantumisesta vaan kompromisseista joilla tavoitellaan joitakin ominaisuuksia. Se tarkoittaa sitä, että kun vaadit, että sinun tärkeinä pitämiäsi ominaisuuksia huomioidaan kamerasuunnittelussa, niin tulet samalla vaatineeksi että minun tärkeinä pitämiäni ominaisuuksia ei huomioida.

Ei ole kuitenkaan syytä huoleen, sillä kyllä ne lcd:t, mp3:t, tetrikset sun muut tulevat halpoihin järkkäreihin ja se tarkoittaa sitä että joudun itse tulevaisuudessa maksamaan kuvausvälineistäni enemmän tai ostamaan sen käytettynä. Koksa niin kummallista kuin se onkin ovat nämä teknisesti "taantuneet" tavarat aina monin verroin kalliimpia kuin teknisesti "edistyneet".
Viimeksi muokannut halvmi, Touko 06, 2007 2 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
jarmot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä teiltä, jotka haluavat välttämättä kuvata näytöstä, että minkä verran teillä on kokemusta laadukkaista järkkärien etsimistä ja sen kautta kuvaamisesta (erityisesti vähän raskaammalla kameralla tai järjestelmällä)?

Itse en missään nimessä haluaisi enää kuvata näytön kautta, kun olen tuolla D80:lläni kuvannut etsimellä, ellei tilanne todellakin ole se, että asento olisi muuten mahdoton. Ja itsekin kuvasin tässä 4 edellistä vuotta (satunnaisesti) pokkarilla pelkän näytön kautta, vaikka siinä oli optinen etsin. Isomman kameran kanssa vaan havaitsin asennon paremmaksi ja kun pääsin järkkäriä käyttämään, tuli vielä sen optisen etsimen edut mukaan.

Jos olette sitä kunnolla kokeilleet (tai käyttökohteenne muuten vain vaatisivat sen näytön), niin ok, silloin se on teille parempi vaihtoehto, jos olette sitä mieltä. Jos taas ette, suosittelisin kokeilemaan. Minulla ei ole mitään tarvetta todellakaan kääntää ketään mihinkään suuntaan tämän suhteen, vaan ihan mielenkiinnosta nyt kyselen.
OskuK

jarmot kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä teiltä, jotka haluavat välttämättä kuvata näytöstä, että minkä verran teillä on kokemusta laadukkaista järkkärien etsimistä ja sen kautta kuvaamisesta (erityisesti vähän raskaammalla kameralla tai järjestelmällä)?
Ei yhtään, ja siksi olemme asiantuntijoita .
jarmot kirjoitti: Itse en missään nimessä haluaisi enää kuvata näytön kautta, kun olen tuolla D80:lläni kuvannut etsimellä, ellei tilanne todellakin ole se, että asento olisi muuten mahdoton. Ja itsekin kuvasin tässä 4 edellistä vuotta (satunnaisesti) pokkarilla pelkän näytön kautta, vaikka siinä oli optinen etsin. Isomman kameran kanssa vaan havaitsin asennon paremmaksi ja kun pääsin järkkäriä käyttämään, tuli vielä sen optisen etsimen edut mukaan.

Jos olette sitä kunnolla kokeilleet (tai käyttökohteenne muuten vain vaatisivat sen näytön), niin ok, silloin se on teille parempi vaihtoehto, jos olette sitä mieltä. Jos taas ette, suosittelisin kokeilemaan. Minulla ei ole mitään tarvetta todellakaan kääntää ketään mihinkään suuntaan tämän suhteen, vaan ihan mielenkiinnosta nyt kyselen.
Olet vain kehityksen jarru; nyt pitää panostaa muuhun kuin kuvaamiseen, kehitys painuu taantumullisten ohi niin että paukkuu ja sitten nauretaan.

Waldo's Peoplen Waldo:

kaapu
Viesti:

Luulin, että täällä foorumilla ei olla kovinkaan aktiivisia. Olin väärässä =]
En enää muista mitä tässä alunperin lähdin hakemaan, mutta kiitoksia kaikille osallistuneille tähän mennessä. Olen oppinut paljon uutta.

Olen aivan varma siitä, että tulevaisuudessa kun tekniikka vielä hieman kehittyy, niin tulen ostamaan liveview:llä varustetun slr:n ja vieläpä kääntyvällä näytöllä. Omaan käyttööni se tulee olemaan tarpeellinen.

Pääasiallinen kuvaus tulee kuitenkin tapahtumaan etsimen kautta. OskuK ja te muut olette saaneet minut vakuuttuneeksi etsimen ylivoimaisista ominaisuuksista.

Mutta en kyllä edelleenkään lähtisi vertaamaan lcd:tä mp3:een. Hauska ajatus kylläkin :)
halvmi

Viesti Kirjoittaja halvmi »

kaapu kirjoitti:Luulin, että täällä foorumilla ei olla kovinkaan aktiivisia. Olin väärässä =]
En enää muista mitä tässä alunperin lähdin hakemaan, mutta kiitoksia kaikille osallistuneille tähän mennessä. Olen oppinut paljon uutta.

Olen aivan varma siitä, että tulevaisuudessa kun tekniikka vielä hieman kehittyy, niin tulen ostamaan liveview:llä varustetun slr:n ja vieläpä kääntyvällä näytöllä. Omaan käyttööni se tulee olemaan tarpeellinen.

Pääasiallinen kuvaus tulee kuitenkin tapahtumaan etsimen kautta. OskuK ja te muut olette saaneet minut vakuuttuneeksi etsimen ylivoimaisista ominaisuuksista.

Mutta en kyllä edelleenkään lähtisi vertaamaan lcd:tä mp3:een. Hauska ajatus kylläkin :)
No ehkä noi meitin heitot ämpäreistä ja tetriksistä liittyy enemmänkin omiin asenteisiimme. Vaikka itsekin tuossa varsin kiivaasti perustelin vastustustani, niin on minullakin järkkärin lisäksi vielä aktiivikäytössä Sony dsc f828 jossa ei ole kuin evf ja lcd etsimenä ja käytän sitä edelleenkin sen erinomaisen käyttöergonomian vuoksi. Itseäni ärsyttää noissa sähköisissä etsimissä edellä perustelemani lisäksi sellainenkin seikka, että etsinkuva on aina historiaa siitä siis näkee, mitä kameran edessä oli hetki sitten js voi vain toivoa ettei tilanne ole hirveästi muuttunut siitä kun viimein itse saa etsimen kautta sen tiedon ja pitäisi tehdä ratkaisu kuvanottamisesta. Etuna tuossa sonyn ratkaisussa on esim. toiseen kameraani nikon D70 verrattuna paremmin toimiva automaattitarkennus. Sonyssa on kontrastin tunnistukseen perustuva tarkennus ja kun se tekee sen kennolta on tarkennuskohta vapaasti valittavissa ja sen oma automatiikkakin toimii luotettavasti. Sonyn tarkennus on kukaties hieman hitaampi, mutta muuten mielestäni parempi. Nikonilla on toisaalta mahdollista tarkentaa manuaalisesti mikä ei sonylla kunnolla onnistu karkean etsinkuvan takia ja servo-ohjatun tarkennusrenkaan tunnottomuuden takia.

No makunsa kullakin ja uskon, että härpättimiä löytyy jokaisen makuun jotakin.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kaapu kirjoitti: Olen aivan varma siitä, että tulevaisuudessa kun tekniikka vielä hieman kehittyy, niin tulen ostamaan liveview:llä varustetun slr:n ja vieläpä kääntyvällä näytöllä. Omaan käyttööni se tulee olemaan tarpeellinen.
Kuva

Miksi et ole jo ostanut sellaista?
kaapu
Viesti:

nomad kirjoitti:
Miksi et ole jo ostanut sellaista?
Nämä nykyiset pelit eivät ole saaneet juurikaan kehuja. Siksi en.
Vastaa Viestiin