Canon EOS 1D II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Mikko: Minulla on ennestään jo EF 100/2. Aion käyttää sitä uuden digirungonkin kanssa esimerkiksi teatterikuvaukseen ja muuhun ihmiskuvaukseen. Tämän uuden 200 millisen (jota en siis ole vielä ostanut, vaan jonka aion tilata tällä viikolla) tarkoituksena on olla jatkossa luontokuvausputkeni. 200 mm x 1,3 (1D II) = 260 mm. Ja vastaavasti 2 (telejatke) x 200 x 1,3 = 520 mm.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tuomo kirjoitti:Minulla on ennestään jo EF 100/2.
No niin, silloin tuo 200mm on oiva lisä linssi kokoelmaasi.
Tuomo
Viesti:

No niin. Nyt on uusi kalusto tilattu. Ainoastaan "datalompakko" on vielä hakusessa, mutta arvelisin päätyväni Nixvuen Digital Album Lite -malliin, jonka saisin USA:sta tilaamalla n. 300 eurolla.

Sovin valokuvausliikkeen kanssa, että uudet objektiivit ja runko toimitetaan toukokuun puolessa välissä. En ole ihan varma, miten pystyn nukkumaan yhtään yötä seuraavan kolmen kuukauden aikana. Taitavat työtkin jäädä tekemättä. :D
spege

Re: Canon EOS-1D Mark II tilaukseen!

Viesti Kirjoittaja spege »

Tuomo kirjoitti:Olen nyt miettinyt ja pohtinut viimeiset puolitoista vuotta, milloin minun - perinteiseen filmiin luottaneen kuvaajan - on järkevää siirtyä digiaikaan. Viikonloppuna tein päätöksen tilata tällä viikolla uuden 1D II -rungon. Paikallisessa valokuvausliikkeessä arveltiin, että jos teen tilaukseni nyt, minulla on hyvät mahdollisuudet saada uusi runko toukokuun aikana. Uusi 1D II on iso investointi, mutta kameran laatu näyttää olevan loistava - sekä rungon että kennon suhteen. Ajattelin tilata uuden rungon kylkiäisenä kaksi uutta objektiivia: EF 17-40/4L USM ja EF 200/2.8L USM ja tähän mukaan vielä Canonin telejatke 2x. Jospa tällaisella kalustolla pärjäisi ainakin kuluvan vuosikymmenen!
Anteeksi mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka tilaavat EF 200/2,8L:n. Eikö EF 70-200/2,8 olisi fiksumpi valinta?

Voisiko joku valottaa minulle perimmäiset syyt, miksi EF 200/2,8?
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

EF 70-200 2.8 L IS USM maksaa melkein 2000e, EF 200 2.8 L USM maksaa alle tonnin.
painoakin on puolet vähemmän tuossa kiinteäpolttovälisessä objektiivissa, kuvanvakaaja kylläkin puuttuu. vain onkos tuosta kiinteäpolttovälisestä kuvanvakaajaversiota?
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

laite kirjoitti:EF 70-200 2.8 L IS USM maksaa melkein 2000e, EF 200 2.8 L USM maksaa alle tonnin.
painoakin on puolet vähemmän tuossa kiinteäpolttovälisessä objektiivissa, kuvanvakaaja kylläkin puuttuu. vain onkos tuosta kiinteäpolttovälisestä kuvanvakaajaversiota?
Niin mutta 200/2,8:ssa on vain yksi polttoväli. 70-200-zoomissa on yhdessä putkessa kaikki legendaariset lyhyet telet: 85 mm, 100 mm, 135 mm ja 200 mm ja vielä välimuodot. Ei se 2t silloin niin paha hinta ole.

Ei pelkällä 200-millisellä pitkälle pötkitä. Ja vakaajakin uupuu tuosta 200/2,8:sta, eli krapulassa kuvattaessa pitää olla TOSI kirkas sää, jos mielii teräviä kuvia.
Tuomo
Viesti:

Kuten tuossa aikaisemmin totesin, minulla on jo ennestään Canon EF 100/2, joten lyhyemmät polttovälit hoituvat hyvin silläkin. Ja onhan se 1000 euroakin rahaa. :-) Tilasin 200 millisen mukana 2x-telejatkeen, joten polttoväli pitenee 400 milliin tarvittaessa. Ja 1D II:n rajauskertoimella se tekee käytännössä 520 milliä (ilman jatketta 260 milliä). Myös objektiivin keveys on etu.

P.S. En ole koskaan krapulassa. :-)
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Tuomo kirjoitti:P.S. En ole koskaan krapulassa. :-)
Mitenkäs sitten hankit sen taiteellisen tuskan, mistä kaikki luovuus kumpuaa?! ;-)
Tuomo
Viesti:

Kyllä syysmasennus sen hoitaa. Kun pari kuukautta syksyisin murhehtii tätä katalaa maailmaa, niin johan alkaa taidetta syntyä!
;-)
Tuomo
Viesti:

Rungon hinta Suomessakin alle 4600€?

Rajala on julkaissut hinnan Canon EOS-1D Mark II:lle. Maahantuojan ilmoitus on 5250 euroa, mutta Rajala lupaa myydä sen hintaan 4590 euroa. Näyttäisi kovasti siltä, että kamera on selvästi halvempi kuin mitä on alun perin ilmoitettu!

Kannattaa myös huomata, että Nikon D2H:n hinta on Rajalassa 4490, eli vain 100 euroa vähemmän kuin 1DII:n.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Näitä palstoja lukiessa ei voi välttyä vaikutelmalta, että vertailtaessa Rajalan hintoja lähes mihin tahansa muuhun Suomen hintaan, Rajala jää häviölle.
rst

Viesti Kirjoittaja rst »

Tein rohkean liikkeen ja tein Rajalaan varauksen ko. kamerasta.
Toisaalta sehän ei sido minua mihinkään. Jono on jo kuulemma pitkä. Viitaten saamaani viestiin; nyt minulla on sitten mahdollista
saada kamera ensi kesänä.
Tulin siihen tulokseen, että sen pitää olla laadukas, josta olen valmis maksamaankin. Luonto/lintu-harrastajana pidän nopeus/kestävyys (myös vesi ja pöly) ominaisuuksia tärkeinä.
Tähän tarkoitukseen olen päättänyt hankkia objektiiviksi Canonin
300/4L sekä 1.4X con. Yleisempään käyttöön olen ajatellut
50/1.4 lasia. Myöhemmin voin sitten ajatella vaikkapa zoomia
70-200. Onkohan täällä muita "kohtalotovereitani"?
Muitakin kommentteja luetaan innolla!
mikko
Viesti:

Ihmettelen miten jollain voi olla rahaa maksaa tuollaisia hintoja top-foto myy samaa kameraa 4199,00 hintaan ja siihen postikulut noin 35 euroa.

Ihmettelen jos rajala on noinkin alas hinnat laskenut 4590,00 kun ac-foton hinta on 4545,00.
Luottaisin tuohon maahantuojan hintaan 5250,00 vai onko eu-maissa jo yhtenevät hinnat?
makemich

Viesti Kirjoittaja makemich »

mikko kirjoitti:Ihmettelen miten jollain voi olla rahaa maksaa tuollaisia hintoja top-foto myy samaa kameraa 4199,00 hintaan ja siihen postikulut noin 35 euroa.
Rajalan hinta on kova vain niille joilla ei ole riittävästi rahaa. Kuten varmaan tiedät, monilla sitä on...
Tuomo
Viesti:

mikko kirjoitti:Luottaisin tuohon maahantuojan hintaan 5250,00 vai onko eu-maissa jo yhtenevät hinnat?
EOS-1D Mark II on ammattikäyttöön suunniteltu kamera. Sitä ei tarvitse myydä alennuksella, koska suurin kameran ostajaryhmä, eli lehti- ja luontokuvaajat, ostavat sen kuitenkin. Chuck Westfall kirjoitti Rob Galbraithin foorumilla, että Canon valmistaa (toistaiseksi) uutta 1D:tä 4000 kappaleen kuukausivauhdilla ja vaikka hinta onkin kova, tuotantomääriä jouduttaneen joka tapauksessa nostamaan.

En siis usko Rajalankaan myyvän kameraa nyt millään erikoisalennuksella tai muuten vain tappiokseen. Uskon 1DII:n jälleenmyyntihinnan asettuvan maanlaajuisesti 4600 euron tuntumaan.

Canon yrittää nyt hivuttaa hintoja eri Euroopan maissa lähemmäs toisiaan, kuten kaikki tiedämmekin. Tämä tarkoittaa väistämättä myös sitä, että Saksassa joudutaan nostamaan hintoja.
Tuomo
Viesti:

rst kirjoitti:Tähän tarkoitukseen olen päättänyt hankkia objektiiviksi Canonin
300/4L sekä 1.4X con.
Kuinka usein käytät luontokuvauksessa jalustaa vai kuvaatko aina käsivaralta?
mikko
Viesti:

makemich kirjoitti:Rajalan hinta on kova vain niille joilla ei ole riittävästi rahaa. Kuten varmaan tiedät, monilla sitä on...
Joo itse en kuulu tuohon joukkoon, nyt on melkein puurotkin loppu kun ton rungon ostin..
revontuli

Viesti Kirjoittaja revontuli »

Tuomo kirjoitti:Uskon 1DII:n jälleenmyyntihinnan asettuvan maanlaajuisesti 4600 euron tuntumaan.
Bhphoto New Yorkissa myy tuota hintaan 4495.95$, eli tämänpäivän kurssilla 3577.63€. Arvioivat toimitusten alkavan huhtikuussa.
Tuomo
Viesti:

Juu, toki runko on USA:ssa halvempi. Tarkoitinkin tässä nimenomaan Suomen hintoja.
revontuli

Viesti Kirjoittaja revontuli »

Tuomo kirjoitti:Juu, toki runko on USA:ssa halvempi. Tarkoitinkin tässä nimenomaan Suomen hintoja.
No niinpäs teit. Jostain syystä luin tuon maailmanlaajuisesti, enkä maanlaajuisesti :)

Anyway, jos jenkkirunkojen takuut euroopassa nyt toimivat, on tuo 1000€ säästö niin suuri, että pakkohan se on jenkeistä käydä hakemassa.
Vastaa Viestiin