Sigma SD14 järjestelmäkamera

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
pkivela

Viesti Kirjoittaja pkivela »

dille kirjoitti:No jos noiden kahden väliltä pitäisi valita ottaisin Nikonin miettimättä edes tuota Stigmaa. Linssivalikoima on rajallinen, eikä käytettyjen markkinoita ole. Kuvanlaatu saattaa olla parempi kuin D80:ssä tai 30d:ssä, mutta muuta parempaa tuossa SD14:a, ei mielestäni ole. Eikä se kuvanlaatu ole riippakivi D80:llekkään.

Toisaalta jos haluat erottua massasta, ja hasata kaikki rahasi linsseihin, joita ei löydy mistään varastosta eikä kukaan halua ostaa niitä pois, niin toki voit olla se pioneeri.
Hmm Asiaa tämä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaro »

dille kirjoitti:No jos noiden kahden väliltä pitäisi valita ottaisin Nikonin miettimättä edes tuota Stigmaa. Linssivalikoima on rajallinen, eikä käytettyjen markkinoita ole. Kuvanlaatu saattaa olla parempi kuin D80:ssä tai 30d:ssä, mutta muuta parempaa tuossa SD14:a, ei mielestäni ole. Eikä se kuvanlaatu ole riippakivi D80:llekkään.

Toisaalta jos haluat erottua massasta, ja hasata kaikki rahasi linsseihin, joita ei löydy mistään varastosta eikä kukaan halua ostaa niitä pois, niin toki voit olla se pioneeri.

Kummalla se oli se rajallisempi objektiivivalikoima. Ilmeisesti olet kuvannut SD14 kameralla koska tunnut tietävän. En tosiaan löytänyt netistä yhtään Stigma linssiä.

Itse en ole myynyt yhtään ostamaani linssiä saati "objektiivia", olen käyttänyt niitä kameroissa.
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
dille

Viesti Kirjoittaja dille »

aaro kirjoitti:Kummalla se oli se rajallisempi objektiivivalikoima. Ilmeisesti olet kuvannut SD14 kameralla koska tunnut tietävän. En tosiaan löytänyt netistä yhtään Stigma linssiä.

Itse en ole myynyt yhtään ostamaani linssiä saati "objektiivia", olen käyttänyt niitä kameroissa.
Ai kummalla rajallisempi? Sigmaan saat vain Sigmoja. Nikoniin saat kaikki linssit mitä saat Sigmaasi + Nikkorit, Tokinat, Tamronit ja Zeissit. Ei tämän tilanteen tietämiseksi tarvitse kuvata SD14. Jokaiselta valmistajalta löytyy omat helmensä, enkä minä ainakaan tulisi toimeen Sigman nykylinsseillä.

Toinen ongelma noiden Sigma-bajonettilasien kanssa on, ettei niitä saa yksinkertaisesti mistään ilman muutaman viikon odottelua. Poikkeuksia voi tietty joskus löytyä. Jos et tosiaan aio myydä objektiivejasi, niin ostajien vähyys ei sinulle tule ongelmaksi, mutta toisaalta et voi hankkia käytettynäkään noita laseja.
*Kirjoita tähän koko kamera-arsenaalisi*
aaro
Viesti:

dille kirjoitti:
aaro kirjoitti:Kummalla se oli se rajallisempi objektiivivalikoima. Ilmeisesti olet kuvannut SD14 kameralla koska tunnut tietävän. En tosiaan löytänyt netistä yhtään Stigma linssiä.

Ai kummalla rajallisempi? Sigmaan saat vain Sigmoja. Nikoniin saat kaikki linssit mitä saat Sigmaasi + Nikkorit, Tokinat, Tamronit ja Zeissit. Ei tämän tilanteen tietämiseksi tarvitse kuvata SD14. Jokaiselta valmistajalta löytyy omat helmensä, enkä minä ainakaan tulisi toimeen Sigman nykylinsseillä.

Toinen ongelma noiden Sigma-bajonettilasien kanssa on, ettei niitä saa yksinkertaisesti mistään ilman muutaman viikon odottelua. Poikkeuksia voi tietty joskus löytyä. Jos et tosiaan aio myydä objektiivejasi, niin ostajien vähyys ei sinulle tule ongelmaksi, mutta toisaalta et voi hankkia käytettynäkään noita laseja.
Jos kerrot mikä objektiivi tai mitä objektiiveja Sigman valikoimasta puuttuu mielestäsi niin saadaan tieto joka voidaan toimittaa Sigman tuotekehitysosastolle, Sigma on kuunnellut käyttäjäkuntaa todella kiitettävästi.
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
cedricfan

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

dille kirjoitti:Eikä se kuvanlaatu ole riippakivi D80:llekkään.
Ompas, tai siis surkea dynamiikka.
dille

Viesti Kirjoittaja dille »

Sigmalta puuttuu: vakaajat sekä peruszoomeista, telezoomeista että teleistä. Tiedän, että Sigmalla on 80-400 ja 18-200 vakaajalla, mutta kummatkin ovat tietääkseni aika suttuja. 80-400:a olen hetken jopa kokeillut vertaillessani sitä joskus 100-400L:n, enkä vakuttunut alkuunkaan siitä. Mielestäni näin Sigman, Nikonin tai Canonin rungoilla kuvaavilla vähintään telezoomeissa vakaaja on must. Sääsuojaus olisi myös kiva juttu noissa isommissa moloissa, jotka kuitenkin maksavat.

Linssien lista on ihan kiva sinäällään, mutta kun kilpailijoilta löytyy monessa tärkeässä segmentissä parempia vaihtoehtoja, niin minusta ainakaan ei olisi kiva olla jumissa noissa maantaimestareissa. On Sigmallakin ne omat helmensä, mutta minulle ne eivät riitä.

Ja vielä loppuun tälläistä yleistä bs:ää, mikä taitaa olla enemmänkin mielipidekysymys. Kuvatessani samoja tilanteita eräällä hyvin tarkaksi todetulla piraatilla, sain jokaista kuvaa viilailla koneella kontrastin ja värien suhteen. Nykyinen L:ni (voisi olla aivan yhtä hyvin esim. laadukas Nikkor) taas tuottaa mielestäni selkeästi valmiimpia kuvia, joihin ei halutessaan tarvitse oikeastaan edes koskea. Kaikista näistä löytyy kokemusta.

Monet tuntuvat suosittelevan linssiä vain sen piirtotarkkuuden mukaan, vaikka kilpailijatkin olisivat lähes kaikille riittävän tarkkoja(nyt ei siis puhuta mistään halpiskittilaseista). Moni ei edes mieti, miten linssi toimii vastavalossa, onko sillä tapana tuottaa väärän sävyisiä kuvia tai mistä se on valmistettu.
cedricfan kirjoitti: Ompas, tai siis surkea dynamiikka.
Onko Sigmassa parempi? Onko Sigmasta jo tullut jotain oikeita arvosteluja, joissa tämä ihan todettaisiin?
*Kirjoita tähän koko kamera-arsenaalisi*
jukkapvk

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

dille kirjoitti:Tiedän, että Sigmalla on 80-400 ja 18-200 vakaajalla, mutta kummatkin ovat tietääkseni aika suttuja. 80-400:a olen hetken jopa kokeillut vertaillessani sitä joskus 100-400L:n, enkä vakuttunut alkuunkaan siitä
Mulla oli toi Sigman 80-400 vähän pidempään kuin hetken ja se ei ollut todellakaan suttu. Kuukkelilla löytyy testejä ihan riittävästi, jos kiinnostaa.
aaro
Viesti:

Sigman sarja

Tuntuis siltä että näillä vois päästä aika pitkälle.

Kevyt tykistö:
18-50 F2.8 Makro
50-150 F2.8

Raskas sarja:
120-300 F2.8
300-800 F5.6

Sekalainen seurakunta
30mm F1.4
70mm F2.8 Makro
Kyllä pöllö tietää
cedricfan

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

dille kirjoitti:
cedricfan kirjoitti: Ompas, tai siis surkea dynamiikka.
Onko Sigmassa parempi? Onko Sigmasta jo tullut jotain oikeita arvosteluja, joissa tämä ihan todettaisiin?
En ole itse nähnyt, mutta odotan mielenkiinnolla. Hinta kun olisi paljon S5'sta alhaisempi, jopa lasinostoilla...
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

dille kirjoitti: mutta toisaalta et voi hankkia käytettynäkään noita laseja.
Multa sais 70-200 f2.8:nMuutaman vuoden ikänen mutta todella vähän käytetty!

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=70200
aaro
Viesti:

dille kirjoitti:Tiedän, että Sigmalla on 80-400 ja 18-200 vakaajalla, mutta kummatkin ovat tietääkseni aika suttuja.
Onneksi kukaan ei ole tietääkseni kertonut tuota minun objektiiveille.
18-200 ossillahan on peräti kolme kuvaajaa jo ja taisi kaikki olla Nikon kameroissa.
Kyllä pöllö tietää
janila

Viesti Kirjoittaja janila »

Mielenkiintoinen keskustelu ja syy kiinnostukseeni lienee selvä kun katsoo kamalistaani tuosta alta. :) Noiden kahden Sigman ja 1.4x TC:n kaveriksi on ennemmin tai myöhemmin tulossa 10-20mm ja (120-)300mm f/2.8 Sigmat ellei markkinoille tule jotain uutta ja mielenkiintoista ennen hankintaani. Vakaaja olisi toki mukava noihin teleihin, mutta ominaisuudet suhteessa hintaan tekevät noista silti kiinnostavampia kuin Nikonin tai Canonin vaihtoehdot. Periaatteessa siis minä ainakin pärjäisin Sigman laseilla.
Nikon D80, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 70-200mm f/2.8, Samyang 8mm f/3.5, Nikon SB-600, Velbon CF-630 + Manfrotto 486RC2, Manfrotto 679B + 484RC2, Tamrac Expedition 5, Lowepro Nova Mini AW. Aperture 3.
aaro
Viesti:

janila kirjoitti:Mielenkiintoinen keskustelu ja syy kiinnostukseeni lienee selvä kun katsoo kamalistaani tuosta alta. :) Noiden kahden Sigman ja 1.4x TC:n kaveriksi on ennemmin tai myöhemmin tulossa 10-20mm ja (120-)300mm f/2.8 Sigmat ellei markkinoille tule jotain uutta ja mielenkiintoista ennen hankintaani. Vakaaja olisi toki mukava noihin teleihin, mutta ominaisuudet suhteessa hintaan tekevät noista silti kiinnostavampia kuin Nikonin tai Canonin vaihtoehdot. Periaatteessa siis minä ainakin pärjäisin Sigman laseilla.
Jos haluat voin heittää yv.nä yhden maantiekiitäjän 300+1.4tc täydellä aukolla.

Molemmat objektiivit 120-300 ja 300 ovat niin hyviä ettei ostos optisen laadun perusteella voi mennä pieleen. Sigma on vuoden 2006 aikana uusinut pitkien putkien linssien pinnoitteet ja uusissa on maininta DG. Kaikki kuvat mitä löysin on otettu vanhemmalla versiolla mutta piirrossa en pysty sanomaan mitään eroa. Uusi pinnoite pienentää kennon ja takimmaisen linssin pintojen välillä syntyviä heijastuksia. Varmaan joitakin muitakin muutoksia on tehty.

Suurin ongelma valovoimaisissa objektiiveissa ensikertalaiselle on erittäin lyhyt sysyysterävyysalue varsinkin lähelle tarkennettaessa. Sommittelun kanssa on tekemistä. Jos silmä on tintillä tarkka niin nokka ei ole. Tästä seuraa pakollinen tarve pienentää aukkoa. Jos kamera harrastaa etu tai taka focusta niin ongelmia varmasti syntyy.

Aaro
Kyllä pöllö tietää
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Onko SD14 otettuja kuvia jossakin, esim ISO1600-3200?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

kohan kirjoitti:Onko SD14 otettuja kuvia jossakin, esim ISO1600-3200?
http://k41.pbase.com/o6/14/241114/1/754 ... IM1781.jpg

http://i.pbase.com/o6/14/241114/1/75400 ... IM1840.jpg

Pikaisella 5 sekunnin googlettamisella.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

emerik kirjoitti: Pikaisella 5 sekunnin googlettamisella.
Kiitos emerik! Eihän se ihan toivoton ole suurillakaan ISO arvoilla.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
janila

Viesti Kirjoittaja janila »

aaro kirjoitti:Jos haluat voin heittää yv.nä yhden maantiekiitäjän 300+1.4tc täydellä aukolla.
Pistä ihmeessä. En tiedä toimiiko linkkaus Photosigiin tällä tavalla, mutta tässä on aikasta terävä kuva 2x TC:n kanssa. :)
Viimeksi muokannut janila, Huhti 12, 2007 14 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nikon D80, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 70-200mm f/2.8, Samyang 8mm f/3.5, Nikon SB-600, Velbon CF-630 + Manfrotto 486RC2, Manfrotto 679B + 484RC2, Tamrac Expedition 5, Lowepro Nova Mini AW. Aperture 3.
aaro
Viesti:

Emerik ehti ensin

kun piti itse vääntää tuo asetus kaakkoon (iso1600).

Kuva

Eipä ollut vielä kertaakaan tarvinnut tuonne asti ruuvata.

Muutama ei niin taiteellinen versio.
Tuosta puukukasta ruuvasin vähän kontrastia ja kylläisyyttä kokeeksi.

Salaiset kansiot

Aaro
Kyllä pöllö tietää
Vastaa Viestiin