Mikä olymus olis paras?

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Hanttabuli

Mikä olymus olis paras?

Viesti Kirjoittaja Hanttabuli »

Mulla alkaa kohta aika ostaa ensimmäinen digikamera mutta en tiedä niistä yhtään mitään. Rahaa on käytettävissä n.500€ eli mikä olis paras kamera tuohon hintaan??
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Re: Mikä olymus olis paras?

Viesti Kirjoittaja seppot »

Hanttabuli kirjoitti:Mulla alkaa kohta aika ostaa ensimmäinen digikamera mutta en tiedä niistä yhtään mitään. Rahaa on käytettävissä n.500€ eli mikä olis paras kamera tuohon hintaan??
Tuolla on hinnat
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/aluee ... A=73&All=1

ja tuolta selviää minkälaisen kameran haluat
http://digifaq.info/

Jos tuosta 500:sta pitää ottaa varat myös pakollisiin lisukkeisiin eli isompaan muistikorttiin ja mahdollisesti akkuihin +laturiin niin niihin menee kamerasta riippuen 50 -150 euroa. Mahdollisesti haluaisit myös vyölaukun tai vastaavan, jalustan, salaman yms.

Kunhan selvennät minkälaiseen kuvaukseen sen kameran haluat ja pitääkö sen mahtua;

a) farkkujen taskuun
b) rotsin povitaskuun
c) vaellusrinkkaan

Jos tahdot tietää lisää jostain tietystä kamerasta niin,
http://www.dcviews.com/
Vasemmalta valitset kameran, sitten valmistajan (Olymus jne) ja sitten mallin. Sieltä löytyy sitten linkin ko. kameran arvosteluihin. Suomeksi noita juttuja löytyy valitettavan vähän tai oikeastaan, sen mitä noita suomalaisia arvosteluja/testejä olen lukenut niin niitä on liikaa :)

Sepe
--
Hanttabuli

Viesti Kirjoittaja Hanttabuli »

Kamera ostettais sellaista kuvausta varten missä on selvitty tähän asti tavallisella filmikameralla jossa on max. zoom 76mm.

Videokuvaus ominaisuutta en tarvi sillä sen teen videokameralla.
Ainut mitä tarvin on isompi muistikortti.

Oiskohan kellää kokemuksia ja kun on niin kertokaa ihmeessä kokemuksia ja suosituksia.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Hanttabuli kirjoitti:Kamera ostettais sellaista kuvausta varten missä on selvitty tähän asti tavallisella filmikameralla jossa on max. zoom 76mm.

Videokuvaus ominaisuutta en tarvi sillä sen teen videokameralla.
Ainut mitä tarvin on isompi muistikortti.

Oiskohan kellää kokemuksia ja kun on niin kertokaa ihmeessä kokemuksia ja suosituksia.
No sitten tollanen C-350Z on suht' koht' samanlainen. Siitä ei ole kokemusta, mulla on C300Z. Muuten suht sama laite, mutta tähän käy smartmedia-kortit mitkä on halvempia. Haittapuolena noissa on suurin mahdollinen koko 128MB. Toki siihenkin menee miltei parasta laatua noin 170 kpl eli ei sitä voi kovin isona ongelmana pitää. 350Z pelaa kahdella AA-akulla ja noita tulee yleensä 4 laturin kanssa samassa paketissa. Suosittelen ostamaan. Alkali-pattereiden kanssa ei kannata ruveta leikkimään. 450Z muuten sama kuin 350Z, mutta 4Mpixeliä.
XD-muisti on hieman kalliimpaa eli 128MB maksaa 55-70e ja 256 tuplaten.
Mukava lisä tollaseen peruspokkariin on ottaa monta kuvaa peräjälkeen. Kuvien määrä riippuu siitä minkä kokoisia ne on, mutta tuolla 300Z:lla saa 7-9 kuvaa napsittua 6:een sekunttiin. Salamaa ei tietty voi käyttää samaan aikaan.

Nyt pitää lähteä töihin.

Sepe
--
jamppu

Re: Mikä olympus olis paras?

Viesti Kirjoittaja jamppu »

Olen vaihdellut mielipidettäni mennen tullen kameran mallin kanssa, ja nyt olen päätynyt Olympus C50 ja toiseksi C750.
Onko C50 jo vanhentunut kamera, olen lukenut sen arvosteluja ja se vaikutti minuun ja olisi hyvän kokoinen.
Taas toisekseen minua kiehtoo C750 10X zoom. Kuvaan paljon lapsia ja yleensä ihmisiä.

Saako muuten päivänmäärän valokuvaan se olisi tärkeä minulle.
bugi

Viesti Kirjoittaja bugi »

Eipä taida monikaan digikamera laittaa päivämäärää siihen kuvaan, mutta EXIF-tiedoissa se kyllä kulkee kuvatiedoston mukana. Sopivalla ohjelmalla voi lukea nuo EXIF-tiedot, ja joillakin jopa kirjoituttaa näkyviin siihen kuvaankin (jos se on aivan pakko saada siihen pilaamaan kuvaa (no riippuu tietysti kuvasta onko se hyvä vai paha juttu)). Ja tietysti, vaikka ei olisikaan ohjelmaa joka osaisi sen siihen kuvaan laittaa, voi sen aina lisätä käsin jossain kuvankäsittelyohjelmassa.

Markku Hassinen
mvuori

Re: Mikä olympus olis paras?

Viesti Kirjoittaja mvuori »

jamppu kirjoitti:Onko C50 jo vanhentunut kamera, olen lukenut sen arvosteluja ja se vaikutti minuun ja olisi hyvän kokoinen.
Eihän se mitenkään "vanhentunut" ole - vuoden vanha malli ja ominaisuuksiltaan täysin nykyaikainen. Lapsikuvaukseen (ainakin pikkulapset ympäri pihaa leikkimässä ja urheilemassa) olisi C-750:n pidempi polttoväli varmasti selkeä etu. Salamakengän yms. ansiosta se sopii myös potrettikuvaukseen paljon paremmin.
Matti Vuori
dcmmic

Viesti Kirjoittaja dcmmic »

c-50 on ihan jees laite. Monipuolinen ja pienikokoinen. Hintakin on tippunut aika rajusti, uusia saa jo n.350 egee hintaan. Päivämäärän saa kuviin, ainakin jos teetät ns.oikeita valokuvia jossain digilab liikkeissä tai kehityspalveluissa.
Vastaa Viestiin