Foorumin epäviralliset säännöt
-
- Viesti:
Foorumin epäviralliset säännöt
Hei kaikille. Kokosin tässä foorumimme epäviralliset käyttäytymissäännöt keskustelun pohjaksi. Toivottavasti kaikki ovat yhtä mieltä ja keskustelu tällä foorumilla sujuu katkossa vielä entistäkin sujuvammin ja asiallisemmin. Keksisikö joku vielä lisää epävirallisia sääntöjä.
1. Tulevia kameroita ei saa mainita. Sehän voisi tarkoittaa että haluaisi paremman kameran. Se olisi tietämättömyyttä. Kysyen on vain valokuvaamisen taidosta.
2. Kameroiden ominaisuuksien vaikutuksesta kuviin ja kuvausmahdollisuuksiin ei keskustella. Sellaisia vaikutuksia ei ole. Kyse on valokuvauksesta.
3. Ei saa haluta edullisempia kameroita/objektiiveja. Jollekkin voi tulla paha mieli. Halpahan ei voi olla hyvää.
4. Ole hienotunteinen foorumin kokeneempia kuvaajia kohtaan ja objektiiveista keskustele vain Canonin L sarjalaisista.
5. Jos on kirjoittajan kanssa hiemankin eri mieltä asiasta ja omistat järkkärin, tuodaan erimielisyys esille kuuluvasti kaikkitietävällä tyylillä.
6. Jos ei keksi mitään asiaa, voi heitellä tyhjänpäiväisiä kommentteja asiallisiin keskustelunavauksiin. Ne ovat hauskoja ja jaksavat naurattaa kerta toisensa jälkeen.
7. Puhutaan vain Canon kameroista, muista merkeistä vain erityisen painavista syistä.
8. "Minkä kameran ostaisin" kysyjille suositellaan aina ensin Canon a70 kameraa.
9. Jos itsellä on vähän huono päivä, voi sitä parantaa nälvimällä epäsuorasti EF-S objektiivia ja muita muulle kuin täyskennolle tarkoitettuja laseja.
10. Liika analyyttisyys ja pohdiskelu kirjoituksissa on pahasta, koska asiat ovat oikeasti yksinkertaisia. Asian voi tiivistää mainitsemalla haluavansa Canonin 2.8 200mm L sarjalaista. Silloin asiat ovat kunnossa eikä tarvitse enää pohdiskella.
1. Tulevia kameroita ei saa mainita. Sehän voisi tarkoittaa että haluaisi paremman kameran. Se olisi tietämättömyyttä. Kysyen on vain valokuvaamisen taidosta.
2. Kameroiden ominaisuuksien vaikutuksesta kuviin ja kuvausmahdollisuuksiin ei keskustella. Sellaisia vaikutuksia ei ole. Kyse on valokuvauksesta.
3. Ei saa haluta edullisempia kameroita/objektiiveja. Jollekkin voi tulla paha mieli. Halpahan ei voi olla hyvää.
4. Ole hienotunteinen foorumin kokeneempia kuvaajia kohtaan ja objektiiveista keskustele vain Canonin L sarjalaisista.
5. Jos on kirjoittajan kanssa hiemankin eri mieltä asiasta ja omistat järkkärin, tuodaan erimielisyys esille kuuluvasti kaikkitietävällä tyylillä.
6. Jos ei keksi mitään asiaa, voi heitellä tyhjänpäiväisiä kommentteja asiallisiin keskustelunavauksiin. Ne ovat hauskoja ja jaksavat naurattaa kerta toisensa jälkeen.
7. Puhutaan vain Canon kameroista, muista merkeistä vain erityisen painavista syistä.
8. "Minkä kameran ostaisin" kysyjille suositellaan aina ensin Canon a70 kameraa.
9. Jos itsellä on vähän huono päivä, voi sitä parantaa nälvimällä epäsuorasti EF-S objektiivia ja muita muulle kuin täyskennolle tarkoitettuja laseja.
10. Liika analyyttisyys ja pohdiskelu kirjoituksissa on pahasta, koska asiat ovat oikeasti yksinkertaisia. Asian voi tiivistää mainitsemalla haluavansa Canonin 2.8 200mm L sarjalaista. Silloin asiat ovat kunnossa eikä tarvitse enää pohdiskella.
-
- Viesti:
11. Kaikki täällä luettu pitää ottaa tosissaan ja siitä pitää loukkaantua.
12. Vähintään kerran päivässä jonkun pitää aloittaa uusi spekulaatiotopicci, jossa spekuloidaan tulevaa kamerauutuutta ja sen vaikutusta kilpailijoihin.
13. Käytännön kuvauksesta tai kuvista ei saa puhua missään nimessä. Tärkeämpää on keskittyä jauhamaan uutuuksista ja tulevista suhdanteista ja ennenkaikkea pitää olla tosimielellä liikenteessä.
12. Vähintään kerran päivässä jonkun pitää aloittaa uusi spekulaatiotopicci, jossa spekuloidaan tulevaa kamerauutuutta ja sen vaikutusta kilpailijoihin.
13. Käytännön kuvauksesta tai kuvista ei saa puhua missään nimessä. Tärkeämpää on keskittyä jauhamaan uutuuksista ja tulevista suhdanteista ja ennenkaikkea pitää olla tosimielellä liikenteessä.
-
Liian vaikeaa
Nyt ei mennyt ihan jakeluun, että mistä oli kymysys, mutta onneksi mulla on niiiin paljon enemmän L-putkia, ettei köyhien höpinöistä tarvi välittää.
-
14. Muistettava joka käänteessä korostaa myös aloittelijoille, että parempi kilon järjestelmä kotona, kuin 200 gramman pokkari mukana.
15. Teroitettava aina, että parempi jättää ne sukujuhlakuvat kokonaan ottamatta, jos on vaan sisäänrakennettu salama. Tai sitten kehotettava, että jättää sen oman uuden pokkarin kotiin, ja lainaa /vuokraa järjestelmän.
16. Ehdottomasti kiellettävä kuvitelma, että maailman 500 000 000 kamerasta 490 000 000 on kuitenkin pokkareita :). Erinomaisen hyvä, tarkka ja värihallittu kuva ovennupista on kymmenen vuoden päästä aina arvokkaampi, kuin se ainoa, mutta teknisesti ala-arvoinen kuva kummitytön juhlista.
15. Teroitettava aina, että parempi jättää ne sukujuhlakuvat kokonaan ottamatta, jos on vaan sisäänrakennettu salama. Tai sitten kehotettava, että jättää sen oman uuden pokkarin kotiin, ja lainaa /vuokraa järjestelmän.
16. Ehdottomasti kiellettävä kuvitelma, että maailman 500 000 000 kamerasta 490 000 000 on kuitenkin pokkareita :). Erinomaisen hyvä, tarkka ja värihallittu kuva ovennupista on kymmenen vuoden päästä aina arvokkaampi, kuin se ainoa, mutta teknisesti ala-arvoinen kuva kummitytön juhlista.
lm
-
- Viesti:
Koska Puusa ei keskustele täällä, katson häntä rääkänneenä velvollisuudekseni tuoda esiin hänen näkemyksensä:
Vain kärsimystä, tuskaa, nälkää ja vastaavia kannattaa kuvata.
Kuvassa pitää olla aina ihmisiä.
Sisältö ratkaisee, mutta sitä ei kuvissa ole, siis kuvaus on turhaa.
Nämä säännöthän eivät tietysi kuulu tänne, mutta noin muistutuksen ja vertailun vuoksi.
Vain kärsimystä, tuskaa, nälkää ja vastaavia kannattaa kuvata.
Kuvassa pitää olla aina ihmisiä.
Sisältö ratkaisee, mutta sitä ei kuvissa ole, siis kuvaus on turhaa.
Nämä säännöthän eivät tietysi kuulu tänne, mutta noin muistutuksen ja vertailun vuoksi.
-
Mutta jos minulla ei ole digijärkkäriä, koskeeko säännöt minuakin?
Jos hankin/saan rikkinäisen 300D:n (se on Canon), voinko keskustella tällä foorumilla? Koskeeko säännöt rikkinäisen digijärkkärin haltijaa?
Riittääkö 300D? Luokitellaanko se ihan oikeaksi digijärkkäriksi? Eihän se ole edes musta (sillä on kuulemma merkitystä).
Riittääkö että on digijärkkäri lainassa, vai pitääkö omistaa? Koskeeko säännöt lainaaja-kirjoittajia?
Jos on aikeissa ostaa digijärkkärin, voiko kirjoittaa? Kuinka pian pitää olla aikeissa ostaa digijärkkäri? Koskeeko säännöt?
Koskeeko kaikki säännöt, vai vain osa niistä? Vai onko yllä mainituille tilanteille vielä lisäsääntöjä?
Pitääkö ostaa myös linssit (ymmärtääkseni myös "putkista" tai "objektiiveista" puhutaan), vai riittääkö pelkkä runko?
- Siis siihen että saa kirjoittaa tällä foorumilla. (... Kuvaamisella mitään merkitystä ole, keskustelu on paljon kivempaa.)
Kuvia on kiva ottaa, mutta tarviiko niitä tallentaa mihinkään jotta saa kirjoittaa? Jos ei tarvii, niin ei kai tarvii ostaa muistikorttiakaan?
Nimim. tahtoo, muttei ole (vielä) tarpeeksi rahaa eikä "sitä oikeaa" kameraa (vielä) myynnissä.
Jos hankin/saan rikkinäisen 300D:n (se on Canon), voinko keskustella tällä foorumilla? Koskeeko säännöt rikkinäisen digijärkkärin haltijaa?
Riittääkö 300D? Luokitellaanko se ihan oikeaksi digijärkkäriksi? Eihän se ole edes musta (sillä on kuulemma merkitystä).
Riittääkö että on digijärkkäri lainassa, vai pitääkö omistaa? Koskeeko säännöt lainaaja-kirjoittajia?
Jos on aikeissa ostaa digijärkkärin, voiko kirjoittaa? Kuinka pian pitää olla aikeissa ostaa digijärkkäri? Koskeeko säännöt?
Koskeeko kaikki säännöt, vai vain osa niistä? Vai onko yllä mainituille tilanteille vielä lisäsääntöjä?
Pitääkö ostaa myös linssit (ymmärtääkseni myös "putkista" tai "objektiiveista" puhutaan), vai riittääkö pelkkä runko?
- Siis siihen että saa kirjoittaa tällä foorumilla. (... Kuvaamisella mitään merkitystä ole, keskustelu on paljon kivempaa.)
Kuvia on kiva ottaa, mutta tarviiko niitä tallentaa mihinkään jotta saa kirjoittaa? Jos ei tarvii, niin ei kai tarvii ostaa muistikorttiakaan?
Nimim. tahtoo, muttei ole (vielä) tarpeeksi rahaa eikä "sitä oikeaa" kameraa (vielä) myynnissä.
-
- Viesti:
Kiitos. Tuo lämmittää mieltä. Tämä keskustelun ylläpitämisen prosessivastuu on aika rankkaa ja kuluttavaa puuhaa. Kiitosta saa harvoin,mutta kyllä koirat jaksavat haukkua. Tällä jaksamme taas ainakin pari viikkoa eteenpäin.arb kirjoitti:Olen enimmäkseen pitäytynyt lukupuolella, mutta nyt on kyllä aivan pakko kehua tätä keskustelua: ehdottomasti hauskin säie pitkään aikaan :-)
ArB
-
- Viesti:
Käsi raamatulle ja vanno ettei tuleva 10D mk2:n kiinnosta sinua tippaakaan.tareone kirjoitti:11. Kaikki täällä luettu pitää ottaa tosissaan ja siitä pitää loukkaantua.
Itse en voi keskustella kuvaamisesta, koska en ole vielä saanut otettua hyviä kuvia. Pitäisi ensin saada kalustopuoli kuntoon, että ilkeäisi esitellä omia kuviaan.
-
Jossain vaiheessa siirryn kuvaamisen yrittämiseen
Sama vika. On vasta digijärkkäri, pari älläputkea ja nippu muita, salama, jalustoja, filttereitä, kasseja yms ja taskut täynnä muistikortteja ja vara-akkuja, mutta jossain vaiheessa aloitan keskustelun, että joko näillä kohta voisi koittaa kuvata esim keittön hanaa.juha_m kirjoitti: Itse en voi keskustella kuvaamisesta, koska en ole vielä saanut otettua hyviä kuvia. Pitäisi ensin saada kalustopuoli kuntoon, että ilkeäisi esitellä omia kuviaan.
Re: Jossain vaiheessa siirryn kuvaamisen yrittämiseen
Voi, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, että se L merkki näkyy heijastumissa. Muuten on ihan turha kuvata.fangio kirjoitti:joko näillä kohta voisi koittaa kuvata esim keittön hanaa.
-
Huhuu... ei mitään muuta, paitsi spekulaatioita ja toiveajattelua. Tottakai jatkossa tulee uusia ja hienompia malleja, mutta jotain rajaa vois kuolaamiselle asettaa ja keskittyä tähän hetkeen. Toi mallinimikin, mistähän temmattu?;) ennen se oli 3D, nyt kun tuli 1Dmk2 niin sen täytyy siis olla 10Dmk2 ja aivan nurkan takana!juha_m kirjoitti:Käsi raamatulle ja vanno ettei tuleva 10D mk2:n kiinnosta sinua tippaakaan.
-
- Viesti:
Aivan kun aiheen lopuksi sopisi Jippiin ei niin asiantuntevien palstan hauska kamerausko aiheinen keskustelu, usko on jonkinlainen sääntöjen verkko. Palstalla syntyi seuraava nimimerkiltä mitähä:
KUVAAJAN 10 KÄSKYÄ
Minä olen Herra, sinun kamerasi, älä pidä muita kameroita.
Älä turhaan lausu muiden kameroiden nimiä, sillä Herra, sinun kamerasi, ei jätä rankaisematta sitä.
Muista kuvittaa lepopäivä.
Kunnioita kameraasi ja tallennusmediaasi.
Älä alivalota.
Älä ylivalota.
Älä tarkenna väärin.
Älä aliarvioi omaa kameraasi.
Älä himoitse muuta kameraa.
Älä halaja muuta objektiivia, salamaa, tallennusmediaa äläkä mitään mikä kuuluu muuhun kameraan.
KAMERAN TUNNUSTUS
Minä uskon Kameraan,
kuvittajaan, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan ikuistajaan,
ja Filmiin,
kameran ainoaan Poikaan,
meidän tallennusmediaamme,
joka sikisi Pyhästä elohopeasta,
syntyi filmitehtaasta,
kärsi mustavalkokuvauksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös bittitaivaisiin,
istuu Kameran, kuvittajan, Kaikkivaltiaan,
takapuolella
ja on sieltä tuleva valokennona kuvaamaan
eläviä ja kuolleita,
ja Objektiiviin,
pyhän yksilöllisen kameramerkin,
niiden pyhäin yhdistelmän,
huonojen kuvien anteeksiantamisen,
salamavalotuksen
ja iankaikkisen valokuvaajan.
KAMERA MEIDÄN
Kamera meidän, joka olet edessämme.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun kuvasi.
Tapahtukoon sinun kohteesi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna minulle tänä päivänä
minun jokapäiväinen kuvani.
Ja anna minulle minun epäonnistunut kuvani anteeksi,
niin kuin minäkin anteeksi annan sinulle,
jos sulkimesi ei aukene.
Äläkä saata minua kiusaukseen vaihtaa kameraa,
vaan päästä minut siitä pahasta.
Sillä sinun on valo
ja kohde ja kuva iankaikkisesti.
Aamen.
KUVAAJAN 10 KÄSKYÄ
Minä olen Herra, sinun kamerasi, älä pidä muita kameroita.
Älä turhaan lausu muiden kameroiden nimiä, sillä Herra, sinun kamerasi, ei jätä rankaisematta sitä.
Muista kuvittaa lepopäivä.
Kunnioita kameraasi ja tallennusmediaasi.
Älä alivalota.
Älä ylivalota.
Älä tarkenna väärin.
Älä aliarvioi omaa kameraasi.
Älä himoitse muuta kameraa.
Älä halaja muuta objektiivia, salamaa, tallennusmediaa äläkä mitään mikä kuuluu muuhun kameraan.
KAMERAN TUNNUSTUS
Minä uskon Kameraan,
kuvittajaan, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan ikuistajaan,
ja Filmiin,
kameran ainoaan Poikaan,
meidän tallennusmediaamme,
joka sikisi Pyhästä elohopeasta,
syntyi filmitehtaasta,
kärsi mustavalkokuvauksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös bittitaivaisiin,
istuu Kameran, kuvittajan, Kaikkivaltiaan,
takapuolella
ja on sieltä tuleva valokennona kuvaamaan
eläviä ja kuolleita,
ja Objektiiviin,
pyhän yksilöllisen kameramerkin,
niiden pyhäin yhdistelmän,
huonojen kuvien anteeksiantamisen,
salamavalotuksen
ja iankaikkisen valokuvaajan.
KAMERA MEIDÄN
Kamera meidän, joka olet edessämme.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun kuvasi.
Tapahtukoon sinun kohteesi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna minulle tänä päivänä
minun jokapäiväinen kuvani.
Ja anna minulle minun epäonnistunut kuvani anteeksi,
niin kuin minäkin anteeksi annan sinulle,
jos sulkimesi ei aukene.
Äläkä saata minua kiusaukseen vaihtaa kameraa,
vaan päästä minut siitä pahasta.
Sillä sinun on valo
ja kohde ja kuva iankaikkisesti.
Aamen.
-
Re: Jossain vaiheessa siirryn kuvaamisen yrittämiseen
Sama täällä, mutta en uskalla aloittaa noin vaativalla aiheella. Olen ajatellut kuvata aluksi vastamaalattua seinää kuivumisen eri vaiheissa. Pääsee hitaampikin aloittelija mukaan eikä tilanne karkaa käsistä. Niin ja päälle tulee kunnon bokeh!fangio kirjoitti: Sama vika. On vasta digijärkkäri, pari älläputkea ja nippu muita, salama, jalustoja, filttereitä, kasseja yms ja taskut täynnä muistikortteja ja vara-akkuja, mutta jossain vaiheessa aloitan keskustelun, että joko näillä kohta voisi koittaa kuvata esim keittön hanaa.