Myyjän virhevastuu takuuajan jälkeen? kokemuksia, tietoa?
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Pentaxeista osa menee Hoillantiin, Sonyista jotkut eksyvät Ranskaan, Minoltat käyvät lähes säännänmukaisesti Saksassa...
Huoltoajat ovat siis valitettavasti pitkät. Siitä voidaan olla yhtä mieltä. Sen sijaan myyjäliikkeen oikeat vaikutusmahdollisuudet vaikuttaa vaikkapa huoltopaikkoihin, joihin koneet lopulta päättyvät ja sitä kautta huoltoaikoihin ovat todellisuudessa niukat eli olemattomat.
Termionologiassa kannataa huomioida se, ettei myyjäliike anna minkäänlaista takuuta. Sen tekee valmistaja, jonka edustaja maahantuoja tai nykyisin niin yleinen pohjoismainen "maahantuoja" hoitaa huoltovastuun. Siihen ei tosin kuulu se, että he korjaisivat itse, vaan se, että koneet tulevat kuntoon.
Olen kyllä nähnyt kameran, jossa oli huollon ilmoituksen mukaan banaanilikööriä. Se olisi kuulemma pitänyt korjata takuun puitteissa. ;-)
Huoltoajat ovat siis valitettavasti pitkät. Siitä voidaan olla yhtä mieltä. Sen sijaan myyjäliikkeen oikeat vaikutusmahdollisuudet vaikuttaa vaikkapa huoltopaikkoihin, joihin koneet lopulta päättyvät ja sitä kautta huoltoaikoihin ovat todellisuudessa niukat eli olemattomat.
Termionologiassa kannataa huomioida se, ettei myyjäliike anna minkäänlaista takuuta. Sen tekee valmistaja, jonka edustaja maahantuoja tai nykyisin niin yleinen pohjoismainen "maahantuoja" hoitaa huoltovastuun. Siihen ei tosin kuulu se, että he korjaisivat itse, vaan se, että koneet tulevat kuntoon.
Olen kyllä nähnyt kameran, jossa oli huollon ilmoituksen mukaan banaanilikööriä. Se olisi kuulemma pitänyt korjata takuun puitteissa. ;-)
Less Is More
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Elo 16, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Turku
Edelleen lainaan itseäni:juices kirjoitti:Vein kameran eilen Stockalle ja se otettiin aivan mukisematta vastaan ystävällisissä merkeissä. Tehtiin paperit kuntoon ja niihin merkittiin korjaustyypiksi: takuukorjaus. Korjausajaksi luvattiin yli kaksi viikkoa joka on mielestäni aika pitkä, mutta menkööt nyt kun sentään tärkein kuluttajan oikeus tuli saaduksi.
Kuten yllä olevasta näette, että huoltolähetteeseen kirjattiin korjaustyypiksi takuukorjaus. yllätys oli suuri kuin eilen Stockalta soitettiin ja sanottiin kameran saapuneen ja huoltohinta on 161 €. Luonnollisesti tiedustelin myyjältä, että oletko tosissaso laskun suhteen, koska papereista lukemalla voit todeta kyseessä olleen tasan 7 viikkoa kestänyt takuukorjaus. Vastaukseksi esitetyyn kysymykseen tulee, että huoltoliike ei laittanut sitä takuuseen. Tiedustelin myyjältä, että onko mielestänne 7 viikon huoltoaika kohtuullinen, hän myöntää sen olevan pitkä. Sitten tarjotaan reilun kaupan eleenä takuukorjauksen hinnan muuntamista 80 €:ksi.
Hmm. rapsaan lisää tänne kun saan yhteyden elektroniikkaosaston esimieheen ja keskusteltuani Stockmannin oikeudesta muuttaa takuuhuoltotyö asiakasta mitenkään kuulematta maksulliseksi.
Päivän jatkoa kaikille...
-
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
- Paikkakunta: Helsinki
Ketjun 1. viestistä:juices kirjoitti:Edelleen lainaan itseäni:
Kuten yllä olevasta näette, että huoltolähetteeseen kirjattiin korjaustyypiksi takuukorjaus. yllätys oli suuri kuin eilen Stockalta soitettiin ja sanottiin kameran saapuneen ja huoltohinta on 161 €.
"Asiaan: Itselläni on Pentax Optio 330, 3,34:n Megapixelin digipokkari se otti ja sanoi palveluksensa irti. Kamera on ostettu 13.10.2001, joten takuu (1 vuoden) ei ole enää voimassa."
Tästä samasta tapauksesta tässä kai on edelleen kysymys?
Jos siis takuu on mennyt umpeen, ei enää ole kysymys takuusta vaan kuluttajasuojalain mukaisesta virheestä tuotteessa.
Kun keskustelet sen esimiehen kanssa, painota tätä. Jos et muuten pääse sopimukseen, kerro, että teet valituksen kuluttajavalituslautakunnalle. Siellä käsittely tosin taitaa kestää vuoden, mutta prosessi voi olla mielenkiintoinen ja opettava. Kuluja siitä ei ole, omaa vaivaa lukuun ottamatta.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Elo 16, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Turku
Päätös kamerajupakkaan
Aluksi tiedoksi myöhemmin mukaan tulleille lukijoille: kamera, josta tämäkin viesti kertoo on sama kuin ketjun alussa. Sieltä siis voitte lukea lisää lähtötilanteesta, touhun etenemisestä jne.
Noudin kamerani ja laskun loppusummaksi tosiaan sovittiin kassalla puolet 161 €:sta eli 80 €. Seuraavana päivänä välittömästi yhteyttä elektroniikkaosaston päällikköön ja neuvottelukierroksen avaus. Argumentoin vaatimukseni tässä ketjussakin esitetyillä perusteilla ja vaadin täysin perusteetta veloitetut euroni takaisin. Luonnollisesti asia meni jahkailuksi, ei päätöstä suuntaan tai toiseen. Aikaa kuluu ja siitä ilmoitellaan meileillä.. Sitten lopulta viikon taistelun jälkeen ilmoitetaan, että perusteetta veloitettu 80 € on noudettavissa kassalta. Tarinalla siis lainopillisesti onnellinen loppu. Luonnollisesti kysyin, että miksi vasta nyt? – ei vastausta.
Toteutuuko kuluttajansuoja Suomessa?
Varmasti monessakin paikassa, mutta voisin väittää, suurimmassa osassa sen toteutuminen on sitä tarvitsevasta pitkälti kiinni. Minulle sen toteutumisen hinnaksi tuli tusinan verran turhia puheluita, muutama turha käynti myyjäliikkeessä ja tunteja internetissä taustaselvittelyä tekemässä. Eli tarinan opetus on, että mitään sinulle ei tulla tarjottimella tarjoamaan, vaan kaikki pitää itse osata vaatia tiukasti määrätietoisesti. Tie ei ole helppo, mutta oikea ja ainakin minun tapauksessani kannatti taistella loppuun asti. No, saihan tässä hyvän itseopiskelukurssin asian tiimoilta kaupanpäälliseksi…
Ongelmien ilmaantuessa kannattaa myös varautua, ainakin yleiselektroniikkaliikkeissä siihen, että rivimyyjät eivät välttämättä tunne kuluttajansuojalainsäädäntöä, tai sitten heittäytyvät tyhmäksi ja kehottavat kääntymään maahantuojan tms. puoleen, mutta kuluttajan tulee nimenomaan ensisijaisesti asioida tuotteen myyneen liikkeen kanssa. Kaikki selitykset takuun loppumisesta ja myyjän vastuun raukeamisesta ovat siis puppua tiettyyn aikamääreeseen saakka. Kansanomainen takuu-sana on käytännössä ”tuotteen normaali kestoikä” ja kehotus ottaa suoraan huoltoliikkeeseen yhteyttä on ”myyjän virhevastuu”. Näistä sitten arvotte oikean tien.
Noudin kamerani ja laskun loppusummaksi tosiaan sovittiin kassalla puolet 161 €:sta eli 80 €. Seuraavana päivänä välittömästi yhteyttä elektroniikkaosaston päällikköön ja neuvottelukierroksen avaus. Argumentoin vaatimukseni tässä ketjussakin esitetyillä perusteilla ja vaadin täysin perusteetta veloitetut euroni takaisin. Luonnollisesti asia meni jahkailuksi, ei päätöstä suuntaan tai toiseen. Aikaa kuluu ja siitä ilmoitellaan meileillä.. Sitten lopulta viikon taistelun jälkeen ilmoitetaan, että perusteetta veloitettu 80 € on noudettavissa kassalta. Tarinalla siis lainopillisesti onnellinen loppu. Luonnollisesti kysyin, että miksi vasta nyt? – ei vastausta.
Toteutuuko kuluttajansuoja Suomessa?
Varmasti monessakin paikassa, mutta voisin väittää, suurimmassa osassa sen toteutuminen on sitä tarvitsevasta pitkälti kiinni. Minulle sen toteutumisen hinnaksi tuli tusinan verran turhia puheluita, muutama turha käynti myyjäliikkeessä ja tunteja internetissä taustaselvittelyä tekemässä. Eli tarinan opetus on, että mitään sinulle ei tulla tarjottimella tarjoamaan, vaan kaikki pitää itse osata vaatia tiukasti määrätietoisesti. Tie ei ole helppo, mutta oikea ja ainakin minun tapauksessani kannatti taistella loppuun asti. No, saihan tässä hyvän itseopiskelukurssin asian tiimoilta kaupanpäälliseksi…
Ongelmien ilmaantuessa kannattaa myös varautua, ainakin yleiselektroniikkaliikkeissä siihen, että rivimyyjät eivät välttämättä tunne kuluttajansuojalainsäädäntöä, tai sitten heittäytyvät tyhmäksi ja kehottavat kääntymään maahantuojan tms. puoleen, mutta kuluttajan tulee nimenomaan ensisijaisesti asioida tuotteen myyneen liikkeen kanssa. Kaikki selitykset takuun loppumisesta ja myyjän vastuun raukeamisesta ovat siis puppua tiettyyn aikamääreeseen saakka. Kansanomainen takuu-sana on käytännössä ”tuotteen normaali kestoikä” ja kehotus ottaa suoraan huoltoliikkeeseen yhteyttä on ”myyjän virhevastuu”. Näistä sitten arvotte oikean tien.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Elo 17, 2003 12 : 31
- Paikkakunta: Elimäki
- Viesti:
Todella mielenkiintoinen ketju, löytyi kun haeskelin takuuaiheisia juttuja. Saattaisi olla selkeämpi tuo EU;n 2v takuu, ja ehkä kokonaisuutena ajaisi paremmin kuluttajien etuja kuin nykyinen jokseenkin tulkinnanvarainen termi "oletettu kohtuullinen käyttöikä"
Tuota käyttöikäähän on monissa tuotteissa käytännössä mahdotonta selvittää, en ole vielä törmännyt esimerkiksi yhteenkään pesukoneeseen jossa olisi käyttötuntimittari.
Ok kameroissa on joissakin kuvalaskuri, mutta eihän siitäkään voi päätellä kuinka kauan kamerassa ollut virta päällä tai montako käynnistystä ja sammutusta tehty.
Pidemmästä lakisääteisestä takuuajasta hyötyisivät nähdäkseni eniten ammattilaiset joilla kuvausmäärät ovat suuria.
Hienoa olisi esimerkiksi autopuolen tapainen 100000 kuvaa/2-3v takuu.
Jos joku ihmettelee tälläisiä pohdintoja, olen vain ihmetellyt mielessäni kuinka näin hel##### kalliilla tuotteilla (järjestelmädigit) voi olla näin huonot takuut.
Tuota käyttöikäähän on monissa tuotteissa käytännössä mahdotonta selvittää, en ole vielä törmännyt esimerkiksi yhteenkään pesukoneeseen jossa olisi käyttötuntimittari.
Ok kameroissa on joissakin kuvalaskuri, mutta eihän siitäkään voi päätellä kuinka kauan kamerassa ollut virta päällä tai montako käynnistystä ja sammutusta tehty.
Pidemmästä lakisääteisestä takuuajasta hyötyisivät nähdäkseni eniten ammattilaiset joilla kuvausmäärät ovat suuria.
Hienoa olisi esimerkiksi autopuolen tapainen 100000 kuvaa/2-3v takuu.
Jos joku ihmettelee tälläisiä pohdintoja, olen vain ihmetellyt mielessäni kuinka näin hel##### kalliilla tuotteilla (järjestelmädigit) voi olla näin huonot takuut.
-
- Viestit: 704
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 9 : 36
- Paikkakunta: Kuopio
Olisiko syy siinä että autojen käyttöikä on jotain aivan muuta kuin digitaalikameroiden? Vaikka perinteisissä kameroissa on totuttu jopa "isältä pojalle"-mentaliteettiin, etenee digikameroiden kehitys nyt sitä vauhtia että kolmen vuoden takuun omaava kamera ei olisi enää takuun loppupuolella kuin murto-osassa lähtöarvostaan.Petri Kuja kirjoitti: Hienoa olisi esimerkiksi autopuolen tapainen 100000 kuvaa/2-3v takuu.
Jos joku ihmettelee tälläisiä pohdintoja, olen vain ihmetellyt mielessäni kuinka näin hel##### kalliilla tuotteilla (järjestelmädigit) voi olla näin huonot takuut.
Pitkä takuu tulisi kalliiksi ja se näkyisi hinnoissa. Itsekin olisin taipuvainen ottamaan hieman halvemman kameran jos erona olisi vain pari vuotta pitempi takuu (tämä ei kuitenkaan sulje pois virhevastuuta jne.)
Kyseessä on vähän samanlainen juttu kuin tietokoneissa/tietotekniikassa. Todella harvalla tuotteella on pitkä takuu ja kuluttaja ei ota pidennystä kuin harvoin.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Elo 17, 2003 12 : 31
- Paikkakunta: Elimäki
- Viesti:
Digikameran käyttöikä? Jos puhutaan uusista kameroista ja kalliimman hintaluokan SLR-kameroista. Olen itse harkitsemassa Canon 1D tai sitä uudemman mallin ostamista, hintaluokka noin 4000 Eur näkisin kyllä mielelläni että tuon hintaluokan kamerat olisi tehty kestämään vähintään +5v
Jälleenmyyntiarvolla ei minulle ole niin suurta merkitystä koska en yleensä ole kauppojani katunut:))
Ja varakameroita on aina hyvä olla kotona.
Jälleenmyyntiarvolla ei minulle ole niin suurta merkitystä koska en yleensä ole kauppojani katunut:))
Ja varakameroita on aina hyvä olla kotona.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Marras 25, 2003 11 : 59
Olen kuullut, että usein kun tuote on korjattu takuuajan jälkeen, on kulujen osalta tehty ositus. Eli kuluttaja maksaa osan ja myyjä osan. Ja nämä tapaukset on jopa kuluttajaneuvojan suositusten mukaan ratkottu. Jutun ydin on siinä, että jos esim. kaksivuotias tuote korjataan täysin uutta vastaavaksi, niin kuluttaja saisi ylimääräistä hyötyä. Tällöin kuluttajan pitää osallistua tietyllä osuudella korjaukseen.
Tämä tietysti riippuu hyvin paljon tilanteesta ja tuotteesta. Esim. autojen osalta 'mikään' osa ei ole ikuinen (pellitkin ruostuu, tai maali rapistuu). Kameroissa taas voisi kuvitella olevan jopa näitä 'ikuisia' osia.
Tämä tietysti riippuu hyvin paljon tilanteesta ja tuotteesta. Esim. autojen osalta 'mikään' osa ei ole ikuinen (pellitkin ruostuu, tai maali rapistuu). Kameroissa taas voisi kuvitella olevan jopa näitä 'ikuisia' osia.
-SilmäAuki
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Elo 13, 2004 21 : 11
- Paikkakunta: Turku
Nikon D100 lakkasi toimimasta
Minun uskollinen sotaratsuni, joka tottelee Nikon D1oo nimeä lakkasi toimimasta. Kamera ei ota kuvaa koska taaempi suljin ei toimi. Vein kameran Turun Jas tekniikkaan. Ottivat kameran arvioitavaksi ja tällainen kustannusarvio tuli:
Tuotekoodi Nimike A-hinta Määrä Yks Ale Summa
------------------------------------------------------------------------------
KAE K-ARVION ENNAKKOMAKSU 31.56 -1 Kpl -31.56
6B060-324 SHUTTER UNIT 80.35 1 Kpl 80.35
D100
1C998-029-1 APERTURE CONTROL BASE UNI 27.65 1 Kpl 27.65
D100,F80
JT300 TYÖ (V-kamerat,digi slr, 67.21 2.8 H 188.19
multimediaprojektorit)
Käteinen EUR 322.85
-----------------------------------------------------
Lisäksi kerta/sarja/vitka laukaisin valitsin ei toimi muutakuin kerta asennossa. Kustannusarvio olisi tästä viasta myös toiset 300€
En lannistunut vaan kysyin asiaa Suomen Nikonilta:
KYSYMYS:
Minulla on 3,5 vuotta vanha Nikon D100. Kamerani suljinkoneisto lakkasi toimimasta n. 20 000 kuvan jälkeen. Olin kuvitellut, että D100:n suljin pitäisi kestää huomattavasti useampia otoksia. Onko normaalia että kamera kestää vain 20 000 otosta?
VASTAUS:
3,5 vuotta on aika pitkä aika ja 20 000 ottoa on aika paljon. Kameran osia kuluu ajan mukaan ja suljin vaihtaminen on väistämätön.
Emme pysty sanoa jos 20 000 ottoa on normaali ennen kameraan suljin koneisto kanatta vaihtaa mutta voimme taata että kamera toimi yhden vuoden oston jälkeen.
Terveisin
XXXXXXXXX
Nikon Tekninen Tuki
www.europe-nikon.com/support
---------------------------------------------------------
Elikkä kameran korjaus JAS tekniikalla maksaisi liian paljon verrattuna uuden ostoon.
Onko muita vaihtoehtoja? Korjaako joku muu Suomessa kameroita ja onko se halvempaa? Vaiko pitääkö alkaa vertailemaan vaan suosiolla D200 vs D80 vs D70?
Tuotekoodi Nimike A-hinta Määrä Yks Ale Summa
------------------------------------------------------------------------------
KAE K-ARVION ENNAKKOMAKSU 31.56 -1 Kpl -31.56
6B060-324 SHUTTER UNIT 80.35 1 Kpl 80.35
D100
1C998-029-1 APERTURE CONTROL BASE UNI 27.65 1 Kpl 27.65
D100,F80
JT300 TYÖ (V-kamerat,digi slr, 67.21 2.8 H 188.19
multimediaprojektorit)
Käteinen EUR 322.85
-----------------------------------------------------
Lisäksi kerta/sarja/vitka laukaisin valitsin ei toimi muutakuin kerta asennossa. Kustannusarvio olisi tästä viasta myös toiset 300€
En lannistunut vaan kysyin asiaa Suomen Nikonilta:
KYSYMYS:
Minulla on 3,5 vuotta vanha Nikon D100. Kamerani suljinkoneisto lakkasi toimimasta n. 20 000 kuvan jälkeen. Olin kuvitellut, että D100:n suljin pitäisi kestää huomattavasti useampia otoksia. Onko normaalia että kamera kestää vain 20 000 otosta?
VASTAUS:
3,5 vuotta on aika pitkä aika ja 20 000 ottoa on aika paljon. Kameran osia kuluu ajan mukaan ja suljin vaihtaminen on väistämätön.
Emme pysty sanoa jos 20 000 ottoa on normaali ennen kameraan suljin koneisto kanatta vaihtaa mutta voimme taata että kamera toimi yhden vuoden oston jälkeen.
Terveisin
XXXXXXXXX
Nikon Tekninen Tuki
www.europe-nikon.com/support
---------------------------------------------------------
Elikkä kameran korjaus JAS tekniikalla maksaisi liian paljon verrattuna uuden ostoon.
Onko muita vaihtoehtoja? Korjaako joku muu Suomessa kameroita ja onko se halvempaa? Vaiko pitääkö alkaa vertailemaan vaan suosiolla D200 vs D80 vs D70?
-
- Viestit: 493
- Liittynyt: Joulu 28, 2004 12 : 17
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kuluttajansuojasta
Pari poimintaa kuluttajaviraston sivuilta kohdasta "Usein kysyttyä", linkki http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... =readdoc#2 :
Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta lainkaan. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa. Näyttövelvollisuus siitä, että tavarassa on virhe, eikä sitä esimerkiksi ole käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, on takuuajan päättymisen jälkeen ostajalla. Kaikki viat eivät välttämättä ole kuluttajansuojalain tarkoittamia virheitä. Toisaalta virhe tarkoittaa muutakin kuin teknistä vikaa, esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa sovittua tai annettuja tietoja, se ei sovellu käyttötarkoitukseensa, sen kestoikä on lyhyempi kuin perustellusti voi odottaa tai sen käyttö- ja hoito-ohjeet ovat puutteelliset.
Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut. Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut. Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta lainkaan. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa. Näyttövelvollisuus siitä, että tavarassa on virhe, eikä sitä esimerkiksi ole käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, on takuuajan päättymisen jälkeen ostajalla. Kaikki viat eivät välttämättä ole kuluttajansuojalain tarkoittamia virheitä. Toisaalta virhe tarkoittaa muutakin kuin teknistä vikaa, esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa sovittua tai annettuja tietoja, se ei sovellu käyttötarkoitukseensa, sen kestoikä on lyhyempi kuin perustellusti voi odottaa tai sen käyttö- ja hoito-ohjeet ovat puutteelliset.
Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut. Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut. Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä.
-ziffis-
http://ziffis.1g.fi
http://ziffis.1g.fi
-
- Viestit: 1011
- Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
- Paikkakunta: Turku
Re: Myyjän virhevastuu takuuajan jälkeen? kokemuksia, tietoa
Tuota tuota, onkos tuo vuosi oikein?juices kirjoitti:Tervehdys kaikille ja olen uusi kirjoittelija täällä. Lukenut tosin kuukausitolkulla tätä antoisaa foorumia.
Asiaan: Itselläni on Pentax Optio 330, 3,34:n Megapixelin digipokkari se otti ja sanoi palveluksensa irti. Kamera on ostettu 13.10.2001, joten takuu (1 vuoden)
Yli 5 v vanhan kameran korjauksista ei ehkä kovin isoon äänen kannata rähjätä...
-
- Viestit: 4257
- Liittynyt: Kesä 23, 2003 22 : 24
- Paikkakunta: 09
Re: Myyjän virhevastuu takuuajan jälkeen? kokemuksia, tietoa
Vanhamies kirjoitti: Tuota tuota
Katsos oikein ajan kanssa ( :D ) koska tuo viesti on kirjoitettu foorumiin..
Muilta säästän etsimisen ilon ja kopipeistaan tähän:
Lähetetty: Syys 10, 2003 21 : 21
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Heinä 16, 2004 0 : 40
- Paikkakunta: Sipoo
En jaksanut lukea ihan koko viestiketjua läpi, toivottvasti ei mene vanhan toistoksi. Ajattelin lyhyesti kertoa oman kokemukseni, ne mitä siitä muistan.
Mulla meni kamera rikki (Canon EOS 10D), muistaakseni peilimekanismi hajosi. Lisäksi siinä oli pari muutakin fibaa, ainakin yhdeysrakenteinen salama oli epäkunnossa. Kamera oli tuolloin n. 1,5 vuotta vanha, eli takuuaika oli mennyt puolella vuodella yli. Olin sitä mieltä että sen hintaluokan laitteella on tietty laadun odotusarvo, ja tähän odotusarvoon ei kuulu ne viat jota siinä oli. JAS-tekniikka teki korjausarvion, se oli muistaakseni reilu 900 euroa. Lisäksi suljin piti uusia, se oli tietty luonnollista kulumista ja sen ajattelinkin maksaa.
Maksun suhteen keissi meni ongelmitta, jouduin maksamaan vain kameran suljinremontin. Mutta ongelmia tuli siinä että korjaus kesti luvattoman kauan. En muista mihin aikaan JAS-tekniikka korjauksen lupasi suorittaa, joka tapauksessa kaksi viikkoa on mielestäni maksimiaika tämäntyyppiseen korjaukseen.
Soittelin aikani JASsille, kunnes soitin Suomen Canonille, jossa kerroin mielipiteeni kohtuuttoman pitkistä korjausajoista. Canonin heppu oli samaa mieltä ja parin keskustelun jälkeen JAS-tekniikan korjausteknikot joutuivat viikonlopputöihin ruuhkia purkamaan. Oman kamerani "kunnostus" kesti yli kuukauden, huolimatta tuosta JASsin ylityöprojektista. Taisin saada oman kamerani vielä hieman nopeutettuna jononohikorjauksena. Mikähän lie tilanne nykyään jonojen suhteen?
Silloin jos vika on sellainen että kameran kanssa vielä pärjää, kannattaa varata aika etukäteen. Näin tein seuraavan kerran kun suljin vaati remonttia (Kuvaan tuli kaareva haamukuva nopeilla suljinajoilla), ja korjaus sujuikin nopeasti. Ai niin, muuten se tapaus meni hyvin, mutta kun yritin hakea kameraa, olivat sulkeneet ovet minuuttia ennen sulkemisaikaa ja jouduin palaamaan tyhjin käsin Helsingistä. Hiukan turhautti soitella ruuhkasta puhelinvastaajaan varttia ennen sulkemisaikaa, että olen tulossa, mutta ehkä hieman myöhästyn...
Kokonaisuutena jäi kuitenkin sellainen kuva että sekä Canonilla että JASsilla oli ainakin henkilökohtaisella tasolla vilpitön halu hyvään palveluun, mutta ruuhkat oli vain syntynyt resurssipulana - se ei tietenkään ole hyväksyttävä syy mutta ymmärrettävä :).
Mulla meni kamera rikki (Canon EOS 10D), muistaakseni peilimekanismi hajosi. Lisäksi siinä oli pari muutakin fibaa, ainakin yhdeysrakenteinen salama oli epäkunnossa. Kamera oli tuolloin n. 1,5 vuotta vanha, eli takuuaika oli mennyt puolella vuodella yli. Olin sitä mieltä että sen hintaluokan laitteella on tietty laadun odotusarvo, ja tähän odotusarvoon ei kuulu ne viat jota siinä oli. JAS-tekniikka teki korjausarvion, se oli muistaakseni reilu 900 euroa. Lisäksi suljin piti uusia, se oli tietty luonnollista kulumista ja sen ajattelinkin maksaa.
Maksun suhteen keissi meni ongelmitta, jouduin maksamaan vain kameran suljinremontin. Mutta ongelmia tuli siinä että korjaus kesti luvattoman kauan. En muista mihin aikaan JAS-tekniikka korjauksen lupasi suorittaa, joka tapauksessa kaksi viikkoa on mielestäni maksimiaika tämäntyyppiseen korjaukseen.
Soittelin aikani JASsille, kunnes soitin Suomen Canonille, jossa kerroin mielipiteeni kohtuuttoman pitkistä korjausajoista. Canonin heppu oli samaa mieltä ja parin keskustelun jälkeen JAS-tekniikan korjausteknikot joutuivat viikonlopputöihin ruuhkia purkamaan. Oman kamerani "kunnostus" kesti yli kuukauden, huolimatta tuosta JASsin ylityöprojektista. Taisin saada oman kamerani vielä hieman nopeutettuna jononohikorjauksena. Mikähän lie tilanne nykyään jonojen suhteen?
Silloin jos vika on sellainen että kameran kanssa vielä pärjää, kannattaa varata aika etukäteen. Näin tein seuraavan kerran kun suljin vaati remonttia (Kuvaan tuli kaareva haamukuva nopeilla suljinajoilla), ja korjaus sujuikin nopeasti. Ai niin, muuten se tapaus meni hyvin, mutta kun yritin hakea kameraa, olivat sulkeneet ovet minuuttia ennen sulkemisaikaa ja jouduin palaamaan tyhjin käsin Helsingistä. Hiukan turhautti soitella ruuhkasta puhelinvastaajaan varttia ennen sulkemisaikaa, että olen tulossa, mutta ehkä hieman myöhästyn...
Kokonaisuutena jäi kuitenkin sellainen kuva että sekä Canonilla että JASsilla oli ainakin henkilökohtaisella tasolla vilpitön halu hyvään palveluun, mutta ruuhkat oli vain syntynyt resurssipulana - se ei tietenkään ole hyväksyttävä syy mutta ymmärrettävä :).
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 06, 2007 19 : 05
- Viesti:
Re: Myyjän virhevastuu takuuajan jälkeen? kokemuksia, tietoa
:D Juuri näin...-EeKe- kirjoitti:Vanhamies kirjoitti: Tuota tuota
Katsos oikein ajan kanssa ( :D ) koska tuo viesti on kirjoitettu foorumiin..
Muilta säästän etsimisen ilon ja kopipeistaan tähän:
Lähetetty: Syys 10, 2003 21 : 21
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: Maalis 05, 2007 22 : 27
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Näin päin, eli etukäteen ne vakuutusyhtiöissäkin kaiken aina korvaavat. Kyllä myyjät osaavat suoraan sanoa vaikka mitä -ennen kauppoja. ;-)Kari Nikko kirjoitti:Ostin viime viikolla Canonin 400d:n, ja kysyin ostaessa myyjältä takuusta. Myyjä vastasi suoraan "Vuoden takuuhan näillä on, mutta jos esim 1½ vuoden päästä jotain vikaa ilmenee, niin kyllä ne sen korjaa". Joskus näinkin päin!
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: Heinä 02, 2003 19 : 38
- Paikkakunta: Hki
Totta kai korjaavat, jos virhevastuun piikkiin menee =D "jotain vikaa", veikkaan, että myyjä halusi vain "jotkut provikat".Kari Nikko kirjoitti:Ostin viime viikolla Canonin 400d:n, ja kysyin ostaessa myyjältä takuusta. Myyjä vastasi suoraan "Vuoden takuuhan näillä on, mutta jos esim 1½ vuoden päästä jotain vikaa ilmenee, niin kyllä ne sen korjaa". Joskus näinkin päin!
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Huhti 16, 2006 11 : 51
Tottakai korjaa, koska EU:n alueella virhevastuu on 2 vuotta. Suomessa se voi olla jopa pidempi, liittyen tavaran kestävyysolettamaan.Kari Nikko kirjoitti:Ostin viime viikolla Canonin 400d:n, ja kysyin ostaessa myyjältä takuusta. Myyjä vastasi suoraan "Vuoden takuuhan näillä on, mutta jos esim 1½ vuoden päästä jotain vikaa ilmenee, niin kyllä ne sen korjaa". Joskus näinkin päin!
Monesti ihmetyttää kuluttajien silmään kuseminen takuun nimissä. Moni iso firma lupaa hienosti omissa takuulausekkeissaan jopa vuoden takuun, esim Apple, vaikka virhevastuu on todellakin sen 2 vuotta.
Sillä ostajalla on oikeus vedota lakisääteiseen virhevastuuseen siitä riippumatta, onko tuotteelle annettu takuuta tai onko takuuaika jo päättyny. Että näin
Virhevastuu Kuluttajaviraston sivulla.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Koskahan myyjällä olisi oikeuksia ?Opa74 kirjoitti:Tottakai korjaa, koska EU:n alueella virhevastuu on 2 vuotta. Suomessa se voi olla jopa pidempi, liittyen tavaran kestävyysolettamaan.Kari Nikko kirjoitti:Ostin viime viikolla Canonin 400d:n, ja kysyin ostaessa myyjältä takuusta. Myyjä vastasi suoraan "Vuoden takuuhan näillä on, mutta jos esim 1½ vuoden päästä jotain vikaa ilmenee, niin kyllä ne sen korjaa". Joskus näinkin päin!
Monesti ihmetyttää kuluttajien silmään kuseminen takuun nimissä. Moni iso firma lupaa hienosti omissa takuulausekkeissaan jopa vuoden takuun, esim Apple, vaikka virhevastuu on todellakin sen 2 vuotta.
Sillä ostajalla on oikeus vedota lakisääteiseen virhevastuuseen siitä riippumatta, onko tuotteelle annettu takuuta tai onko takuuaika jo päättyny. Että näin
Virhevastuu Kuluttajaviraston sivulla.
Less Is More