Ilmeisesti puhumme eri ohjelmasta tai sitten en osaa käyttää Lightroomia samaan tyyliin kuin sinä, koska tässä taannoin n. 1500 kuvaa eräästä tapahtumasta taipui varsin nopeasti valmiiksi kuviksi ja ne oli siinä samalla hakusanoitettu. Photarilla väkertäminen jäi myös vähemmälle, kun Lightroomista löytyy sen verran monipuoliset säädöt.lippoma kirjoitti:Käsittelen satoja kuvia kerrallaan ja silloin kuvankäsittelyn nopeus on valttia. Esimerkiksi näitä kuvia jos olisin käsitellyt Lighroomilla, niin käsittely olisi viennyt monta kuukautta:
http://www.kuvagalleria.net/winterdance
Adobe Lightroom
-
- Viesti:
-
Minne te tallennatte valmiit jpg-kuvat?
RSP:llä omaksuin logiikan, jossa kaikki kuvat olivat hakemistoissa "vv_kk_pp_tapahtuma", jonka sisällä oli taas alihakemistot RAW, JPG ja WEB. Kortilta purin kaikki kuvat aina RAW hakemistoon ja RSP tallensi valmiit kuvat aina hakemistoon ..\jpg , eli ne tulivat automaattisesti "oikeaan paikkaan".
Tämänkaltainen järjestely ei taida olla LightRoomissa mahdollista, vai onko?
RSP:llä omaksuin logiikan, jossa kaikki kuvat olivat hakemistoissa "vv_kk_pp_tapahtuma", jonka sisällä oli taas alihakemistot RAW, JPG ja WEB. Kortilta purin kaikki kuvat aina RAW hakemistoon ja RSP tallensi valmiit kuvat aina hakemistoon ..\jpg , eli ne tulivat automaattisesti "oikeaan paikkaan".
Tämänkaltainen järjestely ei taida olla LightRoomissa mahdollista, vai onko?
-
Tää Lightroom on mulla eka RAW-konvertteri, tuntuu loogiselta, taidan tätä alkaa käyttää. Nyt kun tämä on, niin otan 350D:ssä käyttöön RAW-tallennuksen. Ilmeisesti ennen kesää pitää hommata nopeampi muistkortti, sarjatuli vähän takkuaa RAW-formaatilla.
LR 1.0 oli kyllä ainakin mulle positiivinen yllätys, beta nelosesta mielestäni parannettu huomattavasti. Tuntuu, että tän kanssa on helppoa aloittaa RAW-formaatin kanssa pelaaminen tosissaan.
Opeteltavaa on kyllä paljon, varmaan tuo ppotkan kirja ilmestyessään osaltaan sitä helpottaa.
LR 1.0 oli kyllä ainakin mulle positiivinen yllätys, beta nelosesta mielestäni parannettu huomattavasti. Tuntuu, että tän kanssa on helppoa aloittaa RAW-formaatin kanssa pelaaminen tosissaan.
Opeteltavaa on kyllä paljon, varmaan tuo ppotkan kirja ilmestyessään osaltaan sitä helpottaa.
-
Tuohon takkuamiseen varmaan syylliseksi osottautuu ihan kamerasi eikä muistikorttisi. Markkinamiehet eivät viitsi mainostaa miten onneton bufferi noissa kameroissa on eli pullonkaula on siellä eikä muistikortilla. Näin epäilen vahvasti tuohon ongelmaasi liittyen. :)Reindeer kirjoitti:Tää Lightroom on mulla eka RAW-konvertteri, tuntuu loogiselta, taidan tätä alkaa käyttää. Nyt kun tämä on, niin otan 350D:ssä käyttöön RAW-tallennuksen. Ilmeisesti ennen kesää pitää hommata nopeampi muistkortti, sarjatuli vähän takkuaa RAW-formaatilla.
-
kiinnostukseksi halus vain tietää mitä ja milloin te kuvaatte niin että teillä on nappi pohjassa kunnes RAW bufferi tulee täyteen?
kaikenlaista olen kuvannu ja en ole kyllä koskaan törmännyt siihen ongelmaan että bufferi olisi loppunut kesken, vaikka minun D70 bufferi onkin vaan 4 kuvaa.
Korteissa on eroja. (olen testannut ja huomattavakin ero oli) kamerana D70
Kaikki JPG kuvaajat suosittelen isomman kortin ostoa ja vaihtamaan se asetus RAW:iksi (jos ei tarvi sitä monen kuvan bufferia). lightroom on kyllä yksi parhaimmista RAW käsittelyyn (eikä maksa paljon), suosittelen.
Olen käyttänyt aina Bridgeä ja nyt sitten siirryn kyllä lightroomin puolelle, sen paremman arkistoinnin takia. Ainoa mitä kaipaan on tuo photoshopin image processor mikä löyty bridgestä.
kaikenlaista olen kuvannu ja en ole kyllä koskaan törmännyt siihen ongelmaan että bufferi olisi loppunut kesken, vaikka minun D70 bufferi onkin vaan 4 kuvaa.
Korteissa on eroja. (olen testannut ja huomattavakin ero oli) kamerana D70
Kaikki JPG kuvaajat suosittelen isomman kortin ostoa ja vaihtamaan se asetus RAW:iksi (jos ei tarvi sitä monen kuvan bufferia). lightroom on kyllä yksi parhaimmista RAW käsittelyyn (eikä maksa paljon), suosittelen.
Olen käyttänyt aina Bridgeä ja nyt sitten siirryn kyllä lightroomin puolelle, sen paremman arkistoinnin takia. Ainoa mitä kaipaan on tuo photoshopin image processor mikä löyty bridgestä.
-
Ei kai tuota ole vaikea kuvitella, jos kuvaa hain hyökkäystä, ihmisen putoamista ikkunasta, poliisin pampunkäyttöä, laskettelua, anopin lyhyttä pinnaa, pisaran putoamista, kalasääsken töitä, auton sivuluisua jokeen, rotan juoksua pitkin köyttä..lasse_a83 kirjoitti:kiinnostukseksi halus vain tietää mitä ja milloin te kuvaatte niin että teillä on nappi pohjassa kunnes RAW bufferi tulee täyteen?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Just kaikilla tyylinsä :) noh mulle riittä ne muutama kuunnon laatuset onnistuneet kuvat... hehe en tarvi 50 kpl postimerkkiä tapahtumastaOskuK kirjoitti: Ei kai tuota ole vaikea kuvitella, jos kuvaa hain hyökkäystä, ihmisen putoamista ikkunasta, poliisin pampunkäyttöä, laskettelua, anopin lyhyttä pinnaa, pisaran putoamista, kalasääsken töitä, auton sivuluisua jokeen, rotan juoksua pitkin köyttä..
-
En minäkään. Laskettelukuvausta koitin, mutta huomasin ettei 5k/s. alkuunkaan riitä (kuvaustaajuus pitäisi saada vähintään nelinkertaiseksi), joten tyydyin ottamaan yksittäisiä -johon taas kamera kuin kamera kykenee.lasse_a83 kirjoitti:Just kaikilla tyylinsä :) noh mulle riittä ne muutama kuunnon laatuset onnistuneet kuvat... hehe en tarvi 50 kpl postimerkkiä tapahtumastaOskuK kirjoitti: Ei kai tuota ole vaikea kuvitella, jos kuvaa hain hyökkäystä, ihmisen putoamista ikkunasta, poliisin pampunkäyttöä, laskettelua, anopin lyhyttä pinnaa, pisaran putoamista, kalasääsken töitä, auton sivuluisua jokeen, rotan juoksua pitkin köyttä..
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Nopeita lyhyitä sarjoja jostain hektisestä tapahtumasta, jossa tilanteita tulee jatkuvalla syötöllä. Tuskin kukaan nappipohjassa raksuttaa puskuria täyteen, mutta helposti se täyttyy noilla lyhyillä sarjoillakin.lasse_a83 kirjoitti:kiinnostukseksi halus vain tietää mitä ja milloin te kuvaatte niin että teillä on nappi pohjassa kunnes RAW bufferi tulee täyteen?
-
- Viesti:
Valokuvaus on siitä rankka formaatti, että sanat eivät riitä peittämään sitä minkä kuvat paljastavat. Tuo nettiin laittamasi materiaali on sen verran epätasaista teknisesti, että jo Lightroomin kirjaston pikakehityksellä (import + valitse kaikki + Auto Tone + pikkuisen lisää kontrastia kun makusi on jyrkän puolella + neljäsosaan kuvista pieni yksilöllinen säätö + exportit jpegeiksi) tekee reilussa tunnissa tasaisempaa. RSP:n automaattisäätöjen jäljiltähän kuvasi nytkin pääosin ovat. Tottakai, onhan se työnkulku pakosta erilainen kuin RSP:ssä kun on erilaista softaa tehty, mutta ei tuohon enempää aikaa mene.lippoma kirjoitti:Lightroom on ärsyttävän kankea, surkea, samaa luokkaa kuin Canonin omat ohjelmat. Workflow katkeaa minulla täysin, on pakko käyttää RSP:tä kunnes ilmaantuu jouhevampi ohjelma. Käsittelen satoja kuvia kerrallaan ja silloin kuvankäsittelyn nopeus on valttia. Esimerkiksi näitä kuvia jos olisin käsitellyt Lighroomilla, niin käsittely olisi viennyt monta kuukautta:veshut kirjoitti: Tota voi jo kutsua kokemukseksi. Mä tein sentään 5 samassa ajassa kun RSP:llä olis tehnyt 50. Nekin 5 hukkui johonkin kansioon ties millä nimellä. O tempore, o mores! :)
http://www.kuvagalleria.net/winterdance
Lightroomissa on absoluuttista vikaa vielä ihan oikeasti ja mutu-juttuja toinenkin mokoma mutta hei, se on oikeasti nopea tuollaisissa massajutuissa. Olen pelastanut sillä yhden kirjan (ei omani) deadlinet tilanteessa, jossa en tiedä mitään muuta softaa, jolla olisin samaan kuvankäsittelyvauhtiin pystynyt. Faktat faktoina.
-p-
-
- Viesti:
Kyllä tähän Lightroomin alkaa tottua, kun sitä vähän vekslaa. Positiivista on (pakko myöntää) selvästi enemmän kuin negatiivista, joten itse kyllä voin tähän RSP:stä siirtyä. Miinuspuolella lähinnä tuo raskaus / hitaus, vaikkei Rawshooterkaan mielestäni mitenkään erityisen ketterä ollut. Korkeampien herkkyyksien puolella RSP näyttää tekevän kohinattomampaa jälkeä, mutta ei se ero ole suuri, kunhan vain muistaa ottaa terävöityksen LR:ssä(kin) pois päältä.
- LR:ssä missään ei ilmeisesti saa oletusasetuksia eri herkkyyksille terävöityksen suhteen, kuten RSP:ssä?
- LR:ssä missään ei ilmeisesti saa oletusasetuksia eri herkkyyksille terävöityksen suhteen, kuten RSP:ssä?
-
- Viesti:
Ei saa. Juuri tämän kaltaiset omat asetusmahdollisuudet puuttuvat vielä ikävä kyllä. Metadatahan mahdollistaisi vallan hyvin N kappaletta omia terävöitys/kohinanpoistoparametereja eri kameroille ja niiden herkkyyksille (vain yhtenä esimerkkinä monista asetusmahdollisuuksista). Nyt on vain nämä kaksi defaulttia: RAW-tiedostoille 25-0-25 (sharpen-luminance-color) ja kaikille pikselitiodostoille 0-0-0. Tästä koko terävöitysominaisuu(dettomuu)desta on tullut sen verran sanomista Adobelle, että toivottavasti tekevät koko mukkulan uusiksi seuraavassa .x-päivityksessä.arn kirjoitti: - LR:ssä missään ei ilmeisesti saa oletusasetuksia eri herkkyyksille terävöityksen suhteen, kuten RSP:ssä?
-p-
-
Nopealiikkeisiä koiria kuvaan, käytännössä jos liikkeessä olevia nelijalkaisia aikoo kuvata, sarjatulta ei voita mikään, tai sitten mun pitää vaan harjotella lisää. Tykkään kuvata kyllä ihan esim. maisemaakin ja tönöjä ja silloin tietysti sihtaillaan pitkään ja hartaasti ennen napin painamista, eikä laukaisinta pidetä pohjassa jatkuvasti.lasse_a83 kirjoitti:kiinnostukseksi halus vain tietää mitä ja milloin te kuvaatte niin että teillä on nappi pohjassa kunnes RAW bufferi tulee täyteen?
kaikenlaista olen kuvannu ja en ole kyllä koskaan törmännyt siihen ongelmaan että bufferi olisi loppunut kesken, vaikka minun D70 bufferi onkin vaan 4 kuvaa. ...
-
Saako LR:n default asetuksia muutettua ja tallennettua Develop osassa? Settings listaan saa lisättyä omia mutta ne on aina otettava erikseen käyttöön.ppotka kirjoitti:Tästä koko terävöitysominaisuu(dettomuu)desta on tullut sen verran sanomista Adobelle, että toivottavasti tekevät koko mukkulan uusiksi seuraavassa .x-päivityksessä.
-p-
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viesti:
Arrrgh! Miksei LR osaa päivittää automaattisesti näkyville "Libraryn" Folders osiossa uusia alihakemistoja?! Jokaisen uuden, kuvia sisältävän alihakemiston kuvat pitää käydä erikseen "importtaamassa" hakemisto kerrallaan... Muuten eivät (edellisen importin jälkeen lisätyt) kuvat/kansiot näy. Typerää, typerää :Z
RSP:kin sentään osasi näyttää hakemistorakenteeseen lisätyt uudet kansiot ilman ihme kikkailua.
RSP:kin sentään osasi näyttää hakemistorakenteeseen lisätyt uudet kansiot ilman ihme kikkailua.
-
- Viesti:
Noissa nettikuvissa evät ole RSP:n automaattisäädöt.ppotka kirjoitti:RSP:n automaattisäätöjen jäljiltähän kuvasi nytkin pääosin ovat.lippoma kirjoitti: Tota voi jo kutsua kokemukseksi. Mä tein sentään 5 samassa ajassa kun RSP:llä olis tehnyt 50. Nekin 5 hukkui johonkin kansioon ties millä nimellä. O tempore, o mores! :)
Lightroomissa on absoluuttista vikaa vielä ihan oikeasti ja mutu-juttuja toinenkin mokoma mutta hei, se on oikeasti nopea tuollaisissa massajutuissa. Olen pelastanut sillä yhden kirjan (ei omani) deadlinet tilanteessa, jossa en tiedä mitään muuta softaa, jolla olisin samaan kuvankäsittelyvauhtiin pystynyt...
En tiedä voi olla että kyse on tottumattomuudesta, mutta heti kun lightroomissa klikkaa jotain kuvaa tai hakemistoa, niin alkaa armoton raksutus tietokoneesta ja kaikki toiminto pysähtyy. Ilmeisesti Lightroom alkaa rakentamaan jotain omia kirjastoja ja siihen koneeni taitaa olla liian vanha, toin kuin RSP koneessani pyörii suht sutjakasti. RSP:ssä hallinnoi kuvia ikään kuin resurssienhallinnassa. Lightroom vie hermot... mutta kenties taas joku päivä sitä koetan...
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Settings? Tarkoitatko Presets? Mitä tarkoitat defaultilla? Sitäkö miten LR avaa RAW-kuvan? Siinä se käyttää kamerasi RAW-tiedostoon tallentamia parametreja mutta nehän saat ohitettua yhdellä klikkauksella vaikka batchina kaikkiin kuviin.kohan kirjoitti:Saako LR:n default asetuksia muutettua ja tallennettua Develop osassa? Settings listaan saa lisättyä omia mutta ne on aina otettava erikseen käyttöön.ppotka kirjoitti:Tästä koko terävöitysominaisuu(dettomuu)desta on tullut sen verran sanomista Adobelle, että toivottavasti tekevät koko mukkulan uusiksi seuraavassa .x-päivityksessä.
-p-
-p-