Canon g7
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: Marras 28, 2006 19 : 16
Itse en tee RAW kuvilla yhtään mitään. Vanhassa Canon g3 oli raw kuvien ottamis mahdollisuus ja en tainnut ottaa kuin jotain 5 kuvaa raw:illa. No, jotkut tarvii jotkut ei. Ja siitä nopeudesta vielä että kamera ei todellakaan ole hidas! Vanha g3 tarkentaa paljon pitempään ja käynnistys aikakakin on paljon lyhyempi g7:ssa.
Eipä oikein ole noin pintä ja noin hyvillä ominaisuuksilla varustettua kameraa muilla merkeillä.
Eipä oikein ole noin pintä ja noin hyvillä ominaisuuksilla varustettua kameraa muilla merkeillä.
Käytössä Canon eos 550D-- Canon17-85mm is usm--Canon 55-250 is--Canon 50mm f1,8
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Nykyisillä digistandardeilla G7 saattaa olla kärkipään pokkari, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö se olisi silti huono.
RAW-kuvaus on pitkälti makuasia, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, osaako kuvata vai ei. Minä en kuvaa JPG:tä kuin pakon edessä ja sellaisia tilanteita ei viime vuosina ole juuri tullut.
En ole ainoa, joka on ihmettellyt, miksei markkinoilla ole kunnollista pokkaria. Onhan olemassa todella laadukkaita filmipokkareitakin, mutta ilmeisesti kehitys ei ole kehittynyt vielä tarpeeksi, että hyvä digipokkari olisi nähnyt päivänvalon. Sony R1 on muuten hyvä, mutta liian iso. Sigma DP-1 näyttää lupaavalta.
RAW-kuvaus on pitkälti makuasia, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, osaako kuvata vai ei. Minä en kuvaa JPG:tä kuin pakon edessä ja sellaisia tilanteita ei viime vuosina ole juuri tullut.
En ole ainoa, joka on ihmettellyt, miksei markkinoilla ole kunnollista pokkaria. Onhan olemassa todella laadukkaita filmipokkareitakin, mutta ilmeisesti kehitys ei ole kehittynyt vielä tarpeeksi, että hyvä digipokkari olisi nähnyt päivänvalon. Sony R1 on muuten hyvä, mutta liian iso. Sigma DP-1 näyttää lupaavalta.
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Syys 16, 2005 20 : 41
- Paikkakunta: Helsinki
^^ Sori Tare, aattelin, että tarkoitit jotain ihan muuta, ihan uutta tietoteknistä juttua, esim. että digisysteemiin nollan ja ykkösen lisäksi otettaisiin mukaan vaikka kakkonen ja kolmonen niin saatais enemmän finessejä ja nyansseja. Tavallaan digisysteemit korvattais siis quadrosysteemeillä. Mutta tosiaan ajatukseni harhailivat, kun oli aika myöhäinen ilta/varhainen aamu, ihan miten haluaa aatella, ja kirjoitin vähän mitä sattuu.
Taitaa olla parasta, että poistun nyt tästä ketjusta vähin äänin... Jatkakaa te muut vaan ja pitäkää lystiä... :)
Taitaa olla parasta, että poistun nyt tästä ketjusta vähin äänin... Jatkakaa te muut vaan ja pitäkää lystiä... :)
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
G7 ohjekirjassa s.121 sanotaan että "nestekidenäyttöön voi tulla häiriö, viioletti. Usein silloin kun kuvataan aurinkoa, joka on normaalia CCD-kennoissa".
- Sivulla 7 on varoitus, "älä suuntaa kameraa aurinkoon, ettei silmäsi vaurioidu".
Tästä selviäisi se ettei auringon valo vahingoitakkaan kuvasensoria, että reilusti vaan kuvaamaan luontoon?
- Sivulla 7 on varoitus, "älä suuntaa kameraa aurinkoon, ettei silmäsi vaurioidu".
Tästä selviäisi se ettei auringon valo vahingoitakkaan kuvasensoria, että reilusti vaan kuvaamaan luontoon?
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
Korkealaatuinen obtinen-lisäetsin, Tätä varmaan voi käyttää G7 kamerassa, joka kiinnitetään salamakenkään.Hannu KH kirjoitti:G7:ssa vakuutti mahdollisuus käyttää ulkoista salamaa, käsisäädöt, optinen etsin (vaikkakin suurpiirteinen) ja passeli koko. Mikään muu ei olisi tullut kysymykseen....
"high quality external viewfinder"
Kuva sivun alareunassa:
http://www.dpreview.com/reviews/ricohgrd/page2.asp
Ajattelen vain:
Kumpi on mukavempaa, katsoa kohdetta tuollaisen läpi, vai ihan vain katsella vapaalla silmällä.
-Nimittäin ennen oli kameroita joissa katsottiin rautakehyksen läpi ilman mitään näköestettä tai lasia, ikäänkuin katsellen pistoolin tähystimen läpi.
- Helppo rakentaa messinkilangasta, siis sama idea kuin oheisessa linkissä ilman vääristäviä laseja.
- Itse kyllä osaan kohdistaa kameran kohteeseen ilman mitään etsintä, se on harjoituksen tulos ja kuvia voi ottaa lonkalta melko tarkasti. Siihen auttaa G7 suorakaiteinen rakenne.
- Siis hassuahan on se, että kameran oma obtinen etsin pienentää kohdetta 3x. Mutta rautalangasta vääntämällä näkee kohteen luonnollisena, ei siinä mitään outoa ole.
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Tommonen lisäetsin ei ole zoomaava, joten G7:n oma on parempi. Rautalankavirityksetkään ei oikein innosta.jurva kirjoitti:Korkealaatuinen obtinen-lisäetsin, Tätä varmaan voi käyttää G7 kamerassa, joka kiinnitetään salamakenkään.Hannu KH kirjoitti:G7:ssa vakuutti mahdollisuus käyttää ulkoista salamaa, käsisäädöt, optinen etsin (vaikkakin suurpiirteinen) ja passeli koko. Mikään muu ei olisi tullut kysymykseen....
"high quality external viewfinder"
Kuva sivun alareunassa:
http://www.dpreview.com/reviews/ricohgrd/page2.asp
Ajattelen vain:
Kumpi on mukavempaa, katsoa kohdetta tuollaisen läpi, vai ihan vain katsella vapaalla silmällä.
-Nimittäin ennen oli kameroita joissa katsottiin rautakehyksen läpi ilman mitään näköestettä tai lasia, ikäänkuin katsellen pistoolin tähystimen läpi.
- Helppo rakentaa messinkilangasta, siis sama idea kuin oheisessa linkissä ilman vääristäviä laseja.
- Itse kyllä osaan kohdistaa kameran kohteeseen ilman mitään etsintä, se on harjoituksen tulos ja kuvia voi ottaa lonkalta melko tarkasti. Siihen auttaa G7 suorakaiteinen rakenne.
- Siis hassuahan on se, että kameran oma obtinen etsin pienentää kohdetta 3x. Mutta rautalangasta vääntämällä näkee kohteen luonnollisena, ei siinä mitään outoa ole.
Omassa Geessä rajaus heittää eniten kuvan ylälaidassa (vaakakuvalla) joten sieltä kun rajaa tosi tiukasti niin tietää suunnilleen mitä kuvaan tulee.
Itse paljon studiokuvia ottavana on lähes aina jätettävä rajausvaraa (kinoformaatin pöljän sivusuhteen takia) joten kaikki kuvat ainakin pyörähtää jonkin kuvankäsittelyn kautta.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
G7 säädöillä voi ottaa mustavalko-kuvia. Tietääkö joku kuinka se toimii ja onko siitä hyötyä enemmän kuin muuntaa RGB-kuva kuvankäsittelyssä harmaasävykuvaksi?
Siis kameran kennolta siirtyvä (raakadata/RAW) on 14/16-bit on yhteensä 10 megapikseliä.
Kameran sensorin päällä on värifilttereitä 3 väriä R+G+B.
Vihreää G, on eniten eli 5.000 kpl = 50%.
B ja R on 25% kutakin.
1.) Kun kamera muuntaa kuvan JPG tiedostoksi. Se joutuu interpoloimaan kuvaa niin että G-kanava ottaa huomioon B ja R-kanavaa 50%. jne.
Jokaiselle kanavalle tulee pikseleistä interpoloimalla 10Mp eli yhteensä kaikki kanavat 10+10+10 = 30 megapikseliä (näitä katsellaan päällekkäin).
2.) Vielä JPG:n ominaisuuksiin kuuluu kuvan pakkaaminen, se valitsee esim 8x8 pikselin alueen ja laskee siitä keskiarvon ja tallentaa tiedon.
Jotkin kamerat laskevat keskiarvon pienemmästä alueesta.
Nyt kysyisinkin
jättääkö G7 mustavalko kuvassa pois tuon kohta 1.) värien interpoloinnin. Ja käyttää ainoastaa (kohdassa 2.) pakkausta) Elikä kuvasta saadaan terävempiä ja parempia.
Kameran ohjekirjassa ei näistä puhuta mitään, sanotaan vain että G7 ottaa mustavalkokuvia.
Kun ei oikein näytä siltä että kuva olisi parempi.
Siis kameran kennolta siirtyvä (raakadata/RAW) on 14/16-bit on yhteensä 10 megapikseliä.
Kameran sensorin päällä on värifilttereitä 3 väriä R+G+B.
Vihreää G, on eniten eli 5.000 kpl = 50%.
B ja R on 25% kutakin.
1.) Kun kamera muuntaa kuvan JPG tiedostoksi. Se joutuu interpoloimaan kuvaa niin että G-kanava ottaa huomioon B ja R-kanavaa 50%. jne.
Jokaiselle kanavalle tulee pikseleistä interpoloimalla 10Mp eli yhteensä kaikki kanavat 10+10+10 = 30 megapikseliä (näitä katsellaan päällekkäin).
2.) Vielä JPG:n ominaisuuksiin kuuluu kuvan pakkaaminen, se valitsee esim 8x8 pikselin alueen ja laskee siitä keskiarvon ja tallentaa tiedon.
Jotkin kamerat laskevat keskiarvon pienemmästä alueesta.
Nyt kysyisinkin
jättääkö G7 mustavalko kuvassa pois tuon kohta 1.) värien interpoloinnin. Ja käyttää ainoastaa (kohdassa 2.) pakkausta) Elikä kuvasta saadaan terävempiä ja parempia.
Kameran ohjekirjassa ei näistä puhuta mitään, sanotaan vain että G7 ottaa mustavalkokuvia.
Kun ei oikein näytä siltä että kuva olisi parempi.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Mustavalkokuvan idea kamerassa: näkee heti näytöltä millainen kuvasta tuli, eikä vasta mustavalkoiseksi muuntamisen jälkeen. Tästä on tarkoissa tilanteissa hyötyä.jurva kirjoitti:G7 säädöillä voi ottaa mustavalko-kuvia. Tietääkö joku kuinka se toimii ja onko siitä hyötyä enemmän kuin muuntaa RGB-kuva kuvankäsittelyssä harmaasävykuvaksi?
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
Kamera muuntaa kuvan mustavalkokuvaksi, omalla ohjelmallaan. Ja näyttää kuvan G7 LDC-näytöllä jo ennen kuvan ottoakin.Sakke_K kirjoitti:Mustavalkokuvan idea kamerassa: näkee heti näytöltä millainen kuvasta tuli, eikä vasta mustavalkoiseksi muuntamisen jälkeen. Tästä on tarkoissa tilanteissa hyötyä.
- Mutta onko kuvan laatu parempi kuin, että värikuva muunnettaisiin Harmaasävykuvaksi kuvankäsittelyssä?
On vaikea nähdä eroa, edes tulosteissa.
- Jos RGB-värikuvasta saadaan parempi Harmaasävykuva, niin G7 Mustavalko toiminnosta on haittaa.
- Mistä saa G7 kameran "Service manuaalin, eli huoltokirjan" jossa käydään kameran käyttö läpi perusteellisemmin?
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Huhti 07, 2004 10 : 22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Itse väittäisin, että mustavalkokuvasta voidaan saada parempi kuvanlaatu mitä aiemmin kuva muutetaan mustavalkoiseksi. Eli JPEGiä tuottavalla kameralla jos muunnos tehdään jo kamerassa, RAWia tuottavalla kameralla ei tarvi tehdä itse kamerassa kun vaan tehdään ennen muita kuvankäsittelyoperaatioita.jurva kirjoitti:Kamera muuntaa kuvan mustavalkokuvaksi, omalla ohjelmallaan. Ja näyttää kuvan G7 LDC-näytöllä jo ennen kuvan ottoakin.Sakke_K kirjoitti:Mustavalkokuvan idea kamerassa: näkee heti näytöltä millainen kuvasta tuli, eikä vasta mustavalkoiseksi muuntamisen jälkeen. Tästä on tarkoissa tilanteissa hyötyä.
- Mutta onko kuvan laatu parempi kuin, että värikuva muunnettaisiin Harmaasävykuvaksi kuvankäsittelyssä?
On vaikea nähdä eroa, edes tulosteissa.
- Jos RGB-värikuvasta saadaan parempi Harmaasävykuva, niin G7 Mustavalko toiminnosta on haittaa.
- Mistä saa G7 kameran "Service manuaalin, eli huoltokirjan" jossa käydään kameran käyttö läpi perusteellisemmin?
Yksi olennainen syy on kohinanvaimennus; Normaalisti kohinanvaimennusta joudutaan tekemään aggressiivisemmin väridatalle eikä kirkkausdatalle, koska värimuotoinen kohina on paljon häiritsevämpää kuin tummuuskohina. Kun värejä ei ole, ei myöskään värimuotoista kohina tarvi vaimentaa, ja siten saadaan säilytettyä enemmän kuvan alkuperäisestä tarkkudesta.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Ainakin järkkäreissä kohinataso on niin alhainen että ihan yksi lysti :)hkultala kirjoitti:Itse väittäisin, että mustavalkokuvasta voidaan saada parempi kuvanlaatu mitä aiemmin kuva muutetaan mustavalkoiseksi. Eli JPEGiä tuottavalla kameralla jos muunnos tehdään jo kamerassa, RAWia tuottavalla kameralla ei tarvi tehdä itse kamerassa kun vaan tehdään ennen muita kuvankäsittelyoperaatioita.
Yksi olennainen syy on kohinanvaimennus;
En pokkareissakaan ole kyllä juuri eroja huomannut, mielestäni vähintään yhtä hyvään tulokseen pääsee kuvankäsittelyohjelmillakin. Mutta kuvan ottohetkellä kieltämättä hienoa kun näkee maailman mustavalkoisena, ennen tähän tarvittiin polaroid-perä tms.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
Tuota JPG-kuvan EXIF-dataa kun katsoo siellä on:
1.)
CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel)
Mitähän oikeastaan tarkoittaa?
Tarkoittaako se että pakkausta on tehty, 5 bitiä eli 5 pixelin alueelta, hakemalla niistä keskiarvoa.
Tämä arvo kyllä on väri ja mustavalkokuvassa sama.
Joidenkin kameroiden kuvissa lukee:
2.)
CompressedBitsPerPixel - 2 (bits/pixel)
Kummassakohan on parempi kuvanlaatu, mitäkö tarkoittaa ja voikohan arvoa 5 muuttaa?
1.)
CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel)
Mitähän oikeastaan tarkoittaa?
Tarkoittaako se että pakkausta on tehty, 5 bitiä eli 5 pixelin alueelta, hakemalla niistä keskiarvoa.
Tämä arvo kyllä on väri ja mustavalkokuvassa sama.
Joidenkin kameroiden kuvissa lukee:
2.)
CompressedBitsPerPixel - 2 (bits/pixel)
Kummassakohan on parempi kuvanlaatu, mitäkö tarkoittaa ja voikohan arvoa 5 muuttaa?
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Loka 30, 2006 12 : 35
Englantilaisilla foorumeilla keskustellaan, että kamerakaupoissa on kertoiltu. Canonin kehittävän Canon G7 kameraan FirmWare päivitystä ja siihen RAW-mahdollisuus. Noin kait saataisiin kamerat kaupaksi, ja asiakkaat rauhoitetuksi. Itse tiedän monta joka ryntäisi heti ostamaan G7 kameraa jos siihen tulee RAW.