Mallien ohjaaminen
-
- Viestit: 2139
- Liittynyt: Elo 03, 2005 10 : 40
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Myös lehtikuvissa tarvitaan mallinohjausta, ei ainoastaan studiossa. Siitä vaan joka jannu yrittämään taiteellista ja mielenkiintoista henkilökuvaa kun aikaa on 3 minuuttia ja kuvauspaikkana kiva kokoushuone tai vastaava. Siinä sitä saat ohjata mallia ja säädellä tuikut ihan rauhassa. Tai voisihan sitä normaalia pönökuvaa väännellä sitten photarissa hyvinkin taiteelliseksi.
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Reportaasi- tai dokumenttikuvaus nyt on sitten eri juttu. Vesan antaman linkin kuvia katsoessa tosin tulee ilmeiseksi, että joissakin mallia on ohjattu niin viimeisen päälle - esimerkiksi Alabaman vankilassa kuvatut jutut EIVÄT ole suoraa reportaasia. Vanki on nimenomaan väännetty kameran eteen kuvaukselliseen asentoon. Kuvathan ovat tosi hienoja, mutta lavastettuja. Sellaisenaan eivät puhdasveristä dokkarikamaa, jos sellaista nyt sitten on. Osa on hyvinkin toimivia esimerkkejä onnistuneesta mallin ohjauksesta.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
Siis puhe on esimerkki kuvistasi, tuolaisia on kaikki ilmais ja pikku lehdet täynnä, ei siis Ne ei siis ole esim. hesari tasoa.sourander kirjoitti:Ihan hyvin.jari siren kirjoitti:Jani miten tuo juttusi tai nuo lehti kuvasi liityvät tähän aiheeseen?
Ihan perus paikalislehti tavaraa.
(Ps. Kouvolan Sanomat ei ole paikallislehti vaan maakuntalehti)
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
Näinköhän? Töllöstä tulleessa Nachtway-dokkarissa mies painotti nimenomaan sitä että hän pyrkii olemaan silminnäkijä ja todistaja joka ei puutu historian kulkuun järjestämällä sitä haluamakseen. Kuvaustilanteista otetuista filminpätkistä asenne näkyy selvästi: kuvaaja on keskellä tapahtumien melskettä mutta hienovaraisen näkymättömästi, kameran läsnäolo ei näy kuvattavien ihmisten reaktioista. Jos noilta sivuilta löytyy muutama ohjatun oloinen kuva niin sehän vain vahvistaa säännön.asm kirjoitti:Reportaasi- tai dokumenttikuvaus nyt on sitten eri juttu. Vesan antaman linkin kuvia katsoessa tosin tulee ilmeiseksi, että joissakin mallia on ohjattu niin viimeisen päälle - esimerkiksi Alabaman vankilassa kuvatut jutut EIVÄT ole suoraa reportaasia. Vanki on nimenomaan väännetty kameran eteen kuvaukselliseen asentoon. Kuvathan ovat tosi hienoja, mutta lavastettuja. Sellaisenaan eivät puhdasveristä dokkarikamaa, jos sellaista nyt sitten on. Osa on hyvinkin toimivia esimerkkejä onnistuneesta mallin ohjauksesta.
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
Nuorisolle tiedoksi että ei ole studio kuvauksesta kysymys!veshutKuvaustilanteista otetuista filminpä kirjoitti:[ kuvaaja on keskellä tapahtumien melskettä mutta hienovaraisen näkymättömästi, kameran läsnäolo ei näy kuvattavien ihmisten reaktioista. Jos noilta sivuilta löytyy muutama ohjatun oloinen kuva niin sehän vain vahvistaa säännön.
Edit
Janille kaikki kuvaaminen ei ole lehti kuvausta, vaikka kurssin olen kai käynyt?
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 8018
- Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
On spontaani henkilökuva ja henkilökuva. Kaksi lajia, jotka eroavat toisistaan ohjauksen puitteissa. Kumpikaan ei ole väärin ja molemmissa tarvitsee ajoituksen, toisessa se ajoitus on tärkeämpi, kuin toisessa..... saapi ihan itse arvailla - kun kokemusta ei tunnu löytyvän - kummassa painotus ajoitukselle on tärkeämpi.jari siren kirjoitti:Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?
Jos ei ymmärrä jotain kuvauslajia, ei tarvi sitä lytätä... tai pistää johonkin 'reproamisen' kategoriaan. Maailmassa on erilaisia kuvauslajeja ja jokainen vaatii oman erityisosaamisen.
Voit hakeutua ja silti sen huippukuvaajan kuvat on parempia... vaikka vakoilisit salaa siltä asetuksetkin, niin olet juuri tasan 'ripauksen myöhässä' kun se 'oikea kuva' otettiin 1/10s sitten (jos nyt noin nopeat refleksit omaat).jari siren kirjoitti: Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.
Tässä on ilmeisesti kuvauslaji, mitä arvon Jari suurkuvaaja ei ymmärrä laisinkaan.
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
No tässä ketjussa ainakin kysyjä tarkoittaneen harrastus toimintaa?Tipe kirjoitti:On spontaani henkilökuva ja henkilökuva. Kaksi lajia, jotka eroavat toisistaan ohjauksen puitteissa. Kumpikaan ei ole väärin ja molemmissa tarvitsee ajoituksen, toisessa se ajoitus on tärkeämpi, kuin toisessa..... saapi ihan itse arvailla - kun kokemusta ei tunnu löytyvän - kummassa painotus ajoitukselle on tärkeämpi.jari siren kirjoitti:Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?
Jos ei ymmärrä jotain kuvauslajia, ei tarvi sitä lytätä... tai pistää johonkin 'reproamisen' kategoriaan. Maailmassa on erilaisia kuvauslajeja ja jokainen vaatii oman erityisosaamisen.
Voit hakeutua ja silti sen huippukuvaajan kuvat on parempia... vaikka vakoilisit salaa siltä asetuksetkin, niin olet juuri tasan 'ripauksen myöhässä' kun se 'oikea kuva' otettiin 1/10s sitten (jos nyt noin nopeat refleksit omaat).jari siren kirjoitti: Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.
Tässä on ilmeisesti kuvauslaji, mitä arvon Jari suurkuvaaja ei ymmärrä laisinkaan.
Muutenkin tämä leinee harrastaja saitti ja Petteri Summanen on tuskin käytettävänä harrastelijoille?
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Joissakin kilpailuissa on säännöissä kielletty kursseilla, työpajoissa jne. otettuilla kuvilla osallistuminen. Niissähän opettaja/ohjaaja on saattanut tehdä koko asettelun, osallistuja on tosiaan vain painanut nappia.
Joissakin näyttelyissä/kilpailuissa taas sitten ei.... Kameraseurojen Liiton kevään näyttelyynkin on kuulemma taas tulossa Clerquen 80-luvulla pitämässä työpajassa kuvattuja otoksia - kuvastanee osallistujan kehityksen kaarta, jos parhaat palat löytyvät kurssikuvista ja 20 vuoden takaa :) Täysin luvallista silti.
Joissakin näyttelyissä/kilpailuissa taas sitten ei.... Kameraseurojen Liiton kevään näyttelyynkin on kuulemma taas tulossa Clerquen 80-luvulla pitämässä työpajassa kuvattuja otoksia - kuvastanee osallistujan kehityksen kaarta, jos parhaat palat löytyvät kurssikuvista ja 20 vuoden takaa :) Täysin luvallista silti.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
No minusta pitäisi olla selvää että työpaja yms. kuvilla ei osalistuta henkilönä kilpailuihin.asm kirjoitti:Joissakin kilpailuissa on säännöissä kielletty kursseilla, työpajoissa jne. otettuilla kuvilla osallistuminen. Niissähän opettaja/ohjaaja on saattanut tehdä koko asettelun, osallistuja on tosiaan vain painanut nappia.
Joissakin näyttelyissä/kilpailuissa taas sitten ei.... Kameraseurojen Liiton kevään näyttelyynkin on kuulemma taas tulossa Clerquen 80-luvulla pitämässä työpajassa kuvattuja otoksia - kuvastanee osallistujan kehityksen kaarta, jos parhaat palat löytyvät kurssikuvista ja 20 vuoden takaa :) Täysin luvallista silti.
Kysymys on tavalaan kuvaamisen filosofiasta joka minusta lähtee kuvaan omasta ideoinista ja toiminnasta.
Voihan sitä kuvitellä että isä tai äiti (ammatilainen) veisi lapsensa oikeille apajille ja ohjasi asetuset rajaukse somittelut.
Sitten vielä neuvoisi lasta muokauksessa vierestä.
Sitten tuo lapsen "oma" kuva lähetetään lasten sarjan kilpailuun.
Onko reilua hä!
Joskus on puhuttu siitä että kenen kuva on jos assari painaa laukaisinta, no entä sitten toisin päin eetä otat kuva toisen ohjauksessa?
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Päivän poissa ja keskustelu virtaa villinä.tareone kirjoitti:Joo, täytyy tarkentaa tuohon mun edelliseen tekstiin tuosta parityöskentelystä eli me teemme erilailla, kuin Olli eli kuvaaja tietysti ohjaa mallia ja toinen toimii assarina ja tsekkaa/säätää yleisiä juttuja (valoja, heijastimia).
Olen kyllä samaa mieltä tuosta, että kuvaaja ohjaa. Mutta oikeastaan tuossa meidän kuvaustyylissämme se kuvaaja on siellä ohjaamassa, ja assari painaa nappulaa. Se homman toimivuus sitten todellakin riippuu siitä, että ollaako samalla aaltopituudella. Kuka on kuvat ottanut? - yhteistyönä.
Jälleen Jarille, studiotyöskentelyssä ei ole välttämättä yhtä oikeaa tapaa. Se ei silti tarkoita, etteikö omaa työskentelyä voisi kehittää muiden käyttämien tapojen perusteella. Ainakaan se ei auta, että pyrkii tekemään kaiken juuri päinvastoin kuin kaikki muut.
Tämä ei ole studiosta, mutta siinä on käytetty liikuteltavaa valosettiä. Se on tehty juuri kuvailemallani tavalla, olen itse kameran takana ja Karo ohjaa. Kuva on tehty käyttökuvaksi erääseen kaupalliseen projektiin. Perusvaikeus tälläisessä kuvassa kolmen ihmisen tekemisien ajoittaminen ja kaikkien ilmeiden ja eleiden sovittaminen. Se vaan on paljon helpompaa, kun toinen liikuttaa malleja ja toinen hakee oikean laukaisuhetken.
Ja ei, tässä ei todellakaan tehty vain improvisoimalla, kuvaa harjoiteltiin, ja sitä hiottiin useamman otoksen ajan. Liike saatiin oikealla liikkeellä, tilannetta piti aina toistaa kun se kuvattiin uudestaan.

olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
No en minä nyt tarkoitakkaan että kaikki pitää tehdä päin vastoin.
On vain omaksi huviksi tapahtuvaa kuvaamista ja ammatimaista.
Koska 99% kuvaajista ei tule ammatilaisia, niin kehoitaisin nautimaan ja tekemään kivoja kuvaus sessioita.
Itsellä on ollut jokunen oikein mukava sessio ja kun saa malliin yhteyden niin kuvaamen on todella palkitsevaa.
On vain omaksi huviksi tapahtuvaa kuvaamista ja ammatimaista.
Koska 99% kuvaajista ei tule ammatilaisia, niin kehoitaisin nautimaan ja tekemään kivoja kuvaus sessioita.
Itsellä on ollut jokunen oikein mukava sessio ja kun saa malliin yhteyden niin kuvaamen on todella palkitsevaa.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
En tarkoittanut tuota että ammatilaiset käsittelisi malleja huonosti:Dsourander kirjoitti:Eli ammattilaisten kuvaussessiot ovat aina tylsiä, ja kuvaaja käsittelee mallia kuin kylmää ja mykkää lihaa? Ihan hieno sanoma sulla on, mutta ettei se kolahda kuin pahasti rutinoituneisiin ja asennevammaisiin kuvaajanparkoihin. Useimmille varmaan itsestäänselvyys tuo, että henkilön kuvaaminen voi olla "myös" hauskaa, ja kaiken voi tehdä omalla tavallansa, eikä ohjeista tarvi poimia kuin omaan toimintatapaansa sopivat jipot.jari siren kirjoitti:No en minä nyt tarkoitakkaan että kaikki pitää tehdä päin vastoin.
On vain omaksi huviksi tapahtuvaa kuvaamista ja ammatimaista.
Koska 99% kuvaajista ei tule ammatilaisia, niin kehoitaisin nautimaan ja tekemään kivoja kuvaus sessioita.
Itsellä on ollut jokunen oikein mukava sessio ja kun saa malliin yhteyden niin kuvaamen on todella palkitsevaa.
Tarkoitin suunittelua ja sääntöjä ja sitä että ei lopputuloksessa välttämättä tarvitse pyrkiää muotikuvan jäljittelyyn.
No jokainen harrastaa niikuin haluaa.
Viimeksi muokannut jari siren, Tammi 27, 2007 21 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Heinä 29, 2006 18 : 13
- Paikkakunta: kempele
-
- Viestit: 2330
- Liittynyt: Maalis 09, 2003 20 : 55
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
- Paikkakunta: porvoo
- Viesti:
No onhan asento ja suunta edellen haluttu?nieppi kirjoitti:Siinä se on mallinohjaus huipussaan...kanelitane kirjoitti:hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.
Senkin nieppi näsäviisas.D
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Heinä 29, 2006 18 : 13
- Paikkakunta: kempele