Mallien ohjaaminen

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Lastu
Viestit: 2139
Liittynyt: Elo 03, 2005 10 : 40
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Myös lehtikuvissa tarvitaan mallinohjausta, ei ainoastaan studiossa. Siitä vaan joka jannu yrittämään taiteellista ja mielenkiintoista henkilökuvaa kun aikaa on 3 minuuttia ja kuvauspaikkana kiva kokoushuone tai vastaava. Siinä sitä saat ohjata mallia ja säädellä tuikut ihan rauhassa. Tai voisihan sitä normaalia pönökuvaa väännellä sitten photarissa hyvinkin taiteelliseksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
asm
Viestit: 2235
Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Reportaasi- tai dokumenttikuvaus nyt on sitten eri juttu. Vesan antaman linkin kuvia katsoessa tosin tulee ilmeiseksi, että joissakin mallia on ohjattu niin viimeisen päälle - esimerkiksi Alabaman vankilassa kuvatut jutut EIVÄT ole suoraa reportaasia. Vanki on nimenomaan väännetty kameran eteen kuvaukselliseen asentoon. Kuvathan ovat tosi hienoja, mutta lavastettuja. Sellaisenaan eivät puhdasveristä dokkarikamaa, jos sellaista nyt sitten on. Osa on hyvinkin toimivia esimerkkejä onnistuneesta mallin ohjauksesta.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

sourander kirjoitti:
jari siren kirjoitti:Jani miten tuo juttusi tai nuo lehti kuvasi liityvät tähän aiheeseen?
Ihan perus paikalislehti tavaraa.
Ihan hyvin.

(Ps. Kouvolan Sanomat ei ole paikallislehti vaan maakuntalehti)
Siis puhe on esimerkki kuvistasi, tuolaisia on kaikki ilmais ja pikku lehdet täynnä, ei siis Ne ei siis ole esim. hesari tasoa.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

asm kirjoitti:Reportaasi- tai dokumenttikuvaus nyt on sitten eri juttu. Vesan antaman linkin kuvia katsoessa tosin tulee ilmeiseksi, että joissakin mallia on ohjattu niin viimeisen päälle - esimerkiksi Alabaman vankilassa kuvatut jutut EIVÄT ole suoraa reportaasia. Vanki on nimenomaan väännetty kameran eteen kuvaukselliseen asentoon. Kuvathan ovat tosi hienoja, mutta lavastettuja. Sellaisenaan eivät puhdasveristä dokkarikamaa, jos sellaista nyt sitten on. Osa on hyvinkin toimivia esimerkkejä onnistuneesta mallin ohjauksesta.
Näinköhän? Töllöstä tulleessa Nachtway-dokkarissa mies painotti nimenomaan sitä että hän pyrkii olemaan silminnäkijä ja todistaja joka ei puutu historian kulkuun järjestämällä sitä haluamakseen. Kuvaustilanteista otetuista filminpätkistä asenne näkyy selvästi: kuvaaja on keskellä tapahtumien melskettä mutta hienovaraisen näkymättömästi, kameran läsnäolo ei näy kuvattavien ihmisten reaktioista. Jos noilta sivuilta löytyy muutama ohjatun oloinen kuva niin sehän vain vahvistaa säännön.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

veshutKuvaustilanteista otetuista filminpä kirjoitti:[ kuvaaja on keskellä tapahtumien melskettä mutta hienovaraisen näkymättömästi, kameran läsnäolo ei näy kuvattavien ihmisten reaktioista. Jos noilta sivuilta löytyy muutama ohjatun oloinen kuva niin sehän vain vahvistaa säännön.
Nuorisolle tiedoksi että ei ole studio kuvauksesta kysymys!

Edit
Janille kaikki kuvaaminen ei ole lehti kuvausta, vaikka kurssin olen kai käynyt?
Tipe
Viestit: 8018
Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

jari siren kirjoitti:Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?
On spontaani henkilökuva ja henkilökuva. Kaksi lajia, jotka eroavat toisistaan ohjauksen puitteissa. Kumpikaan ei ole väärin ja molemmissa tarvitsee ajoituksen, toisessa se ajoitus on tärkeämpi, kuin toisessa..... saapi ihan itse arvailla - kun kokemusta ei tunnu löytyvän - kummassa painotus ajoitukselle on tärkeämpi.

Jos ei ymmärrä jotain kuvauslajia, ei tarvi sitä lytätä... tai pistää johonkin 'reproamisen' kategoriaan. Maailmassa on erilaisia kuvauslajeja ja jokainen vaatii oman erityisosaamisen.
jari siren kirjoitti: Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.
Voit hakeutua ja silti sen huippukuvaajan kuvat on parempia... vaikka vakoilisit salaa siltä asetuksetkin, niin olet juuri tasan 'ripauksen myöhässä' kun se 'oikea kuva' otettiin 1/10s sitten (jos nyt noin nopeat refleksit omaat).

Tässä on ilmeisesti kuvauslaji, mitä arvon Jari suurkuvaaja ei ymmärrä laisinkaan.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Tipe kirjoitti:
jari siren kirjoitti:Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?
On spontaani henkilökuva ja henkilökuva. Kaksi lajia, jotka eroavat toisistaan ohjauksen puitteissa. Kumpikaan ei ole väärin ja molemmissa tarvitsee ajoituksen, toisessa se ajoitus on tärkeämpi, kuin toisessa..... saapi ihan itse arvailla - kun kokemusta ei tunnu löytyvän - kummassa painotus ajoitukselle on tärkeämpi.

Jos ei ymmärrä jotain kuvauslajia, ei tarvi sitä lytätä... tai pistää johonkin 'reproamisen' kategoriaan. Maailmassa on erilaisia kuvauslajeja ja jokainen vaatii oman erityisosaamisen.
jari siren kirjoitti: Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.
Voit hakeutua ja silti sen huippukuvaajan kuvat on parempia... vaikka vakoilisit salaa siltä asetuksetkin, niin olet juuri tasan 'ripauksen myöhässä' kun se 'oikea kuva' otettiin 1/10s sitten (jos nyt noin nopeat refleksit omaat).

Tässä on ilmeisesti kuvauslaji, mitä arvon Jari suurkuvaaja ei ymmärrä laisinkaan.
No tässä ketjussa ainakin kysyjä tarkoittaneen harrastus toimintaa?
Muutenkin tämä leinee harrastaja saitti ja Petteri Summanen on tuskin käytettävänä harrastelijoille?
asm
Viestit: 2235
Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

jari siren kirjoitti:Muutenkin tämä leinee harrastaja saitti ja Petteri Summanen on tuskin käytettävänä harrastelijoille?
Varmasti on - mihin hintaan, se on sitten toinen juttu.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
asm
Viestit: 2235
Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Joissakin kilpailuissa on säännöissä kielletty kursseilla, työpajoissa jne. otettuilla kuvilla osallistuminen. Niissähän opettaja/ohjaaja on saattanut tehdä koko asettelun, osallistuja on tosiaan vain painanut nappia.

Joissakin näyttelyissä/kilpailuissa taas sitten ei.... Kameraseurojen Liiton kevään näyttelyynkin on kuulemma taas tulossa Clerquen 80-luvulla pitämässä työpajassa kuvattuja otoksia - kuvastanee osallistujan kehityksen kaarta, jos parhaat palat löytyvät kurssikuvista ja 20 vuoden takaa :) Täysin luvallista silti.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

asm kirjoitti:Joissakin kilpailuissa on säännöissä kielletty kursseilla, työpajoissa jne. otettuilla kuvilla osallistuminen. Niissähän opettaja/ohjaaja on saattanut tehdä koko asettelun, osallistuja on tosiaan vain painanut nappia.

Joissakin näyttelyissä/kilpailuissa taas sitten ei.... Kameraseurojen Liiton kevään näyttelyynkin on kuulemma taas tulossa Clerquen 80-luvulla pitämässä työpajassa kuvattuja otoksia - kuvastanee osallistujan kehityksen kaarta, jos parhaat palat löytyvät kurssikuvista ja 20 vuoden takaa :) Täysin luvallista silti.
No minusta pitäisi olla selvää että työpaja yms. kuvilla ei osalistuta henkilönä kilpailuihin.
Kysymys on tavalaan kuvaamisen filosofiasta joka minusta lähtee kuvaan omasta ideoinista ja toiminnasta.
Voihan sitä kuvitellä että isä tai äiti (ammatilainen) veisi lapsensa oikeille apajille ja ohjasi asetuset rajaukse somittelut.
Sitten vielä neuvoisi lasta muokauksessa vierestä.
Sitten tuo lapsen "oma" kuva lähetetään lasten sarjan kilpailuun.
Onko reilua hä!
Joskus on puhuttu siitä että kenen kuva on jos assari painaa laukaisinta, no entä sitten toisin päin eetä otat kuva toisen ohjauksessa?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

tareone kirjoitti:Joo, täytyy tarkentaa tuohon mun edelliseen tekstiin tuosta parityöskentelystä eli me teemme erilailla, kuin Olli eli kuvaaja tietysti ohjaa mallia ja toinen toimii assarina ja tsekkaa/säätää yleisiä juttuja (valoja, heijastimia).
Päivän poissa ja keskustelu virtaa villinä.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta, että kuvaaja ohjaa. Mutta oikeastaan tuossa meidän kuvaustyylissämme se kuvaaja on siellä ohjaamassa, ja assari painaa nappulaa. Se homman toimivuus sitten todellakin riippuu siitä, että ollaako samalla aaltopituudella. Kuka on kuvat ottanut? - yhteistyönä.

Jälleen Jarille, studiotyöskentelyssä ei ole välttämättä yhtä oikeaa tapaa. Se ei silti tarkoita, etteikö omaa työskentelyä voisi kehittää muiden käyttämien tapojen perusteella. Ainakaan se ei auta, että pyrkii tekemään kaiken juuri päinvastoin kuin kaikki muut.

Tämä ei ole studiosta, mutta siinä on käytetty liikuteltavaa valosettiä. Se on tehty juuri kuvailemallani tavalla, olen itse kameran takana ja Karo ohjaa. Kuva on tehty käyttökuvaksi erääseen kaupalliseen projektiin. Perusvaikeus tälläisessä kuvassa kolmen ihmisen tekemisien ajoittaminen ja kaikkien ilmeiden ja eleiden sovittaminen. Se vaan on paljon helpompaa, kun toinen liikuttaa malleja ja toinen hakee oikean laukaisuhetken.

Ja ei, tässä ei todellakaan tehty vain improvisoimalla, kuvaa harjoiteltiin, ja sitä hiottiin useamman otoksen ajan. Liike saatiin oikealla liikkeellä, tilannetta piti aina toistaa kun se kuvattiin uudestaan.

Kuva
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

No en minä nyt tarkoitakkaan että kaikki pitää tehdä päin vastoin.
On vain omaksi huviksi tapahtuvaa kuvaamista ja ammatimaista.
Koska 99% kuvaajista ei tule ammatilaisia, niin kehoitaisin nautimaan ja tekemään kivoja kuvaus sessioita.
Itsellä on ollut jokunen oikein mukava sessio ja kun saa malliin yhteyden niin kuvaamen on todella palkitsevaa.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

sourander kirjoitti:
jari siren kirjoitti:No en minä nyt tarkoitakkaan että kaikki pitää tehdä päin vastoin.
On vain omaksi huviksi tapahtuvaa kuvaamista ja ammatimaista.
Koska 99% kuvaajista ei tule ammatilaisia, niin kehoitaisin nautimaan ja tekemään kivoja kuvaus sessioita.
Itsellä on ollut jokunen oikein mukava sessio ja kun saa malliin yhteyden niin kuvaamen on todella palkitsevaa.
Eli ammattilaisten kuvaussessiot ovat aina tylsiä, ja kuvaaja käsittelee mallia kuin kylmää ja mykkää lihaa? Ihan hieno sanoma sulla on, mutta ettei se kolahda kuin pahasti rutinoituneisiin ja asennevammaisiin kuvaajanparkoihin. Useimmille varmaan itsestäänselvyys tuo, että henkilön kuvaaminen voi olla "myös" hauskaa, ja kaiken voi tehdä omalla tavallansa, eikä ohjeista tarvi poimia kuin omaan toimintatapaansa sopivat jipot.
En tarkoittanut tuota että ammatilaiset käsittelisi malleja huonosti:D
Tarkoitin suunittelua ja sääntöjä ja sitä että ei lopputuloksessa välttämättä tarvitse pyrkiää muotikuvan jäljittelyyn.
No jokainen harrastaa niikuin haluaa.
Viimeksi muokannut jari siren, Tammi 27, 2007 21 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanelitane
Viestit: 161
Liittynyt: Heinä 29, 2006 18 : 13
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja kanelitane »

hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.

olen huomannut saman ns. epävarmoissa henkilöissä
nieppi
Viestit: 2330
Liittynyt: Maalis 09, 2003 20 : 55
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

kanelitane kirjoitti:hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.
Siinä se on mallinohjaus huipussaan...
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

nieppi kirjoitti:
kanelitane kirjoitti:hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.
Siinä se on mallinohjaus huipussaan...
No onhan asento ja suunta edellen haluttu?
Senkin nieppi näsäviisas.D
kanelitane
Viestit: 161
Liittynyt: Heinä 29, 2006 18 : 13
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja kanelitane »

toki mallia ohjataan ja kun se istuu siinä sitten persejäykkänä niin jostain sitä rentoutta pitää saada.
Vastaa Viestiin