Digikamerat ovat sen verran arvokkaita, etten itse ole nähnyt järkeä siinä, että vaihtaisin runkoa parin vuoden välein. Vaihtorumbassakin kuluu rahaa. Olen tähän asti kuvannut filmille ja nyt tarkoitukseni olisi hankkia paremman tason digirunko. Saas nyt nähdä, mihin lopulta päädyn. Ainakin tämä 1D II näyttää erittäin mielenkiintoiselta, mutta katsotaan nyt, mikä lopullinen myyntihinta Suomessa on. Joka tapauksessa aikomukseni on sitoutua yhden rungon käyttöön seuraavaksi <10 vuodeksi, joten mitään maanantaipäivän tuotteita ei oikein viitsisi ostaa.PixelDuck kirjoitti:Nojaa, eikös ole ihan sama mihin toiset rahansa käyttää ;) Itse ajattelin ensin, että ostaisin tuollaisen pelkän Canon 300D:n, mutta sitten ajattelin, että parasta jatkaa tällä analogisella ja sitten ostaa kerralla "kunnon" kamera kun sellaista katsoo tarvitsevansa. Olen miettinyt, että tuollainen Canon EOS 1D Mark II:n voisi sitten ostaa kun hinnat ovat hieman pudonneet ja minulla on säästössä tarvittava määrä rahaa ;)
Canon EOS 1D II
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jäi sanomatta vielä, että kameravalmistajien tapa hinnoitella digikamerat on ylipäätään laskenut ihmisten kynnystä panna kameraharrastukseen enemmän rahaa. Muistan, kuinka itsekin vielä 90-luvun lopulla kauhistelin Canon EOS 3:n hintaa (n. 8000 vanhaa markkaa). Nyt taas jonkun EOS 300D:n hinta 1200 euroa tuntuu jo peräti halvalta... :-)
-
[quote="JuhaH"]Tai harva fiksu kuvaaja joka tietää mitä tarvitsee hankkii kalliimppa kameraa kuin sen minkä ominaisuuksien tietää itselleen riittävän. (pi****liään sillä markkinoiden parhaalla laitteella kasvattavat välinefriikit ovat sitten kohderyhmä erikseen)
[quote]
Kiva kuulla että tiedät muidenkin harrastajien puolesta mitä he oikeasti tarvitsevat ;)
Omasta harrastuksestani voin kuitenkin todeta seuraavaa:
Itselläni on ainakin 130 kuvauspäivää vuodessa, joista ehkä neljäsosa matkoilla. Kuvia tulee otettua kuukaudessa 1000-3000. Enää en lähde kuvausmatkalle, ja sitten tee samaa reissua uudestaan sen takia että kaluston takia kuvat olivat mitä olivat..
En väitä että esim. 300D:n ja 1DII:n välillä olisi noin merkittävä, mutta luontokuvauksessa nuo parhaimmat tilanteet tulevat sen verran harvoin ja nopeasti että mielellään ottaisi ne kuvat kun tilanne on päällä, sen sijaan että odottaa kameran puskurin vapautumista. Myös painotalon tai kuva-arkistojen vaatimukset kuvan vähimmäisresoluutiosta ym. (oli vaatimus sitten järkevä tai ei) voivat olla syy päivittää kamera. Jos nimittäin on oletettavaa että kuvia joskus julkaistaan.
Tämä nyt on kuvaus"harrastuksen" ääripää, mutta kohdallani totta. Rahaa ja aikaa palaa sen verran paljon että pari tonnia lisää kameraan ei enää hirveästi ahdista.
[quote]
Kiva kuulla että tiedät muidenkin harrastajien puolesta mitä he oikeasti tarvitsevat ;)
Omasta harrastuksestani voin kuitenkin todeta seuraavaa:
Itselläni on ainakin 130 kuvauspäivää vuodessa, joista ehkä neljäsosa matkoilla. Kuvia tulee otettua kuukaudessa 1000-3000. Enää en lähde kuvausmatkalle, ja sitten tee samaa reissua uudestaan sen takia että kaluston takia kuvat olivat mitä olivat..
En väitä että esim. 300D:n ja 1DII:n välillä olisi noin merkittävä, mutta luontokuvauksessa nuo parhaimmat tilanteet tulevat sen verran harvoin ja nopeasti että mielellään ottaisi ne kuvat kun tilanne on päällä, sen sijaan että odottaa kameran puskurin vapautumista. Myös painotalon tai kuva-arkistojen vaatimukset kuvan vähimmäisresoluutiosta ym. (oli vaatimus sitten järkevä tai ei) voivat olla syy päivittää kamera. Jos nimittäin on oletettavaa että kuvia joskus julkaistaan.
Tämä nyt on kuvaus"harrastuksen" ääripää, mutta kohdallani totta. Rahaa ja aikaa palaa sen verran paljon että pari tonnia lisää kameraan ei enää hirveästi ahdista.
-
- Viesti:
Top-fotosta vastattiin: hintaa ei voida vielä varmistaa eikä myöskään lopullista lähetyspäivää. Lähettävät tiedon heti kaikille ennekkoon kameransa varanneille, kun tiedot varmistuvat.ArtoH kirjoitti:http://www.dpreview.com/articles/canoneos1dmkii/
Pricing (body only)
USA $ 4,499
Europe € 4,600
(miten hyvin nuo sitten paikkaansa pitääkään, kun todellisista myyntihinnoista puhutaan)
Mutta totuushan on se että ei mulla ole laittaa tollasia hintoja kamerarunkoon.... :-( Jos hinta olisi edes alle 3000,00 mutta näyttää todella pahalta. Ehkä pitäisi vaihtaa tilaus 10D mark II:n
-
No ei ollut yllätys uuden Canonin hinta: 4000 euron paremmalla puolella ja reilusti.
JUURI NÄIN! Miten joku voi edes ajatella saavansa tämän tason kameran hinnalla joka alittaa melkein filmitason vastaavan mallin hinnan? Ihan höpöajatus.ville kirjoitti: Mielestäni on aika itsestään selvää, että jos 1D tason filmikamerakin maksaa reilusti toista ke, niin vastaavaa digimallia ei taatusti saa vain tuplahinnalla.
Aivan. Mikä ihme siinä on että mikään ei tunnu riittävän loppupeleissä? Taitaa mennä kategoriaan "minun on parempi kuin sinun" tälläisten kameroista haaveileminen loppujen lopuksi.ville kirjoitti: <lievää yliammuntaa>
Ja näin offtopicina voisi todeta, että jossain on kyllä pahasti mennyt pieleen kun täysin amatöörit ajattelevat hankkivansa ammattilaisella tarkoitettua laitetta ja siinä samassa vielä kysyvät että riittäisiköhän tämä 28-500 hyperzoom samalle kameralle :D
</lievää yliammuntaa>
Mikä se semmoinen on???mikko kirjoitti: Mutta totuushan on se että ei mulla ole laittaa tollasia hintoja kamerarunkoon.... :-( Jos hinta olisi edes alle 3000,00 mutta näyttää todella pahalta. Ehkä pitäisi vaihtaa tilaus 10D mark II:n
-
- Viesti:
Rajalacamera arvioi, että hinnaksi tulisi ehkä noin 5000 euroa.
Itsekin ajattelin, että odotan tässä vielä ehkä vähän yli puoli vuotta, että jos hinta vaikka laskisi jonkun verran ja katson sitten. Tarkoitus olisi, että runkoa voisi käyttää ainakin sen 6 vuotta. Toivottavasti pidempäänkin. Ainoa harmipuoli on se, että digitaalisissa vehkeissä saattaa tulla joitakin yhteensopivuus ongelmia...
Joka tapauksessa, jos vain saan rahat kasaan, tämä on varmaan se kamera jonka ostan.
Itsekin ajattelin, että odotan tässä vielä ehkä vähän yli puoli vuotta, että jos hinta vaikka laskisi jonkun verran ja katson sitten. Tarkoitus olisi, että runkoa voisi käyttää ainakin sen 6 vuotta. Toivottavasti pidempäänkin. Ainoa harmipuoli on se, että digitaalisissa vehkeissä saattaa tulla joitakin yhteensopivuus ongelmia...
Joka tapauksessa, jos vain saan rahat kasaan, tämä on varmaan se kamera jonka ostan.
-
- Viesti:
-
Aivan totta ...Jukka kirjoitti:Aivan. Mikä ihme siinä on että mikään ei tunnu riittävän loppupeleissä? Taitaa mennä kategoriaan "minun on parempi kuin sinun" tälläisten kameroista haaveileminen loppujen lopuksi.
Itse ostin ensimmäisen digijärkkärin 2002 kesällä, malli oli D30 ja se maksoi 2100 käytettynä. Hinta hirvitti, mutta SLR-digiä ei tuota halvemmalla saanut, joten vaihtoehtoja ei ollut.
Viimevuonna D30 vaihtui 300D:n ja vaikka osa ominaisuuksista huononi, niin 300D täyttää silti vakavankin amatööriharrastajan vaatimukset ja kokemuksesta voin sanoa, että 300D kelpaa myös kohtalaiseen valokuvaustyöhön, josta ainakin itse saan elantoa.
Sivustakatsojana en voi kyllä kuin ihmetellä, miten jotkut harrastajat miettivät tuhlaavansa monia ke digirunkoihin, kun nykyisin on saatavilla "kohtuuhintaisia" runkoja hieman kokeneemmallekin harrastajalle ... toisaalta kukin tavallaan ja kamera jos mikä tuntuu olevan kunnon jatke x)
-
- Viesti:
ville: Millaista kuvausta sitten teet? Itsekin mietin, että ostaisin tuon 300D:n, kuten on käynyt ilmi jo monta kertaa, mutta toisaalta, selviän vielä tällä 300V analogisella kameralla. Mutta olen miettinyt jo jonkun aikaa, että ostaisin digin, mutta en haluaisi ostaa välituotetta (siis kameraa jonka joudun ehkä lähitulevaisuudessa uusimaan) joka maksaa 1000 euroa. Tuntuu rahan tuhlaukselta. Joten päätin odottaa, että saan tarpeeksi rahaa kasaan ja ostan sitten kameran joka tulee riittämään minulle vielä todella pitkäksi aikaa.
-
Tarkemmin sanottuna: se saattaa täyttää vakavan amatööriharrastajan tai vaikka ammattilaisen vaatimukset *riippuen käyttötarkoituksesta ja kuvaustyylistä*.ville kirjoitti: Viimevuonna D30 vaihtui 300D:n ja vaikka osa ominaisuuksista huononi, niin 300D täyttää silti vakavankin amatööriharrastajan vaatimukset ja kokemuksesta voin sanoa, että 300D kelpaa myös kohtalaiseen valokuvaustyöhön, josta ainakin itse saan elantoa.
Mulle esim. lintukuvauksessa ei riitä tarkennusmoodi AIFocus, mutta jollekin muulle se voi riittää. jne. Monet tuntuvat jakavan omat käsityksensä ja tarpeensa ikäänkuin kaikille yleispätevinä totuuksina.
Sama koskee kameran hintaa: jos ja kun joku uusi malli on parempi; jollakulla (ei valitettavasti minulla) saattaa olla varaa tilata Rajalasta kolme uutta runkoa varmuuden vuoksi, sen juurikaan tuntumatta kukkarossa. Joku opiskelija voi joutua toisaalta tinkimään ruuasta ostaessaan 300€ kameran. Minusta jokainen voi tehdä ihan itse päätöksensä siitä mihin rahansa laittaa. Itse myönnän että parempaa kalustoa ostaisin varmasti jos varaa olisi, mutta nykyiselläkin kyllä tulen toimeen.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Kerrotko vielä Mikko meille muillekin tuon 10D:n seuraajan speksit? Mikä tuossa tulevassa mallissa on paremmin kuin tässä entisessä?mikko kirjoitti:Olen tilannut 1DmarkII:sen.tareone kirjoitti:Kumman olitkaan tilannut Mikko: 10D:n seuraajan vai 1D:n seuraajan?
Vaihdan tuon tilauksen seuraavaan malliin 10D:stä, jos tuo hinta tieto pitää paikkansa.
-
- Viesti:
Minä en ole tuollaisesta kuullut, mutta eikös täällä joku jo ollut tuota tilaamassa, joten hänellä on varmaankin tietoa tuosta kamerasta.Jukka kirjoitti:Onko sellaista kameraa edes tulossa markkinoille?jruots kirjoitti: Kerrotko vielä Mikko meille muillekin tuon 10D:n seuraajan speksit? Mikä tuossa tulevassa mallissa on paremmin kuin tässä entisessä?
-
En ole kuullut minäkään mitään mutta jos jollakin on jo tilaus sisässä niin kai se sitten on tulossa.jruots kirjoitti: Minä en ole tuollaisesta kuullut, mutta eikös täällä joku jo ollut tuota tilaamassa, joten hänellä on varmaankin tietoa tuosta kamerasta.
Ettei vain sekota tähän uuteen 1DmkII -malliin? Koska sehän on nyt juuri julkistettu.
-
- Viesti:
testikuva
tässäpä melkolailla ensimmäisiä kuvia ilmeisestikin tuolla 1D mark II:lla.
http://www.e-fotografija.com/markII/164.JPG
http://www.e-fotografija.com/markII/164.JPG