Hulluja on monenlaisia (avainsanat: kenno, puhdistus)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
adapteri
Viesti:

Hulluja on monenlaisia (avainsanat: kenno, puhdistus)

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Sainpahan sitten minäkin pölyä kennolle. Se tuli ilmeisesti tuossa kokeillessani palkeita ja makrokuvausta. Pakkohan sen kuitenkin oli jossain välissä tulla.

Minä olen pitkään seurannut keskustelua oikeista puhdistustavoista. Ilmeisesti ainoa "oikea" tapa on viedä kamera huoltoon, mutta ei kai sitä joka kerta voi ja viitsi.

Minä päätin yrittää puhalluksella. Enää jäi kysymykseksi, mistä ilmaa. Kaikkeahan voi kokeilla. Minä kokeilin akvaarioon tarkoitettua ilmastuspumppua. Minulla on ollut sellainen käyttämättä vuoden verran ja ikää sillä on ainakin 10 v. Akvaarion ilmapumpussa ei ole voiteluöljyä. Sinne ei pääse vettä. 10 vuodessa varmasti olisi kaikki öljy jo haihtunutkin. Vuoden käyttämättäoloaikana se on taatusti myös kuivunut.

Pumppu siis päälle. Annoin sen rauhassa pumpata puoli tuntia, jotta sisällä mahdollisesti oleva pöly tms häviäisi. Se pumppaa vielä mukavasti 50 hertsin tahdissa, joten ilmavirta sykkii.

Sitten vaan kamerasta objektiivi irti, valotus bulbille ja painoin laukaisinta. Kenno näkyvissä. Sitten sillä pumpun letkulla puhalsin kennon läheltä ilmaa kennolle. Puhallus pois, laukaisin vapaaksi. Testivalokuva ja tulos: ei näkyviä jälkiä kuvassa enää. Pölynpoisto siis onnistui.

Ja sitten taas makrokuvaukseen...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fangio

Ei taida bulb kannattaa

Viesti Kirjoittaja fangio »

Ekalla kerralla mullakin oli bulb, mutta sitten lueskelin muistakseni tätä palstaa ja ohjekirjaa. Ainakin Canonin järkkäreissä on semmoinen puhdistusasentokin, jolloin kennolla ei pitäisi olla mitään sähkövarauksia. On varmaan vähän järkevämpi

Täällä on kyllä kameraa puhdistettu muissakin keskusteluissa ja minä ainakin päätin, että putsailen kennoa itse. Parempi suhtpuhdas kenno, kun ikuinen lika, odotus ja vielä maksu siitä pudistuksesta. Veikkaan, että melkein jokaisella on kennollaan jotain likaa tai roskaa. Laita aukko mahdollisimman pienella ja kuvaa taivasta tai jotakin muuta tasavaalea ja siinä ne näkyy.
seppot

Re: Ei taida bulb kannattaa

Viesti Kirjoittaja seppot »

fangio kirjoitti:Veikkaan, että melkein jokaisella on kennollaan jotain likaa tai roskaa. Laita aukko mahdollisimman pienella ja kuvaa taivasta tai jotakin muuta tasavaalea ja siinä ne näkyy.
Eikös ne tuon jälkeen ole vielä photarissa tehneet autolevelssit?

Sepe
--
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minä otin testikuvan ennen ja jälkeen pölynpoiston. Otin kuvan valkoisesta paperista, tarkennus niin pielessä kuin olla voi (etäisyys 40cm, tarkennus ääretön), pienin aukko. Kyllä selvästi ennen pölynpoistoa kuvassa näkyi pari isoa hiukkasta. Puhalluksen jälkeen ei mitään näkyvissä.
Vastaa Viestiin