Fotonetti.com
-
- Site Admin
- Viesti:
Näihin muiden ongelmiin on vaikea ottaa kantaa, kun ei itsellä ole niitä ollut. Tuossa aikaisemmin oli ongelmana yhdellä Fotonetin käyttäjällä kuvan exif-tiedoissa oleva AdobeRGB, joka muistaakseni aiheutti ongelmia.
Eihän sellaista kuvapalvelua kannata käyttää, josta ei saa mieleisiään kuvia.
Profiilimunnosta kuvanvalmistajan profiiliin ei käsittääkseni kovin moni tee (ehkä muutama prosentti?). Syynä on aiemmin ollut se, että ei ole ollut oikein mitään kuluttujan kukkarolle sopivaa ohjelmaa, jolla tämän olisi tehnyt. Nyt löytyy Ojalan Jukan tekemä yksityiskohtainen ohje, miten Photoshop Elements 2 -versiolla voidaan muuntaa kuvat kuvanvalmistajan icc-profiiliin.
Eihän sellaista kuvapalvelua kannata käyttää, josta ei saa mieleisiään kuvia.
Profiilimunnosta kuvanvalmistajan profiiliin ei käsittääkseni kovin moni tee (ehkä muutama prosentti?). Syynä on aiemmin ollut se, että ei ole ollut oikein mitään kuluttujan kukkarolle sopivaa ohjelmaa, jolla tämän olisi tehnyt. Nyt löytyy Ojalan Jukan tekemä yksityiskohtainen ohje, miten Photoshop Elements 2 -versiolla voidaan muuntaa kuvat kuvanvalmistajan icc-profiiliin.
Viimeksi muokannut MattiH, Tammi 07, 2004 23 : 28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Gillis kirjoitti:
Mitä sitten noihin automaattiparanteluihin tulee olen vähän skeptinen, ehkä peruspulliaiselle ne ovat useimmiten hyväksi (näyttää olevan jotain fotarin autolevels tyypistä, ja autolevelshän toimii suunilleen 80% kerroista positiivisesti). Ymmärtääkseni voi kuitenkin sinne viesti kuvien valmistajalle ikkunaan lisätä teksti ettei halua automaattiparannuksia...
Pitäisiköhän vielä kokeilla kepillä jäätä ja lähettää Fotonettiin tiedosto, jossa olisi tuo "ei automaattiparannuksia" -kommentti...
Mitä sitten noihin automaattiparanteluihin tulee olen vähän skeptinen, ehkä peruspulliaiselle ne ovat useimmiten hyväksi (näyttää olevan jotain fotarin autolevels tyypistä, ja autolevelshän toimii suunilleen 80% kerroista positiivisesti). Ymmärtääkseni voi kuitenkin sinne viesti kuvien valmistajalle ikkunaan lisätä teksti ettei halua automaattiparannuksia...
Pitäisiköhän vielä kokeilla kepillä jäätä ja lähettää Fotonettiin tiedosto, jossa olisi tuo "ei automaattiparannuksia" -kommentti...
-
Paulas, käy katsomassa.
Tällaiset ohjeet löysin fotonetin sivuilta. Jospa aiemmin muualla teettämiäsi kuvia onkin korjailtu labrassa. Fotonetti tekee alkuperäisillä väriarvoilla ja virheesi näkyy. On mielestäni aivan selvää, että vaikkapa 300 kpl lomakuvia ei kukaan viitsi käsin korjailla ja säätää. Sitä varten kai tuo EXIF-automatiikka on keksitty. Jos taas virittelen kuvia niin on pakko jollain tavalla kalibroida näyttö. Ainkin minulla se riitti. Ei tarvitse välttämättä mitään profiileja.
Fotonetti.com – kuvapalvelussa käytetty laitteisto
valottaa kuvasi kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
mikäli tilaat kuvia suoraan digikameran tallentamista
jpg- tiedostoista ohjelmisto tunnistaa kameran tallen-
tamat kuvien liitetiedostot (EXIF-tiedostot) jotka välittävät
kunkin kuvan valotushetkeen liittyvää tietoa.
mikäli tilaat kuvankäsittelyohjelmasta tallennetuista
tiedostoista ei kameran tallentamia liitetiedostoja ole
enää käytettävissä ja voit hyödyntää sivuiltamme
ladattavaa ICC-profiilia.
Helppo tilaustapa tavallisista digiotoksista
Helpoin ja varmin tapa saada erittäin korkealuokkaisia
valokuvia digikameran otoksista on toimittaa kuvatiedostot
fotonetti.com kuvapalveluun alkuperäisinä kameran
tallentamina tiedostoina. Tällöin eri laitevalmistajien
standardoimat ohjelmistot huolehtivat korkeasta kuvien
laadusta. Parempaan densiteetin ja värien laatuun pääsee
yleensä vain harjaantunut kuvien käsittelijä kalibroidulla
näytöllä ja ICC-profiiliamme käyttäen.
Profiili kun olet käsitellyt kuvia
Koska kuvat toistuvat hyvinkin eri tavoin eri tietokoneiden
näytöillä on hyvä suorittaa näytön kalibrointi ennen kuvien
väri- ja densiteetti säätöjä. Kuvien käsittely voi tapahtua
esim. sRGB tai Adobe RGB tilassa minkä jälkeen ne muunnetaan fotonetti.com profiiliin. Profiili-muunnoksen
jälkeen ei ole suositeltavaa enää korjailla kuvan värejä. Fotonetti.com-profiilia käyttäen saadaan erittäin hyvä vastaavuus kalibroidun näytön ja lopullisen valokuvan välillä. Laboratorio ei suorita kuviin mitään säätötoimenpiteitä.
Tällaiset ohjeet löysin fotonetin sivuilta. Jospa aiemmin muualla teettämiäsi kuvia onkin korjailtu labrassa. Fotonetti tekee alkuperäisillä väriarvoilla ja virheesi näkyy. On mielestäni aivan selvää, että vaikkapa 300 kpl lomakuvia ei kukaan viitsi käsin korjailla ja säätää. Sitä varten kai tuo EXIF-automatiikka on keksitty. Jos taas virittelen kuvia niin on pakko jollain tavalla kalibroida näyttö. Ainkin minulla se riitti. Ei tarvitse välttämättä mitään profiileja.
Fotonetti.com – kuvapalvelussa käytetty laitteisto
valottaa kuvasi kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
mikäli tilaat kuvia suoraan digikameran tallentamista
jpg- tiedostoista ohjelmisto tunnistaa kameran tallen-
tamat kuvien liitetiedostot (EXIF-tiedostot) jotka välittävät
kunkin kuvan valotushetkeen liittyvää tietoa.
mikäli tilaat kuvankäsittelyohjelmasta tallennetuista
tiedostoista ei kameran tallentamia liitetiedostoja ole
enää käytettävissä ja voit hyödyntää sivuiltamme
ladattavaa ICC-profiilia.
Helppo tilaustapa tavallisista digiotoksista
Helpoin ja varmin tapa saada erittäin korkealuokkaisia
valokuvia digikameran otoksista on toimittaa kuvatiedostot
fotonetti.com kuvapalveluun alkuperäisinä kameran
tallentamina tiedostoina. Tällöin eri laitevalmistajien
standardoimat ohjelmistot huolehtivat korkeasta kuvien
laadusta. Parempaan densiteetin ja värien laatuun pääsee
yleensä vain harjaantunut kuvien käsittelijä kalibroidulla
näytöllä ja ICC-profiiliamme käyttäen.
Profiili kun olet käsitellyt kuvia
Koska kuvat toistuvat hyvinkin eri tavoin eri tietokoneiden
näytöillä on hyvä suorittaa näytön kalibrointi ennen kuvien
väri- ja densiteetti säätöjä. Kuvien käsittely voi tapahtua
esim. sRGB tai Adobe RGB tilassa minkä jälkeen ne muunnetaan fotonetti.com profiiliin. Profiili-muunnoksen
jälkeen ei ole suositeltavaa enää korjailla kuvan värejä. Fotonetti.com-profiilia käyttäen saadaan erittäin hyvä vastaavuus kalibroidun näytön ja lopullisen valokuvan välillä. Laboratorio ei suorita kuviin mitään säätötoimenpiteitä.
-
Kävin tavaamassa nuo sivut aiemmin jo useaan otteeseen, mutta olen edelleenkin hieman ymmällä. Aivan suoraan kamerasta otettujen tiedostojen lähettäminen tuntuisi oudolta, jos se tarkoittaa sitä, että kuviin ei saisi tehdä mitään muutoksia (vaikkapa vain rajauksia).
Jos jollakin on kokemuksia Fotonetistä, niin millaisina tiedostoina olet kuvasi lähettänyt sinne? "Naturena" vai jotenkin käsiteltyinä?
Jos jollakin on kokemuksia Fotonetistä, niin millaisina tiedostoina olet kuvasi lähettänyt sinne? "Naturena" vai jotenkin käsiteltyinä?
-
- Viesti:
Sain tänään kuvani Fotonetistä. Käytin ensimmäistä kertaa heidän palveluaan. Ja häätyy myöntää, että kaikki kuvat olivat olivat tummia. Ja kyllä, olen kalibroinut näyttöni. Aikaisemmin olen teettänyt kuvia Kärkkäisellä sekä Ifillä. Sieltä tulleet kuvat ovat vastanneet aika hyvin monitorilla olevaa kuvaa.
Ei ne kuvat nyt niin tummia olleet että ne pitäisi roskiin heittää mutta kumminkin... Tiedänpähän vastaisuudessa kirkastaa kuvia normaalia enempi jos sinne lähettää :-P
Ainiin. Ja lisättäköön ett osa kuvista oli käsiteltyjä ja osa oli ihan suoraan kamerasta ladattuja.
Ei ne kuvat nyt niin tummia olleet että ne pitäisi roskiin heittää mutta kumminkin... Tiedänpähän vastaisuudessa kirkastaa kuvia normaalia enempi jos sinne lähettää :-P
Ainiin. Ja lisättäköön ett osa kuvista oli käsiteltyjä ja osa oli ihan suoraan kamerasta ladattuja.
-
- Site Admin
- Viesti:
Töissä työkaveri oli jättänyt rompulle poltetut kuvat kehitettäväksi Eirille. Oli vienyt ihan manuaalisti kuvat liikkeeseen ja saanut ne takaisin viikon kuluttua. Hinta oli ollut 50 senttiä / kpl.
Iso osa kuvista oli otettu sisällä ja tietenkin salamalla, kyseessä oli digikamera. Tämä työkaveri ihmetteli kovasti, että miten valkoinen pöytäliina oli Eirin jäljiltä muuttunut keltaiseksi. Jos salamakuviin laittaa esim. Photoshopissa Autolevels, niin jälki on aika lailla samanlaista. En tiedä yhtään mitään kuvakehittämöiden työprosessista, mutta tämän perusteella päättelisin, että monet kehittämöt ns. parantelevat kuvia. Ainakin salamakuvissa tämä ns. parantelu on aika kyseenalaista.
Iso osa kuvista oli otettu sisällä ja tietenkin salamalla, kyseessä oli digikamera. Tämä työkaveri ihmetteli kovasti, että miten valkoinen pöytäliina oli Eirin jäljiltä muuttunut keltaiseksi. Jos salamakuviin laittaa esim. Photoshopissa Autolevels, niin jälki on aika lailla samanlaista. En tiedä yhtään mitään kuvakehittämöiden työprosessista, mutta tämän perusteella päättelisin, että monet kehittämöt ns. parantelevat kuvia. Ainakin salamakuvissa tämä ns. parantelu on aika kyseenalaista.
-
- Viesti:
Itse olen kehittänyt nyt kuvia fotonetin kautta kolmesti (yhtä kuvaa useamman kappaleen tiettyyn tarkoitukseen). Näyttöni olen kalibroinut parhaani mukaan ja noudattanut fotonetin ohjeita profiilien käytöstä, kun olen käyttänyt heidän profiiliaan photoshopin kanssa. Tulos on ollut kaikilla kolmella kerralla tummahko ja mielestäni hiukan punasävyinen.
Maallikkona olen voinut tehdä virheen monessakin kohtaa, enkä luovuta vielä. Laittanen seuraavat kuvat kehitykseen samanaikaisesti myös toiseen palveluun ja vertailen sitten uudestaan eroja.
Fotonetin palvelun nopeutta täytyy kyllä kiitellä.
Maallikkona olen voinut tehdä virheen monessakin kohtaa, enkä luovuta vielä. Laittanen seuraavat kuvat kehitykseen samanaikaisesti myös toiseen palveluun ja vertailen sitten uudestaan eroja.
Fotonetin palvelun nopeutta täytyy kyllä kiitellä.
Snap - EOS 10D -
-
- Viesti:
-
snap kirjoitti: Tulos on ollut kaikilla kolmella kerralla tummahko ja mielestäni hiukan punasävyinen.
Hehee, Nämähän oli hyvä kuulla. Nimittäin arvatkaapas minkälaisia minun kuvani ovat olleet? - Tummia. Olen vain ottanut syyn itselleni, näyttöni ei ole kalibroitu. (Joo, koetettu on, mutta luovutettu). Kuvissa on ollut myös hieman lämpimämpi sävy kuin monitorillani, toisaalta se on ollut joskus ihan hyväkin ;)^Nanook^ kirjoitti: Ja häätyy myöntää, että kaikki kuvat olivat olivat tummia.
- Ehkei oma näyttöni sitten olekaan niin pielessä, tai ainakin meillä kaikilla on samalla tavalla säädöt metsässä. Lohdullista.
lm
-
- Viesti:
Ilmeisesti, myös jos mukaan ei laita profiilia eikä exif:iä, niin Fotonetin kuvat on tummia. Voin antaa erilaisen todisteen tästä:
Ennen joulua oli kiire ja tilasin kuvia Fotonetista (enkä IFIstä niin kuin normaalisti). Minulla ei ole profiloivaa ohjelmistoa. Foorumissa oli varoteltu tummuudesta, joten hihasta arvaten vaalensin kuvia 1.3 -gammakorjauksella. Viikonlopun jälkeen kuvat tulivat ja olivat varsin oikealla tummuudella. Ei ehkä ihan oikein, mutta riittävän hyviä perhealbumin. Pitäisi kokeilla jollain testisarjalla, jos jatkaisin tuolta kuvien tilaamista.
Ennen joulua oli kiire ja tilasin kuvia Fotonetista (enkä IFIstä niin kuin normaalisti). Minulla ei ole profiloivaa ohjelmistoa. Foorumissa oli varoteltu tummuudesta, joten hihasta arvaten vaalensin kuvia 1.3 -gammakorjauksella. Viikonlopun jälkeen kuvat tulivat ja olivat varsin oikealla tummuudella. Ei ehkä ihan oikein, mutta riittävän hyviä perhealbumin. Pitäisi kokeilla jollain testisarjalla, jos jatkaisin tuolta kuvien tilaamista.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
Ihmetyttää, miksei Fotonetti ole ollut kummassakaan Mikrobitin tulostuspalvelutestissä. Tämän foorumin perusteella se kuitenkin on suosituimpia tulostuspalveluja. Eikö ole ollut halua lähteä mukaan? Viime testissäkin oli monia tosi pieniä puljuja mukana, joista meikäläinen ei ollut aiemmin kuullut yhtään mitään.
-
Minäkin olen tilaillut paljon Fotonetistä. Tulos on ollut mielestäni ok, mutta nyt kun tuo tummuus tuli puheeksi niin hokasin, että tummiahan ne on meikäläisenkin kuvat.
Toinen seikka mikä haittaa selvästi on se, että tummasta päästä kuolee sävyjä runsaasti (ts. muuttuvat mustaksi). Pitäisi varmaan kerätä fotonetille joku "adressi", että säätäisivät koneitaan tekemään hiukka vaaleampaa jälkeä kun kerran käyttäjien kokemukset ovat tällaisia.
Olen tilannut myös Rajalalta ja siellä kuvissa kyllä säilyvät sävyt. Reunoissakaan ei näy leikkurinjälkiä eikä kuva-alaa ole eksynyt terien alle (kuten fotonetillä usein).
Toinen seikka mikä haittaa selvästi on se, että tummasta päästä kuolee sävyjä runsaasti (ts. muuttuvat mustaksi). Pitäisi varmaan kerätä fotonetille joku "adressi", että säätäisivät koneitaan tekemään hiukka vaaleampaa jälkeä kun kerran käyttäjien kokemukset ovat tällaisia.
Olen tilannut myös Rajalalta ja siellä kuvissa kyllä säilyvät sävyt. Reunoissakaan ei näy leikkurinjälkiä eikä kuva-alaa ole eksynyt terien alle (kuten fotonetillä usein).
-
- Viesti:
Minä olen tilannut kuvia muutaman kerran fotonetistä. En ole käsitellyt niitä millään lailla, ihan vaan suoraan kamerasta tulleita tiedostoja. Minusta kuvat ovat olleet hyviä. Tuolla seinällä on 10 kpl 20*30cm kuvia, eikä niissäkään näy mitään vikaa. Entäpä jos siinä säätämisessä käy niin, että kuvassa olevaa exif-tietoa ei sitten enää voikaan käyttää samalla lailla profiilina fotonetissä kuin muokkaamattomassa? Eli jos säätää kuvaa, pitäis olla sopiva profiili mukana? Tämä on ihan puhdas arvaus, sillä minä olen onnistunut saamaan sieltä tosi hyviä kuvia (sisältö tietty on kyseenalainen, mutta teknisesti tarkoitan).
-
- Viesti:
Se noissa testeissä ärsyttääkin, tehdään testit ja sitten ei kaikki firmat ole mukana, no ei kaikkia saada ikinä, mutta edes suurimmat ja suosituimmat.sari kirjoitti:Ai ei Fotonetti olekaan mukana tulostustestissä? Tosi outoa.
Näitä testejä voi lukea vaikka kamera lehdistä ym muista julkaisuista.
Esim tehdään järkkä testi mukana on kamerat ja testi tuloksia:
-Fujin S2 (isolla maininta 12mb kenno)
-Canon 300D (maininta että kamera on suunnattu kuluttajalle)
-Nikon 100D (huomautus uusi malli kohta tulossa)
-Sigma SD10 (ylivoimainen voittaja, hienolla foveon kennolla ja 10mb kennolla)
-Pentax istd (no tämä kamera unohdetaan testeistä)
-Vertailun vuoksi otetaan mukaan Sony f-717 (joka ei ole omassa sarjassaan, ja uudempaa ei saatu maahantuojalta)
-
Kun kerran valitetaan Fotonetin kuvista, niin minä myös!
Alussa pari ekaa kertaa tuli ihan hyviä (osa suoraan kamerasta,
osa omia säätämiä), mutta sitten pukkasi keltasen satsin!!
Ja olivat samasta kamerasta, sama näyttö joka oli samoilla säädöillä jne. Sen jälkeen olen teettänyt kuvat Efotossa. Sieltä on tullut oikean värisiä ja maksavat (kaikki kymppikuvat) 0,20 euroa.
Nyt sain imuroitua Fotonetin profiilin ja ajattelin laittaa kerran vielä
sinne ihan vaan urheilumielellä ja katsoa auttaako niiden profiiliin muunto mitään. Jos vielä klikkaa, saa Efoto vakiasiakkaan. Se neljä senttiä/kuva ei tuossa tilanteessa haittaa ja sitäpaitsi Efotossa on muistaakseni halvempi postimaksu :-)
Alussa pari ekaa kertaa tuli ihan hyviä (osa suoraan kamerasta,
osa omia säätämiä), mutta sitten pukkasi keltasen satsin!!
Ja olivat samasta kamerasta, sama näyttö joka oli samoilla säädöillä jne. Sen jälkeen olen teettänyt kuvat Efotossa. Sieltä on tullut oikean värisiä ja maksavat (kaikki kymppikuvat) 0,20 euroa.
Nyt sain imuroitua Fotonetin profiilin ja ajattelin laittaa kerran vielä
sinne ihan vaan urheilumielellä ja katsoa auttaako niiden profiiliin muunto mitään. Jos vielä klikkaa, saa Efoto vakiasiakkaan. Se neljä senttiä/kuva ei tuossa tilanteessa haittaa ja sitäpaitsi Efotossa on muistaakseni halvempi postimaksu :-)
-
- Site Admin
- Viesti:
Jos sinulla vain näyttö on edes jotenkin oiken kalibroitu, niin tilatut kuvat Fotenetin icc-profiiliin muunnettuna tulevat takaisin paljon enemmän sen näköisinä, kuin miltä kuvat ruudullasi näyttävät. Pientä eroa on esim. IFI:n laatuun, mutta ei mitään ratkaisevaa.
Tämä vain ihmetyttää, että mitä nämä Eirikuvat ja Fotonetit esim. salamakuville tekevät, kun ruudun valkoinen ei olekaan paperille printattuna valkoista. Tuleekin sellainen kellertävä sävy kuviin.
Tämä vain ihmetyttää, että mitä nämä Eirikuvat ja Fotonetit esim. salamakuville tekevät, kun ruudun valkoinen ei olekaan paperille printattuna valkoista. Tuleekin sellainen kellertävä sävy kuviin.
-
Matille: tämä threadi ehkä kannattaisi siirtää printtaus jne. foorumiin ja muuttaa nimi vaikka "digikuvapalvelukokemukset":iksi koska täällä on jo keskustelu mennyt aika monelle eri alueelle.
Muille:
Noin yleisesti adobe gammalla kalibroinnista... sanokoot ken haluaa mitä haluaa mutta se ei kyllä ole kauhean tarkka tapa kalibroida monitori, juurikin testailin kalibroida kaksi kertaa ja minusta molemmilla kerroilla oli reilusti eriävä tulos.
Onko kellään kokemuksia gretagmacbetheristä tai muista? sellainen olisi kyllä aika must kun digiräpellystä harrastaa vähääkään enemmän...
Tilasin juuri fotonetistä kuvia taas kerran, tällä kertaa ilman värienhallintaa koska työstin kuvat nopeasti koneella joka ei ole kalibrointia nähnytkään, itsellenikin fotonetin kuvat ovat hieman tummia ja ehkä pikkuhitusen punahtavia kun tarkasti näyttöön vertaa, siis ilman profiilia ja värienhallintaa. Kun värienhallinta on kunnossa en ole huomannut suurempaa eroa siihen mitä näen näytöllä... Ja tällaisille lomanäpsäytyksille ei oikeasti ole niin hirveästi eroa onko kuva sävyn pari liian tumma tjsp.
Palvelu oli kyllä taas hyvää, esimerkiksi sain tehtyä vähän muutoksia tilausmääriin vielä sen jälkeenkin kun tilaus oli maksettu, ja kuvat tulivat tänään (to) kun tilasin loppiaisena (ti).
Kyllä minä jatkossakin fotonettiä käytän, värienhallinta pitää vain huomioida jos on jotain tärkeämpää materiaalia... Käytin tuossa ennen joulua aseman kuvatehdasta koska kuvat piti saada samana päivänä kun menivät joululahjaksi, en silloinkaan ehtinyt hoitaa värienhallintaa ja silloinkin oli kyllä värit hieman erillaiset kuin näytöllä, aika arpapeliä kyllä ilman icc-profiileja... Aseman kuvatehtaassa oli kylläkin aivan surkea palvelu: kuvat olivat zipillä kun kaveri oli meilannut ne minulle ja pistin ne nopeasti cd:lle, zipin aukaisemisesta haluttiin kymmenen euroa, eikä kuvat olleet valmiita ajoissa...
Muille:
Noin yleisesti adobe gammalla kalibroinnista... sanokoot ken haluaa mitä haluaa mutta se ei kyllä ole kauhean tarkka tapa kalibroida monitori, juurikin testailin kalibroida kaksi kertaa ja minusta molemmilla kerroilla oli reilusti eriävä tulos.
Onko kellään kokemuksia gretagmacbetheristä tai muista? sellainen olisi kyllä aika must kun digiräpellystä harrastaa vähääkään enemmän...
Tilasin juuri fotonetistä kuvia taas kerran, tällä kertaa ilman värienhallintaa koska työstin kuvat nopeasti koneella joka ei ole kalibrointia nähnytkään, itsellenikin fotonetin kuvat ovat hieman tummia ja ehkä pikkuhitusen punahtavia kun tarkasti näyttöön vertaa, siis ilman profiilia ja värienhallintaa. Kun värienhallinta on kunnossa en ole huomannut suurempaa eroa siihen mitä näen näytöllä... Ja tällaisille lomanäpsäytyksille ei oikeasti ole niin hirveästi eroa onko kuva sävyn pari liian tumma tjsp.
Palvelu oli kyllä taas hyvää, esimerkiksi sain tehtyä vähän muutoksia tilausmääriin vielä sen jälkeenkin kun tilaus oli maksettu, ja kuvat tulivat tänään (to) kun tilasin loppiaisena (ti).
Kyllä minä jatkossakin fotonettiä käytän, värienhallinta pitää vain huomioida jos on jotain tärkeämpää materiaalia... Käytin tuossa ennen joulua aseman kuvatehdasta koska kuvat piti saada samana päivänä kun menivät joululahjaksi, en silloinkaan ehtinyt hoitaa värienhallintaa ja silloinkin oli kyllä värit hieman erillaiset kuin näytöllä, aika arpapeliä kyllä ilman icc-profiileja... Aseman kuvatehtaassa oli kylläkin aivan surkea palvelu: kuvat olivat zipillä kun kaveri oli meilannut ne minulle ja pistin ne nopeasti cd:lle, zipin aukaisemisesta haluttiin kymmenen euroa, eikä kuvat olleet valmiita ajoissa...
-
Kyselin fotonetistä, ja vastaus oli että parannukset tehdään exif-tietojen mukaan, siis arvelisi että exif-tiedoista katsotaan onko salamaa käytetty, ja sitten on jokin insinööri pohdiskellut että ihmiset pitäisi jos värejä lämmitetään koska salama olisi vienyt niistä lämmön... Noin yleisesti laitan aina kommentin että ei automaattikorjauksia jos on suoraan kamerasta kuvia, jos taas on editoituja niin automaattikorjauksiahan kuulemma ei tehdä ( varmaan kun ei exiffiä olekkaan). Mutta tällöinhän värit usein menevät väärin huonosti kalibroitujen näyttöjen takia...MattiH kirjoitti: Tämä vain ihmetyttää, että mitä nämä Eirikuvat ja Fotonetit esim. salamakuville tekevät, kun ruudun valkoinen ei olekaan paperille printattuna valkoista. Tuleekin sellainen kellertävä sävy kuviin.