Minolta 7D + varustesalama
-
- Viesti:
Minolta 7D + varustesalama
Olisiko kenelläkänn antaa lisävihjeitä, miksi lisäsalaman (Program Flash 5600HS) kanssa tulee niin tummia kuvia, yritetty ottaa automaatilla ja kuvista tulee tummanpuhuvia !!!
Olisi kuukauden päästä pojan häät, jonka vuoksi kameran ja salaman hankin.
Entinen kamerani Z3:kaan ei toiminut oikein hyvin samaisen salaman kanssa...
Entiseen hyvään aikaa otin Minolta 7Xi:llä ja 55-varsisalamalla todella upeita kuvia juhlissakin...
Olisi kuukauden päästä pojan häät, jonka vuoksi kameran ja salaman hankin.
Entinen kamerani Z3:kaan ei toiminut oikein hyvin samaisen salaman kanssa...
Entiseen hyvään aikaa otin Minolta 7Xi:llä ja 55-varsisalamalla todella upeita kuvia juhlissakin...
Ismo
-
Re: Minolta 7D + varustesalama
Olisko sulla laittaa esimerkkikuvaa ? niin voisi jotakin yritää arvailla.
-
- Viesti:
...keke ek kirjoitti:Olisko sulla laittaa esimerkkikuvaa ? niin voisi jotakin yritää arvailla.
Meilaa mulle sähköpostiin tietosi, niin voin lähettää...
ismo.tauriainen(at)nic.fi
Viimeksi muokannut Ippendale, Tammi 25, 2006 20 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ismo
-
- Viesti:
Onko sulla käytännön kokemusta. Minolta Dynax 7D digijärkkäristä ?
Ismo
-
En osaa suoranaista neuvoa antaa, kun itsellä kyseinen kombinaatio on vasta reilun kuukauden ikäinen ja käyttökokemusta ei kummoisesti. Mielestäni sekä kameran oma, että tuo Konica Minolta 5600HS (D) salamalaite valottavat oikein.
Saatko oikein valottuneita otoksia kameran kiinteällä salamalla automaattiasetuksilla?
Ovatko kaikki lisäsalamalla otetut kuvat systemaattisesti alivalottuneet suunnilleen saman verran?
Mikäli virhe on "vakio" niin hätäapuna voi laittaa riittävästi plussaa kameran vasemmasta alarullasta salamalle siihen asti kunnes "vika" on paikallistettu.
Olisiko salamaan räätälöity joitain omia pysyviä asetuksia jotka ongelman aiheuttavat?
kari
(ps. mikäli jollain olisi lainata kotimaankielistä manuaalia ko. salamalaitteelle kopsausta varten niin maksan postikulut, kari.anttonen(at)kolumbus.fi)
Saatko oikein valottuneita otoksia kameran kiinteällä salamalla automaattiasetuksilla?
Ovatko kaikki lisäsalamalla otetut kuvat systemaattisesti alivalottuneet suunnilleen saman verran?
Mikäli virhe on "vakio" niin hätäapuna voi laittaa riittävästi plussaa kameran vasemmasta alarullasta salamalle siihen asti kunnes "vika" on paikallistettu.
Olisiko salamaan räätälöity joitain omia pysyviä asetuksia jotka ongelman aiheuttavat?
kari
(ps. mikäli jollain olisi lainata kotimaankielistä manuaalia ko. salamalaitteelle kopsausta varten niin maksan postikulut, kari.anttonen(at)kolumbus.fi)
-
- Viesti:
Kameraan olen tilannut Suomenkielisen manuaalin, salamassa oli mukana vain Englanninkielinen manuaali.
Oletko koittanut eri ISO arvoilla varustelisäsalaman toimintaa ?
Tiedätkö toimiiko kameran P-automaatti asennossa kaikki ISO-ohjearvot (100-3200) automaattisesti ?
Käytin wanhassa järkkärissä aina Fuji ISO-800 Press filmiä ja tuli upeita kuvia. Salama vain hiukan räpsähti korjaten värin oikeiksi.
Jos toi salama ei ala pelittään kunnolla, koitan ottaa kuvia ilman salamaa isommalla ISO-arvoilla (800-3200)...
Oletko koittanut eri ISO arvoilla varustelisäsalaman toimintaa ?
Tiedätkö toimiiko kameran P-automaatti asennossa kaikki ISO-ohjearvot (100-3200) automaattisesti ?
Käytin wanhassa järkkärissä aina Fuji ISO-800 Press filmiä ja tuli upeita kuvia. Salama vain hiukan räpsähti korjaten värin oikeiksi.
Jos toi salama ei ala pelittään kunnolla, koitan ottaa kuvia ilman salamaa isommalla ISO-arvoilla (800-3200)...
Ismo
-
Nyt en ole varma, enkä muista mistä minulla on sellainen käsitys, että kun herkkyysasetus on "Auto" asennossa kamerassa, niin kamera käyttelee vain aluetta 100-400. Kameran, eikä salaman manuaalit ole nyt käsillä.
Tuota "Auto" asentoa en kuitenkaan koskaan itse käytä, vaan säädän aina tarvittaessa herkkyyden käsin. Se kun on tuossa 7D:ssä helppoa vain rullaa pyörittelemällä ja napilla kuittaamalla.
Varustesalamaa olen kyllä testaillut kaikilla herkkyyksillä 3200 asti silleen käsin säätämällä, niinkuin tuossa yllä kerroin. Toiminta OK.
Itse ostin kameran Suomesta ja siinä oli suomenkielinen paperimanuaali ja rompulla myös PDF-tiedostona.
Salaman ostin Verkkokaupasta ja siinä eksoottisten kielten joukossa onneksi paperilla myös englanti vaan suomenkielistä kyllä kaipaisin.
kari
Tuota "Auto" asentoa en kuitenkaan koskaan itse käytä, vaan säädän aina tarvittaessa herkkyyden käsin. Se kun on tuossa 7D:ssä helppoa vain rullaa pyörittelemällä ja napilla kuittaamalla.
Varustesalamaa olen kyllä testaillut kaikilla herkkyyksillä 3200 asti silleen käsin säätämällä, niinkuin tuossa yllä kerroin. Toiminta OK.
Itse ostin kameran Suomesta ja siinä oli suomenkielinen paperimanuaali ja rompulla myös PDF-tiedostona.
Salaman ostin Verkkokaupasta ja siinä eksoottisten kielten joukossa onneksi paperilla myös englanti vaan suomenkielistä kyllä kaipaisin.
kari
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mä vähän kauhistuin noita ekoja kuvia lisäsalamalla otettuina, menivät niin tummiksi...
Koitan opiskella hiukan lisää kamerastani, nyt kun sain suomenkielisen käyttiksen... Ilmeisesti kamera on vaan niin herkkä ottamaan "todellisen tilanteen mukaisia" kuvia, etten ole tottunut siihen. Musta tuntuu, että silloin kun salamalla otetaan, ei saisi tummuus olla vallitseva ominaisuus, vaikka huonetila olisikin hämärä... Tunnelmakuvia kun ei yleensä oteta salamalla...
Koitan opiskella hiukan lisää kamerastani, nyt kun sain suomenkielisen käyttiksen... Ilmeisesti kamera on vaan niin herkkä ottamaan "todellisen tilanteen mukaisia" kuvia, etten ole tottunut siihen. Musta tuntuu, että silloin kun salamalla otetaan, ei saisi tummuus olla vallitseva ominaisuus, vaikka huonetila olisikin hämärä... Tunnelmakuvia kun ei yleensä oteta salamalla...
Ismo
-
Milläs putkella olet kuvaillut salaman kanssa? Mulla oli sama ongelma 5D:n vakiosalaman ja Tamronin 28-200:n kanssa. Ongelma ratkesi vaihtamalla Flash control- asetus ADI flash:ista Pre-flash TTL:ään. Johtuu siitä, että kaikki lasit eivät toimi ADI:n kanssa. ADI on oletuksellisesti päällä auto-asetuksella, joten sen joutuu aina vaihtamaan uudestaan kun kamerasta on ollut virrat pois. Kannattaa siis käyttää esmes P-asetusta. Toivottavasti tämä auttaa.
-
- Viesti:
Mulla on toi Minolta vakioputki 28-100... Vakiona asettaa näköjään aina ton Adi-asetuksen, kokeilenpas PreFlash TTL ja seuraan vaikutuksia. Mielestäni olen pyrkinut vaihtamaan ton asetuksen, mutta nyt puhuja ei ole aivan varma asiasta, seuraan ja kokeilen !
Vähän hassu toi P-Autoasento, kun se ei anna tallettaa vakiosta poikkeavia asetuksia lainkaan, vaan virrankatkaisun jälkeen joutuu aina rappaamaan, vai antaako ? Kuvakoko ja ISO- arvot ois hyvä saada tallennettua muutenkin kuin noihin P1-P3-valikkoihin, mutta pitää kait opetella käyttään noita P1-P3- asetuksia...
Vähän hassu toi P-Autoasento, kun se ei anna tallettaa vakiosta poikkeavia asetuksia lainkaan, vaan virrankatkaisun jälkeen joutuu aina rappaamaan, vai antaako ? Kuvakoko ja ISO- arvot ois hyvä saada tallennettua muutenkin kuin noihin P1-P3-valikkoihin, mutta pitää kait opetella käyttään noita P1-P3- asetuksia...
Ismo
-
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts ... D=846&PN=1
Dyxumin foorumilla asiasta. Muitsan lukeneeni muualtakin, ettö ovat joutuneet kalibroimaan 7D + 5600 välkkyjä. Kuinka yleistä en tiedä.
Mulla on toi pikkuveli ja se kyllä pelittää ihan ok.
Mielenkiinnolla ottaisin kokemuksia näistä Sigman uusista 500 sarjalaisista.
Dyxumin foorumilla asiasta. Muitsan lukeneeni muualtakin, ettö ovat joutuneet kalibroimaan 7D + 5600 välkkyjä. Kuinka yleistä en tiedä.
Mulla on toi pikkuveli ja se kyllä pelittää ihan ok.
Mielenkiinnolla ottaisin kokemuksia näistä Sigman uusista 500 sarjalaisista.
Jussi
-
- Viesti:
Vastaus Minoltan tuelta:
> Hei,
> Tuo yhdistelmä, sekä kamera että salama, kannattaa lähettää huoltoon säädettäviksi.
> Teidän kannattaa ottaa yhteyttä Zieger Teknikiin joka tekee
nuo huollot.
>Mikäli ongelma on ollut alusta asti tuon salaman ja kameran
yhteensopivuudessa, kannattaa tuosta mainita ja kysyä mahdollista maksutonta huoltoa. Heidät tavoittaa numerosta 0303 9820.
> Terveisin,
> Lauri Kuosmanen
> Hei,
> Tuo yhdistelmä, sekä kamera että salama, kannattaa lähettää huoltoon säädettäviksi.
> Teidän kannattaa ottaa yhteyttä Zieger Teknikiin joka tekee
nuo huollot.
>Mikäli ongelma on ollut alusta asti tuon salaman ja kameran
yhteensopivuudessa, kannattaa tuosta mainita ja kysyä mahdollista maksutonta huoltoa. Heidät tavoittaa numerosta 0303 9820.
> Terveisin,
> Lauri Kuosmanen
Ismo
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ostin itselleni kaikesta ym. huolimatta Minoltan 5600D salaman ja muutaman päivän kokeiltuani olen positiivisesti yllättynyt.
Tässä toimii kameran oman salaman ja varustesalaman yhteiskäyttö hyvin. (Varustesalama suunnattu kattoon ja kameran oma salama valaisee kohteen.) Ei varjoja, eikä "läimähdystä". Valotus ok.
Pelkällä varustesalamalla otettaessa valotus myös toimii hyvin. Jostain syystä hss optio pois kytkettynä hämärässä kuvattuna kuvista tulee kirkkaampia (ilmeisesti vallitsevan valon tasapainotus on erilainen). Eli tilanteissa jossa kamera ei edes ilmoita käyttävänsä hss optiota. Kumpi tulos parempi on lähinnä makuasia.
Kamera 7D ja optiikka 24-105D / Minolta
Tässä toimii kameran oman salaman ja varustesalaman yhteiskäyttö hyvin. (Varustesalama suunnattu kattoon ja kameran oma salama valaisee kohteen.) Ei varjoja, eikä "läimähdystä". Valotus ok.
Pelkällä varustesalamalla otettaessa valotus myös toimii hyvin. Jostain syystä hss optio pois kytkettynä hämärässä kuvattuna kuvista tulee kirkkaampia (ilmeisesti vallitsevan valon tasapainotus on erilainen). Eli tilanteissa jossa kamera ei edes ilmoita käyttävänsä hss optiota. Kumpi tulos parempi on lähinnä makuasia.
Kamera 7D ja optiikka 24-105D / Minolta
-
- Viesti: