Salama Minolta Dynax 5D: hen

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Jarikii

Viesti Kirjoittaja Jarikii »

Pitäisi hommata salama KM 5D:hen.
Jos vaihtoehtoina on Sigma EF 500 DG Super (vähän kuin Uuno DG Turhapuro), ja Minolta 3600 HS, niin mitkä ovat salamalaitteiden tärkeimmät erot?
Jotenkin olen kallistumassa Sigman suuntaan, mutta täytenä noviisina tässä asiassa olisi mukava kuulla toisten mielipiteitä ja kokemuksen ääntä asiasta.

-JK-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Mulla on ollut käytössä jo kolme vuotta Minolta 5600 HS D. Olen ollut siihen tyytyväinen. Tärkein ero 3600 HS D:hen on kaikkiin suuntiin kääntyvä pää, mikä sitten onkin todella merkittävä asia eli älä osta 3600 HS D:tä. Sigmasta en tiedä mihin pää kääntyy.

Nykyinen kamerani Komi dynax 5 d (eli sama kuin sulla) ohjaa salamaa langattomasti, mikä on ainakin mukava ominaisuus, joksei nyt mikään ehdoton juttu. En tiedä onnistuuko tämä Sigmalla.

Suosittelen Minolta 5600 HS D salamaa (valitettavasti 3600 HS D:tä kalliimpi vaihtoehto).

Mainitsit muuten viestissäsi, että mietit 3600 HS:n ostoa. En tiedä, oliko vahinko toi D:n puuttuminen ja onko olemassa edes 3600 HS:ää, mutta toi D varmistaa yhteensopivuuden digikameraan.
keke ek

Viesti Kirjoittaja keke ek »

Älä osta ainakaan Sigmaa !
Ostin ko. Sigman Dimage A2:een ja hyvin se siinä pelaakin, mutta eipä PER...E pelaa 5D:ssä. Olen ollut yhteydessä Fokaan eli Sigman maahantuojaan mutta niillä ei ollut mutään tietoa moisesta yhteensopimattomuus ongelmasta. Pyysivät lähettämään sekä salaman että rungon heille, että voisivat testata toisella vastaavalla Salamalla, mutta kun olen ostanut saksasta tulisivat postikulut minun maksettavaksi ja olin ymmärtavinani, etta jos kyse ei ole yksilöviasta asialle ei ole mitään tehtävissä se on VOIVOI.
Mutta jos pääset testaamaan Sigmaa kaupassa 5d:llä niin kannattaa kokeilla.
Ja jos pääset testaamaan ja yhdistelmä toimii on minun sigmassa vikaa.

PS. Kerro foorumilla jos pääset testaamaan, että miten kävi.
Tweaker

Viesti Kirjoittaja Tweaker »

Älä osta ainakaan Sigmaa !
Ostin ko. Sigman Dimage A2:een ja hyvin se siinä pelaakin, mutta eipä PER...E pelaa 5D:ssä. Olen ollut yhteydessä Fokaan eli Sigman maahantuojaan mutta niillä ei ollut mutään tietoa moisesta yhteensopimattomuus ongelmasta. Pyysivät lähettämään sekä salaman että rungon heille, että voisivat testata toisella vastaavalla Salamalla, mutta kun olen ostanut saksasta tulisivat postikulut minun maksettavaksi ja olin ymmärtavinani, etta jos kyse ei ole yksilöviasta asialle ei ole mitään tehtävissä se on VOIVOI.
Mutta jos pääset testaamaan Sigmaa kaupassa 5d:llä niin kannattaa kokeilla.
Ja jos pääset testaamaan ja yhdistelmä toimii on minun sigmassa vikaa.

PS. Kerro foorumilla jos pääset testaamaan, että miten kävi.
Alkaako siinä salamassasi sarjanumero 7:lla? Muistelen jostain lukeneeni, että Sigmakin toimisi, jos sen sarjanumero on 7:lla alkava.
Viimeksi muokannut Tweaker, Helmi 03, 2006 11 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi 2

Viesti Kirjoittaja Tomi 2 »

Minulla on Sigman salama EF-500 DG ST, eli vielä mopompi malli. Kamerana myöskin Dynax 5d.

Tuumailin saavani tästä salamasta eniten vastinetta vähille rahoilleni, koska en usko tarvitsevani langatonta laukaisua. 500- sarjassa salamapää liikkuu kummassakin pystysuuntaan (tilt) ja myös vaakasuuntaan (swivel). Harjoittelun perusteella olen Hannun kanssa kovasti samoilla linjoilla, että vaakaliikkuvuus on ilmeisen hauska ominaisuus.

ST- mallissa voi toiminnon valita kolmen eri asennon väliltä (TTL, manual high, manual low). Super- mallissa säätövaraa on ilmeisesti enemmän, mutta en tunne asiaa tarkemmin.

Ja sitten ongelmista

Olen itseasiassa parhaillaan sähköpostin vaihdossa verkkokauppa.comin kanssa salaman toimivuudesta. Tähän mennessä sellainen ongelma on ratkennut, että ADI toimii seuraavilla asetuksilla:

The required camera settings are:
program dial on P
flash settings on: flash mode: Fill-flash and flash control: ADI flash

Yllä oleva pätee kuitenkin vain "suorasuuntaukseen". Heijastamalla (bounce) ammuttuna salama laukeaa aina täysillä, siis myös manual low asetuksella. Vielä ei ole tullut selkoa siitä, onko jälkimmäinen piirre todellinen vika vai vain "silkka ominaisuus".

Osa tästä "huvista" saattaa näköjään liittyä myös Minoltan omiin salamiin:

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=15890905

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=12369377

Johtopäätöksenä tästä kaikesta viittaisin lähinnä itseäni viisaampien kommentteihin siitä, että Dynax 5d kaipailisi ilmeisesti firmwaren päivittämistä, jotta salaman ohjaus toimisi paremmin. Jätän kuitenkin vielä varauksen siitä, että ongelmat saattavat olla vielä pahempia ainakin Sigma EF-500 DG ST:llä, mutta tämä on ihan puhdas turhautuneen miehen oletus.

Edit: Salama vaihdettu MA -> MA-ADI

Piipahdin lopulta verkkokauppa.comissa rensseleiden kanssa. Myyjän kanssa tutkimme myös yhdessä sitä, että salama laukeaa kovin kummallisesti. Varastosta haetussa toisessa kappaleessa olikin mallitunnuksena tuo yllä mainittu MA-ADI. Aikaisempi kappaleeni lienee ollut joku "varastoruusu", joka oli lojunut siellä pitempäänkin.

Ei tämäkään salama täydellinen ole, vaan valottaa heijastettuna systemaattisesti ali, mutta nyt EV-korjauksella saa jo homman hanskattua. En tiedä toimiiko Super -päätteinen malli paremmin.

Vieläkin korostan Hannun tavoin vaakaliikkuvuutta todella kiinnostavana ominaisuutena. Sigmassa tämän saa n. 180 eur (ST) tai 270 eur (Super). MInoltassa vaakaliikkuvuus on tosiaan vasta 5600 HS D:ssä, joka maksaa ainakin Nettivuorella siis tuon 379 eur. Metzillä mennään vielä kalliimmaksi (muistaakseni hyvin lähelle 400 eur). Erot ovat minun budjetillani melkoisia, joten Sigmaan on tyydyttävä puutteista huolimatta - ostelen sitten vaikkapa hauskempia laseja. Jos salama on omien kuvausintressien kannalta keskeinen, on varmasti järkevää hankkia 5600 HS D.
Viimeksi muokannut Tomi 2, Helmi 06, 2006 14 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karant

Viesti Kirjoittaja karant »

Vihjeenä, vaikka ei varsinaiseen aiheeseen liitykkään.
Näyttäisi nyt (3.2.) Hannu Lehmusvuorella olevan KoMin salamat myynnissä poikkeuksellisen edulliseen hintaan näin kotimaisittain: http://www.nettivuori.com/verkkokauppa/index.html ja tuolta salamat.

Program Flash 5600 HS D 379 euroa
Program Flash 3600HS D 199 euroa

kari
Hannu

Toi hinta 5600 HS D:stä on tosi halpa. Maksoin itse kolme vuotta sitten 500 euroa.
jmr

Viesti Kirjoittaja jmr »

Onko tuo Program Flash 3600HS D ihan onneton valinta harrastelijaräpsijälle? Perusteluja?
Ostan Sony/Minoltaa...tarjoa yv:llä.
ph-o

Viesti Kirjoittaja ph-o »

KM Dynax 7D kanssa pelittää loistavasti, tyytyväinen olen.

Pienenä miinuksena salamassa ei ole sivulle kääntöä jota tarvitsisi joskus pystykuvaa otettaessa että saisi salaman katon kautta heijastettua.
Hannu

Joka suuntaan kääntyvää päätä tarvitaan monessa muussakin tilanteessa, kuin vain pystykuvia varten. Joka suuntaan kääntyvä pää antaa sinulle mahdollisuuden heijastaa valoa myös sivulta seinän kautta, mikä luo monesti hienoja efektejä vaikkapa henkilökuviin. Pidin itse tätä ominaisuutta niin suuressa arvossa, että minulle se oli ja olisi vieläkin salaman hankinnan yksi peruskriteeri.
keke ek

Edit: Salama vaihdettu MA -> MA-ADI

Piipahdin lopulta verkkokauppa.comissa rensseleiden kanssa. Myyjän kanssa tutkimme myös yhdessä sitä, että salama laukeaa kovin kummallisesti. Varastosta haetussa toisessa kappaleessa olikin mallitunnuksena tuo yllä mainittu MA-ADI. Aikaisempi kappaleeni lienee ollut joku "varastoruusu", joka oli lojunut siellä pitempäänkin.

Ei tämäkään salama täydellinen ole, vaan valottaa heijastettuna systemaattisesti ali, mutta nyt EV-korjauksella saa jo homman hanskattua. En tiedä toimiiko Super -päätteinen malli paremmin.

Mulla Super malli ei kyllä pelaa millään ei automatiikalla eikä manuaalina.
Näkyykö sulla salaman näytössä pieni d kirjain ? Joka tarkoittaa ADI mittausta mulla ei ainakaan näy.

Alkaako siinä salamassasi sarjanumero 7:lla? Muistelen jostain lukeneeni, että Sigmakin toimisi, jos sen sarjanumero on 7:lla alkava.

Sarjanumero alkaa 7:lla.
Tomi 2

Ei tämä mopo-mopo-mopo -malli ole niin hieno, että tässä edes olisi mitään salaman näyttöä. Takapaneelissa on asteikko, joka näyttää salaman zoom-asetuksen, toimintovalitsin (off-TTL-Mh-Ml), salaman valmiusvalo ja testinappula koelaukaisua varten - ei mitään muuta.

Kuten jo aikaisemminkin totesin, salama ei ole täydellinen, mutta saa välttää minulle. Säädöt riittävät kompensoimaan virheet toisin kuin aikaisemmassa versiossa.

Sarjanumero näkyisi tuossa välähdyspään alapinnalla alkavan numeroilla 8.
Tweaker

Näyttää Sigma EF 500 DG Super toimivan 7D:ssa kun laittaa High Speed Syncron päälle eli painaa salamasta + tai -, niin salaman lcd näytölle tulee FP. Tämän jälkeen tuon salaman pitäisi toimia. Tämä vinkki löytyi paperista, joka tuli salaman mukana, ohjekirjan lisäksi. Siinä sanottiin, että tämä asetus tarvitaan erityisesti 7D:n kohdalla.

Itselläni oli vain aluksi vaikea saada tuo päälle, jostain syystä. Olisikohan mennyt sekaisin erilaisista kokeiluista?!? No kuitenkin sain sen nyt päälle ja näyttää ihan mukavasti toimivan. Kamera näyttää käyttävän salaman aputarkennusvaloakin, jota se ei käyttänyt A2:n kanssa. Salaman zoomi ei kuitenkaan pelitä automaattisesti, vaikka se toimi A2:ssa. No saahan tuota zoomattua käsinkin.
Viimeksi muokannut Tweaker, Helmi 14, 2006 13 : 42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tomi 2

Täydennystä mopo-Sigman kanssa seikkailuun...

Hommasin käytettynä Lumiquest Pocket Bouncerin. Rustasin sen nyt salaman nokalle, ja jesh, valotus menee tämän lisähärpäkkeen avulla oikein nätisti kohdalleen - siis ainakin lyheyn kokeilun perusteella. Itse lähdenkin nyt siitä, että ainakin "tärkeät" kuvat otan suosiolla tämän lisähärpäkkeen kanssa. Nuo maksavat uutenakin muuten n. 30 eur, joten kokeilu saattaa kannattaa, jos vaihtoehtona on salaman vaihtaminen uuteen.

Mun salamasetin hinta on siis 194 eur (Sigma EF DG-500 ST + käytetty pocket bouncer) ja tällä rahalla siis myös kahteen suuntaan liikkuva välähdyspää. Lisäksi sillä saa siis bouncen aikaiseksi myös ilman kattoa esim. ulkona. Minä olen lopputulokseen ihan tyytyväinen.

Tweaker mainitsi, että hänellä ei salaman zoomi toimi automaattisesti. MInulla ei tätä ongelmaa ole ollut kummankaan salaman kanssa (ks. edellinen viestini). Myös AF-apuvalo räpsyy asiallisesti.
jmr

Viesti Kirjoittaja jmr »

Katselin ebaysta noiden 5600 HS D:n hintoja... aika kovasti hinnoissa vaihtelua.
Tweaker

Vielä sen verran lisäystä tuohon Sigma EF 500 DG Super:in toimintaan 7D:n kanssa, että näyttää se salaman zoomi sittenkin toimivan automaattisestikin. Tosin Sigman 15-30 laajakulman kanssa se ei toimi. Minoltan 35-105 objektiivin kanssa se kuitenkin toimii. Muista objektiiveista ei ole vielä kokemusta.
keke ek

EF 500 DG Superin toiminta KM järjestelmässä

Mutta toimiiko jos välähdyspäätä kääntää ?
Mulla ainakin FP lähtee heti pois päältä, kun välähdyspäätä kääntää ylös tai sivulle.
Tweaker

Mutta toimiiko jos välähdyspäätä kääntää ?
Kyllä salaman zoomi näyttää toimivan vaikka välähdyspäätä kääntelee pysty ja poikittais -suunnissa.
Mulla ainakin FP lähtee heti pois päältä, kun välähdyspäätä kääntää ylös tai sivulle.
Mullakin tuo FP lähtee pois päältä kun välähdyspäätä kääntää johonkin suuntaan.

Huomasin lisäksi sellaisen, että jos laittaa kameran manuaali(M) -asentoon, niin voi laittaa tuon salamankin manuaalille ja säätää tehoa salamasta manuaalisesti. Tämä on ihan käyttökelpoinen juttu, kun haluaa käännellä tuota välähdyspäätä. Näytti pelaavan ihan hyvin tuolla manuaalilla kun laittoi valotusajaksi 1/125 ja salamasta sääti tehoksi 1/4-1/32 välillä tilanteen/etäisyyden mukaan. Mikäli tuo salaman säätö on liian karkea, niin säätää salaman tehon ylivalotuksen puolelle ja säätää kameran valotuskompensoitia pykälän tai pari miinukselle, niin saa säädettyä tuon salaman tehosäätöjen väliinkin. Tuolla salaman manuaalisella säädöllä on se hyöty, että ei tarvi vetää noita valotus- ja salama -kompensoiteja "tappiin" eli jää vielä pelivaraakin. Tämä manuaali käyttökin tulee varmaan ihan sujuvaksi, pienellä harjoittelulla.

Yhä vaan enemmän näyttää, että ihan hyvin pärjää tällä Sigman Superillakin, ei taida tarvia siirtyä Minoltan omiin salamiin:)
jmr

Viesti Kirjoittaja jmr »

Onko kukaan huomannut että ebayssä on adaptereita myynnissä, jolla muunmerkkisen salaman saa KM:n tai Minoltan runkoon kiinni? Mitähän toimintoja sen jälkeen voi käyttää? Myös kaikenlaisia halppis-orjasalamoita löytyy.
Tomi 2

Täydennystä vielä tuohon Lumiquest Pocket Bouncerin käyttöön Sigma 500 -sarjalaisen salaman kanssa...

Aikaisemmin jo totesinkin, että minulla Bouncer korjaa hyvin alivalottumista. Nyt olen vienyt kokeilujani vielä epäortodoksisempaan suuntaan ja kokeillut normaalia kulman kautta laukaisemista Bouncerin kera. Tulokset näyttävät edelleen oikein hyviltä. Onhan se varmaan aika koomisen näköistä, kun on erityinen salamaan liitetty Bouncer ja sitten lauotaan kuitenkin ties minkä seinän tai katon kautta. Mutta siitä viis, kunhan homma toimii.

Olisi hauska kuulla, miten STO-FEN Omnibounce pelittää - se on varmaankin ainakin käyttömukavuudeltaan vielä parempi, kuin tämä tarranauhoilla kiinnitettävä systeemi.
Vastaa Viestiin