mjaah... joskus vuonna kivi ja vesi (varmaan pari vuotta sitten) testasin efotoa ja laatu oli omasta mielestäni fotonettiä huonompi. Huomatkaamme että tällöin otin kuvat suoraan pokkaristani ilman profiileja ja näyttökin oli kalibroitu niin kauan sitten ettei sitä voinut kalibroiduksi sanoa.tareone kirjoitti:Tänään tuli Efoton ja Ifin kuvat:
- Ifin kuvia en muuntanut mihinkään profiiliin. Kuvien tummuusaste oikea, saturaatiota puuttuu hiukan.
- Efoton kuvat muunsin heidän profiiliinsa. Kuvat vastaavat parhaiten monitorini näkymää. Saturaatio ja tummuusaste oikea.
Johtopäätös: Fotonetti.com tulostaa liian tummaa kuvaa jopa profiilin kanssa. Ifin kuvat vastaavat ilman profiiliakin melko lähelle oikeaa (ilman lähempää tarkastelua eroa ei huomaa). Efoton kuvat on tulostettu paksulle paperille ja hinta on 10x15 kuvissa 0,20 € eli vain 1snt kalliimpi, kuin Fotonetin vastaavat. Efoton paperi hiukan paksumpaa, kuin Fotonetin. Efoton postimaksu 2 € eli 0,20 € tai 1,20 € euroa halvempi (riippuen kuvamäärästä) kuin Fotonetin.
Tilaan kuvat siis ainakin toistaiseksi Efotosta (http://www.efoto.fi). Nämä edellä olevat päätelmät pätevät vain minun tapaukseen, mutta kehotan tarkastelemaan kuvia tarkemmin ja kokeilemaan eri tulostuspalveluita. Halvin ei ole välttämättä paras ja tulostuksessa on eroja, vaikka profiileja käyttäisikin.
Olisi hauska joskus lukea tieteellisempi testi jostain lehdestä tai vaikkapa Matin tekemänä.
Mutta enpäs tiedä... itse fotonettiä olen käyttänyt, ennen sitä olin käyttänyt efotoa ja erästä helios-kauppaa helsingissä ja laadusta olin sitä mieltä että fotonetti oli reilusti parhain...
tuo IFIn testaus on sitten aina lykkääntynyt...
sitäpaitsi useimmiten kun otan printtejä kyseessä on näitä "perusräpsäyksiä" jolloin parin väriasteen vääristymät ovat se ja sama...
Olisi kyllä aika hyvä homma jos jokin luotettava ja asiantunteva paikka tekisi reilun testin kaikkien nettikehittämöiden välillä, sillä tätä "mulle tuli huonot kuvat paikasta x, ja hyvät paikasta y" keskustelut alkavat jo väsyttämään :)