tareone kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että minun tapauksessa kuviin jääneet EXIF tiedot sotkivat Fotonetin käyttämän Fujin Digilabin pasmat. Jos olisin lähettänyt käsitellyt kuvat ilman EXIF tietoja, pitäisi niiden vastata paremmin alkuperäisiä. Jos taas tulostuttaa kuvia suoraan kamerasta ilman jälkikäsittelyä, voi EXIF tiedot näkyä kuvissa. Tästä asiasta voisi tietysti olla selkeä ohjeistus Fotonetin sivuilla.
Miten tämän EXIF:in saa pois, niin että sitä ei näy kun lähettää kuvia? By the way mistä koko EXIF:in löytää????
tareone kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että minun tapauksessa kuviin jääneet EXIF tiedot sotkivat Fotonetin käyttämän Fujin Digilabin pasmat. Jos olisin lähettänyt käsitellyt kuvat ilman EXIF tietoja, pitäisi niiden vastata paremmin alkuperäisiä. Jos taas tulostuttaa kuvia suoraan kamerasta ilman jälkikäsittelyä, voi EXIF tiedot näkyä kuvissa. Tästä asiasta voisi tietysti olla selkeä ohjeistus Fotonetin sivuilla.
Miten tämän EXIF:in saa pois, niin että sitä ei näy kun lähettää kuvia? By the way mistä koko EXIF:in löytää????
T. Kimi
Löydät sen kuvankäsittelyohjelmalla File --> File info.. --> EXIF. tai Windowsilla(XP Pro) klikkaat kuvaa oikealla painikkeella Properties --> Summary --> Advanced.
Eri asia on, millä ne tiedot on helpoin poistaa. Capture Onen DSLR Pro:ssa saa valita, liitetäänkö RAW-kuvasta muunnettavaan JPG-kuvaan EXIF-tiedot mukaan vai ei. Tuo ohjelma on vain turkasen kallis!
Photoshopilla (Elements) kun käsittelee kuvaa ja tallentaa sen jälkeen Save for web... toiminnolla kuvan (pakkaamattomana tietysti), poistuu EXIF-tiedot. Pelkällä Save tai Save as... toiminnoilla EXIF-tiedot säilyvät.
All kopio Fotonetin sivuilta: Profiilit ja värien asetus
Fotonetti.com – kuvapalvelussa käytetty laitteisto
valottaa kuvasi kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
mikäli tilaat kuvia suoraan digikameran tallentamista
jpg- tiedostoista ohjelmisto tunnistaa kameran tallen-
tamat kuvien liitetiedostot (EXIF-tiedostot) jotka välittävät
kunkin kuvan valotushetkeen liittyvää tietoa.
mikäli tilaat kuvankäsittelyohjelmasta tallennetuista
tiedostoista ei kameran tallentamia liitetiedostoja ole
enää käytettävissä ja voit hyödyntää sivuiltamme
ladattavaa ICC-profiilia.
Helppo tilaustapa tavallisista digiotoksista
Helpoin ja varmin tapa saada erittäin korkealuokkaisia
valokuvia digikameran otoksista on toimittaa kuvatiedostot
fotonetti.com kuvapalveluun alkuperäisinä kameran
tallentamina tiedostoina. Tällöin eri laitevalmistajien
standardoimat ohjelmistot huolehtivat korkeasta kuvien
laadusta. Parempaan densiteetin ja värien laatuun pääsee
yleensä vain harjaantunut kuvien käsittelijä kalibroidulla
näytöllä ja ICC-profiiliamme käyttäen.
Profiili kun olet käsitellyt kuvia
Koska kuvat toistuvat hyvinkin eri tavoin eri tietokoneiden
näytöillä on hyvä suorittaa näytön kalibrointi ennen kuvien
väri- ja densiteetti säätöjä. Kuvien käsittely voi tapahtua
esim. sRGB tai Adobe RGB tilassa minkä jälkeen ne muunnetaan fotonetti.com profiiliin. Profiili-muunnoksen
jälkeen ei ole suositeltavaa enää korjailla kuvan värejä. Fotonetti.com-profiilia käyttäen saadaan erittäin hyvä vastaavuus kalibroidun näytön ja lopullisen valokuvan välillä. Laboratorio ei suorita kuviin mitään säätötoimenpiteitä.
TÄRKEÄÄ HUOMIOITAVAA VÄRIEN TOISTUMISESTA
Lähes poikkeuksetta valmistettujen valokuvien sävyt
poikkeavat oman näytön sävyistä. Tähän on useita syitä.
Värien toistumiseen omalla näytöllä vaikuttavat
ainakin seuraavat seikat:
näyttö ja sen kalibrointi (ei siis esim. ICC-profiili vaan näytön kalibrointi jollain pätevällä näytön kalibrointimenetelmällä)
käyttöjärjestelmä (Win, Mac, Linux jne)
katseluun käytetty ohjelma (hyvin harvat ohjelmat käyttävät
kuvien liitetiedostoja näyttäessään kuvan)
näytön ikä
valkotasapainon asetus kamerassa
Mikäli toimitat kuvasi suoraan kameran tallentamista tiedostoista ei mikään näistä muuttuvista tekijöistä vaikuta kuviesi laatuun.
Kuvien terävyys, sävyala ja värien laatu toistuvat
laitevalmistajien yhdessä laatimien tarkkojen
standardien mukaan.
Näyttää siltä että ainoa oikea/varma tapa on hankkia järeämpi Photoshop ja käyttää ICC-profiileja, koska en usko että jos lähetän kuvani käsittelemättöminä niin Fotonetti pystyy tulostamaan ne juuri niinkuin minä sen tilanteen näin/koin kuvaus hetkellä enkä myöskään halua menettää Digin antamia mahdollisuuksia muunnella kuvaa niinkuin minä sen näen tai haluaisin sen nähdä.
Sitäpaitsi DSLR:n tuottamaa kuvaa on pakko käsitellä
(varsinkin 10D). Sitä en vielä tiedä, että jos muunnat käsittelemäsi kuvat Fotonetin icc-profiiliin, mutta niissä on kuitenkin EXIF tiedot tallella, kumpaa Fujin Digilab käyttää? Tunnistaako se profiilin ja jättää EXIFit huomiotta vai käyttääkö ensisijaisesti EXIF tietoja, jolloin profilointi on ollut turhaa.
Fotonetti lupasi selvitellä minun asiaani tänään, joten ehkä jotain selviää. Toivottavasti sivuille tulisi ainakin selkeät ohjeet.
Jaahas ja miten nämä helpottavat/auttavat minua yllämianitussa ongelmassa, sorry idiottimaiset kysymykset mutta en vaan jaksa/pysty/viitsi tutkia näitä linkkejä niin tarkkaan että tulisi "Heureka" ilmiö.
T. Kimi
En lukenut huolella kaikkia vastauksia. Tuli vain kekustelun avauksesta mieleen: vaikka kamerassasi olikin sRGB, niin piditkö huolen ettei kuvankäsittelyohjelmassa profiili muuttunutkin adobeRGB:ksi. Kovasti kopistellaan että photarissa pitää olla adobeRGB käytössä. Seurasitko koko ketjun ajan profiilin pysymistä sRGBnä.
Minusta nykyinen profiilisekasotku on täysin p....estä.
Urho kirjoitti:En lukenut huolella kaikkia vastauksia. Tuli vain kekustelun avauksesta mieleen: vaikka kamerassasi olikin sRGB, niin piditkö huolen ettei kuvankäsittelyohjelmassa profiili muuttunutkin adobeRGB:ksi. Kovasti kopistellaan että photarissa pitää olla adobeRGB käytössä. Seurasitko koko ketjun ajan profiilin pysymistä sRGBnä.
Minusta nykyinen profiilisekasotku on täysin p....estä.
Mikäli kysyit minulta, niin EXIF:in mukaan on sRGB.
tareone kirjoitti:Muutin muutaman RAW-kuvan jpg:ksi Fotonetin icc-profiiliin.
Miten tuon teet?
Itse en ole mitään profiileita käytellyt kun olen ifiin kuvia lähetellyt, en ole pahemmin ero monitori kuvaan nähnyt.
Pistä tare tuonne testi sivuille sitten kuvat ifin ja muista profiilien käytöstä.
Oletko "onnistunut" kalibroimaan näytön, oletko muokannut kuvia laisinkaan vai onko sinulla jokin muu "kikka viitonen" jolla olet onnistunut samaan samanlaisia paperikuvia kuin näytöllä.
Fotonetin vastaus kirjoitti:
Ohjelmasi ehkä säilyttää EXIF-tiedot, mutta ainakaan tulostuksen
ohjausohjelmamme ei niitä lue vaan tulkitsee kuvat kuten ilman EXIFiä olevat
tiedostot.
Tämä muuten pätee myös TIF-kuvaan joka tallennetaan Photoshopista:
EXIF-tiedot voi esim. jollain veawerillä nähdä mutta tulostuksessa niitä ei
oteta huomioon.
Tämä selittäisi eron näytössä ja kuvassa jos ohjelmasi ottaa näyttökuvassa
huomioon EXIFin kuten viewerit yleensä tekevät.
Eilinen Fotonetin vastaus kyselyyni:
Käytössämme on Fujin digilab-laitteistoja. Niiden ohjelmisto suorittaa
valottamisen periaatteessa kahdella eri tavalla riippuen siitä tunnistaako
se tiedostossa olevat EXIF-tiedot vai ei.
Jos kuva on ns. suoraan kamerasta ohjelmisto tunnistaa automaattisesti
EXIFit ja suorittaa kuvan korjailun sen mukaan. Lopputuloksen määrää
loppupeleissä kameranvalmistajan ja laboratorion laitevalmistajan
yhteispeli. Kuinka hyvin siis yhdessä sovitut standardit kohtaavat.
Jos taas EXIFejä ei kuvasta tunnisteta (eli jos kuva on mistä tahansa
kuvankäsittelyohjelmasta tallennettu jpg) tapahtuu valotuksen ohjaus täysin
kuvan tallentajan (siis esim. sinun) kuvalle antamien kunkin pikselin
väriarvon mukaan. Sitä ei siis muuteta mitenkään.
Juuri tästä syystä esim. kaikki ammattikuvaaja-asiakkaamme käyttävät juuri
tätä tapaa koska he voivat täydellisesti määrittää lopputuloksen. Ainoa
muuttuva tekijä voi olla valokuvauskemia joka kalibroidaan jokaisena
työpäivänä vähintään kaksi kertaa.
Tässä vaiheessa astuu kuvaan profiili. Muuntamalla kuvasi
fotonetti-profiiliin muunnat samalla kuvan väriavaruuden samaksi kuin
laboratoriolla. Profiilin vaikutus yksittäisiin kuviin vaihtelee suuresti.
Jonkin kuvan kohdalla vaikutusta on tuskin nähtävissä kun taas toisessa
kuvassa vaikutus on dramaattinen
Täytyy korostaa, että Fotonetin palvelu on toiminut koko tämän selvityksen ajan erinomaisesti ja heillä on ollut halua selvittää, mistä on kyse. He lähettävät tummat kuvat uudestaan printattuina eilen tilaamieni profiloitujen kuvien kanssa.
Tästä lähtien en tule säilyttämään tilattavissa kuvissa EXIF-tietoja ja mahdollisuuksien mukaan muunnan kuvat tulostuspalvelun profiiliin.
Laitan testi sivulle ensi viikolla Fotonetin profiiliin muunnetun kuvan, uudelleen tulostetun Fotonetin kuvan, Ifin kuvan ja Efoton profiiliin muunnetun kuvan.
Laitan testi sivulle ensi viikolla Fotonetin profiiliin muunnetun kuvan, uudelleen tulostetun Fotonetin kuvan, Ifin kuvan ja Efoton profiiliin muunnetun kuvan.
Kiitos tare luulin että käytit photaria?
Odotan innolla tuon testin tulosta, jossain sanottiin että ei tavallisen kuvaajan kannata käyttää mitään profiileita, ne on tehty vain ammattilaisille.
Itse olen kalibroinut näytön photarin ohjelmalla ja tarkistanut leukun sivuilta. Pitää itsekin tehdä testi onko profiilittomissa kuvissa eroa näytöllä näkyvään.
mikko kirjoitti:
Minulla on Photarin Elements 2.0, jossa ei icc-profiileja voi käyttää.
Tässä on nyt sellainen "tieto lisää tuskaa" -tilanne. Välillä tuntuu, että pitäisi myydä 10D ja ostaa kinojärkkäri, kun noiden tulosteiden ja profiilien kanssa on tollaista arpomista. Mikäli Fotonetin Esan ohjeita oikein ymmärsin, osa kuvankäpistelyohjelmista lukee EXIF tietoja ja näyttää kuvan niiden mukaan, osa taas ei lue...
Fotonetin labra ei lue EXIF -tietoja, jos kuva on aukaistu missä tahansa kuvankäsittelyohjelmassa ja tallennettu. Eli profiilien käyttö pitäisi kannattaa. Edelleen (!) ihmetyttää kuvien tummuus, koska icc-profiilien käyttö ei juurikaan Fotonettiin lähettämiäni testikuvia kuvia muuttanut... eli oikeastaan olen edelleen alkutilanteessa ja kuvien lähettäminen tulostuspalveluihin tuntuu arpomiselta. Ihmetyttää myös, miksi Fotonetti päätti kuitenkin tulostaa alkup. kuvat uudelleen ja lähettää minulle jos kerta tulostuksessa ei ollut mitään hämminkiä. Kaiken järjen mukaan sieltä pitäisi tulla yhtä tummia ja harmaita kuvia, kuin epäonnistuneetkin...
mikko kirjoitti:
Minulla on Photarin Elements 2.0, jossa ei icc-profiileja voi käyttää.
Tässä on nyt sellainen "tieto lisää tuskaa" -tilanne. Välillä tuntuu, että pitäisi myydä 10D ja ostaa kinojärkkäri, kun noiden tulosteiden ja profiilien kanssa on tollaista arpomista. Mikäli Fotonetin Esan ohjeita oikein ymmärsin, osa kuvankäpistelyohjelmista lukee EXIF tietoja ja näyttää kuvan niiden mukaan, osa taas ei lue...
Fotonetin labra ei lue EXIF -tietoja, jos kuva on aukaistu missä tahansa kuvankäsittelyohjelmassa ja tallennettu. Eli profiilien käyttö pitäisi kannattaa. Edelleen (!) ihmetyttää kuvien tummuus, koska icc-profiilien käyttö ei juurikaan Fotonettiin lähettämiäni testikuvia kuvia muuttanut... eli oikeastaan olen edelleen alkutilanteessa ja kuvien lähettäminen tulostuspalveluihin tuntuu arpomiselta. Ihmetyttää myös, miksi Fotonetti päätti kuitenkin tulostaa alkup. kuvat uudelleen ja lähettää minulle jos kerta tulostuksessa ei ollut mitään hämminkiä. Kaiken järjen mukaan sieltä pitäisi tulla yhtä tummia ja harmaita kuvia, kuin epäonnistuneetkin...
Profiilit on syvältä!!!
Ymmärrän täysin sinua, itsekkin uutena digikäyttäjänä olin alussa kovin innostunut kun pystyin muokkaamaan kuviani ja valitsemaan mitkä tilaan paperiksi ja mitkä saavat jäädä "pölyttymään". Kaikki meni hienosti siihen saakka kunnes piti saada niitä paperikuvia, jostain syystä se on kuin lottoaminen ja kuten lotossa en ole tässäkään pelissä vielä voittanut!
Kuten jo tuolla ylempänä sanoin nyt olis hyvät neuvot tarpeen ...
Kiitoksia etukäteen kaikista hyvistä neuvoista
Kimi
Ei profiilit ole syvältä. Ehdottomasti kannattaa käyttää, koska niillä voidaan poistaa laitekohtaiset (=tulostuskoneen) värivirheet. Esim. jokaisella painokoneella on oma "kädenjälkensä". OK, no, kaikki eivät tee kuvia painettavaksi, mutta siellä on lisäksi muitakin muuttujia kuin tulostuslaite, esim. painajat =P – ainakin yhdessä meikäläisen käyttämässä painossa jätkät haluavat pitää mustan hanan max-asennossa ja painaa niin hemmetin mustaa...
Täytyy vain ymmärtää, että RGB on standardoimaton. Ruudulla näkyvän kuvan sävyt riippuvat yksinomaan monitorista ja sen säädöistä. Värinhallintajärjestelmällä luodaan laiteriippumaton ympäristö käyttämällä laitekohtaisia ICC-profiileja. Se sama ICC ei käy kaikkeen.
Ifistä mulla ei ole pahaa sanaa sanottavana, Fotonetti taas on tehnyt tummaa jälkeä samoista tiedostoista, enkä sieltä enää tilaakaan. Mutta mulla onkin kalibroitu näyttö ja ilmeisesti työnkulku on kohtuullisen kohdallaan, koska kuvat ovat tulostettuina vastanneet varsin hyvin näytöllä näkyviä, olipa Ifin profiili mukana tai ei.
Siinäkin on eroa, liittääkö profiilin "Assign profile" vai "Convert to profile" -komennolla. Siitä on aiemmin ollut juttua CC-profiilit-osiossa.
Tämän säikeen läpi lukeminen saa kuulostamaan digikuvien saamisen paperille vieläkin hankalammaksi kuin saada lotosta edes se 6+1 oikein. Tähän mennessä ei ole itselläni onneksi vielä ollut vastaavia ongelmia. Siinä vaiheessa kun ifiltä tuli aikanaan tilattua ensimmäisiä profiilittomia digikameralla otettuja kuvia, kaikki ovat olleet erittäin hyvän näköisiä. Profiilien kanssa saa värit vieläkin paremmin kohdalleen, mutta ongelma sitten onkin taas että pitäisi olla kotikoneellakin se Photoshop.
Tähän mennessä on tullut käytettyä Ifiä vain sen vuoksi että sieltä on ensimmäisetkin kuvat tilattu ja aina on saanut olla jälkeen tyytyväinen. Mielessä on kyllä käynyt kokeilla fotonettiä kustannussyistä. Mutta uskallanko sittenkään.. Luulisi silti viimeistään profiilien kanssa onnistuvan mutta jos ei niin sitten palaan takaisin Ifille (vaikka tuosta päätellen mitä Trombi sanoi, liekö edes kannattavaa kokeilla..)
PPi kirjoitti:Mielessä on kyllä käynyt kokeilla fotonettiä kustannussyistä. Mutta uskallanko sittenkään..
Kyllähän tuolla Fotonetilläkin on tämä laatutakuu:
"Osoituksena tästä annamme kaikille asiakkaillemme täydellisen palautusoikeuden tai tilauksen uusimistakuun mikäli toimituksessamme on jotain huomautettavaa. Jokaisen tilauksen mukana toimitamme kirjallisen takuutodistuksen josta ilmenee helpoin menettelytapa mikäli tilauksessasi on huomautettavaa."
Eli rahat saisi takaisin silloin kun ei ole tyytyväinen ja kun itsellä kuitenkin säilyy aina ne alkuperäiset digikuvat, niin eipä tuossa niin kauheasti voi hävitäkään. En sitten käytännössä tiedä miten tämä laatutakuu toimii.
~Maku
Omana kokemuksenani voin kertoa, että Fotonetti teki Canonin G3:lla ottamistani kuvista hieman väärän kokoisia. Kuvien lyhyemmästä reunasta puuttui n. milli. Seikka, joka haittasi joissain kuvissa tosi paljon. Asia korjaantui kun valitin. Kuvalähetykseen pitää nyt aina laittaa teksti FIT IN.
Muuten mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa Fotonetistä. En käytä profiileita ja käsittelen kuvani Fotosopilla (joskus rankastikin erilaiseksi kuin alkuperäinen). EXIF-tiedot lähtee mukana, mutta kuvat ovat aina vastanneet prikulleen näytöllä näkemääni. Mulla on tainnut olla vaan hyvä tuuri?