Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Yen kirjoitti:Tuli tässä mietittyä, kun Olympuksen pölyn poistoa kehutaan, miten on Minoltan vakaimen pölynpoisto "ominaisuus". Loogisesti kun ajattelee niin, eikös pölyn pitäis irrota kennolta, kun vaikain sitä iloisesti heiluttaa? Onko näin?
Ei pitäisi, varsinkaan jos loogisesti ajattelee asiaa.
Minolta liikuttaa kennoa mahdollisimman hallitusti korjatakseen tietyntaajuista tärinää. Tämä on tehokasta vain tietyillä välitaajuuksilla, eli ei liian nopeissa tai hitaissa liikkeissä.
Olympus taas käyttää erittäin korkeataajuista tärinää irrottaakseen pölyn kennon pinnasta.
Niin, varsinkaan kun Minoltahan pyrkii pitämään kennon PAIKALLAAN eikä siirtämään sitä. :) Sehän sen pointti on, että vaikka kamera tärisee niin kenno pysyisi paikallaan.
Onko tässä Konica-Minoltan kennon puhdistuksessa jotain erikoista? Kennoahan liikutetaan kuvanvaakaajan toimesta. Voisi kuvitella, että sen saisi rikki helposti sorkkimalla. Tietenkin siinä voisi olla jokin lukitustoiminto puhdistuksen aikana?
En ole kuullut että puhdistuksessa olisi mitään erikoista - eihän vakautus ole käynnissä kun kennoa puhdistetaan. Minoltahan jopa suosittelee että kennoa puhdistetaan puhaltamalla puhdasta ilmaa. Muut valmistajat eivät taida itse suositella puhdistamista lainkaan, vaan ilmeisesti suosittelevat että kamera viedään huoltoon sitä varten.
Konica Minolta Dynax 5D - AF 18-70 f/3.5-5.6(D) - AF 35 f/2.0 - Sigma AF 28-70 f/2.8 EX DF - AF 70-210 f/4
MTV3:n nettisivulla oli äsken tieto, että Konica-Minolta lopettaa
kameroiden valmistuksen. 3700 ihmistä saa potkut.
Kilpailu alalla on kuulemma liian kovaa.
jmantyla2 kirjoitti:MTV3:n nettisivulla oli äsken tieto, että Konica-Minolta lopettaa
kameroiden valmistuksen. 3700 ihmistä saa potkut.
Kilpailu alalla on kuulemma liian kovaa.
Osan tuotannostaan firma aikoo myydä Sonylle.
Laitetaan tänne nyt kysymys, millä asetuksilla kuvaatte KM 5D:llä, lähinnä Natural?, Contrast +/-, Saturation +/-, Sharpness +/-? Pilvisellä säällä saa kuvista upeampia, kun pistää vähän karkkiväriä ja sharpnessia käyttöön, mutta pidätkö noita jatkuvasti päällä?
Kuvaan RAW+JPEG:iä, joten asetuksissa pyrin siihen että jpeg olisi monesti käyttökelpoinen. RAW peliin jos jpeg meni pieleen.
Contrast: -1
Liian suuri kontrasti polttaa herkästi vaaleat pinnat, ja kuvan dynamiikka kärsii. Kontrastia voi jälkikäsittelyssä tarvittaessa lisätä, ja esim. valokuvlabrat tekee sen automaattisesti. Sensijaan liiallista kontrastia ei jälkikäteen pysty korjaamaan.
Saturation: 0 (+1)
Pidän luonnollisesta kuvasta, joten 0. Jos kuvaan "turistikuvia" saatan tilapäisesti nostaa arvoon +1 jolloin tulee enemmän pokkarimaisia liioteltuja värejä.
Sharpness: +1
Koska tavoite on saada "valmis" jpeg, niin pieni terävöitys ei haittaa. Jos kuva kaipaa käsittelyä lähden joka tapauksessa RAW:sta, joten terävöinnistä ei ole haittaa. Jos meinaat käsitellä jpegiä, niin kannattaa pitää arvossa 0 tai jopa miinuksella, ja tehdä terävöitys jälkikäteen.
Väriavaruus: AdobeRGB (embedded)
Jos jpeg on kunnossa, en silti tiedä mihin kaikkeen sitä tulen käyttämään, joten AdobeRGB tarjoaa laajimman väriskaalan jpegissä. Muutan sitten tarvittaessa tulostimen/labran profiiliin tai webiä varten sRGB:ksi. Ja RAW on ehdoton jos kuvassa on kovin täyteläisiä värejä, koska ne saattavat olla jopa AdobeRGB:n ulkopuolella. Jos sensijaan vain katsoo kuvia tietokoneella, niin Natural tai Natural+ lienee hyvä valinta maun mukaan.
Konica Minolta Dynax 5D - AF 18-70 f/3.5-5.6(D) - AF 35 f/2.0 - Sigma AF 28-70 f/2.8 EX DF - AF 70-210 f/4
Kiitos ged. Tuli mieleen kun 5D:hen ei ole saatavissa pystykuvaus/akkukahvaa, niin mitenköhän paljon erikokoinen tuo A1/A2-mallien pystykuvauskahva on kun niitä on kovasti ebays:ssä myynnissä. Tottakai siinä muokattavaa olisi ja toiminnot eivät suoraan toimisi, mutta ilmeisesti kukaan utelias ei ole kokeillut? Laukaisimelle joutuisi varmaankin johdot tuomaan päädystä ulkokautta lankalaukaisimen liitännästä. Kaupanpäälle saisi kahdet vakioakun kokoiset kotelot ladattaville sormiakuille.
jmr kirjoitti:Kiitos ged. Tuli mieleen kun 5D:hen ei ole saatavissa pystykuvaus/akkukahvaa, niin mitenköhän paljon erikokoinen tuo A1/A2-mallien pystykuvauskahva on kun niitä on kovasti ebays:ssä myynnissä.
Eikös nämä pystykahvat kiinnitetä jalustakierteeseen ja sähkönsyöttö pelaa akkukoteloon työntyvän tapin kautta (akku ja ilmeisesti myös kotelon kansi pitää tietysti poistaa)? Ei ainakaan ole mitään kontakteja kameran pohjassa...
5D:n pohjalevy on hieman isompi ja ennenkaikkea jalustakierteen ja akkukotelon välimatka on erilainen, joten temppu ei onnistu.
M.B. Totta, siinä olisi joutunut varmasti "modaamaan" sen akun paikalle tulevan tapin pois, jolloin samalla katkeaa akkukotelon yhteys kameraan. Sähköt olisi varmaan joutunut tuomaan kameran takana olevaan laturinliittimeen, jos vain jännite täsmää ja laukaisimen johdot ulkoisen lankalaukaisimen liitäntään, mutta kysymys kuuluu, montako milliä tuo on liian lyhyt jos joku haluaa kokeilla.
Samalla saa näppärät akunkokoiset sormiakkukotelot (2 kpl) sen akkukahvan mukana.
Jos jotakuta kiinnostaa, suomenkielinen ohjekirja löytyy netistä: 2186_OM_5D_FIN_.pdf
(Taisi olla vanha tieto, kun löytyy näköjään myös dyxumin sivuilta)