Langallinen remote 300D / 10D (1€ mod from HF-set)
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Syys 15, 2003 10 : 38
Langallinen remote 300D / 10D (1€ mod from HF-set)
Tervehdys kaikille,
Tein oheisen modifikaation kun iski akuutti tarve kaukolaukaisimelle 300D:lle. Hintaa tulee komiat euro jos sattuu löytämään alekorista sopivan osan.
Nokia HF-set MOD to EOS-wired remote
Tällä on kiva ottaa makro- ja pidemmät zoomi otokset ilman että täytyy varoa kameran tärähdystä laukaisinta painaessa. Eikä tarvi odottaa aina 2/10 sekunnin ajastintakaan. Kaikenkukkaraksi se on sopivan tyylikäs :)
Tarkemmat speksit ja ohjeet:
http://www.pbase.com/image/23045681/large
-mika
Tein oheisen modifikaation kun iski akuutti tarve kaukolaukaisimelle 300D:lle. Hintaa tulee komiat euro jos sattuu löytämään alekorista sopivan osan.
Nokia HF-set MOD to EOS-wired remote
Tällä on kiva ottaa makro- ja pidemmät zoomi otokset ilman että täytyy varoa kameran tärähdystä laukaisinta painaessa. Eikä tarvi odottaa aina 2/10 sekunnin ajastintakaan. Kaikenkukkaraksi se on sopivan tyylikäs :)
Tarkemmat speksit ja ohjeet:
http://www.pbase.com/image/23045681/large
-mika
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Syys 15, 2003 10 : 38
Niinhän tuolla spekseissä(kin) todetaan. Mutta en kyllä itse keksinyt miksi pitäisi prefocusoida jos kamera on jalustalla ja valmiiksi zoomattu kohteeseen.laite kirjoitti:jaahas, tuo onkin sitten sellainen, että manual focusta joutuu käyttämään. tai kun af on päällä tuo tarkentaa ja laukaisee heti kun on mahdollista.
yhden kytkimen lisäämällä saakin sitten tuon tarkennuksen toimimaan kuten normaalisti etusormella laukoesssa.
jos vaikka pääkohteen sijoittaa jonnekin muualle kuin tarkennuspisteeseen?
pitääkin kaivaa jossainvaiheessa esiin oma versio minkä tein kesällä ja katsoa mihin väliin tuon toisen kytkimen kolvasin.
Jos tuota nokian hands-freetä ei satu olemaan käyttämättömänä, niin elektroniikkaliikkeistä saa tuota ultra-miniplugi liitintä halvalla (pyytää vain 2.5mm miniplugia), yhteishintaa tulee reilusti alle 5e jos ostaa johdot ja 2 kytkintä.
tai sitten 3 asentoisella kytkimelläkin voi toteuttaa :)
hauskaa puuhaa muuten tuollaisen rakentaminen, pitäisi kyllä itsellekin rakentaa taas uusi kunhan keksin mistä saa d30 yhteensopivan liittimen :P
pitääkin kaivaa jossainvaiheessa esiin oma versio minkä tein kesällä ja katsoa mihin väliin tuon toisen kytkimen kolvasin.
Jos tuota nokian hands-freetä ei satu olemaan käyttämättömänä, niin elektroniikkaliikkeistä saa tuota ultra-miniplugi liitintä halvalla (pyytää vain 2.5mm miniplugia), yhteishintaa tulee reilusti alle 5e jos ostaa johdot ja 2 kytkintä.
tai sitten 3 asentoisella kytkimelläkin voi toteuttaa :)
hauskaa puuhaa muuten tuollaisen rakentaminen, pitäisi kyllä itsellekin rakentaa taas uusi kunhan keksin mistä saa d30 yhteensopivan liittimen :P
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 10 : 44
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
En ole itse(vielä) testannut, mutta väittävät d-liittimestä(tietokoneen sarjaportti esim) irroitettua kolmen pinnin palasta tuohon tarkoitukseen sopivaksi.laite kirjoitti:hauskaa puuhaa muuten tuollaisen rakentaminen, pitäisi kyllä itsellekin rakentaa taas uusi kunhan keksin mistä saa d30 yhteensopivan liittimen :P
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Syys 15, 2003 10 : 38
Toki. Mutta rajallisessa mielikuvituksessani ajattelin tilannetta jossa kamera on jalustalla zoomattu esim. lintulautaan ja ikkunan takaa piilosta napsin kuvia. Tai esim. muotokuvia otettaessa olen valmiiksi rajannut kohteen ja mahdollisesti valinnut focus-pisteen.laite kirjoitti:jos vaikka pääkohteen sijoittaa jonnekin muualle kuin tarkennuspisteeseen? .
Mutta myönnetään että olisin sen toisen napin siihen laittanut jos olisi ollut. Hienoin versiohan tulisi nimenomaan 2-osaisesta kameran omaa laukaisinta muistuttavasta napista.
Jos löydät ko. napin ja siistin kotelon niin mielellään otetaan mallimerkintä vastaan.
Tässähän on se idea tuo hinta ja "tyyli" ;)
mulla on lankalaukaisijan kotelona filmipurkki minkä päälle on vedetty sähköteippiä (mustaa). tyylikästä ;)mmika kirjoitti:Toki. Mutta rajallisessa mielikuvituksessani ajattelin tilannetta jossa kamera on jalustalla zoomattu esim. lintulautaan ja ikkunan takaa piilosta napsin kuvia. Tai esim. muotokuvia otettaessa olen valmiiksi rajannut kohteen ja mahdollisesti valinnut focus-pisteen.laite kirjoitti:jos vaikka pääkohteen sijoittaa jonnekin muualle kuin tarkennuspisteeseen? .
Mutta myönnetään että olisin sen toisen napin siihen laittanut jos olisi ollut. Hienoin versiohan tulisi nimenomaan 2-osaisesta kameran omaa laukaisinta muistuttavasta napista.
Jos löydät ko. napin ja siistin kotelon niin mielellään otetaan mallimerkintä vastaan.
Tässähän on se idea tuo hinta ja "tyyli" ;)
tuossa kuitenkin kahdelle kytkimelle kytkentäkaavio:
toi on sitten ulkomuistista vetäisty, en löydä tuota omaa kytkettyä palikkaa taas mistään. varmaankin muuttokamojen seassa hyvin pakattuna kun ei itsellä ole enää kameraa mihin tuo sopisi :P
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Syys 15, 2003 10 : 38
:)laite kirjoitti:mulla on lankalaukaisijan kotelona filmipurkki minkä päälle on vedetty sähköteippiä (mustaa). tyylikästä ;)
Käyhän se noinkin mutta tuo mahtuu paremmin taskuun tai laukkuun.
Oletko varma tästä?laite kirjoitti:tuossa kuitenkin kahdelle kytkimelle kytkentäkaavio:
Mielestäni tuo tip ja second-ring olivat nimenomaan focus/shutter-release?
en kyllä ole varma. muistan vaan, että 2 johtoa on koko ajan yhdistettynä (maa) ja 2 kytkintä loppujen väliin.
tuon selvittää kyllä helposti, yhdistää 2 (joko noi kärjen, tai sitten juuresta lähtevät) johtoa ja sen jälkeen kolmannen ja neljännen yhdistää tuohon vuorotellen. jos kamera alkaa tarkentamaan, siihen väliin tulee tuo tarkennusta hoitava kytkin ja kun kamera on saanut af-lockin napauttaa neljännellä johdolla noita kolmea ja kameran pitäisi laueta.
ja noista johdoista saa tuon eristyksen pois (ohut lakkakerros) esimerkiksi tulitikulla / sytyttimellä lämmittämällä ja sen jälkeen pientä rapsutusta kynsin.
tuon selvittää kyllä helposti, yhdistää 2 (joko noi kärjen, tai sitten juuresta lähtevät) johtoa ja sen jälkeen kolmannen ja neljännen yhdistää tuohon vuorotellen. jos kamera alkaa tarkentamaan, siihen väliin tulee tuo tarkennusta hoitava kytkin ja kun kamera on saanut af-lockin napauttaa neljännellä johdolla noita kolmea ja kameran pitäisi laueta.
ja noista johdoista saa tuon eristyksen pois (ohut lakkakerros) esimerkiksi tulitikulla / sytyttimellä lämmittämällä ja sen jälkeen pientä rapsutusta kynsin.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Itselleni 300D on vielä matkalla, mutta tämä laukaisin herätti heti mielenkiintoni. Pari kysymystä:
Mietin laukaisimen toteuttamista kolmiasentoisella vipukytkimellä, joka tarkentaisi ensimmäisessä ja laukaisisi toisessa pykälässä. Kytkin ei olisi jousipalautteinen.
Voinko käyttää tällaisella virityksellä ongelmitta bulb-valotusta, eli jättää kytkimen toiseen pykälään halumakseni ajaksi? Näyttääkö 300D B-valotuksen pituuden LCD-näytössä, eli siis kuluneen ajan?. Koituuko siitä mitään haittaa, että laukaisin ei palaudu samantien alkuasentoon?
Minikytkin on pieni komponentti ja muita osia ei tarvitsisi (johdon ja plugin lisäksi). Kotelonhan voisi valaa siististi vaikka kuumaliimasta liittimien ympärille, jolloin laukaisimen koko pysyisi pienenä.
Mietin laukaisimen toteuttamista kolmiasentoisella vipukytkimellä, joka tarkentaisi ensimmäisessä ja laukaisisi toisessa pykälässä. Kytkin ei olisi jousipalautteinen.
Voinko käyttää tällaisella virityksellä ongelmitta bulb-valotusta, eli jättää kytkimen toiseen pykälään halumakseni ajaksi? Näyttääkö 300D B-valotuksen pituuden LCD-näytössä, eli siis kuluneen ajan?. Koituuko siitä mitään haittaa, että laukaisin ei palaudu samantien alkuasentoon?
Minikytkin on pieni komponentti ja muita osia ei tarvitsisi (johdon ja plugin lisäksi). Kotelonhan voisi valaa siististi vaikka kuumaliimasta liittimien ympärille, jolloin laukaisimen koko pysyisi pienenä.
Viimeksi muokannut JuhaH, Marras 07, 2003 13 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tulikin mieleeni, että tuo yhdellä kytkimellä varustettu laukaisin ei taida toimia bulb-moodissa kunnolla, ainakin oma 1 kytkinratkaisuni kyllä laukaisi sulkimen, mutta ei lopettanut valottamista kun napin päästi ylös.
tuon jälkeen säädinkin 2 kytkintä tuohon. voi olla, että oli vain suunnitteluvirhe itselläni...
tuon jälkeen säädinkin 2 kytkintä tuohon. voi olla, että oli vain suunnitteluvirhe itselläni...
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 19 : 21
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Linkkejä itsetehtyihin EOS lankalaukaisimiin
Tässä muitakin ratkaisumalleja:
http://spyderman.ekodapo.sk/?s=t&p=10
http://www.chantalcurrid.com/remoteControl.htm
http://www.chantalcurrid.com/Remote/RemoteLinks.html
täytyy kyllä sanoa, että tuo mmika:n "Nokia" -malli on tyylikkäin,
kun siihen vain saisi sen tarkennusnapin.
Tilasin itselle tuon langattoman RC 1 -infrapunalaukaisimen, mutta
kyllä tuollainen langallinenkin varmaan pitää "tee se itse" värkätä.
http://spyderman.ekodapo.sk/?s=t&p=10
http://www.chantalcurrid.com/remoteControl.htm
http://www.chantalcurrid.com/Remote/RemoteLinks.html
täytyy kyllä sanoa, että tuo mmika:n "Nokia" -malli on tyylikkäin,
kun siihen vain saisi sen tarkennusnapin.
Tilasin itselle tuon langattoman RC 1 -infrapunalaukaisimen, mutta
kyllä tuollainen langallinenkin varmaan pitää "tee se itse" värkätä.
_____________ Harri ______________
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: Helmi 28, 2003 14 : 23
- Paikkakunta: Varkaus
Minäkin rakensin laukaisimen filmikoteloon. Digikäytössähän sillä on tietty nostalgia-arvo:-)
Kytkimet (2 paino ja 1 vipu) sain vanhoista kouluelektroniikan kytkennöistä. Bebecistä ostin johdon ja 2,5mm plugin. Kustannukset oli yhteensä korkeintaan 2€.
Tein laukaisimen EOS 500n:lle, mutta varmaankin se toimii myös 300D:ssä.
Kytkimet (2 paino ja 1 vipu) sain vanhoista kouluelektroniikan kytkennöistä. Bebecistä ostin johdon ja 2,5mm plugin. Kustannukset oli yhteensä korkeintaan 2€.
Tein laukaisimen EOS 500n:lle, mutta varmaankin se toimii myös 300D:ssä.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Re: Linkkejä itsetehtyihin EOS lankalaukaisimiin
Noita HarVenin linkkejä kun tutkii, niin kolmiasentoinen kytkin toimisi B-valotuksella joko näin:
Asento 0: ei tapahdu mitään
Asento 1: kamera tarkentaa
Asento 2: kamera laukeaa
Takaisin asentoon 1: ei tapahdu mitään
Takaisin asentoon 0: valotus loppuu
Taisitten niin, että tarkennuspiiri (asento 1) katkeaa, kun kytkin siirretään laukaisuun (asento 2) jolloin kameran valotus loppuu samantien.
Piirissä kulkee tosin tasajännite, jollon yhdellä diodilla kytkimen toisella puolella kytkennän pystyisi toteuttamaan todennäköisesti niin, että kun laikaisupiiriin kytketään jännite, niin myös tarkennuspiirissä säilyisi jännite, mutta tarkennuspiiristä jännite ei kuitenkaan siirtyisi laukaisupiiriin. (yritän tässä pitää kiinni kuumaliimakotelosta, joten kytkin-nappiyhdistelmä ei olisi suotava)
Tässä taas on ongelmana virtapiirin hetkellinen katkeaminen siirrettäessä kytkin asennosta 1 asentoon 2. Katkos on kuitenkin todella lyhyt, eli kerkiääköhän kamera reagoimaan siihen?
edit: ei taida toimia tuo 2 vaihtoehtokaan, jos ei löydy sellaista kytkintä, jossa toisessa reunassa kummatkin kytkinpiirit on auki ja kytkimet sulkeutuisivat toiseen reunaan siirryttäessä. Yleensä kummatkin kytkinpiirit taitavat olla auki kytkimen ollessa keskellä.
Asento 0: ei tapahdu mitään
Asento 1: kamera tarkentaa
Asento 2: kamera laukeaa
Takaisin asentoon 1: ei tapahdu mitään
Takaisin asentoon 0: valotus loppuu
Taisitten niin, että tarkennuspiiri (asento 1) katkeaa, kun kytkin siirretään laukaisuun (asento 2) jolloin kameran valotus loppuu samantien.
Piirissä kulkee tosin tasajännite, jollon yhdellä diodilla kytkimen toisella puolella kytkennän pystyisi toteuttamaan todennäköisesti niin, että kun laikaisupiiriin kytketään jännite, niin myös tarkennuspiirissä säilyisi jännite, mutta tarkennuspiiristä jännite ei kuitenkaan siirtyisi laukaisupiiriin. (yritän tässä pitää kiinni kuumaliimakotelosta, joten kytkin-nappiyhdistelmä ei olisi suotava)
Tässä taas on ongelmana virtapiirin hetkellinen katkeaminen siirrettäessä kytkin asennosta 1 asentoon 2. Katkos on kuitenkin todella lyhyt, eli kerkiääköhän kamera reagoimaan siihen?
edit: ei taida toimia tuo 2 vaihtoehtokaan, jos ei löydy sellaista kytkintä, jossa toisessa reunassa kummatkin kytkinpiirit on auki ja kytkimet sulkeutuisivat toiseen reunaan siirryttäessä. Yleensä kummatkin kytkinpiirit taitavat olla auki kytkimen ollessa keskellä.
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 19 : 21
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Vielä yksi RS-60E3:n replika
Tässä vielä yksi hyvä linkki selkeine selostuksineen ja kaaviokuvineen;
http://wading-in.net/Remote.html
Tämän ohjeen mukaisesti voisi ehkä tehdäkkin,
jos löytäisi jostain tyylikkään kotelon.
http://wading-in.net/Remote.html
Tämän ohjeen mukaisesti voisi ehkä tehdäkkin,
jos löytäisi jostain tyylikkään kotelon.
_____________ Harri ______________
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Syys 05, 2003 21 : 31
- Paikkakunta: Oulu
Valetaanpas vähän eloa tähänkin topicciin.
Eipä ollut tässä illalla muutakaan tekemistä, joten päätin rakennella 300D:hen lankalaukaisimen. Aiempia ohjeita hieman katselin ensin, mutta kokeilemalla homma hoitui parhaiten.
Kävin ostamassa Kokkolan Minimanista Nokian handsfreen (joku merkitön malli), joka maksoi 2,90e. Kotona huomasin sitten, että laatikosta löytyi joku ikivanha 2110i:n hf, josta sain tavallisen 2,5mm stereoliittimen ilman neljättä napaa.
Sitten ajattelin, että olisi kiva, jos johtoa voisi jatkaa kätevästi tarvittaessa. Eli jatkojohdolle paikka valmiiksi. Kuvasta näkyykin, että kamerasta menevä johto menee jakkiliittimeen, josta plugilla filmipurkkiin. Tämä väliliitos siis 3,5mm liittimille. Väliin on sitten helppo ostaa vaikka 10m 3,5mm stereojatkojohto.
Filmipurkissa on omat napit tarkennukselle ja laukaisijalle. Laukaisijaa painettaessa kamera tarkentaa ja laukaisee samantien. Toisesta napista siis vain tarkentaa. Tarkennusnappi pohjaan ja sen jälkeen laukaisunappia painamalla saadaan sama efekti aikaan, kuin kamerankin laukaisunappia painamalla. Hyvähän olisi ollut, jos olisi jostain löytynyt kaksivaiheinen painonappi.
Vipukytkin on bulb-valotusta silmälläpitäen tehty. Vipua kääntämällä lähtee kamera valottamaan (tarkennuksen jälkeen) ja takaisin vääntämällä lopettaa valotuksen.
Ulkoasu ei ole mikään mahtava, mutta menettelee ainakin tällä hetkellä. Johdon jatkomahdollisuuden takia voidaan tehdä helposti vaikka pelkällä yhdellä napilla oleva pienikokoisempi laukaisija kulkemaan mukana ja helposti vaihdettavaksi. Teippi purkin päällä on vain väliaikainen :).
Eipä ollut tässä illalla muutakaan tekemistä, joten päätin rakennella 300D:hen lankalaukaisimen. Aiempia ohjeita hieman katselin ensin, mutta kokeilemalla homma hoitui parhaiten.
Kävin ostamassa Kokkolan Minimanista Nokian handsfreen (joku merkitön malli), joka maksoi 2,90e. Kotona huomasin sitten, että laatikosta löytyi joku ikivanha 2110i:n hf, josta sain tavallisen 2,5mm stereoliittimen ilman neljättä napaa.
Sitten ajattelin, että olisi kiva, jos johtoa voisi jatkaa kätevästi tarvittaessa. Eli jatkojohdolle paikka valmiiksi. Kuvasta näkyykin, että kamerasta menevä johto menee jakkiliittimeen, josta plugilla filmipurkkiin. Tämä väliliitos siis 3,5mm liittimille. Väliin on sitten helppo ostaa vaikka 10m 3,5mm stereojatkojohto.
Filmipurkissa on omat napit tarkennukselle ja laukaisijalle. Laukaisijaa painettaessa kamera tarkentaa ja laukaisee samantien. Toisesta napista siis vain tarkentaa. Tarkennusnappi pohjaan ja sen jälkeen laukaisunappia painamalla saadaan sama efekti aikaan, kuin kamerankin laukaisunappia painamalla. Hyvähän olisi ollut, jos olisi jostain löytynyt kaksivaiheinen painonappi.
Vipukytkin on bulb-valotusta silmälläpitäen tehty. Vipua kääntämällä lähtee kamera valottamaan (tarkennuksen jälkeen) ja takaisin vääntämällä lopettaa valotuksen.
Ulkoasu ei ole mikään mahtava, mutta menettelee ainakin tällä hetkellä. Johdon jatkomahdollisuuden takia voidaan tehdä helposti vaikka pelkällä yhdellä napilla oleva pienikokoisempi laukaisija kulkemaan mukana ja helposti vaihdettavaksi. Teippi purkin päällä on vain väliaikainen :).
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: Helmi 28, 2003 14 : 23
- Paikkakunta: Varkaus
2110i:ssä ei muuten ollut stereoplugia :-)
Nokia ei tainnut edes tehdä siihen hf:ää, joitain piraatteja kyllä löytyi, mutta ne käyttivä leveää liitintä 6120, 6130 tyyliin.
Itse tein samanlaisen laukaisimen, mutta kokosin katkaisijat purkin kylkeen. Tuokin on varmasti toimiva. Jatkojohto on hyvä idea, olen huomannut että yleensä tarvii alle metrin johtoa pitkissä valotuksissa. Nykyinen 5m on lähes aina liikaa.
Nokia ei tainnut edes tehdä siihen hf:ää, joitain piraatteja kyllä löytyi, mutta ne käyttivä leveää liitintä 6120, 6130 tyyliin.
Itse tein samanlaisen laukaisimen, mutta kokosin katkaisijat purkin kylkeen. Tuokin on varmasti toimiva. Jatkojohto on hyvä idea, olen huomannut että yleensä tarvii alle metrin johtoa pitkissä valotuksissa. Nykyinen 5m on lähes aina liikaa.
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Syys 05, 2003 21 : 31
- Paikkakunta: Oulu
Ei se stereoplugi ollutkaan puhelimeen menevässä johdossa, vaan jossain väliliitoksessa. Puhelimen perään tuli sellainen ankara palikka, josta lähti sitten 2,5mm liittimellä eteenpäin. En muista, että oliko Nokian alkuperäinen. Löytyi alennuslootasta eurolla (ovh. luki 450mk) :).marjeta kirjoitti:2110i:ssä ei muuten ollut stereoplugia :-)
Nokia ei tainnut edes tehdä siihen hf:ää, joitain piraatteja kyllä löytyi, mutta ne käyttivä leveää liitintä 6120, 6130 tyyliin.
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 19 : 21
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Vielä yksi RS-60E3:n replika
En tiedä tyylikkäästä, mutta ainakin siitä tuli toimiva!HarVen kirjoitti:Tässä vielä yksi hyvä linkki selkeine selostuksineen ja kaaviokuvineen;
http://wading-in.net/Remote.html
Tämän ohjeen mukaisesti voisi ehkä tehdäkkin,
jos löytäisi jostain tyylikkään kotelon.
Vihreästä tarkennus ja punaisesta laukaisu.
Vipukatkaisimesta saa punaiseen päin käännettäessä
bulb-laukaisun päälle ja takaisin vihreään päin pois.
Kotelo on kooltaan 20x37x51 mm.
Kaikki liittimet stereoplugeja 2,5 mm.
Kotelosta lähtevä johto n. 60 cm.
Jatkojohto n. 6 m. (johto erittäin taipuisaa 2,8 mm mikrofonikaapelia)
Hintaa tuli yht. n. puolet pelkkään Canon'in omaan ilman
jatkojohtoa Saksan hintaan verrattuna ja helkatin hyvä
mieli kun sai modeloida oman mallin!
_____________ Harri ______________
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •
• ihminen on osa luontoa - ei tekniikkaa •