Littunäyttö???
-
Littunäyttö???
Olen ostelemassa uutta konetta. 13 vuoden tietokonekokemuksella compuutterin componentit on kohdallaan. Mutta! Näyttö? Tekisi mieli hankkia littunäyttö. Olen vain lukenut, että monetkaan niistä ei sovellu kuvankäsittelyyn (vaativaan). Tietävämmät kertokaa vihjeitä minkälainen TFT -näyttö kelpaa? 17" ja "halpa"? Halpuutta ei kannata ottaa ihan kirjaimellisesti. Jokaisesta eurosta on kuitenkin katkera luopua. Onhan ne kovalla työllä hankittu. Voisitko nimetä merkkejä ja malleja. Voisin itse ottaa lisää selvää . Ne testit joihin olen törmännyt, eivät ole antaneet valokuvaajalle tarpeeksi tietoa. Muuta tietoa kylläkin. Paikallisista tietokonenfirmoista ei saa vastauksia kuvankäsittelijän kysymyksiin. Pyöritellään vain päätä ja vihjaillaan, ettei tuollaista ruukata kysellä. Vielä vanha mies.
-
- Site Admin
- Viesti:
Paneelinäyttöjä on vaikea kalibroida silmämääräisesti ja esim. Adoben Gamma -apuohjelma on suunniteltu käytettäväksi vain kuvaputkinäytöille. Samoin kaikenlaiset harmaaväripalkit yms. eivät käsittääkseni sovellu silmämääräiseen littunäyttöjen kalibrointiin. Tästä esimerkkinä vaikkapa
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm
Ei ole sattunut eteen ensimmäistäkään tiedon murusta netistä aiheesta "Miten kalibroin aistinvaraisesti paneelinäytön? Miten säädän taustavalon? jne."
Oletettavasti littunäytöissä säädöt ovat tehtaan jäljiltä kohtuullisen hyvin? (sarkasmia, contrast täysillä, brightness täysillä, taustavalo 100% jne.).
Monet tarkkaa väritoistoa vaativat ovat hankkineet kalibrointilaitteen tyyliin Spyder, EyeOne jne. Kalibrointilaitteet eivät poista sitä ongelmaa, että pään vähäinenkin kääntäminen muuttaa sitä, miltä kuva littunäytössä näyttää. Musta pää on usein littunäytöissä aivan tukossa, sävyjä ei erota.
Edellinen koskee siis ammattimaista kuvankäsittelyä, littunäytöt sopivat erittäin hyvin ei-ammattimaiseen kuvankäsittelyyn.
Muista vielä, että paneelinäyttöjä ei saisi ajaa missään muussa kuin ns. natiiviresoluutiossa. 17-tuumaisilla se on usein 1.024 x 1.280, jolloin teksti on kovin pientä. Kuva pehmenee ja huononee, kun sitten joudutaan käyttämään esim. 768 x 1.024 -tilaa.
Nämä ovat omia käsityksiäni, korjatkaa, jos olen väärässä...
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm
Ei ole sattunut eteen ensimmäistäkään tiedon murusta netistä aiheesta "Miten kalibroin aistinvaraisesti paneelinäytön? Miten säädän taustavalon? jne."
Oletettavasti littunäytöissä säädöt ovat tehtaan jäljiltä kohtuullisen hyvin? (sarkasmia, contrast täysillä, brightness täysillä, taustavalo 100% jne.).
Monet tarkkaa väritoistoa vaativat ovat hankkineet kalibrointilaitteen tyyliin Spyder, EyeOne jne. Kalibrointilaitteet eivät poista sitä ongelmaa, että pään vähäinenkin kääntäminen muuttaa sitä, miltä kuva littunäytössä näyttää. Musta pää on usein littunäytöissä aivan tukossa, sävyjä ei erota.
Edellinen koskee siis ammattimaista kuvankäsittelyä, littunäytöt sopivat erittäin hyvin ei-ammattimaiseen kuvankäsittelyyn.
Muista vielä, että paneelinäyttöjä ei saisi ajaa missään muussa kuin ns. natiiviresoluutiossa. 17-tuumaisilla se on usein 1.024 x 1.280, jolloin teksti on kovin pientä. Kuva pehmenee ja huononee, kun sitten joudutaan käyttämään esim. 768 x 1.024 -tilaa.
kyllähän windows puolella saa esim. fonttikokoa suurennettua jos tuntuu siltä, että ei saa tekstistä selvää.MattiH kirjoitti:Muista vielä, että paneelinäyttöjä ei saisi ajaa missään muussa kuin ns. natiiviresoluutiossa. 17-tuumaisilla se on usein 1.024 x 1.280, jolloin teksti on kovin pientä. Kuva pehmenee ja huononee, kun sitten joudutaan käyttämään esim. 768 x 1.024 -tilaa.
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Kyllä sen on isoa. Itselläni on Samsungin 152S 15" tft, jossa ainakin joidenkin testejen mukaan pienennysalgoritmit ovat ihan kärkiluokkaa. Käytännössä kuvaa ei voi pienentää muuta kuin hätätapauksessa joissain peleissä. Näissäkin tapauksissa ylipehmeä kuva alkaa ärsyttämään hetkessä. Windowskäytössä jonkin muun kuin vakioreson käyttöä ei kannata edes ajatella.MattiH kirjoitti:Ihan käytännön tasolla tämä huonominen (kun paneelinäyttöä käytetään ei-natiivi- tilassa) ei ole mitenkään kovin isoa...
-
- Site Admin
- Viesti:
Ehkäpä 15-tuumaisilla asiat ovat toisin. Töissä on useampi sata 17-tuumaista Sonyn näyttöä, joissa on vakiona 768 x 1.024 -tila. Niissä pitäisi olla 1.024 x 1.280 -tila, mutta tällöin vanhempi väki ei näe kunnolla työskennellä. Tuossa vähemmän tarkkuuden tilassa ei heti mitään silmäänpistäviä eroja huomaa.
-
Eizon monitorit!
Käydessäni FinnGraf-messuilla niin siellä oli paljon puhetta Eizon Color Edge LCD-monitoreista:
-taitaa tulla Graafisen teollisuuden ja kuvankäsittelyn standardiksi
-monitori kalibroitu tehtaassa valmiiksi
-mukana monitorin kalibraattori
-takuu 5v ja värivastaavuudelle 10v
Hinnat:
18=n2000€
21=n3000€
http://www.eizo.co.jp/welcome/products/ ... tents.html
Duuniin pitäis ainakin saada!!!!!
-taitaa tulla Graafisen teollisuuden ja kuvankäsittelyn standardiksi
-monitori kalibroitu tehtaassa valmiiksi
-mukana monitorin kalibraattori
-takuu 5v ja värivastaavuudelle 10v
Hinnat:
18=n2000€
21=n3000€
http://www.eizo.co.jp/welcome/products/ ... tents.html
Duuniin pitäis ainakin saada!!!!!
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
-
- Site Admin
- Viesti:
Tämä oli hyvä vinkki, välitän tietoa eteenpäin...
Käsittääkseni kannettavien värintoistot ovat sitten aivan oma lukunsa (siis 95% näyttää värit ihan miten sattuu...).
Käsittääkseni kannettavien värintoistot ovat sitten aivan oma lukunsa (siis 95% näyttää värit ihan miten sattuu...).
Viimeksi muokannut MattiH, Helmi 05, 2004 6 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Itselläni on ollut pari kuukautta Hyundain 17 " TFT -näyttö.
Resoluutiona on 1280*1024, jossa teksti alkuun näytti suht pieneltä. Mutta jo päivässä siihen tottui, ja nykyään CRT-näytöt tuntuvat oudolta.
Hankintasyynä oli pöytätilan vapautuminen, siirtyminen isompaan näyttöön 15 ":sta ja puhtaasti näytön ulkonäkö. Pidän TFT -monitoria varsin tyylikkäänä kalusteena.
Digillä olen kuvannut vajaat puoli vuotta. Digikuvat pääsevät aivan omiin oikeuksiinsa suuremmalta näytöltä. Kuvien laadusta näytöllä on amatöörin vaikea valittaa, toisaalta eipä ole vertailukohtaakaan.
Digicamera.net sivuilta kuvauksiin ja näyttöihin perehtyneenä olen myös koittanut kalibroida monitoriani. Adobe gamma on käytössä. Leuku.fi -sivujen shakkiruudukkoa en ole saanut täysin hävitetyksi näytöllä.
Olen tyytyväinen hankintaani.
Resoluutiona on 1280*1024, jossa teksti alkuun näytti suht pieneltä. Mutta jo päivässä siihen tottui, ja nykyään CRT-näytöt tuntuvat oudolta.
Hankintasyynä oli pöytätilan vapautuminen, siirtyminen isompaan näyttöön 15 ":sta ja puhtaasti näytön ulkonäkö. Pidän TFT -monitoria varsin tyylikkäänä kalusteena.
Digillä olen kuvannut vajaat puoli vuotta. Digikuvat pääsevät aivan omiin oikeuksiinsa suuremmalta näytöltä. Kuvien laadusta näytöllä on amatöörin vaikea valittaa, toisaalta eipä ole vertailukohtaakaan.
Digicamera.net sivuilta kuvauksiin ja näyttöihin perehtyneenä olen myös koittanut kalibroida monitoriani. Adobe gamma on käytössä. Leuku.fi -sivujen shakkiruudukkoa en ole saanut täysin hävitetyksi näytöllä.
Olen tyytyväinen hankintaani.
-
Kannattaisi harkita lasien hankkimista (/ uusimista) jos tuo LCD-monitorien "väärällä" tarkuudella ajaminen näyttää hyvältä. Nuo LCD-näytöt ei yksin kertaisesti toimi kuin natiivi resoluutiolla. No, ehkä korkeintaan jotain FPS-peliä voi pelata hetken muulla kuin natiivi resoluutiolla.MattiH kirjoitti:Töissä on useampi sata 17-tuumaista Sonyn näyttöä, joissa on vakiona 768 x 1.024 -tila. Niissä pitäisi olla 1.024 x 1.280 -tila, mutta tällöin vanhempi väki ei näe kunnolla työskennellä. Tuossa vähemmän tarkkuuden tilassa ei heti mitään silmäänpistäviä eroja huomaa.
15 / 21 tuumaa ja 1600*1200
-
Onko kukaan tällä palstalla pyörivistä ammattilaisista katsonut "sillä silmällä" Applen 20/23" Cinema Display-näyttöjä?
Applehan on perinteisesti ollut graafisen alan suosiossa, kiinnittänyt tämänkaltaisiin asioihin huomiota jnpp. Olisi mielenkiintoista tietää onko tämä vain urbaani legenda. Hinnaltaanhan Applen näytöt ovat yllättävän kilpailukykyisiä ja saa myös PC:hen kiinni.
Applehan on perinteisesti ollut graafisen alan suosiossa, kiinnittänyt tämänkaltaisiin asioihin huomiota jnpp. Olisi mielenkiintoista tietää onko tämä vain urbaani legenda. Hinnaltaanhan Applen näytöt ovat yllättävän kilpailukykyisiä ja saa myös PC:hen kiinni.
-
Eizo
Minäkin olen ollut hieman epäileväinen littunäyttöjen suhteen, mutta suhtautuminen on muuttunut........Kotona ykköskoneessa on 19" Flatron putkinäyttö 1280x resolla. Kakkoskoneeseen hankin hyvän littunäytön, eli Eizo FlexScan L557 (hinta www.akiba.fi 565 euroa).
Hämmästyttävän miellyttävä kuva ja katselukulmakin (170) loistava. Vaikka näyttö onkin tietokoneen kallein yksittäinen osa, ei sen kanssa kannata pihistellä. Itselläni littunäytön yksi valintaperuste oli se, että sen max resoluution pitää olla 1280x1024. Kykenen lukemaan tekstit vielä hyvin, joten sellaisia haittoja en ole huomannut.
Hämmästyttävän miellyttävä kuva ja katselukulmakin (170) loistava. Vaikka näyttö onkin tietokoneen kallein yksittäinen osa, ei sen kanssa kannata pihistellä. Itselläni littunäytön yksi valintaperuste oli se, että sen max resoluution pitää olla 1280x1024. Kykenen lukemaan tekstit vielä hyvin, joten sellaisia haittoja en ole huomannut.
Canon 20D + IXUS 30 + Samsung L210
EF 400/4 DO IS, EF 70-200/2.8 L, EF 100/2.8 macro USM, EF 50/1.8 II, EF 17-40/4 L, 1.4x II, Peleng 8mm Fisheye, Speedlight 430EX
EF 400/4 DO IS, EF 70-200/2.8 L, EF 100/2.8 macro USM, EF 50/1.8 II, EF 17-40/4 L, 1.4x II, Peleng 8mm Fisheye, Speedlight 430EX
-
- Site Admin
- Viesti:
Re: Eizo
Oletkos lähtenyt vielä tarpomaan kalibrointisuohon? Kaivertaako sielua pieni epäilys siitä, ovatko värit sittenkään oikeat? Millaiseksi säädät taustavalon vai säädätkö sitä ollenkaan? Miten littunäyttö ylipäätään kalibroidaan aistinvaraisesti? (Paras ratkaisu olisi varmaan ostaa joukolla esim. Eye-One, jota sitten lainattaisin muille. Littunäytöille riittää periaatteessa yksi ainoa kalibrointi, sillä säädöt eivät vaella minnekään. Eye-One:n softan voi asentaa vaikka kuinka moneen koneeseen. Laitteiden mukana tulevat icc-profiilit eivät lukemani mukaan useinkaan ole kunnossa. En ymmärrä, mikseivät tietokonemyyjät voisi myydä jo valmiiksi kalibroitua littunäyttöä? Luulisi olevan melkoinen kilpailuetu...).saaju kirjoitti:Minäkin olen ollut hieman epäileväinen littunäyttöjen suhteen, mutta suhtautuminen on muuttunut........Kotona ykköskoneessa on 19" Flatron putkinäyttö 1280x resolla. Kakkoskoneeseen hankin hyvän littunäytön, eli Eizo FlexScan L557 (hinta www.akiba.fi 565 euroa).
-
Kalibrointi
Kuten sanottu, näyttö on kakkoskoneessa. Viikon olen kuvaa tuijotellut, enkä mitään säätöjä ole tehnyt. Minulle ei ole ensiarvoisen tärkeää, että värit ovat 100% kohdallaan. Olen tottunut erilaisten kannettavien kanssa, että näytöissä voi olla eroja.
Toistaiseksi olen luottanut Tietokonelehden arvostelun "Värintoistoltaan laite on hyvin tarkka, eikä pahemmin kaipaa erillistä värikalibrointia".
Toistaiseksi olen luottanut Tietokonelehden arvostelun "Värintoistoltaan laite on hyvin tarkka, eikä pahemmin kaipaa erillistä värikalibrointia".
-
- Site Admin
- Viesti:
Re: Kalibrointi
Mitä olen kuvia kannettavien näytöillä katsonut, niin värit voivat olla suunnilleen ihan mitä tahansa. Kannettavien näytöt ovat kaikken vaikeimpia kalibrointia ajatellen.saaju kirjoitti:Olen tottunut erilaisten kannettavien kanssa, että näytöissä voi olla eroja.
Eipä kuitenkaan paljoa hyödytä, että itsellä mahdollisesti ovat värit kohdallaan, kun 95% valokuvista katsotaan näytöillä, jotka näyttävät värit ihan miten sattuu. Paperikuvia tehtäessä näytön kalibrointi pitäisi tietenkin olla kunnossa. Valaistuskin pitäisi saada muuttumattomaksi jne.
-
Joskus vain täytyy tyytyä siihen, mitä saatavilla on. Olen ollut paljon Saarenmaalla sijaitsevalla Sõrven lintuasemalla ja siellä on "pelattava" kannettavien kanssa. Päivittäiseen nettipäiväkirjaan (http://www.vironlintuseura.fi/paivakirj ... 003_10.htm ) kuvat säädetään siis sormituntumalla kanettavien näytöillä. Monien Photoshopin käytössäkin on toivomisen varaa.
Kuten näkyy kuvien värisäädöt ym. menevät usein pieleen, mutta ihmiset suorastaan odottavat uusia päiviä. Positiivista palauttetta tulee valtavasti. Useimmat kuvat on muuten kuvattu Canonin yhdistelmällä 10D ja 100-400mm L IS. Nämä kuvat ovat dokumentteja, eivät siis välttämättä aina kovin onnistuneita.
Jos littunäyttöjen kanssa haluaa täydellisyyteen, on hankittava tietysti asianmukaiset kalibrointityökalut. Vakavan väriharrastaja kannattaa tehdä sama hankinta myös CRT-näyttöjenkin kanssa.
Kuten näkyy kuvien värisäädöt ym. menevät usein pieleen, mutta ihmiset suorastaan odottavat uusia päiviä. Positiivista palauttetta tulee valtavasti. Useimmat kuvat on muuten kuvattu Canonin yhdistelmällä 10D ja 100-400mm L IS. Nämä kuvat ovat dokumentteja, eivät siis välttämättä aina kovin onnistuneita.
Jos littunäyttöjen kanssa haluaa täydellisyyteen, on hankittava tietysti asianmukaiset kalibrointityökalut. Vakavan väriharrastaja kannattaa tehdä sama hankinta myös CRT-näyttöjenkin kanssa.
-
Herätetäänpäs aihe henkiin.
19"-littunäyttö (siis ihan virallisesti 19"-littu, ei 17") olisi hankinnassa ja pääasiallinen käyttö on kuvien katselu ja käsittely + normaali vapaa-ajan nettiselailu.
Onko tuon kokoiset litut tähän tarkoitukseen kuvaputkinäyttöjen tasolla, eli kannattaako maksaa tuplahinta koosta ja tyylikkyydestä?
Mitkä mallit olisivat erityisen hyviä tällaiseen käyttöön hintahaarukan ollessa n.700e?
19"-littunäyttö (siis ihan virallisesti 19"-littu, ei 17") olisi hankinnassa ja pääasiallinen käyttö on kuvien katselu ja käsittely + normaali vapaa-ajan nettiselailu.
Onko tuon kokoiset litut tähän tarkoitukseen kuvaputkinäyttöjen tasolla, eli kannattaako maksaa tuplahinta koosta ja tyylikkyydestä?
Mitkä mallit olisivat erityisen hyviä tällaiseen käyttöön hintahaarukan ollessa n.700e?
-
Olen täysi amatööri, joten seuraava IMHO.ojala kirjoitti:Onko kukaan tällä palstalla pyörivistä ammattilaisista katsonut "sillä silmällä" Applen 20/23" Cinema Display-näyttöjä?
Pari vuotta pöydällä on ollut Applen 23" Cinema Display (1920x1200). Niin ei tuolilla istuen pää käänny tai selkä taivu, että katselukulma vaikuttaisi sävyihin. Myös musta on mustaa. Tätä näyttöä käytetään mm Kauppalehdessa lehdentekoon. Kuvia, tai leffoja ammatikseen tekeville on turha tarjota sekundaa.
En ymmärtänyt, mitä littujen tummien sävyjen huonolla toistolla tarkoitettiin, ennen kuin kuukausi sitten hankin JVC:n littu-TV:n, joka käy myös PC:n näytöksi. Tummasävyisten elokuvien katselu on kärsimystä, tummat sävyt ovat kuin maidolla valkaistu. Näytön säätäminen ei auta. Osanottoni PC-puolelle.
Applen käyttämissä litteissä näytöissä on eroja. Kannettavissa koneissa tällä hetkellä kaikissa 12":ssa on huonot, erittäin kapean katselukulman omaavat näytöt, joiden kanssa on ikävä tehdä töitä. 15" ja 17" kannettavissa on hyvät näytöt, mutta ne eivät kuulu samaan luokkaan Cinema-näyttöjen kanssa.
Yksi seikka, joka vaikuttaa kuvan laatuun katkeamaton digitaalinen ketju. Apple siirtyi pari vuotta sitten digitaalisiin näytöohjaimiin. Kun signaalia ei välillä muuteta analogiseksi, kaikenlainen turha vääntäminen näytön kanssa on historiaa. Ei geometrivirheitä. (Tietysti onhan se miehekästä väännellä näytön säätöjä tuntikausia).
Näytön profiilit ovat myös hyvin kunnossa. Olen kalibroinut muutamia muitakin Applen Cinema Display näyttöjä Eye-one kalibraattorilla. Kalibroinnin tulos on hyvin lähellä perussäätöjä.
Huonona puolena on 23" näytön pienuus. Säästänkin juuri hilloa 30" varten. 30" vaatii erikoisnäytönohjaimen, sillä nykyisten puhti ei riitä 4 miljoonan pikselin pyörittämiseen (2560 x 1600)
http://www.apple.com/fi/displays/
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
LCD ja TFT näyttöjen välillä on toistossa niin huimia eroja ettei ole tosikaan :-| Varsinkin tummanpään toisto poikkeaa niin rajusti että yhdellä näytöllä silhuettikuva onkin aivan jotain muuta.
Onhan eroja putkissakin mutta litteiden näyttöjen kohdalla erot tuntuvat vielä kovemmilta.
Ja tuosta resosta; litteä näyttö ei toimi tyydyttävästi kuin omalla, natiivilla resoluutiollaan ja sen "tasakerrannanaisilla/jaoilla". Termi on tuossa kohtaa väärä mutta kuvaa mitä ajan takaa. Se näytön pienin erikseen ohjattava elementti kun ei puoliksi mene, ei sitten vaikka mitä tekisi.
Eli ainoa oikea resoasetus litteälle näytölle on sen natiivi resoluutio. Saahan niitä katsoa ihan millä resolla haluaa mutta sitten on sama ostaa putkinäyttö, hyöty jää saavuttamatta.
Onhan eroja putkissakin mutta litteiden näyttöjen kohdalla erot tuntuvat vielä kovemmilta.
Ja tuosta resosta; litteä näyttö ei toimi tyydyttävästi kuin omalla, natiivilla resoluutiollaan ja sen "tasakerrannanaisilla/jaoilla". Termi on tuossa kohtaa väärä mutta kuvaa mitä ajan takaa. Se näytön pienin erikseen ohjattava elementti kun ei puoliksi mene, ei sitten vaikka mitä tekisi.
Eli ainoa oikea resoasetus litteälle näytölle on sen natiivi resoluutio. Saahan niitä katsoa ihan millä resolla haluaa mutta sitten on sama ostaa putkinäyttö, hyöty jää saavuttamatta.