Pieni kamera hyvällä kuvanlaadulla hakusassa
-
Re: Pieni kamera hyvällä kuvanlaadulla hakusassa
Ricoh-tiedostoilla. Esim Fujifilm raakatiedostoilla toimii ihan ok. Nyt on käytössä macOS15.3.1. Eikä ole mahdollisuutta vaihtaa konetta, ainakaan iha heti.
-
Muisti: 16Gt
HD: 494Gt
HD: 494Gt
-
Yllätin itseni ostamalla Fujifilm X100VI. 
-
No, sehän on ihan jees valinta!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Kyllä vain, jees valinta. Tosi paljon asioita opeteltavana.
Lähtökohtana oli pieni kamera. No, esim verrattuna RX100 tämä ei ole pieni, mutta minun tarpeisiini riittävän pieni.
Seuraavaksi oli hyvä kuvanlaatu. Se toteutuu pääosin. Hemmetin risukkoja joutuu kuvaamaan, joissa näkyy (bokeh) ongelmat. Aiemmin oli puhetta, että ne pystyy korjaamaan photoshopilla. Löysin toiminnon, jolla taustaa pystyy pehmentämään, joten siltä osin ongelma ratkaistu.
Summa summarum. Olen tyytyväinen. Olin innokas valmiista filmi resepteistä. Olen kumminkin ehkä enemmän tyytyväinen aps-c raakakuvista, joissa on varaa muokata.
Lähtökohtana oli pieni kamera. No, esim verrattuna RX100 tämä ei ole pieni, mutta minun tarpeisiini riittävän pieni.
Seuraavaksi oli hyvä kuvanlaatu. Se toteutuu pääosin. Hemmetin risukkoja joutuu kuvaamaan, joissa näkyy (bokeh) ongelmat. Aiemmin oli puhetta, että ne pystyy korjaamaan photoshopilla. Löysin toiminnon, jolla taustaa pystyy pehmentämään, joten siltä osin ongelma ratkaistu.
Summa summarum. Olen tyytyväinen. Olin innokas valmiista filmi resepteistä. Olen kumminkin ehkä enemmän tyytyväinen aps-c raakakuvista, joissa on varaa muokata.
-
Pystyykö Fujissa tallentamaan kuvan sekä RAWina että sen valmisohjelmalla muokatun filmisimuloinnin? Joissain vastaavia ohjelmia sisältävässä kamerassa pystyy. Silloin kait voisi katsoa, että jos se kameran valmis simulointi on mieleinen, niin asia valmis, jos ei, niin yrittää lähteä liikkeelle raakakuvasta omin neuvoin? Aikaa tietsikan ääressä säästyy, jos edes osa kuvista kelpaa suoraan kameran tekeminä? Myös Lightroomissa on vastaavia valmisohjelmia joihinkin simulointeihin, samoin kameran valmistajien omissa nimissään julkaisemissa kuvankäsittelyohjelmissa.
Itse raakakuvasta lähtien saa mieleisiä, jos osaa tehdä. Mutta vaikka osaisikin, harmittavan iso osa harrastuksesta muuttuu tietokoneen äärellä vääntämiseksi, raikkaan ulkoilmassa tapahtuvan kuvaamisen sijasta. Olen itse alkanut kaivata oikoreittejä, saada tietsikan ääressä vietettyä aikaa pienemmäksi.
Jaakko
Itse raakakuvasta lähtien saa mieleisiä, jos osaa tehdä. Mutta vaikka osaisikin, harmittavan iso osa harrastuksesta muuttuu tietokoneen äärellä vääntämiseksi, raikkaan ulkoilmassa tapahtuvan kuvaamisen sijasta. Olen itse alkanut kaivata oikoreittejä, saada tietsikan ääressä vietettyä aikaa pienemmäksi.
Jaakko
-
- Viesti:
Saa toki RAW + simulaatio-jpg:n samaan aikaan pihalle. Harmi ettei siellä ole kuin ehkä kaksi semijärkevää filmiprofiilia joista molemmat häviää Snapseedille. Lightroomissa voi valkata käyttöön RAWille Fujin profiilit. Onnistuu myös muiden kameroiden kuville jos vaikka muokkaa Exif dataa niin että siellä lukee sopiva Fuji-kamera. Saattaa kilahtaa softa kuvaa avatessa mutta esim. Pentaxin RAWiin kun laittoi GFX50:n datan exifiiin, kuvan sai auki kun GFX-malleissa ei ole turhaa xtrans-matriisia.
https://www.cobalt-image.com/product/fu ... for-adobe/
Cobalt myy Fuji-simuja käytettäväksi kaikilla kameroilla Adoben tuotteissa. Ei tarvi EXIF-tuunauksia.
https://www.cobalt-image.com/product/fu ... for-adobe/
Cobalt myy Fuji-simuja käytettäväksi kaikilla kameroilla Adoben tuotteissa. Ei tarvi EXIF-tuunauksia.