Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Matti_JH kirjoitti: ↑Maalis 27, 2025 12 : 01
...Eikä tuo Samyang ole paha sekään. Hiukan koomailee, mutta muuten hyvä peli. Vinjetointi maltillista ja terävyys hyvällä tolalla.
Ei oo lainkaan paha. Mulla oli myös aikoinaan tuo 12/2, harmitti ku möin pois. Halpa ku saippua, mutta tosi skarppi ja mukavan kompakti snadin A6000:n kanssa. Ainoa moite oli sikaruma sunstar > https://tinyurl.com/cwe8yhna .
No, kauneuskin on katsojan silmissä.
Kyllä tuollakin sunstarilla pärjää varsinkin kun sen muodolle ei varsinaisesti ole esteettistä määritelmää.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti: ↑Maalis 28, 2025 15 : 02
No, kauneuskin on katsojan silmissä.
Kyllä tuollakin sunstarilla pärjää varsinkin kun sen muodolle ei varsinaisesti ole esteettistä määritelmää.
No juu, makuasioita, mutta toisaalta merkki rumasta bokehista. Tossa nopealla haulla esimerkki laadukkaasta sunstarista, eli paljon teräviä, harsuuntumattomia, yhtä pitkiä, tasavälisiä sakaroita (RF 15-35/2.8 L IS USM @ f/16) :
aikaarska kirjoitti: ↑Maalis 28, 2025 15 : 02
No, kauneuskin on katsojan silmissä.
Kyllä tuollakin sunstarilla pärjää varsinkin kun sen muodolle ei varsinaisesti ole esteettistä määritelmää.
No juu, makuasioita, mutta toisaalta merkki rumasta bokehista. Tossa nopealla haulla esimerkki laadukkaasta sunstarista, eli paljon teräviä, harsuuntumattomia, yhtä pitkiä, tasavälisiä sakaroita (RF 15-35/2.8 L IS USM @ f/16) :
Kuva Digital-Picture.com
Nuo sunstarit, vai mitkä lie tähtöset ovat kaikki lähinnä luonnottomia ja keinotekoisen rumia. Minulla niitä oli miedosti, ei onneksi kuvissa. Kaihileikkauksen jälkeen ne poistuivat.
Meillä lentelee melkein koko ajan ilmatilassa sellaisia siittiösoluista piirrettyjen kuvien näköisiä häntäveikkoja. Kun yrittää katsoa tarkemmin, karkaavat pois näkökentästä, puhumattakaan siitä, että niistä onnistuisi kuvan ottamaan; liian nopeita ovat nopeankaan kameran tavoitettaviksi!
Kapama kirjoitti: ↑Maalis 28, 2025 17 : 56
Nuo sunstarit, vai mitkä lie tähtöset ovat kaikki lähinnä luonnottomia ja keinotekoisen rumia.
Eipä niitä poiskaan saa, jos kuvataan vaikkapa kaupungin katuvaloissa läpiteräviä yömaisemia. Mieluummin otan ne starburstit joista pidän, kuin ne joista en pidä.
Tämä on tietyille henkilöille samanlainen ikuisuusjankkaus kuin pitkään valotettu liikkuva vesi. Omasta mielestä johonkin kuvaan (tai tarkoitukseen) sopii 2 minuutin "piimä", toiseen taas lyhyt 1/2 sekuntia. Ei ole siinäkään asiassa mitään sääntöä.
Tehtaan valoista mikä taas heijastuu pilvistä ja sumusta plus kaupungin valosaaste lisää oman mausteensa. Harmi että Suomen parhaimman näköinen piimätehdasmaisema ajettu alas.
elmar kirjoitti: ↑Huhti 02, 2025 16 : 51
Tämä on tietyille henkilöille samanlainen ikuisuusjankkaus kuin pitkään valotettu liikkuva vesi. Omasta mielestä johonkin kuvaan (tai tarkoitukseen) sopii 2 minuutin "piimä", toiseen taas lyhyt 1/2 sekuntia. Ei ole siinäkään asiassa mitään sääntöä.
Ei kai puoli sekuntia ole lyhyt aika, jos ei vesi ole suunnilleen peilityyni. Minä pidän pysäytetystä vedestä (ja muista fluideista). Se voi näyttää jotain kiinnostavia virtausdynaamisia yksityiskohtia, jota ei voi muuten nähdä. Samennettuna se on lähinnä vain tylsä tekotaiteellinen efekti. Pitäisin Mafferinkin tehdaskuvasta enemmän, jos piipuista nousevien savupilvien turbulenssi olisi nähtävillä.
Sunilassa oli superoutoja pyörteitä monella kerralla tarjolla. Mut ketjun aiheeseen nähden rimpulafujillakin kuvasin samoja paikkoja:
Tää oli tosi pieni setti eli X-T1 + Leica 90/4C minitele. Siinä oli todella iso sakarainen harva tähtikuvio. Jätin minitelen hyllyyn odottamaan parempia aikoja jos sen tökkäisi johki IR-himmeliin taas kun toimii vallan mainiosti siinä hommassa.
hkoskenv kirjoitti: ↑Huhti 02, 2025 21 : 23
Ei kai puoli sekuntia ole lyhyt aika, jos ei vesi ole suunnilleen peilityyni.
Juu, riippuu veden nopeudesta, mitään sääntöä "oikealle" ajalle ei ole. Vesiputous menee jo 1/2 s piimäksi > https://tinyurl.com/35dmrrsp , kun taas meren aalloissa näkyy 1/2 s sopivasti liikettä > https://tinyurl.com/mtcc9rvm .
Vastaava tilanne oli täällä kolmisen viikkoa sitten. Saimaan rannalla lämpövoimala ja lähellä puunjalostustehdas. Alemmat savut lähti erisuuntaan kuin voimalan piipuista tullut.
Eipä oo ennen tullu sillee ajateltua kun noita eri savuja näkee jatkuvasti. Parvekkeelta katon aina välillä että tuuleeko pohjoisesta, UPM kertoo sen.
Maffer kirjoitti: ↑Huhti 02, 2025 21 : 43
Ole hyvä:
Sunilassa oli superoutoja pyörteitä monella kerralla tarjolla. Mut ketjun aiheeseen nähden rimpulafujillakin kuvasin samoja paikkoja:
Kiitos, tuo on parempi (minun mielestä). On näköjään oudot tuulet, kun korkeamman piipun savu lähtee oikealle ja matalampien vasemmalle.
Hienoja kuvia. Kyseessä on tuuliväänne, jossa tuulien suunta muuttuu eri korkeuksissa. Ilmailussa vaaran paikka jos ei olla nousussa tai laskussa tarkkana. Nykyään ainakin isommilla kentillä on tästä ilmiöstä varoittavat järjestelmät.
Nyt kun fujia on käyttänyt sen muutaman kuukauden, niin voi sanoa että ohhoh.
Kuvanlaatu kisaa tosissaan nikonin 24mp täyskennojen kanssa. Dynamiikkaa löytyy isoillakin herkkyyksillä hämmentävän paljon. Ja pieni koko on itse asiassa pelkkää plussaa.
Kaiken kaikkiaan, kamera on hauska. Sen ansiosta kuvaamiseen on tullut uutta intoa. Kuvissa on jollain tapaa erilainen fiilis kuin mitä nikonilla oli. Värit ovat heleämpiä ja sellainen kliinisyys puuttuu.
Tottakai, aina voi etsin olla parempi tai napit ja rullat eri tavalla.. Ja kuvankäsittely täytyy tehdä hiukan maltillisemmin kuin nikonilla, ettei madot hypi silmille..
Mutta niihin ominaisuuksiin ja erilaisiin napouloihin tottuu koko ajan paremmin, eivätkä ne aiheuta enää harmaita hiuksia.
26MP kroppikenno menee jo ohi vanhemmista 24MP kinokennojen painoksista heittämällä. Kun ny tuota samaa runkoa tuli käytettyä aikanaan niin sanon kyll et vielä hauskempaa tulee kun sen vaihtaa vaikka x-t4:een tai tuoreempaan missä saa mukaan fokuspinon ja uuden intervallikuvaussysteemin mikä on paras mistään järkästä.
X-T kymppisarjan muovisuus vaihtuu myös Nikonia vastaavaan materiaaliseen laatuun ykkössarjan mukana.
Kannattaa tsekata myös Fujinon 14/2.8. Se on hämmästyttävän lähellä Zeissin 21mm Distagonia ja natiivina laajiksena fokuspino pelaa mainiosti.