Pen F:n salaset kansiot

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
JL Anttola
Viestit: 1913
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

OM-3 vitjassa tuli vastaan nuo kansanmallien hienoudet, eli SCN - Scene mode - valikkokiekossa. Nehän taitaa löytyä kympeistä ja vitosista, mutta ykkösistä pudotettiin pois mk kakkosesta alkaen, eikä oo kuuluneet sen jälkeen kuvioon. Siis valmisohjelmat, mitkä löytyy kiekon SCN-kohasta, ja mistä voi valita moninaisiin yleisiin kuvaustilanteisiin sopivat asetukset automaatilla. Kaiken pahan alku ja juuri on se idioottiasento, iA, missä kamera arpoo täysin hatusta jotkut säädöt käyttöön, mutta tässä Scene-modessa ikäänkuin kerrotaan kameralle, että nyt ois tarvis vähän sähäkkäämpiin valotusaikoihin esmerkiks, eli nostappas mieluummin ISOa tarvittaessa, tai nyt tarvitaan kapiampaa terävyysaluetta, eli räppänä auki, ja niin edelleen. Ja kuskin ei tarvi muuta kuin valita ohjelma, ei tarvi ymmärtää hölkäsenpöläystä, eikä varsinkaan tehä mitään muuta kuin valita ohjelma valmiitten joukosta.

Pen F:ssä ei ole kiekossa SCN-kohtaa, mutta sen sijaan Menusta löytyy kohta, missä voidaan poimia jostain ohjelmistojen kätköistä halutessa nuo SCN:t custom mode C4 valikkoasennon alle. Tai taas siirtää piiloon, jos haluaa käyttää kyseisen custom moden johonkin omaan juttuun. Tätä asiaa setviessä tuli vastaan, että ihan samalla tavalla Pen F:ssä on mahollisuus nostaa custom mode kolmen eli C3-kohdan alle toiminto nimeltä Photo Story - kuvakertomus. Näitä piilotettuja automaattijuttuja ei taida olla missään muussa mallissa kuin Pen F:ssä?

Tää oli hyvä löytö. Nimittäin sikäli, että se sai miut tekemään 7500 askeleen päiväkävelyn tänään, mennen tullen mutkitellen kylälle ja takas kottiin, kun halusin testata tuotakin juttua. Kovasti helpotti päätöstä tosin se, että vähän on tullu ja tallaantunut lunta kulkuteitten luistinratamaiselle jäälle, missä ei oo nastakengätkään oikeen paljoa pitoa tarjonneet moneen päivään.

Photo Storyssa kuvaaja valitsee jonkun kollaasipohjan muutamista valmiista malleista, siis yhen "arkin", mihin voi erilaisiin järjestyksiin laittaa useamman kuvan ikäänkuin samalle kansion sivulle. Kun pohjamalli on valittu, kuvataan pohjan haluama määrä kuvia, ne menee takanäytöllä pohjalle omiin paikkoihinsa. Niitä voi vielä siirrellä siinä haluamaansa järjestykseen. Mutta kuvia ei ole tässä vaiheessa viety muistikortille ollenkaan, ne ovat jossain tilapäismuistissa. Kun kollaasi on kuvattu valmiiksi, painetaan OK:ta, ja kamera tekee sen kollaasin, ja tallentaa jiipekkinä yhen kuvan, mikä on siis valkonen taustapaperi, missä on ne kuvat kukin paikallaan. Jos kesen kaiken sammuttaa kameran, kaikki katoaa kuin mainen kunnia. Kun tekee tallennuksen, se yhistetty kuva eli kollaasi tallentuu muistikortille jiipekkinä. Jos valittu tallennusmuoto kamerassa oli RAW, tallentuvat kaikki yksittäiset kuvat RAWina muistikortille, mutta vasta tässä vaiheessa. Jos tallennusta ei erikseen ole käsketty tehdä, ja virrat sammuttaa, kaikki katoaa. Jos valittu tallennusmuoto on jiipekki, kortille jää vain tuo yhdistetty kuvakollaasi, yksittäiset kuvat eivät jää. Oli siinä joku mahollisuus keskeyttää niin, että vaihe missä ollaan menossa, tallentuu, ja voidaan jatkaa myöhemmin.

Kävelin yheksänkymmentäluvun vielä itsenäisen Anttolan rakentaman kuntakeskuksen ohi, ja kuvasin Sosiaali- ja terveysaseman, kunnantalon, sekä koulun yksiltä jalansijoilta yhteen kollaasiin. Koulu tosin rakennettu Mikkeliin kuulumisen aikana, ensin heti vuostuhannen alussa, ja sitten 15 vuotta myöhemmin uudelleen jo homehtuneen ja puretun tilalle. Onneks tää viiminen ymmärrettiin liisata joltain yrittäjältä, niin se ei meille veronmaksajille maksanu mittään. Kuntapäättäjien mukaan. No joo, sitte kävelin kirkonmäen suuntaan, ja kuvasin toisen kollaasin, siinä kirkko, pappila ja seurakuntatalo.

Tässä kollaasit:

Kuva

Kuva

Noita kollaasimalleja on tarjolla fiksumpiakin, otin tuon käyttöön. Kollaasikuvan jälkikäsittelyssä ensinnäkkii kyse on siis jiipekistä, mikä tietysti aika lailla rajottaa, ja toisaalta se kollaasi on nyt yks kuva, erikseen käsittely vaatii jotain taikatemppuja.

Pen F on jotain kymmenen vuotta sitten julkastu malli. Taisi tuo temppuilu olla jo sillon ajastaan jälessä; epäilemättä ensimmäisten digikameroitten aikaan ois pietty aikamoisena mahollisuutena tuota. Mutta kun nyt vertaa esimerkiks meijän rouvan iPhoneen; se luuri tekee sinne tallennetuista kuvista - tai pilvi tekee, en iteasiassa tiedä sitä - sellasia musiikilla höystettyjä esityksiä, missä kuvat liukuu millon minnekin suuntaan, zuumautuu, vaihtuu omia aikojaan, ja kooste on rakennettu jonkun henkilön, jonkun matkan, jonkun ajankohdan tai muun yhteisen tekijän ympärille. Ja kaiken hoitaa tietotekniikka, luurin omistaja on yhtä hämmästyny sivullinen kuin muutkin katsojat. Niin aika pliisuksi jää Pen F:n kollaasi...

Jos ei sitten tunne oloaan turvallisemmaksi, kun on sentään ihan ite ottanu ja valinnu kuvat tekemäänsä kollaasiin? Ja kollaaseja voi tehdä yksittäisistä, valitsemistaan kuvista toki tietokoneella melko paljon pätevämmillä ohjelmilla. Mutta tulihan se ulkoiluretki tehdyks, eli hyvä mie!

Tässä vielä linkki likkerin kansioon, missä myös nuo yksittäisen kuvat, RAWista ite väännetyt:

https://flic.kr/s/aHBqjC1HY5 Saap kattoo, vaikka tuskin ketään kiinnostaa...

Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Helmi 09, 2025 2 : 17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hyvä että kävelit. Vaihda kuitenkin iPhoneen niin saat hyvät kollaasit ja helpompi keskittyä siihen kävelyyn liikunnan kannalta.
©pjm
Viestit: 6679
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

....
Viimeksi muokannut ©pjm, Helmi 09, 2025 10 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JL Anttola
Viestit: 1913
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kuten kirjoitin, tuo Pen F tuli markkinoille 2016. Kehittäminen lie vienyt pari vuotta, ja ajatukset, mitä kaikkea sälää siihen laitetaan, voineet syntyä jo ennemmin; 2010 luvulla kuitenkin. Silloinkin on ollut olemassa ohjelmia kollaasien tekoon tarjolla tietokoneisiin, onko kännyköissä ollut jo valmiita, en tiedä?

Kertakokeilulla koin vielä jälkikäsittelyä hankalammaksi sen, että kollaasiohjelma pitää laittaa päälle, ja vasta sen jälkeen ottaa ne kuvat sinne kollaasiin. Aika paljon luontevampaa olisi ottaa kuvat jostain tilanteesta, ja vasta kun kuvat ovat olemassa, valita mieleiset kollaasiin, ja siinä vaiheessa muotoilla kollaasi mieleiseksi. Ja tosiaan, käsitelllä ne kuvat yksilöinä ensin.

On siinä joku ajatus, siis tehdä kamerassa valmista, eikä istua tietsikan ääressä. Tuon kollaasi kamerasta -fetsurin kohalla kyllä jälestäpäin oikeesti tuntuu siltä, että tuon suunnitteluun käytetty aika ois ollu parempi käyttää johonkin muuhun... tulee mieleen nörttien suunnitteluryhmä, ja johtotähtenä keksiä vain jotain erilaista, aika pienellä kriittisellä pohdinnalla siitä, että tarviiko tällästä oikeesti, ja minkälainen se on käyttää. Eihän tuo sinällään tietysti sitä kameraa muilta osin huononna, pikku pätkä koodia syvimmässä muistissa, eikä sen valmistusta muuta yhtään kalliimmaksi sen jälkeen, kun se koodinpätkä on kerran kirjoitettu.

Toki monet asiat ajan kuluesssa alkavat näyttää toiselta. Ja varmasti vastaavia suunnitteluhuteja syntyy teollisuudessa koko ajan, ainakin kuluttajalaitteitten suunnittelussa. Jotkut ideat voivat olla myös käyttökelposia ja tarpeellisia, ja silti eivät myy; ostajien aivoituksia ei aina ennusteta oikein.

Niiko jo aikasemmin kirjotin, tää oli siitä hyvä geissi, että laitto kävelemään... Ja tuli mieleen sekin, että kuinka paljon on minunkin muissa kameroissa ominaisuuksia ja toimintoja, minkä olemassaoloa en edes tiedä? Kuten myös autoissa, kelloissa, televisioissa, radioissa, kodinkoneissa, puhelimista ja tietokoneista nyt puhumattakaan.

Jaakko

PS. Vielä tuli kollaasista mieleen, että filmiaikoina aika moni teki kansioita matkoistaan, lapsistaan, elämästään yleensä. Myös niin, että leikkeli kymppikuviaan uuden malllisiksi, tai ainakin sijoitteli kuvakansion sivuille eri asentoihin. Ja tällaista palvelua tarjoavat kuvavalmistamot kovasti tänäänkin, siis lähetä digikuvasi meille ja teemme niistä paperille kansion. Sitä kautta tuollaisen ominaisuuden kehittäminen kameraan on aika luonnollinen ajatus, mutta ei tuossa vaiheessa ole oikein eväät riittäneet valmiin tekemiseen, torsoksi on jäänyt. Nuo pilvipalveluiden robotit ovatkin sitten kokonaan toista maata, niissä vain valta on muualla kuin käyttäjällä, siis valta valita, mitkä kuvat ja miten esitetään.
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se että pitää pohtia onko rutkussa jotain mistä ei tiedä, kertoo siitä että himmelin valikot ovat liian monimutkaisia jotta asian voisi jotenkin päätellä ilman jotain video walktrough -tutoriaalia.

Ja jotta homma ei olisi liian helppoa, voidaan keksiä vielä jotain upeita ctrl + alt + del yhdistelmiä nappuloihin.

Ja mitä tulee kollaaseihin, Google Photosissa voit luoda sellaisen just niistä kuvista mistä haluat vaikka se sellaisia tekee itsekseenkin (AI seuraa mitä usein kuvaat ja yhdistää sisällöltää samanlaisia putkeen). Varmasti näin on Applessakin joten Pen-F(ail) tiskille ja iLuurin kanssa kotiin. Voitte rouvan kanssa jakaa yhteisen pilven. Saat ihan yrittämällä yrittää että pääset kuvanlaadussa iPhone 16 Pro -tasolle millä tahansa OM-kameralla.
JL Anttola
Viestit: 1913
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Voin yhen jatkuvasti veli Mafferin teksteissä esiin tulevan asian tässä mainita:

Jos haluan ostaa iPhonen tai minkä vaan luurin, miun ei tarvi viedä kenenkään tiskille mitään vaihossa. Jos taas haluan kaappia tyhjemmäks, miun ei tarvi tuoda mitään tilalle. Näillä asioilla ei ole yhteistä nimittäjää. Enkä koe hirveesti tarvivani neuvoja näitten päätösten tekemiseen. Omia mielipiteitään eri laitteista voi toki kirjotella, se on jopa suotavaa. Fiksuiksi ne muuttuvat aina, jos kertoo onko ne omia kokemuksia vai olettamuksia ja ennakkoluuloja. Ja tiettyä sivistystä osottas sekin, että ei oo varma joka asiassa, että oma mielipide on ainoa oikea...

Tuolla, ettei tarvi mitään viedä vaihdossa, en kehu sillä, että olisin rikas. Sillä tavalla olen hyväosanen, että olen tehnyt kohtuullisen työuran ja olen keskivertoa paremmalla työeläkkeellä, mutta oleellisempi asia on, että tässä iässä alkaa menot ihan itestään pienenemään, kun into touhuta ja lähteä vähenee, eikä vielä onneksi mene terveydenhoitoon tolkuttomasti...

Nostakaas käsi ylös kaikki, ketkä väittää tuntevansa omista kameroistaan kaikki kameran tarjoamat ominaisuudet ja erikoisjipot. Sitähän minäkin...

Tään topiikin laitoin tänne merkkipalstalle just siks, että en ollu hakemassa tietoa olemassaolevista kollaasintekoon tehdyistä ohjelmista. Niitä olen käyttänyt useampaakin. Tää koski vain tätä yhtä kameraa ja sen tarjoamaa ohjelmaa, mistä oo mielestäni aika selvästi kirjottanut ettei oo välttämättä miun suosikki, pikemminkii oon ihmetelly koko fetsurin olemassaoloa. Onks nää miun tekstit tosiaan näin vaikeita ymmärtää?

Jaakko
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä tutkimusta kannattaa tehdä. Nyt on vaan tehty vaikea laite kun löytyy jotain kikkoja vielä 10 vuotta julkkarin jälkeen. Valikot tulisi ensinnäkin poistaa kameroista täysin ja jättää vain joitain isoja sekä ei-moodillisia vipuja, rullia ja painikkeita. Kaiken tulee selvitä siitä käsillä operoitavasta käyttöliittymästä katsomalla.
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 11 : 52 ...Nyt on vaan tehty vaikea laite kun löytyy jotain kikkoja vielä 10 vuotta julkkarin jälkeen. Valikot tulisi ensinnäkin poistaa kameroista täysin ja jättää vain joitain isoja sekä ei-moodillisia vipuja, rullia ja painikkeita. Kaiken tulee selvitä siitä käsillä operoitavasta käyttöliittymästä katsomalla.
Ei. Ja ei. :lol:
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyll. Valikoiden räpläämiseen on parempia laitteita isommilla näytöillä jos asetuksia on aivan pakko tuunata. Sulla on taskussa vaikka sellainen.

Kameran funktio on yksinkertainen. Osoitat sillä ja otat kuvan. Kaikki muu tuunaus paskoo fokuksen siitä mitä kameralla ny kannattaa tehdä.

Vieläkään ei ole yhdelläkään brändillä menny jakeluun et hei oisko mitään kamera <> mobiili-app kuvio helppoon hallintaan ja asetuksien palauttamiseen.
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 12 : 34 Kyll. Valikoiden räpläämiseen on parempia laitteita isommilla näytöillä jos asetuksia on aivan pakko tuunata. Sulla on taskussa vaikka sellainen.

Kameran funktio on yksinkertainen. Osoitat sillä ja otat kuvan. Kaikki muu tuunaus paskoo fokuksen siitä mitä kameralla ny kannattaa tehdä.

Vieläkään ei ole yhdelläkään brändillä menny jakeluun et hei oisko mitään kamera <> mobiili-app kuvio helppoon hallintaan ja asetuksien palauttamiseen.
Alkuperäiseen päätelmään siitä että valikko on liian vaikea jos 10 vuoden jälkeen joku löytää uutta: Yhden suomalaisen käyttäjän löydösten perusteella et pysty yleistää mitään siitä onko kamera tai sen valikko ollut alunperin liian vaikea kaikille. On ihan hyväkin että siellä on varaa enemmän kuin kaikki jaksaa säätää. Pakko ei ole kaikkea säätää, voi kuvata myös default-asetuksilla ja vaikka jollai IA-automaatilla, tutkii sitten kun jaksaa. Silloin on kaikille kaikkea. Yhden käyttäjän löydöksen perusteella voisi sanoa, että kaikki vessapaperirullat on suunniteltu liian monimutkaiseksi, jos vieläkin löytyy joku joka laittaa sen telineeseen väärinpäin. Ja mikä muuten on väärinpäin? Se on makuasia, tiedän kyllä että toinen vaihtoehto on parempi minulle.

Kuten varmasti ymmärrät, valikot ovat tietysti olemassa esim. siksi että sieltä voidaan konfikuroida ne kaikki nappulat ja käyttiliittymä juuri sellaiseksi kuin haluaa. Custom-asetuksia johonkin PASM-kiekon kohtaan, nappuloiden toiminnat, valinnat kuten montako kuvaa playpackissa näytetään kun zoomataan yhdestä kauemmas, haluanko säätää ISO-herkkyyttä aukon vai kolmannesaukon välein yms. Ellen voi tehdä tuota itse, sitten sen Olympuksen tai Sonyn insinöörin ja käytettävyysmuotoilijan olisi pitänyt jo vuosia sitten arvata miten juuri joku tyyppi Suomessa haluaisi kameraansa käyttää tulevaisuudessa. Jos nuo kaikki valinnat olisi napeissa ja kytkimissä, niitä olisi liikaa, tai kamerasta tulisi kottikärryllä kannettava, ja niitä olisi silti liikaa. Valikoista tehdään säädöt, siten että kamera olisi mahdollisimman sujuva käyttää juuri minulle, mahdollisimman vähillä kytkimillä ja napeilla.

Tässä on vuosien aikana tullut esiin että kuvaustyylit ovat kovin erilaisia. En silti julistaisi omaani sopivia yleispäteviksi säännöiksi, millaisia kaikkien laitteiden pitäisi olla. Sellainen kuulostaa jotenkin... no, parempi olla sanomatta mitään kun en jaksa yrittää muotoilla sitä mitenkään kauniisti. Se on käyty läpi jo niin monta kertaa täällä. Minun pitää ainakin välillä säätää niitä valikkoja myös nopeasti, jossain häissä tms. missä muut eivät odota kuvaajaa, ja voin käyttää kolmen eri merkin kameroita. Minä en ainakaan haluaisi hoitaa noita millään mobiiliaplikaatiolla. Ne kameran kontrollit ovat parempia, vaikka näyttö olisikin vähän pienempi. Missään heiluvassa veneessä en alkaisi tietokoneen kanssa säätää, ja kokeilla välillä miten kamera tottelee uusilla säännöillä. En myöskään siellä sateessa tai myrskytuulen roiskeissa edes vedenkestävän älyluurin kanssa, se ei edes toimi jos näyttö on kunnolla märkä. Mulla on nytkin Olympuksia, Panasonicin ja Sonyn kameroita, niitä tulee ja menee, en jaksa aina alkaa latailemaan ja säätämään ja opiskelemaan applikaatioita, jotka kohta taas eivät jonkun tietoturvapäivityksen vuoksi toimi. Jos en kameran ruudulta enää saa valikoita säädettyä niin hommaan lukulasit, tai vaikka sinne veneeseen ja sateeseen sitten uimalasit vahvuuksilla, mieluummin kuin yhtään mobiiliaplikaatiota luuriin, jotka välillä myös vaihtuu. Kaikilla ei älyluureja vieläkään ole eikä tule.
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se onkin extraa että aletaan tunkkaamaan kameran asetuksia. Kameran kontrollit ja näyttö ovat siihen vajaita jos kuitenkin ruvetaan tuunaamaan.

Edelleen stillikuviin ei tarvita perinteisessä lähestymistavassa kuin kolme parametria, joista kone laskee ne ihmistä paremmin tänä päivänä. Miksi siis sotkea keskittymistä kuvaamiseen Olympus-tyyliin syvillä valikoilla ja pienillä nappuloilla, joita voi vielä painaa yhdistelminä? OM-D ei kovin helposti unohdu mielestä eikä meininki näytä muuttuneen miksikään OM-logon jälkeen.

WC-rullasta saisi paremman jos vain printtaisi siihen että tämä puoli näkyville paperiin. Siinä roikkuvassa osassa ei sitten näy mitään kun se on väärin päin telineessä. Nyt on 50% todennäköisyys että seinä on ruskea telineen kohdalta. Samaa virhettä ei pidä moninutkaisilla ja epäselvillä kameroilla aiheuttaa.
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 13 : 21 Se onkin extraa että aletaan tunkkaamaan kameran asetuksia. Kameran kontrollit ja näyttö ovat siihen vajaita jos kuitenkin ruvetaan tuunaamaan.

Tähän lienee turha vastata, kun vastasin jo tuolla yllä. Eläkäämme eri mielipiteidemme kanssa :D
Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 13 : 21
Edelleen stillikuviin ei tarvita perinteisessä lähestymistavassa kuin kolme parametria, joista kone laskee ne ihmistä paremmin tänä päivänä. Miksi siis sotkea keskittymistä kuvaamiseen Olympus-tyyliin syvillä valikoilla ja pienillä nappuloilla, joita voi vielä painaa yhdistelminä? OM-D ei kovin helposti unohdu mielestä eikä meininki näytä muuttuneen miksikään OM-logon jälkeen.
Tämä menee niin absurdiksi, että taitaa taas olla aivan turha keskustelu. Yritän kuitenkin. Still kuvassa siis kolme parametria, jotka tietokone hanskaa paremmin? Ehkä juuri valotushetkellä, juuri siinä stillkuvassa. Plus vielä sulkimen tyyppi yms, onko sähköinen suljin, vai mekaaninen, vai sähköinen etuverho ja mistä se on valittu. Ja ehkä perinteisessä lähestymistavassa, missä manuaalikameralla kuvaat manuaalitarkennuksella pelkkää stilliä, joo. Mutta paljonko se liittyy tämän päivän digikamera-keskusteluun?

Nykykamerassa mulla on ainakin ennen sitä vielä tarkennutapa, tarkennuksen parametrit + mahdollinen manual override, tarkennuspisteen valinta ja koko, mahdolliset etäisysrajoitukset, valotuksen korjauksen tai manuaalisäätöjen kontrollit, vaikka tietokone laskisi niin ei se tiedä miltä haluan kuvani näyttävän, paljonko yli- tai alivalottaa tai mihin tarkentaa, haluanko pitkän valotusajan blurrin yms. On tarkennusavut manuaalilinsseille, suurennukset ja korostukset jossain näppäimessä, tuo naapuriketjussa käsitelty HDR-valinta, kyllä vai ei ja miten isoilla väleillä, sarja-kerta-vai viivekuvaus, vai jopa se kielletty pro capture, vakaajan asetukset ja paljon muuta. Sitten samoilla nykykameroilla aika moni kuvaa myös videota, siinä on aika paljon lisäparametreja, millä menen sinne videokuvaustilaan (Olyssa saan FN-kytkimen siihen käyttöön, ei tarvi etsiä PASM-kiekosta oikeaa kohtaa), kuvaanko hidastusvidota, ja millä kuvanopeuksilla, resot, pakkaukset, tarkennustavat ja nopeudet, niiden yhdistelmät ja sata muuta. Jossain teoriassa on kyllä kolme parametria, mutta käytäntö on paljon muuta. Haluan mieluummin tuota jotain muuta, kuin vain nuo kolme parametria, varsinkaaan jonkun tietokoneen arpomana. On mulla sellainekin joo taskussa. Nuo säädöt nyt tulee ekana mieleen, sitten on tosiaan vielä playback mutta se on vähemmän oleellinen.

Jotenkin käänsit myös tämän valikko-kontrollikeskustelun olevan jotenkin Olympukseen liittyvä asia. Ollaan joo Olympus-ketjussa, mutta valikkoihin joutuu muissakin mennä. Paljon enemmän hankaluuksia mulla on säätää esim. videon tarkennustavat Sony A7 III:ssa, kuin Olympuksessa tai varsinkaan GH5:ssa. Sonyssa nappulat loppuu kesken. Ei saa pikakytkintä videoon siirtymiseen. Videoon tarkennustavoiksi ei saa kuin jatkuvan tarkennuksen tai manuaalin, siirtymään stillistä videoon joutuu uhrata monta funktionäppäintä tarkennuksen säätämiseen edes siedettäväksi. Joku GH5 tai Olympuskin on paljon käytettävämpi tuossa suhteessa kuin nuo Sonyt. Canoniakin olen käyttänyt, paitsi en juuri peilittömiä. Ihan samat säätöhässäkät isossa kuvassa niissäkin. Olympuksissa en ole joutunut painamaan nappuloita yhdistelmänä, Canon 1D mkII:ssa muistan joutuneeni, ne on ihan piirrettykin siihen yläpintaan ne yhdistelmät. Aika moni haluaa kuvata myös videota, jossa tuleekin sitten eri kontrollien tarve taas kuin niissä still kuvissa.

Edit: Pahoittelut Jaakko että ketjusi karkasi taas tähän. :lol: Alustus oli hyvä, kiitos, ei ollut aiemmin tullut vastaan tuo kollaasi. Kovin tarpeellinen ehkä nykyään ei, mutta ei nyt ihan niin huonokaan että alkaisin vesurilla karsimaan muuten hyvästä kamerasta koko valikkoa ja siirtyä käyttämään luuria
Villaristi
Viestit: 361
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Valitettavasti täällä on yx tyyppi joka on opetellut ulkoa sanat rutku, romu, SER-jäte ja näillä ”viisauksillaan” tulee jokaisen ketjun maailman tappiin asti pilaamaan. Olis ihan hyvä kun pysyis edes niissä ketjuissa minkä laitteista hänellä on kokemusta.
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa!
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin juuri. Olympus kalahti melko pahasti Potkan markkinoinnin jälkeen. Täysin mielivaltainen laite kahdella tavalla. Ensimmäinen moka oli siinä että insinöörit lappasivat valikkoihin tavaraa ja asetuksia sitä mukaa kun jotain päähän pälkähti. Toinen on siinä että annettiin käyttäjälle mahku tuunata melkein joka ikiseen nappiin mielivaltaisesti mitä vaan.

Onko se mikään ihme siis jos laitteesta löytyy upeuksia vuosien jälkeenkin? Ei ole. Tämä pähkäilyhän liittyy siihen miksi ketju on olemassa - miljoonalaatikosta vierähti tuntematon tingel-tangeli kun sen käänsi tiettyn kulmaan.

Ainoo järkevähkö asia mitä näihin järkkiin on yritetty tuoda viime vuosina löytyy Canonilta - vehje yrittää pitää fokuksen siinä mihin kuvaaja katsoo.
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 16 : 32 Niin juuri. Olympus kalahti melko pahasti Potkan markkinoinnin jälkeen. Täysin mielivaltainen laite kahdella tavalla. Ensimmäinen moka oli siinä että insinöörit lappasivat valikkoihin tavaraa ja asetuksia sitä mukaa kun jotain päähän pälkähti. Toinen on siinä että annettiin käyttäjälle mahku tuunata melkein joka ikiseen nappiin mielivaltaisesti mitä vaan.

Onko se mikään ihme siis jos laitteesta löytyy upeuksia vuosien jälkeenkin? Ei ole. Tämä pähkäilyhän liittyy siihen miksi ketju on olemassa - miljoonalaatikosta vierähti tuntematon tingel-tangeli kun sen käänsi tiettyn kulmaan.

Ainoo järkevähkö asia mitä näihin järkkiin on yritetty tuoda viime vuosina löytyy Canonilta - vehje yrittää pitää fokuksen siinä mihin kuvaaja katsoo.
Oletko jo ennalta miettinyt mihin saakka ja monenteenko polveen ajattelit kostaa jälkipolville kokemasi Potkan rikokset ihmisyyttäsi vastaan? Tiedän sitten vaan että koska pystyisin lukea Olympus-ketjuja ilman haukkumista ja kännykän, valikottomuuden tai ihan minkä tahansa muun kun Olympuksen suosittelua Olympus/OM System SER-jätteiden tilalle :) Aina välillä yritän palata palstalle kun esim. tulee joku uutuus, välillä on puolen vuoden tauko, sitten kokeilen taas ja aina muutaman viestin jälkeen kaatuu vuodesta vuoteen Olympuksen haukkumiseen ja täyskennon / Sonyn / luurien tuputtamiseen joka ketjussa ja vaikka kaikkia niistä käytän jo, ja päätösteni/valintojeni järkevyyden arvosteluun. Välillä koetan olla huomioimatta niitä, mutta jotenkin vaan tuntuu että helpompi on vain käydä lukemassa DPReviewin arvostelut kuin suodattaa täältä se tieto. Voi olla että vika on minussa, mutta ei vaan jää hyvä fiilis, eikä täällä pakko ole olla. Ymmärrän toki että täällä keskustelun suola on ne eri mielipiteet, mutta liika on välillä liikaa vaikka lukisi vain puolen vuoden välin. Minä tykkään Olympuksen valikoista siinä mielessä että sieltä löytyy tarvittessa vaikka mitä. Jos on vaikeaa, saa olla käyttämättä. Ei ne täydelliset ole, mutta kyllä sieltä ne tärkeät silti löytyy seasta. Tuo että joka näppäimen saa konffattua halumaansa paikkaan on mielestäni yksi parhaista ominaisuuksista, saan monesta eri kamerastani riittävän samanlaisia keskenään ja saan valittua juuri samaan aikaan rullauksen kanssa painettavat napit ergonomisesti minulle parhaaseen paikkaan. Kun yritän tuota taas miettiä logiikalla, en voi ymmärtää mitä niin suurta haittaa tuosta kelläkään on että siitä täytyy valittaa, että ne on säädettävissä mieleisekseen jos haluaa. Pakko ei ole. Jos karkaa hanskasta, voi palauttaa. Jokaista voi säätää erikseen takaisinkin.

Itse tekniikkaan takaisin, siitä voi olla jollekin hyötyäkin: Tuo Canonin silmätarkennus-ominaisuus ei taida olla ihan uusi ainakaan kokonaisuudessaan. Se oli jo EOS 30 filmijärkkärissä vuosituhannen alussa. Testasin ja testasin. En kokenut sitä niin mielekkääksi. Varmaan jotain jalustavalotusta rakentaessa ihan jees, mutta minulla: Nopeassa tilanteessa esim. häitä dokumentaarisesti kuvattaessa, lasten kanssa tms. täytyy laukaishetkeä ja omaa sijaintiaan hakiessaan katsella sinne sun tänne, meneekö polvesta poikki, onko jollain huono ilme, tai joku toisen takana puolittain, kasvaako jonkun päästä lyhtypylväs, mistä valot tulee yms. yms. En silloin halua että tarkennus sahaa edestakaisin sen katseen mukana. Minusta paljon helpompi hallita tarkennuspistettä Olympuksen (ainakin E-M5 mkIII alkaen) ja Panasonicin kosketusnäytöltä peukalolla samalla kun katsoo etsimeen, niin saan katsella minne haluan ja siirtää tarkennuksen joko sinne katseen suuntaan tai eri paikkaan. Sen voi valita absoluuttiseksi tai suhteelliseksi, jolloin sitä siirrellään pyyhkäisyillä, jolloin se ei vahinkokosketuksesta vielä vielä hyppää mihinkään ihme paikkaan. Minusta (henkkoht mielipide) se touchpad+etsin on paljon parempi. Kosketusnäytöltä halliten voin myös sitten kuvata sieltä takanäytöltä katsoen, se on monesti paljon mielekkäämpää ja huomaamattomampaa. Tuon silmätarkennuksen kanssa kamera on nostettava siihen kuvaajan silmille, katkaisemaan katsekontakti kuvattavien ja kuvaajien väliltä. Ihmisistä riippuen, joskus se jäädyttää tilannetta.
Maffer
Viestit: 22956
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei Olympus ainoo ansa ollu. Silloin kun pääosin kuvasitte peilikameroilla, astuin about jokaisen merkin peilittömiin miinoihin mitä markkinoilla oli. Se oli siitä hyvä kokemus et huomaa samoilla argumenteilla edelleen myytävän keskinkertaisia ja keskeneräisiä tuotteita ja suurin ero on poskettomaksi kasvanut hinta.

Ketjun hengessä vois ottaa esiin Sonyn ekat seiskat. Niillä pystyi kuunnella musiikkia jos käänsi ensin mp3:n videomuotoon ja latasi kortille. Eiks oo tosi hyvä feature? Hupaisasti sen se teki paremmin kuin tallensi RAW-kuvan.
Villaristi
Viestit: 361
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Mielestäni OM-1:n menuvalikko on suorastaan nerokas ja helppokäyttöinen, kunhan siihen hieman perehtyy sekä se on valtava hyppäys parempaan vrt. EM1X tai sitä aiemmat mallit. Tämä valikko on käsittääkseni lähes suoraan siirretty myös OM-3:n.
Itse olen ohjelmoinut kaikki Custom C-paikat omilla valinnoillani, joten kameraa ei tarvitse edes ottaa kuvausasennosta pois kun pystyn vaihtamaan nopeasti toimintatapaa.
C1 = Linnut C-AF 25 fps
C2 = Linnut C-AF 50 fps SH2 nopea näytön päivitys.
C3 = Yökuvaus handheld 50Mt pixel stitch ja Star AF
C4 = ProCaptureSH2 50 fps C-AF
OK. Napista painan super control paneelin päälle ja C1 sekä C2 vaihdan nopeasti tarvittaessa tarkennuksen nisäkkäille. FN painikkeisiin olen ohjelmoinut myös tarkennuksen lukituksen ja manuaalifocuksen peakingilla. FN-napeissa on myös gradient filtterit ym.
Toisessa samanmoisessa rungossa on C1 ja C2 samat kuin ensimmäisessä, mutta C3 on ohjelmoitu Pluto Triggerille ja C4:n Hähnel Capturelle. Helppoa kuin heinänteko.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 09, 2025 17 : 43 Ei Olympus ainoo ansa ollu. Silloin kun pääosin kuvasitte peilikameroilla, astuin about jokaisen merkin peilittömiin miinoihin mitä markkinoilla oli. Se oli siitä hyvä kokemus et huomaa samoilla argumenteilla edelleen myytävän keskinkertaisia ja keskeneräisiä tuotteita ja suurin ero on poskettomaksi kasvanut hinta.

Ketjun hengessä vois ottaa esiin Sonyn ekat seiskat. Niillä pystyi kuunnella musiikkia jos käänsi ensin mp3:n videomuotoon ja latasi kortille. Eiks oo tosi hyvä feature? Hupaisasti sen se teki paremmin kuin tallensi RAW-kuvan.
Itse kokeilin ekaa peilitöntä alkuvuodesta 2011, ja kesällä 2011 se oli jo pääjärjestelmä, Pana GH1, Oly EP2 ja kasa linssejä. Peilicanoneja ei enää jaksanut eikä tarvinnut kantaa joka paikkaan. Puutteineenkin pikkupeilittömät olivat mulle parempi kompromissi. Kun jo 2012 mulla oli ollut mm. GH2, ja tuo eka OM-D, niin noihin kääntyviin kosketusnäyttöihin ja vakaajiin (E-M5:ssa kennossa ja hyvä) tottuneena nuo vasta loppuvuodesta 2013 julkaistut ekat sonyn aa-seiskat eivät sytyttäneet. Ei ollut kosketusnäyttöä eikä flippinäyttöä, ei edes vielä kakkosmalleissa. Ja akku oli keskimääräistä aika paljon heikompi. Ymmärrän kyllä että täyskennodiggareille se oli hyvä, mutta mulle ei pärjännyt kilpailussa. Muutenkin pikkulapsiperheessä pieni koko ja videot hyvällä vakaajalla olivat kovin tärkeitä. Nykyään kun muksut ovat niin paljon isompia, alkaa olla taas pitkällä telelläkin käyttöä, eikä osassa kameroista se iso koko enää haittaa. Aika monta Sonyakin on kuitenkin tullut kokeiltua jos vaikka ennakkoluulo olisikin väärässä, monta croppia ja täyskennoisista A7, A7ii A7Rii, A7Sii, A7III ja A7C, joista vasta kaksi viimeistä viipyneet paria viikkoa pidempään, vaikka vakaajat ovat verraten aika heikkoja, ja videon tarkennustavat ihmeellisesti rajattu. Nyt pystyy jotenkin elää kun saivat niihin edes touch screenin vuosia ja taas vuosia m43:n jälkeen. Flippinäytössä täytyy vieläkin kompromissata A7C:n pakotettu sähköinen etuverho ja rajallisemmat rullat, koska ei viitsi maksaa ns. vitoskameran paikalle paria tonnia käytetystä A7 IV:stä, jossa vasta ekana normi-seiskamallina on se flippi...

Tuohon viittaamaasi featureen MP3:sta: Se ei kyllä tosiaan kuulosta tarpeelliselta. Ei tuollainen semiturha softanpätkä myöskään silti ollut mikään deal breaker tai show stopper tai muu anglismi. Kyllä sen tunnelmakuopan ekojen A7:jen kohdalla aiheuttivat nuo näytöt, vakaajat akut, videon tarkennustavat, linssivalikoima ja niiden koko - ei laisinkaan joku piilossa muistipiirin nurkalla lymyilevä turha ominaisuus jotka en käytä, ja joka ei siksi haittaa
thirvi
Viestit: 359
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Villaristi kirjoitti: Helmi 09, 2025 19 : 07 Mielestäni OM-1:n menuvalikko on suorastaan nerokas ja helppokäyttöinen, kunhan siihen hieman perehtyy sekä se on valtava hyppäys parempaan vrt. EM1X tai sitä aiemmat mallit. Tämä valikko on käsittääkseni lähes suoraan siirretty myös OM-3:n.
Itse olen ohjelmoinut kaikki Custom C-paikat omilla valinnoillani, joten kameraa ei tarvitse edes ottaa kuvausasennosta pois kun pystyn vaihtamaan nopeasti toimintatapaa.
C1 = Linnut C-AF 25 fps
C2 = Linnut C-AF 50 fps SH2 nopea näytön päivitys.
C3 = Yökuvaus handheld 50Mt pixel stitch ja Star AF
C4 = ProCaptureSH2 50 fps C-AF
OK. Napista painan super control paneelin päälle ja C1 sekä C2 vaihdan nopeasti tarvittaessa tarkennuksen nisäkkäille. FN painikkeisiin olen ohjelmoinut myös tarkennuksen lukituksen ja manuaalifocuksen peakingilla. FN-napeissa on myös gradient filtterit ym.
Toisessa samanmoisessa rungossa on C1 ja C2 samat kuin ensimmäisessä, mutta C3 on ohjelmoitu Pluto Triggerille ja C4:n Hähnel Capturelle. Helppoa kuin heinänteko.
Kiitokset näiden jakamisesta, tällaiset voivat jeesata paljonkin kun joku on pureskellut noita itselleen jo valmiiksi ja laittaa jakoon kokeiltavaksi ja arvioitavaksi. Ostin itse jo OM-1:n käytettynä testiin ja myin pois jo yli vuosi sitten, kun totesin että juuri silloin täyskennopuolella sain samalla rahalla paljon enemmän "lisää" m43:n rinnalle, kuin mitä OM-1 paransi m43 settiäni. Jos kuitenkin vielä palaan siihen takaisin, tiedän mihin palata säätöjen osalta.

Noissa asetuksissa toki näkyy tuo lintukuvaus/eläinkuvaus. Se ja muu pitkä teleily on ollut itselläni kovin sivuroolissa viime vuosina pienten lasten ja muiden kiireiden kanssa, se vaatisi oikeasti lajituntemusta ja paljon aikaa yrittää olla oikeassa paikassa hyvän valon aikaan. Nyt voisi vähän taas edes yrittää. Sen mitä noita kameroita ja linssejä kun olen itse kokeillut, niin: OM-1:een kaveriksi jos laittaa Oly 300mm:n niin IS on hyvä mutta kaipailen zoomia, jalkazoomi ei oikein toimi noin pitkän polttovälin kanssa. Oly 100-400mm taas on painava, eikä ykkösversiossa vakaaja toimi Sync IS-tyyliin yhdessä. Tuli käytettynä vastaan yhdistelmä Panasonic G9 + PanaLeica 100-400mm ja se sopii minulle. G9:n tarkennus ei ole maailman paras, mutta etsin on iso ja tarkka, ergonomia on todella hyvä, löytyy Pro Capture-tyylinen rullaava buffer -kuvaustapa ja tuo Dual IS toimii todella hyvin. Pelkästään PanaLeica 100-400mm putken vakaaja on yksinkin paljon tehokkaampi kuin Oly 100-400mm tai Panasonic 100-300mm putkien vakaajat (jollaisen ykkösversion muuten postitin sulle 2012 :-) ) Tuolla saan 180fps hidastusvideota, ja nippanappa muutenkin käsivaralta videota siten että vakaajan rajat eivät tule vastaan terävinä nykäyksinä, siis 800mm kinovastaavuudella. Tuo auttaa myös tarkennukseen, kun kuva ei heilu. G9 ei ole myöskään hinnan kiroissa enää, Torissa on nytkin alle viiteensataan pari myynnissä
Villaristi
Viestit: 361
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Pen F:n salaset kansiot

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

G9 Mark II on myös varteenotettava vaihtoehto, mutta pidän OM-1 Mark II:n lintutarkennusta hieman parempana, mutta se on makuasia ja varmaan omista asetuksista kiinni. Minä kuvaan 99% kuvistani 150-400 mm f4.5:lla jonka vakaaja synkkaa niin hyvin Mark II:n kanssa että jalusta on aivan tarpeeton. Tuo G9 Mark II tosin antaisi n. 11% suuremman tiedoston Tower Jazzin 25 megaisen kennon ansiosta, joten mietin otanko sen vai OM-3:n kolmanneksi rungoksi, sillä ennen kesää sellainen pitää hommata.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Vastaa Viestiin