Kuvaajan kulkuneuvo?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Sopiskos tällänen debatin aihe tänne sanavapaaseen, vai onko kytkentä kuvaukseen liian löyhä? On nimittäin ilmenny tarvetta vaihtaa kulkuväline toiseen. Entisessä on kasvanu sellanen ongelma, että rengasmelu - muiden mielestä kohtuullinen - kasvaa miun nupissa sellaseen luokkaan, mikä lähentelee kipua; joudun pahimmillaan kaupunkireissulla virittämään tulpat korviin. Taustalla lienee nuorena hommattu altistuminen, mikä toisesta päästä - hiljasista ja korkeista äänistä - on hiljentäny maailman kokonaan, mutta sieltä toisesta päästä - matalista ja vähänkään kovemmista äänistä - on tehny maailmasta tuskan paikan. Ja ehkä yhtenä vaikuttimena on farmarin pidempi ilmatila, mikä synnyttänee minun nupille vastenmielisen seisovan ääniaallon. Renkaan ja tien kosketus on kuitenkin sen metelin alkulähde, aivan sileällä pinnalla ei kuulu mitään.

Metelin lisäks vähän kiinnostas kuvaajien mietteet; mikä käyttövoima nyt hankittavalle uudelle autolle, jos sellaseen päätyisi, mikä kapiinimuoto? Ja millä yleensä kuvaajaveljet liikkuu? Tuolla yhdessä ketjussa jo aihetta sivuttiin, mutta jos aihe on yleensäkään sopiva, ei sotketa kenenkään kuvaketjua, vaan pohditaan kulkemiset omassa ketjussaan, vai? Aikasemmin joitain kuvausreissujakin tein kakspyöräsillä, sekin taitaa olla taaksejäänyttä elämää, kulkimen on nykyisin pysyttävä itekseen pystyssä...

Kuten kirjoitin, poistetaan, jos on liian kaukana kuvauksesta.

Jaakko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22616
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pistä vastamelukuulokkeet päähän kokeeksi. Seuraava steppi on vaihtaa patteriautoon ja sitten hyviin renkaisiin. Lopulta ajat vain vastapäällystetyllä tiellä eli et ollenkaan niin ongelma poistuu.
temama
Viestit: 10641
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja temama »

Rengasmelun ärsyttävyys on kyllä todellista. Toki yksilöllistä miten siitä ärsyyntyy. Mutta jos ei 100kmh nopeudessa kuule edes radiota kunnolla niin melua on mielestäni liikaa..

Itse syyttäisin paljon myös renkaita. Mulla oli kerran renkaat jotka melusivat ihan huolella, j ayllätys olikin melkoinen kun jouduin uusimaan ne ja uudet renkaat olivatkin huomattavasti hiljaisemmat!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
elmar
Viestit: 5089
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja elmar »

JL Anttola kirjoitti: Kesä 13, 2024 11 : 41 ...millä yleensä kuvaajaveljet liikkuu?
Fillarilla, satoi tai paistoi. Näkee ja kokee paljon enemmän kuin istumalla peltikopissa. Yli n. 50 km matkat stogella (tai dösällä), jossa fillari mukana. Ympäristö kiittää ja kunto pysyy hyvänä.
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Muutamilla valmistajilla on sellaisiakin renkaita, missä on noin tuuman paksuinen äänenvaimennusmassa päällysrenkaan sisäpinnassa, ja olen myös netistä katsonut videoita, missä joku on ihan ite liimannut sellaiset päällysrenkaisiin. Meijän hjuntaissa on vielä ensiasennus-hangkookit, mitkä on kyllä melusimmasta päästä varmasti. Talvipyörillä - nokialaiset nastoilla - on vähemmän melua. Kun ois entisaikojen aikaansaaminen ukossa, niin noitten absorptiomassojen liimaaminen sisäpintoihin ei just mittään maksas, työtä vain... noihin jo lähes loppuunajettuihin kesäpyöriin ois hyvä testata, siinä ei häviäis kuin sen työn, jos renkaat menis jostain syystä pilalle operaatiossa.

Meiltä Anttolasta on noin puolen tunnin ajo Mikkeliin, ja muutaman kerran viikossa sinne jottain asiaa keksii. Kun tien eniten ajetut kohdat on pistelty nastoilla karkeeks, niin melu kohtuullistuu, kun ajaa oikean puolen pyörät reunaviivan päällä. Siis linjaa, mitä muut eivät ole ajaneet. Siinä on vaan oma kyttäämisensä tuommosella ns. suuntaa antavalla ohjaustuntumalla... ja jos oikeelta risteyksestä on joku tulossa kolmion takaa, kannattaa nostaa keskemmälle, se tulija luulee laidassa ajavan olevan kääntymässä. Ja toinen ilmiö on, että takana ajavat tulevat luukkuun, ja kun paikka tulee, ohittavat, mutta sitten jäävät eteen ajamaan samaa vauhtia, joskus jopa hitaammin?

Huomiseksi vaimon painostuksesta varasin korvalääkäriin ajan. Suhtaudun skeptisesti, hukkaan menee se raha, mutta se selviää huomenna. Se nuppiin tuleva ääni on hertzeiltään vakio, vauhti ja tien pinta vaikuttavat äänen voimakkuuteen, mutta ei korkeuteen. Se on tosiaan sellainen pään sisälle muodostuva jollotus, ja pahimmoillaan syntyy jo parinkympin vauhdissa. Mutta vaikka se olisi vain kuvittelua, se ei lohduta, ja pieni pelko on, että kalliimpi ja hiljaisempi auto vain siirtäisi ongelmaa eteenpäin, ongelman pahetessa se löytyy taas? Kalliiseen autoon liittyy taas pari muuta ongelmaa, ensin, ettei siihen ole oikein varaa, ja toisaalta, kun aika vähän autolle on käyttöä, tuon nykyisen tasoinen kuljin varsin hyvin täyttäisi kaikki tarpeet ilman tuota ääniongelmaa.

Vanheneminen, se on taidetta. Aika abstraktia, joskus jopa absurdia...

Jaakko

PS. Elmarille hatunnosto valinnoistaan. Stogelle ei oo Anttolaan raiteita, dösä menee muutaman kerran päivässä Mikkeliin; vaatis opettelua? Ja niiko sanoin, fillarilla on epävarma olo ajellessa nykysin. Vielä viis vuotta sitten pysyin paikallaankin pystyssä laittamatta jalkaa maahan. Elämä on...

PS2. Vastamelukuulokkeitakin jo kattelin. Reilu parisataa; ei ois paha, jos oikeesti auttavat? Saiskohan niitä mistään koekäyttöön... on vähän usko kadonnut avun löytymiseen. Niiko sanoin, tulppia oon joskus pitäny, mutta epämiellyttäviä on ne pitempään pidettyinä.

PS3. Nuo absorptiomassat renkaissa on nimenomaan patteriautoja varten kehitettyjä. Kun auto ei pidä muuta ääntä, rengasmelu korostuu. Toki akkujen tuoma lisämassa voi olla vaikuttava tekijä. Renkaissa viime vuosina kehityksen painopistealue on ollut vierintävastuksen alentaminen, juuri näitten kulutusnormien takia, ja ratkaisu on jäykkä rakenne ja suuremmat paineet, ja samalla lisää rengasmelua. Ei ole ilmaisia lounaita.
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja janne. »

elmar kirjoitti: Kesä 13, 2024 12 : 33
JL Anttola kirjoitti: Kesä 13, 2024 11 : 41 ...millä yleensä kuvaajaveljet liikkuu?
Fillarilla, satoi tai paistoi. Näkee ja kokee paljon enemmän kuin istumalla peltikopissa. Yli n. 50 km matkat stogella (tai dösällä), jossa fillari mukana. Ympäristö kiittää ja kunto pysyy hyvänä.
äärimmäisen based & redpilled
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Miten olisi viedä auto johonkin vaimennettavaksi? Mutta uudet renkaat olisi varmaan halvempi tapa. Mitään massoja en kyllä renkaan sisään lähtisi laittamaan paristakin syystä. Ensinnäkin renkaan tasapainottaminen voi olla mahdoton rasti. Toisekseen jos se massa lähtee renkaassa liikkeelle satasen vauhdissa, niin seuraava pysähdyspaikka on paikallisen sairaalan kellarikerros. Siellä ne säilyttää vainajia.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuohon renkaiden sisään laitettavaan vaimentimeen sen verran, että ilmaisin huonosti, se ei ole massaa, vaan ihan superlonlevyn tapaista äänieristyslevyä, mitä sinne laitetaan. Sekä niissä Contin, Good Yearin tai Nokian uusissa renkaissa - toki niissä valmistuksen yhteydessä laitettu - että DIY-miesten laittamissa. Samoja mietteitä minullekin synnyttivät, mutta ei sen levyn massa kovin suuri ole, tuskin mitään dramaattista aiheuttaisi irrotessaan? DIY-videoissa toisessa kaveri laittoi sellaisiksi parinkymmenen sentin mittasiksi ja renkaan levyisiksi paloiksi leikatusta, toisessa yhdestä kappaleesta kehän mittaiseksi leikatun. Jälkimmäinen ei oletettavasti aiheuttaisi irrotessaan oikeastaan mitään ongelmaa? Niinkuin kirjotin, mielessä kävi nääkin jutut. Miulla on nuoruuden ajoilta kokemuksia sekä autojen että moottoripyörien kanssa kilvanajostakin, sekä rekan ratista, ja niiltä ajoilta vahva usko, ettei ensimmäisenä lähde pelit lapasesta, mutta en sitä kiellä, etteikö ikä ala asioita muuttaa, ja luottamusta omaan osaamiseenkin joskus panee terveesti epäilemään...

Mutta tää ongelma ei oo enää leikin asia, se jylinä nupissa on pahimmillaan sietämätön. Saattaa olla tekemistä noitten nielusta korvaan kulkevien paineentasauskäytävien tukkoisuudella, kun toisena päivänä tilanne on vielä pahempi, toisena jotenkin kestettävissä? Mielenkiinnolla kuuntelen ammattilaista huomenna, siis korvalääkäriä.

Jaakko
oka
Viestit: 275
Liittynyt: Kesä 15, 2004 13 : 53

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja oka »

Selvitäpä ensin, saako Huihaihin vaihdettua korkeampiprofiiliset renkaat. Saattaa vaatia vannekoon pienentämistä tuumalla. Nykyiset matalaprofiilimunkit ovat napakoita, mutta meluisia Suomen karkeilla pikipinnoilla.

Kuulo-ongelmat ovat tuttuja, kiitos takavuosien musaharrastuksen. Tinnitus voimistuu vuosi vuodelta, heinäsirkat hävisivät vuosituhannen vaihteessa ja tänä kesänä en enää kuullut sirkutusta tinttipöntöstä. Rengasmelukaan ei ole yhtään mukavaa. Selvää on, että kuulolaitteen hommaaminen on vain ajan kysymys.
mvert
Viestit: 1852
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja mvert »

Rahalla rengasmelusta pääsee helpoiten, eli isonumeroisinta mersua tai bemaria vaan hankkimaan. Ovat ainakin mun korvaan olleet hiljaisimpia, kun silloin tällöin niiden kyydissä istunut. Vähän yli keskituloisen ja suurimman osan eläkeläisen ulottumattomissa tosin ovat hintansa takia :(

Jos joutuisin itse autokauppaan, niin käyttövoimalta ostaisin luultavasti patteriauton. 99% ajosta on alle 200km ja siitäkin enemmistö alle 100km. Saisin semmoiselle myös kotiin laturin, niin olisi aina aamulla ladattuna. Sellainen ladattava hybridi jolla pääsee hyvissä oloissa sähkölle reilut 50km olisi mulla kakkosvaihtoehto. Kolmantena joku bensahybridi ilman latausmahdollisuutta.

Ei tosin mitään käsitystä mikä nykyisistä sähköautoista on hiljainen. Niiden suuri massa ja leveät renkaat, kun voi aiheuttaa yllättävän kovaa meteliä painon pienentämiseksi säästettyjen vaimenninmateriaalien puutteen takia.
jopisalo
Viestit: 978
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Tervehdys
Empä tunnu oleva yksin tuon meluasian kanssa. Mitä huonommaksi on kuulo mennyt sitä useampi asia on muuttunut hälyksi. Musiikkiakaan ei juuri viitsi kuunnella, hiljaisuutta arvostaa. Turhaan tuli kerättyä levyjäkin ajatuksella: eläkkeellä on mitä kuunnella.

Renkaissa on kyllä melkoisia melueroja, itse mennyt hiljaisuus edellä ostoksille, rauhallisesti kun ajelee niin muut ominaisuudet kyllä riittää.
Juniorit meillä käyttävät monessa paikkaa vastamelukuulokkeita, itse en ole vielä kokeillut. Tulppia ei kärsi kauaa pitää, lähinnä lisäsuojana kuulonsuojainten kanssa moottorisahatessa.
Maffer
Viestit: 22616
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Moderni vastamelukuuloke on parempi ruohonleikkurin tai moottorisahan kanssa kuin vanhat Peltorit. Sonylla on sentään jotain hyviä tuotteita eli nää 1000-sarjan vastameluluurit. WH1000XM5 vaan päähän ja baanalle.

Tänään päristin ruohoa WH1000XM4:t päässä eikä paljoo polttis kuulunu. Vitoset o viel paremmat. Sitä paremmat mitä tasaisempi möly on. Ampumaradalle ei kandee noi päässä mennä vaa siihe sit oikeet vehkeet.
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Vähän jotenkin ajattelin, etten oo ihan yksin tään kuulon kanssa, kun ei ihan nuorisoa oo kaikki täällä palstalla.

Rengasprofiili oli jo viis vuotta sitten sillä lailla tapetilla kun tuo nykynen huihai ostettiin, että erikseen tilaamalla siihen saatiin myös kesäpyörät 15 tuuman 65 profiilisilla kumeilla ja peltivanteilla, vakiot ois ollu kait 17 tuumaset lisut. Just sen melun takia, mutta ei kyllä mittaustuloksia oo siitä, oliko oikee ratkasu. Jos uuteen päätyy, taitaa melkein kaikissa olla eessä niin suuret jarrulaikat, ettei niihin enää sovi kuin suuret vanteet ja ohuet lisukumit?

Edellinen auto oli Kia Ceed, nyt siis Hyundai i30, eli sama auto. Kia oli lyhyempi, Hyundai on farmari. Se pidempi ilmatila farmarissa voi olla yks ongelman tekijä, autoon sopii sisään seisova ääniaalto. Käin uutta Kiaa kokeilemassa, ja pyysin tarjouksen niin, että uusi auto kävis heti ruostesuojauksessa - se massa pyöräkoteloissa toimii myös äänieristeenä - ja takaosaan lisättäs sisäpuolelle äänieristeitä runsaasti; en oo ainut noihin korealaisiin hiljasuutta kaipaava. Siinä kaikki meni kohalleen, mutta niiko aina, väliraha oli vain sen tavallisen kymppitonnin odotettua suurempi... sinne jäi kauppaan, ainakin toistaiseksi. Farmarissa on aina sillon tällön oma etunsa, mutta oon ruvennu kattelemaan perinteistä sedania, missä ois takakontin ja matkustamon väli pysyvästi tukossa, sellasia ei vaan oikein tuon kokosina oo markkinoilla. Sedanin koppa ois odotusarvosesti hiljasempi, mutta muoti menee eri kohassa nyt. Ja iso kynnys on huomattavasti kalliimman auton osto, köyhyyden lisäks ihan periaatteessakin, kun käyttöä on aika vähän.

Olin viime viikolla kameraseuran kuvaillassa, ja kutsu oli porukassa terassille sieltä. En muista, millon oon edellisen kerran ollu. Mukava oli istua yhen alkoholittoman oluen verran, istua typerän näkösenä, niiko aina, ja olla kuulematta kenenkään muun puheesta mitään... ei paljon tarvi ylimäärästä hälyä ympärillä, kun puheesta ei saa mitään selvää! Saattaa olla, että ihan rehellisesti mitatenkin jo sais sen kuulolaitteen kunnan piikkiin. Vai mistä heitteillejättölaitoksesta lie nykysin tulevat?

Hiljasemmat renkaat, suunnittelultaan paremmin äänieristetty auto, vastamelukuulokkeet; nuo kaikki yhessä vois vielä antaa muutamaksi vuodeksi mahollisuuden liikkua autolla vähän lähikauppaa kauemmaksi. Katellaan ja kelataan. Voi olla, että niitten kilpamoottoripyörien kanssa pulaamisesta nyt veroa maksetaan, voi tietysti olla ihan vain perimästäkin kyse. Yhessä Imatran Moottorikerhon tilaisuudessa illalla ravintolassa jo lähes kymmenen vuotta sitten todettiin, että niitä vuoskymmenten takasia harrastuskavereita tavatessa aina kun yks puhu, muut työns jompaa kumpaa korvaa puhujan suuta kohti; sillon minua vielä nauratti... eikä sitäkään tiennyt, että samassa tahissa ko hiljaset äänet katoaa, entistä pahemmin kovemmat äänet alkaa ahistaa.

Jaakko
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitokset veli Mafferille vinkistä! 329 näkys olevan powerissa nuo vitoset. Mie en kyllä musiikkia kuuntele just koskaan läpillä, enkä oikein muutenkaan, paitsi muistojen bulevardin aamusin. Mutta vastamelukuulonsuojaimet kyllä maksaa suunnilleen saman, eli jo se mahollisuus, että autossa vois maholliset puhelut ottaa läppiin, vaikka ei kovin usein sitäkään oo tarvinu. Pieni epäily on siitä, että kuinka paljon se oikeesti syntyy omassa nupissa se häiriö, ja auttaako ne vastamelutkaan siihen? 329 hinta ois pieni, jos sillä saa apua, mutta iso, jos heti toteaa, ettei mitään hyötyä; ja vähän omaatuntoa kokeilee sellanen kauppa, minkä heti peruu ja palauttaa... umpirehellisestä ja oikeudenmukasuuteen tähtäävästä kotikasvatuksesta on ollu usein haittaa elon myrskyissä.

Jaakko
Maffer
Viestit: 22616
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä ostin noi neloset 2020 kun meni hermo jonnemobiilien pärinään silloisen kämpän pihassa. Melu ja stressi tyssäsi tasan siihen kerrasta. Nelosten akku kestää sekin pitkään mutta vitosessa vielä jytkymmin.

Sillä Sonin softalla voi luurista päivittää kuulokkeiden firmwaren ja säätää sitä vastameluatoimintoa. Mun oma säätö o sellainen et se o koko ajan maksimissa ja kaikki puhe-avustimet on pois päältä kun silloin ne herkästi pudottaa vastamelun pois jos vahingossa aivastaa tai muuta hauskaa.

On siinä hallintasoftassa semmoinen fiitsöri et luurit voi kalibroida omaan korvaan. En tosin ole katsonut tarpeelliseksi kun toimi muutenkin.

Muita kivoi käyttökohteita noille o imurointi, liesituulettimen mölyn hävitys kokonaan, sarjatulella käyvä peilikamera ja muita eeppisyyksiä. Miettikääs joku Lr DeNoisea jauhava peli-puucee. Aivan varmasti ostan uusimmat tilalle kun nuo menee särki.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Lueskelin taannoin jostain viihdeuutisesta kiinalaisesta naisesta, joka tuhosi kuulonsa parissa vuodessa sillä, että kuunteli äänikirjoja myös unissaan, eli korvat ei saaneet lepoaikaa. Se nimittäin pitää paikkansa, että sitä hiljaisuutta tarvitaan. Meillä on sama ongelma, autoilu ei ole kivaa ja pitäisi laittaa omaan pikkumaasturiin äänieristysmattoa pohjiin ja oviin yms kasapäin, jos haluaisi autosta hiljaisemman. Eka asia on tietty ne renkaat, ostin viime kesänä uudet, piti olla hiljaiset, mutta Lahden motarilla sen totuuden huomaa, että jos ajaa urissa, niin humina on sietämätön. Ja kun menee pois urista, niin auto hiljenee selvästi, mutta oudoltahan se näyttää, jos ajaa puoliksi pintareella tai keskiviivan päällä.

Noita äänieristysmattoja saa asentamaan jonkun työttömän autohifiharrastajan pikkurahalla, jos sellainen käy mielessä ja auto on liian uusi vaihtoon. Kannattaa miettiä tuotakin.

Yksi sellainen huomio vielä, että kodin äänilähteet kannattaa kartoittaa ja ekana on pakastin ja jääkaappi. Ne kun on nykyään tehty siten, että alkavat rallattaa aika herkästi ja se ulina menee luihin ja ytimiin. Tässä itse kiroilen kesämökillä, että mihin tuon jenkkikaapin saisi piiloon. Tunnin se pörisee ja on tunnin hiljaa. Tässä ajan kanssa se ääni on mielestäni koventunut ja nykypakastimet on sama juttu, mieletöntä kitinää. Ihmiset jopa palauttelee uusia jääkaappeja siitä syystä, että ne lorisee, kurnuttaa, surisee, sihisee ja vinkuu kaiken aikaa. Ei kestä mummoilla hermot, enkä ihmettele yhtään.
oka
Viestit: 275
Liittynyt: Kesä 15, 2004 13 : 53

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja oka »

Itse en ikinä vastameluluurit korvilla lähtisi liikenteeseen.
Maffer
Viestit: 22616
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No en minäkään. Mut kyll niillä surina loppuu jos se o tavoite.
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kun oon muutamia kertoja ajellu tulpat korvissa - vois sanoa pakon eessä - täältä kylältä kaupunkiin, niin ei hyvin laitetuilla tulpillakaan mitään ulkopuolista ääntä kuule. Lisäksi ne tulpat tekee muutenkin olon aika epämiellyttäväksi. Kuuloaistin puuttuminen ei tee oloa nautittavaksi, ei vaimon antamia ohjeitakaan kuule, ja mielessä on ollut, että taakse tulevan hälytysajoneuvon havaitseminen jää pelkän näköhuomion varaan, samoin mahdolliset muiden tööttäämiset eivät ilmi tule. Toisaalta, esimerkiksi itse ja kaikki kaverit maantiemoottoripyöräillessä pidettiin mahdollisimman hyvin äänet poistavia tulppia aina reissussa korvissa, syyhän siinä on ajoviiman kypärän alle tekemä kohina, mikä on kuulolle oikeasti vaarallista. Eikä myöskään täysi kuurous ole ajokortin myöntämiselle este. Kun nuorena miehenä rekkaa työkseni ajoin, oli sen aikakauden kapiineissa oma äänimaailmansa, kyllä sielläkin taakse tulleen ambulanssin näki peileistä, ei niitä sireeneitä kuullut. Ja yksi tuttava, joka hälytysajoneuvoja ajoi ammattinsa puolesta, kyllä kertoili, että aika usein saa ihan kuulovammattomienkin perässä tovin jos toisenkin ajella kaikki pillit ja pallot päällä havaituksi tulematta...

Elämä on valintoja.

Mites veli Maffer, kun sinulla on kokemuksia niistä Sonyn paremman luokan vastamelukorvaläpistä, miten niissä toimii se pelkkä kuulonsuojaustoiminto? En oikein saanut ohjeista varmaa selvää, onko se jotenkin monimutkainen laittaa niin päälle, että mitään musiikkilähdettä ei ole käytössä, eli käyttöön haluttaisiin vain vastamelutoiminto ulkoisille äänille? Jossain mallissa Sonyn sivujen mukaan sen asennon päälle kytkeminen oli jotenkin monimutkainen, tai tarvitsi suorastaan johdon laittamisen plugiin ilman äänilähdettä?

Toinen asia, mikä ei heti lukemalla selvinnyt, oli käyttö autossa. Jos haluan vain vastamelutoiminnon päälle, mutta mahdollisuuden vastata läppien kautta puhelimeen auton ohjauspyörässä olevien käyttönamikoitten kautta, onkohan lie mahdollista? Silloin tarvitsisi ensin puhelin olla bluetoothilla auton äänentoistossa kiinni, ja läpät taas olla auton äänentoistossa kiinni niin, että puhelimen sekä hälytys että keskustelu tulee tällä yhteydellä, ei auton kaiuttimien kautta? Siihen en selvitystä löytänyt netistä, läpät saa kyllä puhelimeen kiinni bluetoothilla ja toisaalta puhelimen auton äänentoistoon myös bluetoothilla. En kovin usein autossa puheluja kailota, ei se siinä mielessä ongelma ole, mutta jos ajaessa haluaisin tulevaan puheluun vastata, puheluun vastaaminen ja sen lopettaminen olisi oltava auton ohjauspyörän namiskoilla mahdollista, puhelimen kaivaminen jostain lokeron pohjalta tai taskusta ajaessa ja luurin kosketusnäytön kautta operoiminen jääköön nuorempien harrastukseksi. Sen katsoisin jopa vaarallisemmaksi kuin umpikuurona ajamisen?

Elämä on valintoja, ja kaikissa valinnossa on omat ongelmansa...

Jaakko

PS. Korvalääkärissä kävin. Asiallinen ja ammattinsa osaavan oloinen nuorimies oli hän. Kuulontutkimukseen varattiin aika, kertoi, että jos kuulon alenema on kuulolaitteella korjaantuvaa mallia, voi siitä tulla odottamatonta apua myös noihin kovien äänien ongelmiin. Tutki korvat, nenän ja nielun jollain skoopilla, fyysistä syytä ei näkyviin tullut. Ja kertoi juuri siitä, että ongelmat syntyvät siellä korvan ääntä aistivan ja aivoissa niitä tietoja käsittelevän yksikön välillä, joko tiedonsiirrossa tai itse käsittelyssä, eikä niistä vielä kovin paljoa tiedetä. Mahdollisuudesta kuulovaurion syntyyn nuppi yrittää varoittaa, ja siihen järjestelmään ei oikein konsteja ole. Vanheneminen on...
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kuvaajan kulkuneuvo?

Viesti Kirjoittaja janne. »

Sonyn vastamelu kytkeytyy päälle kun kuulokkeet käynnistyy.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Vastaa Viestiin