Olen osittain samaa mieltä, ja sitten en. Hinta on tärkeä tekijä myös. Suurin osa valokuvaajista ei ole ammattilaisia. Haluaisin myös vaatia, että jos ollaan ostamassa yli 2000€ kameraa, niin kuluttaja ottaisi selvää sen ominaisuuksista suhteessa omiin tarpeisiin. Jos valikoima on järkevästi rakennettu, niin useampi erillainen malli ei haittaa.
Kuitenkin jokaisella vakavasti otettavalla (kino-) järkkärivalmistajalla täytyy olla ainakin yksi PRO huippumalli (mieluiten kaksi, toinen painottuen esim nopeuteen, toinen kuvanlaatuun)
Sitten olisi hyvä olla semi-PRO malli hyvin aktiivisille ja vaativille harrastajille ja semiPRO kuvaajille.
Ja kolmas malli olisi hyvä olla se edullisin perusrunko joka tyydyttää peruskäyttäjän tarpeet, tai sellaiselle kuvaajalle joka ei vain halua kaikkea mahdollista vaan perus riittää.
Apsc mallejakin olisi hyvä olla kaksi, ja samalla mountilla kuin kinoversiot. Yksi selkeästi edullinen perusmalli, ja yksi parempi apsc.
Kyllä valmistajien tälläiseen täytyisi pystyä venymään, ja kuluttajien ymmärtämään erot. Nykyaikana tuotantoketjut niin kehittyneitä, ettei pitäisi olla liian työlästä valmistaa erillaisia malleja.