habannaama kirjoitti: ↑Maalis 01, 2024 7 : 24
Arvon Marsalkka Spege, oletko tietoinen siitä, että kyseinen Kodachrome 64 oli erityisen suosittu lintukuvaajien keskuudesta siitä syystä, koska sen sävyjä pidettiin autenttisen luonnollisina.
Olen marsalkan arvoisena valokuvaupseerina täysin tietoinen, että Kodachrome-diafilmit, joita Kodak valmisti aikoinaan kolmessa eri herkkyysluokassa, ISO 64:n lisäksi ISO 25 ja 200 herkkyisinä, olivat 1970- ja 1980-luvuilla hyvin suosittuja filmejä muun muassa luonnonvalokuvaajien keskuudessa.
Kun 1980-luvulta lähtien markkinoilla alkoivat yleistyä Kodachrome-diafilmejä huomattavasti yksinkertaisemmalla E-6 prosessilla kehitettävät ja usein värikylläisemmät ja muutoinkin parempilaatuiset diafilmit, kuten Fujichrome- ja Kodak Ektachrome-sarjan diafilmit, valtaosa luonnonvalokuvaajista, Hannu Hautala mukaan lukien, siirtyivät käyttämään niitä.
Jos en väärin muista, Kodachrome-filmejä ei pystynyt edes kehittämään Suomessa, vaan kyseisen filmin kulta-aikoinakin lähin kehityspaikka oli Ruotsissa. E-6 tyypin diafilmeille oli sen sijaan Suomessa 1990-luvulla lukuisia kehityspaikkoja, joiden palveluita ehdin itsekin nuorena valokuvaupseerina käyttämään.
E-6 tyypin diafilmejä on vieläkin saatavilla, joskin hyvin rajoitetusti. Niitä pystyy kehittämään nykyisin myös kotioloissa, tarvittavia pieniä kemikaalisarjoja on saatavilla. Olen kehittänyt itse valtaosan viime vuosina kuvaamistani värinegatiivifilmeistä, mutta väripositiivi-, eli diafilmeihin en ole lähtenyt.
Värinegatiivifilmien vaatima C-41 kehitysprosessi on ainakin minulle jo riittävän vaativa, E-6:n ollessa jo lähes epäinhimillinen erityisesti kemioiden lämpötilan tarkkuuden suhteen. Kodachromen kehittäminen kotioloissa olisikin sitten jo melkoista laboratoriotyötä, jos filmejä ja kemikaaleja olisi vielä saatavilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/K-14_process
habannaama kirjoitti: ↑Maalis 01, 2024 7 : 24
Diani ovat aina säilytetty asianmukaisesti niille vartavasten säilytetyissä tiloissa, ennen kuin ne on siirretty digitaaliseen muotoon, eikä niiden sävyissä ole havaittavissa haalistuneisuutta.
Eli ylläolevaan viitaten, voin hyvällä omatunnolla täten pitää Kodachrome 64:lla(kin) ottamiani kuvia jonkinasteisena referenssinä siitä, miltä filmivalokuvan tulisi näyttää.
Jottei tämä jäisi vain puheiden tasolle, olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaisia täydelliset ja väreiltään oikeaoppiset filmivalokuvat ovat. Nyt kun olet ilmeisesti digitoinut filmikuvasi ja oppinut lopultakin siirtämään kuviasi myös internettiin, voisitko näyttää minulle ja samalla koko DC.netin kansalle, millaisia ovat todelliset referenssitason filmivalokuvat.
habannaama kirjoitti: ↑Maalis 01, 2024 16 : 57
Maffer kirjoitti: ↑Maalis 01, 2024 8 : 32
Joo mutku. Filmejä on niin paljon erilaisia. Ite diggaan mustavalkofilmeistä ja siksi digin pitäisi myös olla mustavalkoinen tekniikaltaan.
..."pitäisi"
Sen kun ostat, tahi ihan vaan jälkikäsittelyssä.
Onkohan muuten Arvon Marsalkka Spegeltä tullut yhtään mv-kuvaa, ihan en meinaan äkkiä muista, hmmm...
Olet hapannaama oikeassa siinä, etten ole julkaissut ainakaan kovin montaa mustavalkokuvaa koko kaksikymmentä vuotta kestäneen DC.net urani aikana. Mielestäni värit ja mielellään vielä runsaat värit kuuluvat valokuviin, mutta ymmärrän ja osaan myös arvostaa hyviä mustavalkokuvia. Korjatakseni tämän puutteen valokuvatuotannossani, julkaisen nyt viikonlopun kunniaksi yhden aidon mustavalkokuvan.
Vaikka en ainakaan vielä tällä haavaa aio kosia sen enempää temamaa, kuin hapannaamakaan, haluan kuitenkin omistaa tämän ainutlaatuisen, Anttolanhovin hovihankkijassa, Mikkelin Kameraliikkeessä pari vuotta sitten ikuistamani aidon mustavalkovalokuvan rakkaille tovereilleni temamalle ja hapannaamalle.