temama kirjoitti: ↑Elo 02, 2023 15 : 11
On hienot tilannekuvat tapahtumasta!!
Kiitos. Arvelinkin, ettei kuvien visuaalisesta laadusta voi tulla pahemmin napinaa edes DC.netin vaativan kansan ja päällystön keskuudessa. Laitoinhan tapahtuman ainutlaatuisuuden vuoksi likoon koko kolmenkymmenen vuoden aikana kertyneen ammattitaitoni, työskennellen kahdella Nikonin filmikamerallani hyvin vakavahenkisesti urheilukentällä ja sen laitamilla.
Koska kuitenkin päätin käyttää tähän tapahtumaan vain kaksi rullaa kallisarvoista värinegatiivifilmiä, en voinut roiskia kuvia lainkaan yhtä huolettomasti, mikä olisi ollut mahdollista lähes rajattoman laukaisumäärän mahdollistavilla tikitaalikameroilla. Minun oli pidettävä koko ajan kirkkaana mielessäni, että käytössäni on vain 72 laukausta koko suurtapahtuman ikuistamiseen.
Toisaalta tämä tosiasia saattoi auttaa keskittymään kuvaukseen paremmin verrattuna siihen, jos olisin ampunut kentällä ja sen laidoilla pitkiä sarjoja digikameroillani, luottaen sokeasti siihen, että kyllä sieltä satojen tai tuhansien kuvien joukosta joku onnistunut otoskin löytyy. Filmille kuvatessa pitää sen sijaan miettiä tarkkaan, milloin näkymä kameran etsimessä on sen arvoinen ja asetukset kamerassa kohdallaan, ennen kuin painaa laukaisinta.
Tätä asiaintilaa ei helpota ainakaan se, ettei kuvien onnistumista näe heti kameran takanäytöltä, vaan vasta filmien kehityksen jälkeen kuvia skannatessa, jolloin urheilukentän alue on jo auttamattomasti tyhjentynyt ja hiljaisuus palannut Savon Pariisiin. Toisaalta tämä on yksi asia, mihin koko filmikuvauksen viehätys perustuu.
temama kirjoitti: ↑Elo 02, 2023 15 : 11
Olisko sitten Fujin supperi joka sekoittanut valotuksia, ilmeisesti alivalottunut jonkunsenverran.
Fuji Superia 400 on varsin hyvä filmi, eikä sillä tai käyttämälläni filminkehitysprosessilla pitäisi olla mitään tekemistä sen suhteen, jos neulanteräviin ja heleäsävyisiin digikuviin tottuneet kansan syvät rivit valittavat kuvien tummuudesta tai muista teknisistä vajavaisuuksista.
Kuvaamani filminegatiivit eivät myöskään ole mitään alivalottuneita, olen vain säätänyt skannerin tuottamat kuvat kuvankäsittelyohjelmilla lähinnä oman makuni mukaan, pyrkien mahdollisimman voimakkaaseen kontrastiin ja voimakkaisiin väreihin, kuitenkin niin, etteivät kuvien vaaleat alueet pala kuvankäsittelyssä puhki tai tummat sävyt mene aivan tukkoon.
Julkaisemani filmikuvat ovat toisin sanoen omien mieltymyksieni ja taiteellisen vapauteni mukaan säädettyjä digitaalikuvia alkuperäisistä analogisista filminegatiivikuvista, vaikka pyrinkin näissä teräsmieskuvissa aiempia filmikuviani hieman neutraalimpaan värimaailmaan. Mielestäni ei ole mitään järkeä kuvata filmille ja tavoitella tämän jälkeen kuvien ilmeessä mahdollisimman paljon tusinadigikuvien kliinistä ja neutraalia väri- ja sävytoistoa, puhkipalaneine pilvineen.
Valokuvamarsalkan valtuuksieni ja taiteellisten vapauksieni puitteissa pyrin myös saamaan näiden kuvien ilmeeseen hieman ajan henkeä. Vaikka päällisin puolin kaikki näyttää kuvissa siltä, kuin pahaa maailmaa ei olisikaan, idästä vyöryy taivaalle dramaattisia, painostavia pilviä ja on vain ajan kysymys, milloin myrksy puhkeaa ja rauhaa sekä auringonvaloa rakastavat ihmiset joutuvat juoksemaan pakoon, kuin teräsmiehet ja -naiset kilpailun loppusuoralla konsanaan.