Mä kävin hakemassa ensimmäisen rokotteen viikko sitten - aivotulehdus on pahuksen vastenmielinen tauti. Lapsena tuntemani tyttö menetti kuulonsa aivotulehduksen seurauksena, eikä hänen puheestaan saanut enää selvää.
Punkin levittämistä taudeista kaksi olisi hyvä jokaisen huomioida:
- Bakteeriperäinen borrelioosi, mitä hoidetaan antibiooteilla. Borrelioosia tavataan runsaimmin keväällä (mikä saattaa johtua ihmisten huolimattomasta käytöksestä).
- Virusperäinen puutiaisaivotulehdus, jota vastaan on rokote.
---(Matti: jaha. Taisi käydä toisen kerran vahinko,,, tarkoitus oli vastata tuohon Jaavan viestiin, mutta vahingossa poistin suurimman osan). Tuo ylläoleva jäi Jaavan pitemmästä viestistä jäljellä. Jaava voisi kirjoitella sitä taas uusiksi, oli oikein hyvää tekstiä...)---
--1. "TBE-virus leviää puutiaisten pureman välityksellä. Se tarttuu muutamassa minuutissa punkin syljestä jo pureman alkuvaiheessa." Kuka tarkistaa punkkitilanteen kahden minuutin välein?
--2. Kolme rokoteannosta; toinen rokote annetaan 1–3 kuukautta ensimmäisen jälkeen ja kolmas 9–12 kuukautta toisen jälkeen. Tämän jälkeen tehosteannos tarvitaan joka kolmas vuosi. (tai nuoremmilla viiden vuoden välein).
... 1 rokote taitaa maksaa vähän alle 60 euroa...
--3. Riskialueilla n. 0,1-3,3 % punkeista kantaa TBE-virusta.
--4. Vuonna 2022 raportoitiin 124 tapausta. vuonna 2021 ennätykselliset 148 tapausta. TBE-virus.
(En nyt löytänyt Googlella taaskaan hakemaani. Mutta. Luin aikaan Helsingin Sanomien kuolinuutista. Suomen lääkäriliiton puheenjohtajana toiminut mieslääkäri oli kuollut borrelioosiin...)
= = = = = = = = Jaavan vastaus ===== = = =
Mä en enää muista ollenkaan mitä tuli kirjoitettua.
Mua huolestuttaa muistini toimivuus melkein enemmän kuin punkit. Kävin tekemässä "SERAD Laajempi muistitesti" oikein mukavan hoitajan luona, eikä sen mukaan muistissa ole vikaa. Silti mä kohtaan useina päivinä tilanteita, joita aiemmin ei tullut vastaan: Aamukahvia keittäessä saan keittimen käyntiin ja käännähdän 180 astetta, mutta en muista mitä piti tässä vaiheessa tehdä ... sitä pitää tosissaan miettiä. Tai en saa ongittua muististani aivan tavallista sanaa ... puoliskolle sitten arvuuttelen mitä sanaa haen.
Tekevät mulle uuden testin syksyllä - olen sen suhteen hieman skeptinen.