Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

peilittömiä myydään kuin häkä!

Viesti Kirjoittaja temama »

New Sony Q2 financial report: They sold more cameras than expected and raised the forecast

Kameroita myytiin ennustettua enemmän ja tulevaisuuden ennusteet nousevat.

https://www.sonyalpharumors.com/new-son ... -forecast/

Nythän tulee uusia malleja niin Sonylta, Canonilta, Fujilta ! Kaikki peilittömiä!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

https://www.digitalcameraworld.com/news ... slrs-alive

Käytännössä suurin osa kamerajärjestelmistä on romua, peilittömistä meuhkaa pieni fanipiiri ja DSLR pysyy hengissä saatavan lasimäärän takia.
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Maffer kirjoitti: Marras 24, 2022 16 : 42 https://www.digitalcameraworld.com/news ... slrs-alive

Käytännössä suurin osa kamerajärjestelmistä on romua, peilittömistä meuhkaa pieni fanipiiri ja DSLR pysyy hengissä saatavan lasimäärän takia.
Sanoo joku Gareth, who cares?
Maffer
Viesti:

Noinhan se täälläkin menee. Ei rannoilla liiemmin mitään Soneja näy. Tai metsissä. Kyseessä on tutkimus jonka tulokset ovat mielenkiintoisia. Vastaajathan siinä ovat äänessä, ei editori.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Maffer kirjoitti: Marras 24, 2022 16 : 42 https://www.digitalcameraworld.com/news ... slrs-alive

Itte oon ostanut EF-laseja lisää R:ään siirtymisen jälkeen, miksi pitäis ostaa RF:ää kun EF:kin toimii sovitteella hienosti?
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Näin se on. Kaikilla valmistajilla on jo peilittömiin hyvät adapterit jos haluaa käyttää vanhaa optiikkaa.

Tietty ei mitään pois vanhoilta DSLR rungoilta! Onhan nekin ihan soivia pelejä niin kauan kun tekniikkaa ajantasaista. Hyviä kuvia niilläkin saa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Hannu KH
Viesti:

aikaarska kirjoitti: Marras 24, 2022 22 : 41 Näin se on. Kaikilla valmistajilla on jo peilittömiin hyvät adapterit jos haluaa käyttää vanhaa optiikkaa.

Tietty ei mitään pois vanhoilta DSLR rungoilta! Onhan nekin ihan soivia pelejä niin kauan kun tekniikkaa ajantasaista. Hyviä kuvia niilläkin saa.
Itte oon ollut Canonin leirissä vuodesta 2004 lähtien kun vaihdoin D-Satkun pois.
Joku vuosi sitten teki mieli vaihtaa peilittömään, Sony oli mielessä jos sovitteilla olis käyttänyt EF-laseja Sonyn objektiivien lisäksi.
Sitten huomasin, että mulla on 5 Canonin pikkusalamaa ja niille radio-ohjain, niiden takia en sitten vaihtanut merkkiä. Olis tullut liian kallihiksi vaihto.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Musta tuntuu et tässä vaiheessa vaihtelu on suht turhaa, ellei ny halua kokeilla. Kaikissa on hyvät puolensa, kaikissa huonot puolensa ja kaikilla saa hommat hoidettua.
Maffer
Viesti:

Kuin paljon pitää viel suurentaa et oravanpyörä on menny täyden kierroksen ja peilittömien ostajilla on käsissään DSLR 2.0?

https://www.digitalcameraworld.com/news ... ing-bigger

On siis huomattu et kas peilitön on kasvanut. Kohta siihen myydään optiona peiliadapteri. Kaikki oikea kehitys (softa) on valunut luurien puolelle. Jopa Sony vahingossa pullautti asiassa sammakon. Saa toki vakuutella et AF on 178.46% better.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Joulu 07, 2022 19 : 47 Kuin paljon pitää viel suurentaa et oravanpyörä on menny täyden kierroksen ja peilittömien ostajilla on käsissään DSLR 2.0?

https://www.digitalcameraworld.com/news ... ing-bigger

On siis huomattu et kas peilitön on kasvanut.
Niin että olet sitä mieltä, että maailman pitäisi olla valmiiksi pureskeltu paikka?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Maffer kirjoitti: Joulu 07, 2022 19 : 47 Saa toki vakuutella et AF on 178.46% better.
Eipäs liioitella R5:n seuranta-AF ja sarjakuvaus on tilanteesta ja olosuhteista riippuen noin 600-800% parempi kuin viimeisessa peilirutkussani (5D3).

Mut kuten on ennenkin todettu, jos ei tartte lainkaan AF:ää, Pentax on ihan yhtä hyvä.😁
Maffer
Viesti:

Naulan kantaan. Peilitön on stillkuvaajalle tarpeellinen vain ja ainoastaan pitkien putkien luontojuttuun. Melko outoa alkaa vaikka pienellä koolla ja/tai painolla keulimaan. Jos paino oikeasti haittaa, luurikauppaan mars. Hires landscape ei mahdu enää taskuun vaikka Loxialla lähtis.

Kaularankavamma teki selväksi että kilon SER-palikka kädessä ei ole tarpeeksi iso parannus kahteen tai kolmeen kiloon. 200g luuri on.

GFX peilitön landscape-setti lainaa wanhan kunnon ykkössarjan vastaavan verran.

Joten jos tuntuu et tarttis rantakivee, D850 ja pari päivitettyä Milvus-zeissiä säästää monen kuukauden sähköt. Ja selkää.
elmar

Mulla on vielä selkä öpaut kunnossa (kop kop), mut oon lähteny "aina" kuvaamaan järkyn + lähelle tarkentavan elukkatelen (esim. EF 100-400, RF 100-500 yms ) ja taskupokkarin (esim. 24-70, 24-200 yms.) kanssa.

No, nyt on ollu jo pitkään settinä RX10M4 ja känny. Jos joku keksii kevyemmän ja kompaktimman 13-600 mm f/1.9-4 vastaavan setin luontokuvailuun, jonka reso (n. 20-24 Mp) riittää vähän kropattunakin A3-printtiin, olen kuulolla.
habannaama

Mikäs siinä, jos ranka ja ranteet on balsapuuta, siinäpähän kanniskelee kännyä ja kuvaa tyytyväisenä :mrgreen:
elmar

habannaama kirjoitti: Joulu 07, 2022 22 : 48 Mikäs siinä, jos ranka ja ranteet on balsapuuta, siinäpähän kanniskelee kännyä ja kuvaa tyytyväisenä :mrgreen:
Noh, esim. 12SU:n rawi riittää helposti aukeamakokoon, itse en juuri tartte näitä 61 Mp:n ego-resoja. Mulla on 45 Mp R5 ja tele vain siksi, et planeetan parhaalle AF:lle ja croppi-varalle on joskus käyttönsä. Lähinnä keväällä ja syksyllä, kun mestat on täynnä raritinttiä ja ötökkää.

Mun kunnossa ei ole mitään vikaa. Liikun pääasiassa kodin lähiympäristössä kävellen tai fillarilla itse löydettyjä kohteita kuvaten. Siihen ei tartte "maailman parasta kameraa", se itselle sopiva riittää.

Näitä sinne tänne ympäri Suomea tai maailmaa autolla kaahailevia, 20 kg repun kanssa muiden löytämiä kohteita kuvaavia "luontokuvaajia" en juuri arvosta. Mut sekään ei oo multa pois, kukin puuhatkoon tyylillään. 😁👍

Edit.
Viimeksi muokannut elmar, Joulu 08, 2022 13 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
habannaama

elmar kirjoitti: Joulu 07, 2022 23 : 13
habannaama kirjoitti: Joulu 07, 2022 22 : 48 Mikäs siinä, jos ranka ja ranteet on balsapuuta, siinäpähän kanniskelee kännyä ja kuvaa tyytyväisenä :mrgreen:
Noh, esim. 12SU:n rawi riittää helposti aukeamakokoon, itse en juuri tartte näitä 61 Mp:n ego-resoja. Mulla on 45 Mp R5 ja tele vain siksi, et planeetan parhaalle AF:lle ja croppi-varalle on joskus käyttönsä. Lähinnä keväällä ja syksyllä, kun mestat on täynnä raritinttiä ja ötökkää.

Mun kunnossa ei ole mitään vikaa. Liikun pääasiassa kodin lähiympäristössä kävellen tai fillarilla itse löydettyjä kohteita kuvaten. Siihen ei tartte "maailman parasta kameraa", se itselle sopiva riittää.

Näitä sinne tänne ympäri Suomea tai maailmaa autolla kaahailevia, 20 kg repun kanssa muiden löytämiä kohteita kuvaavia "luontokuvaajia" en arvosta tippaakaan. Mut sekään ei oo multa pois, kukin puuhatkoon tyylillään. 😁👍
Mikä on ego-reso? Pikselikilpailuako kuvaaminen joillekin on, vielä 2022?

Sanoisin enemmänkin että croppivara-reso, niin kuin itse tuossa hyvin viittasitkin croppivaraan.

Ihan ei myöskään aukea termi "maailman paras kamera"?

Eikös se ole se ja sama, mikä se kukin käyttämä kamera on, on se sitten Nikon D60 tai Phase One, pääasia että laite tuottaa käyttäjälleen sen fiiliksen, että kuvaamisesta tulee nautintoa ja täten "maailman paras kamera" juuri käyttäjälleen.

Kuvaaja, jos ja kun menee jonnekin kuvaamaan luontoa, siis muualle kuin kotiympäristöön, onko se sitten suurikin synti, jos pakkaa kuvauskaluston autoonsa ja huristelee muualle, kuin läpikoluttuihin kotimaisemiin?

En muista tiedä, mutta näissä autoillen tapahtuvissa kuvausreissuissani, niissä ei itselläni ole pääpaino valokuvauksessa, vaan itse reissuissa, kun saa käydä jossain ennalta valikoidussa kohteessa, kun siihen reissuun 100 %:sti yhdistyy aina se seikka, että tulee täysin extempore poikettua täysin ennalta arvaamattomasti aivan muuallekin, enkä aina edes ota kameraa esille.

Tiedän, ilmastohan siinä tuhoutuu, kun Turkulainen idiootti Sonyboy ajaa suhaa ees taas pitkin Suomi-neitoa, itsekeskeisen typerä irvistys naamallaan, välittämättä pieneliöistä tai edes suuremmista, kun räpsyjä pitää saada musitikortille, maksoi mitä maksoi...

Voin siinä kohtaa harkita asenteeni muuttamista, kun muu maailma lakkaa saastuttamasta, keskittyy tosissaan siihen, ettei luonnonvaroja raiskata, eikä kuormita luontoa sotakoneistojensa avulla, ym, ym. vst.

Mutta niin kauan kuin esim.ryssien ohjuksista/tankeista tuottamat päästöt ja Kiinan, Intian, USAn ja muutamien muiden "tehotuotanto-maiden" päästöt kun ovat tuota luokkaa, niin en pode huonoa omaatuntoa siitä, mitä meidän vajaan vuoden ikäisen 1.5 litrasen KIAn päästöt ovat, sillä vaikka pienistä puroista ne suuret virrat syntyvät, niin aika absurdia tässä kohtaa edes lähteä pohtimaan koko asiaa edes pintaraapaisun tasolla.

Jaahas, täällä Suomen perseenreiässäkin tullut vihdoin maa kauniin valkoiseksi.
Näinpä taidan vihdoin aktivoitua kameran kera viikonloppuna, kun työkiireet toviksi hellittävät ja ottaa maailman parhaan kameraNI ja lähteä valokuvaamaan, ja kolme huraa huutoa, LÄHIMAISEMIIN :mrgreen: (vaimo tarvii auton :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
elmar

habannaama kirjoitti: Joulu 08, 2022 7 : 52 Mikä on ego-reso?... Ihan ei myöskään aukea termi "maailman paras kamera"?
"Ego-reso" on kameran överi-resoluutio. Esim. 61 Mp:stä on lähinnä hyötyä studiossa betoni-jalustalta huippu-optiikoilla kuvatessa. Käsistä niitä näitä räpsivä harrastelija ei tee 61 Mp:llä mitään, koska kuvaustavat ja lasit ovat 20 Mp tasoa (kuten mulla).

"Maailman paras kamera" on vähän sama juttu. Ostetaan kamera jossa on tajuton määrä ominaisuuksia, vaikka omaan puuhasteluun ei tartte kuin laukaisunapin ja EV-korjauksen (kuten mä). :)

Edit.
habannaama kirjoitti: Joulu 08, 2022 7 : 52 Kuvaaja, jos ja kun menee jonnekin kuvaamaan luontoa, siis muualle kuin kotiympäristöön, onko se sitten suurikin synti, jos pakkaa kuvauskaluston autoonsa ja huristelee muualle, kuin läpikoluttuihin kotimaisemiin?
Ymmärsit vähän väärin. Mulle on sama millä kukin huristelee, eikä sanomiseni sisältänyt mitään ilmastopointsia. Tarkoitin sitä, että aika usein törmää henkilöihin, joka ajaa vaikkapa Oulusta Helsinkiin katsomaan jotain harvinaista lintua ja kuvattuaan sen, ajaa illalla takaisin. Harrastus ajelukin on eikä mulla ole mitään autoja vastaan, mut tollasella aikataululla ja kuvaustavalla ei synny hyviä kuvia. 200 muun kanssa rivissä seisten, tuloksena on 200 samanlaista kuvaa.

Miksi edes kiertää kuvaamassa samoja kohteita samalla tavalla kuin muutkin? Toki jonkin harvinaisen asian näkeminen on arvo sinänsä. Mut itse kuvaan mieluummin samaa rantakiveä koko ikäni, kunnes kaikki palaset loksahtaa kohdalleen ja tuloksena on omasta mielestä hyvä kuva, jota kukaan muu ei oo ottanut.
Viimeksi muokannut elmar, Joulu 08, 2022 19 : 46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

elmar kirjoitti: Joulu 08, 2022 12 : 33
"Maailman paras kamera" on vähän sama juttu. Ostetaan kamera jossa on tajuton määrä ominaisuuksia, vaikka omaan puuhasteluun ei tartte kuin laukaisunapin ja EV-korjauksen (kuten mä). :)
Oliskin aika jännä ostotapahtuma jos sais valita kameralle vain ne haluamansa/tarvitsevansa ominaisuudet.
Mahtaisko pokka pitää valita vain ne?
elmar

Hannu KH kirjoitti: Joulu 08, 2022 13 : 10 Oliskin aika jännä ostotapahtuma jos sais valita kameralle vain ne haluamansa/tarvitsevansa ominaisuudet.
Muutamiin Sonyihin sai ainakin ennen ladata Play Memories kaupasta lisäominaisuuksia. En tiedä onko tuo systeemi vielä olemassa.

Mikseiköhän muut valmistajat ole tarttuneet asiaan? Olis aika kätevää, et ostais alkuun vain kamerarungon muutamalla perusominaisuudella ja lataisi myöhemmin lisää kun tietää mitä tarttee.
Maffer
Viesti:

Juuri niin sen pitäisi mennä. Valitaan modulaariseen kameraan vain ne moduulit ja softapalikat mitä tarvitaan. AF:sta voi pyytää 4000€ ja lopusta tonnin.
Vastaa Viestiin