TORI.fi, isoja ongelmia turvallisuuden kanssa
-
TORI.fi, isoja ongelmia turvallisuuden kanssa
Tori.fi on menetetty palvelu.
Kyseiseen putkaan saa jättää kuka tahansa mitä tahansa ilmoituksia ja olen rehellisesti sanottuna kuukauden parin aikana ilmoittanut toistasataa huijaria, mutta joka päivä ne samat ilmoitukset jopa samoilla kuvilla tulee takaisin.
Typerintä tässä on se, että saadaksesi tulla huijatuksi sinun pitää kuitenkin rekisteröityä omalla puhelinnumerollasi, muuten et voi edes viestiä lähettää myyjille.
Tori.fi siis lähinnä kerää asiakastietoja, ei heitä kiinnosta palvelun turvallisuus oikeasti pätkääkään.
EDIT 9.6.2022:
Olen ilmoittanut torille valehtelematta yli sata ilmeisesti saman huijarin tekemää ilmoitusta, jotka on tunnistanut siitä, että niiden käyttäjä on rekisteröitynyt äskettäin ja usein kohteen kuvat löytyvät myös samalta www.willhaben.at sivustolta.
Tässä eilen tulleessa uudessa kusetuskohteessa on yllättäen käytetty ilmeisesti kaapattua tunnusta, mutta alempi kuva löytyy jälleen samalta sivustolta.
Sony FE 24-70 F2.8 G hintaan 520 €:
https://www.tori.fi/uusimaa/Sony_FE_24_ ... ?ca=20&w=3
Ilmeisesti myös tämä 1000 eurolla myytävä kohde on saman tahon tekemä huijausyritys:
https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und ... 576063322/
Tämä siis tiedoksi, eli nyt kyseinen aktiivinen huijari käyttää myös kaapattuja tunnuksia ja ilmeisesti tästä syystä tori ei sulje kyseistä ilmoitusta, vaikka olen sen sinne jo eilen ilmoittanut.
Kyseiseen putkaan saa jättää kuka tahansa mitä tahansa ilmoituksia ja olen rehellisesti sanottuna kuukauden parin aikana ilmoittanut toistasataa huijaria, mutta joka päivä ne samat ilmoitukset jopa samoilla kuvilla tulee takaisin.
Typerintä tässä on se, että saadaksesi tulla huijatuksi sinun pitää kuitenkin rekisteröityä omalla puhelinnumerollasi, muuten et voi edes viestiä lähettää myyjille.
Tori.fi siis lähinnä kerää asiakastietoja, ei heitä kiinnosta palvelun turvallisuus oikeasti pätkääkään.
EDIT 9.6.2022:
Olen ilmoittanut torille valehtelematta yli sata ilmeisesti saman huijarin tekemää ilmoitusta, jotka on tunnistanut siitä, että niiden käyttäjä on rekisteröitynyt äskettäin ja usein kohteen kuvat löytyvät myös samalta www.willhaben.at sivustolta.
Tässä eilen tulleessa uudessa kusetuskohteessa on yllättäen käytetty ilmeisesti kaapattua tunnusta, mutta alempi kuva löytyy jälleen samalta sivustolta.
Sony FE 24-70 F2.8 G hintaan 520 €:
https://www.tori.fi/uusimaa/Sony_FE_24_ ... ?ca=20&w=3
Ilmeisesti myös tämä 1000 eurolla myytävä kohde on saman tahon tekemä huijausyritys:
https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und ... 576063322/
Tämä siis tiedoksi, eli nyt kyseinen aktiivinen huijari käyttää myös kaapattuja tunnuksia ja ilmeisesti tästä syystä tori ei sulje kyseistä ilmoitusta, vaikka olen sen sinne jo eilen ilmoittanut.
Viimeksi muokannut T71, Kesä 09, 2022 12 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Site Admin
- Viesti:
Re: TORI.fi, isoja ongelmia turvallisuuden kanssa
Tästä on jo jonkin verran aikaa. Lähetin parista tarkasti dokumentoidusta tapauksesta viestiä ns. ylläpidolle. Kuvaruutukaappauksineen. Useampaan kertaan. Mihinkään viestiin ei tullut edes kuittausta. Eikä tehty yhtään mitään. Kyse oli aika pienestä summasta. Opin kerrasta.
Huijarit eivät menestyisi, jos joukossa ei olisi rehellisiä myyjiä. Ja suurin osa onkin rehellistä. Mistä tunnistaa rehellisen myyjän? Huijarit eivät menestyisi, jolleivat olisi niin taitavia.
Näiden kauppa-alustojen kanssa asioidessa pitää noudattaa samaa periaatetta kuin suostuessaan takaamaan lainaa. Jos takaat jonkun lainan, niin pitää hyväksyä se, että olet valmis sen lainan myös maksamaan. Vuosikymmenien takaa on lukematon määrä surullisia tapauksia. Takaajia voi olla puolenkymmentäkin, mutta pankki voi valita maksajaksi vain yhden takaajan. 1980-luvulla vielä ajateltiin, että takaus on vain pieni muodollisuus. Toivottavasti enää ei näin ajatella.
Koskee myös kaupankäyntiä DCN:ssa. Jollet tee kauppaa face-to-face, niin miten varmistat, että saat kohteen oikeasti maksun jälkeen?
Huijarit eivät menestyisi, jos joukossa ei olisi rehellisiä myyjiä. Ja suurin osa onkin rehellistä. Mistä tunnistaa rehellisen myyjän? Huijarit eivät menestyisi, jolleivat olisi niin taitavia.
Näiden kauppa-alustojen kanssa asioidessa pitää noudattaa samaa periaatetta kuin suostuessaan takaamaan lainaa. Jos takaat jonkun lainan, niin pitää hyväksyä se, että olet valmis sen lainan myös maksamaan. Vuosikymmenien takaa on lukematon määrä surullisia tapauksia. Takaajia voi olla puolenkymmentäkin, mutta pankki voi valita maksajaksi vain yhden takaajan. 1980-luvulla vielä ajateltiin, että takaus on vain pieni muodollisuus. Toivottavasti enää ei näin ajatella.
Koskee myös kaupankäyntiä DCN:ssa. Jollet tee kauppaa face-to-face, niin miten varmistat, että saat kohteen oikeasti maksun jälkeen?
-
- Viesti:
Oma case hoidettiin esimerkillisesti, ostin 20x60 kiikarin piti olla uuden veroinen, kiikarin sisällä pyöri lasipala, ilmeisesti prismasta lohjennut, laite piti purkaa. Myyjään yhteyttä, naureskeli vaan ei suostunut edes pieneen hyvitykseen, esti yhteydenotot.
Laitoin viestiä ylläpitoon, poistivat myyjän 37 myynti-ilmoitusta, yllättäen alkoi yhteistyö kiinnostaa ja hyvitti hinnasta.
Laitoin viestiä ylläpitoon, poistivat myyjän 37 myynti-ilmoitusta, yllättäen alkoi yhteistyö kiinnostaa ja hyvitti hinnasta.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
- Site Admin
- Viesti:
Oliko tämä myyjä tofi.fi-palvelussa ihan yksityishenkilön statuksella? Vai oliko kyse firmasta? (...jotka myös ilmoittelevat erittäin paljon tori.fi:ssä)...
Oma kokemukseni on useamman vuoden takaa. Lehtiartikkelien perusteella tori.fi-palvelussa ei ole meno kovin paljoa kuitenkaan parantunut.
Oma kokemukseni on useamman vuoden takaa. Lehtiartikkelien perusteella tori.fi-palvelussa ei ole meno kovin paljoa kuitenkaan parantunut.
-
- Viesti:
Yksityishenkilö, ongelmia on ihan jokaisella myyntialustalla koska huijaaminen on niin helppoa ja estäminen vaikeaa.MattiH kirjoitti: ↑Maalis 29, 2022 9 : 29 Oliko tämä myyjä tofi.fi-palvelussa ihan yksityishenkilön statuksella? Vai oliko kyse firmasta? (...jotka myös ilmoittelevat erittäin paljon tori.fi:ssä)...
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
-
- Viesti:
No, eikun vain foorumikollektiivi pystyyn! Kun jäseniä on pitkin Suomea niin ainahan voisi kysyä haluaisiko joku pientä tippiä vastaan käydä tarkistamassa tavaran kunnon ja vaikka nurkkasuttuvarmistamassa objektiivit.
-
Torin nykyinen isompi ongelma on sellainen, että kyseessä on tietty sama taho, joka uusii koko ajan samoja tai vastaavia ilmoituksia.
Osa kuvista löytyy googlen kuvahaulla ulkomaisista nettikaupoista tai palstoilta.
Kannattaa aina ensimmäiseksi katsoa onko kyseinen käyttäjä rekisteröitynyt kuluvan kuun aikana. Jos on, niin lue tarkasti ilmoitus ja sen termit ja googleta kuvat. Tämänkin jälkeen kannattaa olla todella hereillä, koska en ole kokeillut mihin kyseinen petos perustuu. En siis ole ottanut edes yhteyttä myyjiin. Tapoja pettää ostajia tai ujuttaa haittaohjelmia ostajan koneelle on paljon, eli torin ulkopuolinen viestintä kannattaa epäilyttävissä tapauksissa unohtaa.
Osa kuvista löytyy googlen kuvahaulla ulkomaisista nettikaupoista tai palstoilta.
Kannattaa aina ensimmäiseksi katsoa onko kyseinen käyttäjä rekisteröitynyt kuluvan kuun aikana. Jos on, niin lue tarkasti ilmoitus ja sen termit ja googleta kuvat. Tämänkin jälkeen kannattaa olla todella hereillä, koska en ole kokeillut mihin kyseinen petos perustuu. En siis ole ottanut edes yhteyttä myyjiin. Tapoja pettää ostajia tai ujuttaa haittaohjelmia ostajan koneelle on paljon, eli torin ulkopuolinen viestintä kannattaa epäilyttävissä tapauksissa unohtaa.
-
Juuri tuli reilu tunti sitten päivän ensimmäiset Swarovskin kiikarit 517 eurolla, ne poistettiin ja nyt tuli toiset 535 eurolla. Kohta joku ilmoittaa nekin ja ne poistetaan. (edit, kiikarit lähti jo)
Nämä oli Swarovskit numero 8 ja 9 kuukauden sisään. Huomasin nämä taas siksi, että ne laitetaan kameraosastolle. Muilla osastoilla on satoja muita kohteita, niitä tulee ja menee, koska mitään järkevää ennakkomoderointia ei ole ja palvelun idea on siinä, että hätäisin ostaja saa tuotteen.
Nämä oli Swarovskit numero 8 ja 9 kuukauden sisään. Huomasin nämä taas siksi, että ne laitetaan kameraosastolle. Muilla osastoilla on satoja muita kohteita, niitä tulee ja menee, koska mitään järkevää ennakkomoderointia ei ole ja palvelun idea on siinä, että hätäisin ostaja saa tuotteen.
-
Tori.fi on mulla toiminut ostaessa ja myydessä ihan jees. Uusien myyjien (sieltä näkee koska nimimerkki aloittanut) kohdalla pitää olla AINA ehdottoman skeptinen, koska usein nämä ovat niitä huijareita. Yleensä ohitan nämä poikkeuksetta. Torin huonoin puoli myydessä on englanninkielisten kyselijöiden määrä, jos myy jotain tavallisempaa tavaraa. Näille ei kannata edes vastailla yleensä, tulee vaan lisää kyselyitä kyselyiden perään. Ja myös ihan merkillisiä tarjouksia ja toiveita. Nämä myös ovat varsin aggressiivisia, ryöstö on joskus ollut ihan pelkona jos olisi kaupat naamatusten sopinut. Nykyään en viitsi edes ostaa mitään jos suomenkieli ei ole hallussa, usein kun tavaran noudon kanssa myös ollut ihmeellistä säätöä tai se on rikki yms. turhauttavaa hässäkkää. Basaarimeininkiä kun karttaa, niin asiallisesti sujuu.
-
- Viesti:
Tämä uusien myyjien karttaminen on massiivinen epäkohta. Miten rehellinen uusi Tori-käyttäjä saisi mitään myytyä?
-
Uusilla myyjillä on aina sama haaste, palvelusta riippumatta. Itse ostin aikanaan uudelta myyjältä kameravehkeitä, kun selvisi googlettamalla, että kaveri on ammatiltaan valokuvaaja. Se ei kuitenkaan estänyt tyyppiä kusettamasta. Sain tosin rahani takaisin, mutta aikansa se kesti.
-
Tori ei ole ainoa, jolla on ongelmia.
Ebaylla on tänä vuonna erikoinen aprillipila. Ne ei poista huijareita lainkaan.
https://www.ebay.com/sch/us2014_gesu/m. ... pg=&_from=
Raportointi ei onnistu.
Tässä linkissä siis myyjällä 681 kohdetta, kuten hienoja kameroita.
Yhtään palautetta myynneistä ei ole, pelkkiä vanhoja ostoja ja nyt yllättäen paljon kallista kamaa, eli tässä on kyseessä kaapattu tunnus.
Suurta ihmetystä aiheuttaa se, että olen tätä nyt 3 päivää katsellut, että miksi hemmetissä tämä kusetus suorine mailiosoitteineen pysyy auki?!
Ebaylla on tänä vuonna erikoinen aprillipila. Ne ei poista huijareita lainkaan.
https://www.ebay.com/sch/us2014_gesu/m. ... pg=&_from=
Raportointi ei onnistu.
Tässä linkissä siis myyjällä 681 kohdetta, kuten hienoja kameroita.
Yhtään palautetta myynneistä ei ole, pelkkiä vanhoja ostoja ja nyt yllättäen paljon kallista kamaa, eli tässä on kyseessä kaapattu tunnus.
Suurta ihmetystä aiheuttaa se, että olen tätä nyt 3 päivää katsellut, että miksi hemmetissä tämä kusetus suorine mailiosoitteineen pysyy auki?!
-
Tein itse juuri tunnukset Tori.fi:hin ja ihan hyvin on onnistunut useamman tavaran myynti nyt viikon aikana. Blokkasin ihan suoraan puolet turhan tinkijöistä, kuvien kyselijöistä, sekä kaikki ulkomaan kielellä tulevat viestit ja silti ostajia riitti jonoksi asti. Hyvin toimii.
-
Itse olen tehnyt kauppaa tori.fi:ssä, ostanut ja myynyt. Vielä kertaakaan ei ole onnistuneesti huijattu kumpaankaan suuntaan, eli en ole menettäny tavaraa enkä rahaa. Muutaman kerran on yritetty.
Hyvä lähtökohta kaupankäynnille on, että oletat kyseessä olevan huijauksen. Tietenkään tämä ei ole alustan kannalta hyvä lähtökohta, mutta näin se valitettavasti on.
Muutama tsekkaus, jota itse sovellan:
1) Onko tuore tunnus, mitä muuta se myy ja onko hinta realistinen.
2) Viestinvaihdon siirrän aika nopeasti puhelimeen. Onko numero julkinen, onko Whatsapp:ssa kuvaa? Onko koko nimi tiedossa?
3) Jos nimelle ei löydy julkista uskottavaa profiilia (salainen numero, ei nimeä, ei FB profiilia, Ei Whatsappia), niin pirautan. Edellä
olevan perusteella yleensä jo luovuttaisin.
4) Numeron voi kysyä palvelusta. Esimerkiksi kaveria huijanneen numero löytyi 15 sekunnissa, koska oli huijannut samalla numerolla muitakin.
Parissa edellisessä kaupassa lievä hälytysvalo oli edelleen päällä edullisen hinnan vuoksi, niin
5a) Otin ja postiennakon ja toki maksoin sen. Tavara tuli.
5b) Sovin noudosta, vaikka ei ollut tarkoitus noutaa. Varmistin että saan oikean osoitteen. Koska kaikki alkoi vaikuttaa hyvältä,
niin pahoittelin etten pääsekään noutamaan ja pyysin postilla. Taas tuli tavara sovitusti. Maksoin MobilePayllä tällä kertaa.
Konsti, jota en ole käyttänyt, mutta takataskussa. Maksa mobilePayllä vaikka euro, jolloin saat koko nimen. Siitä pystyy varmistamaan monta asiaa.
En sano, että sun pitäis noita temppuja tehdä, mutta tolla keinovalikoimalla olen ainakin tähän saakka onnistunut väistämään huijauksia.
Eli saa käyttää, mutta ei ole pakko!
EBay tuntuu paljon luotettavammalta kauppa-alustalta. Olen ostanut myös yksityisiltä, mutta liikkeistä niin käytettyä kuin uutta vuosien varrella.
Hyvä lähtökohta kaupankäynnille on, että oletat kyseessä olevan huijauksen. Tietenkään tämä ei ole alustan kannalta hyvä lähtökohta, mutta näin se valitettavasti on.
Muutama tsekkaus, jota itse sovellan:
1) Onko tuore tunnus, mitä muuta se myy ja onko hinta realistinen.
2) Viestinvaihdon siirrän aika nopeasti puhelimeen. Onko numero julkinen, onko Whatsapp:ssa kuvaa? Onko koko nimi tiedossa?
3) Jos nimelle ei löydy julkista uskottavaa profiilia (salainen numero, ei nimeä, ei FB profiilia, Ei Whatsappia), niin pirautan. Edellä
olevan perusteella yleensä jo luovuttaisin.
4) Numeron voi kysyä palvelusta. Esimerkiksi kaveria huijanneen numero löytyi 15 sekunnissa, koska oli huijannut samalla numerolla muitakin.
Parissa edellisessä kaupassa lievä hälytysvalo oli edelleen päällä edullisen hinnan vuoksi, niin
5a) Otin ja postiennakon ja toki maksoin sen. Tavara tuli.
5b) Sovin noudosta, vaikka ei ollut tarkoitus noutaa. Varmistin että saan oikean osoitteen. Koska kaikki alkoi vaikuttaa hyvältä,
niin pahoittelin etten pääsekään noutamaan ja pyysin postilla. Taas tuli tavara sovitusti. Maksoin MobilePayllä tällä kertaa.
Konsti, jota en ole käyttänyt, mutta takataskussa. Maksa mobilePayllä vaikka euro, jolloin saat koko nimen. Siitä pystyy varmistamaan monta asiaa.
En sano, että sun pitäis noita temppuja tehdä, mutta tolla keinovalikoimalla olen ainakin tähän saakka onnistunut väistämään huijauksia.
Eli saa käyttää, mutta ei ole pakko!
EBay tuntuu paljon luotettavammalta kauppa-alustalta. Olen ostanut myös yksityisiltä, mutta liikkeistä niin käytettyä kuin uutta vuosien varrella.
-
Miksi ei onnistu? Oli tylsää ja etsin parit tuotteet mitkä löytyi vielä muualtakin myynnistä ja raportoin, 25 minsan päästä tuli vastaus, että asiaa tutkitaan.
Torissa oli yksi sankari ostajaehdokas, josta pistin palautetta perjantaina (vai oliko lauantaina) myöhään illalla ja sieltä minusta reagoitiin alta puolen tunnin.
En toki tiedä minkälaista tavaraa olet ollut myymässä, mutta lisäkuvien kyselyllä voi yrittää varmistaa, että onko tuote oikeasti olemassa vai onko kuvat lainattu muualta. Lähiaikoina tuolla on tullu muutamia ostajaehdokkaita jotka tunnistaa jo aika kaukaa, että yrittävät ehdottaa "tori-kuriiria" tai "PostiFi" palveluita, joissa siis itse kait pitäisi maksaa jotain ennakkomaksuja tms. Ei noi nyt niin paljoa häiritse itse kun voi blockata. Olen kyllä pari kauppaa tehny englanniksikkin onnistuneesti.
Viimeksi muokannut aepaerae, Maalis 31, 2022 20 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
En tiedä mikä on syynä, mutta ebayn raportointityökalu on jumissa. Kokeilin useammalla selaimella. Mä en siis pysty siihen tai en vaan osaa.
Raportointisivulle pääsee googlettamalla Report this item tai kohteen linkistä ja kaikki löytyy, mutta alasvetovalikot ei aukea eikä mitään voi lähettää. (kirjautuneena)
Tällainen ei ole normaalia siksikin, että ebay ei hyväksy kohteita, joissa on mailiosoite näkyvissä. Nuo kaikki 681 kohdetta, joilla yritetään yli miljoonan scammia, on siis sääntöjen vastaisia siksikin, että siellä on suora osoite.
Kuitenkin, on hyvä aina välillä muistaa, että epärehellisiä kauppiaita, myyjiä ja ostajia on liikkeellä. Ja niitä maililla tulevia linkkejä "kuriiripalveluun" tai "turvamaksuun" ei sitten kannata avata koskaan.
-
Kameroita ja objektiiveja olin myymässä. Tosin suosin noutoa suurimmaksi osaksi ettei kuvilla ole niin väliä. Lähetettyä tulee aika harvoin vaikka ostaja maksaisikin ennakkoon tilille. Muita maksutapoja en varmaan suostuisi edes käyttämään etämyynnissä.aepaerae kirjoitti: ↑Maalis 31, 2022 20 : 02Miksi ei onnistu? Oli tylsää ja etsin parit tuotteet mitkä löytyi vielä muualtakin myynnistä ja raportoin, 25 minsan päästä tuli vastaus, että asiaa tutkitaan.
Torissa oli yksi sankari ostajaehdokas, josta pistin palautetta perjantaina (vai oliko lauantaina) myöhään illalla ja sieltä minusta reagoitiin alta puolen tunnin.
En toki tiedä minkälaista tavaraa olet ollut myymässä, mutta lisäkuvien kyselyllä voi yrittää varmistaa, että onko tuote oikeasti olemassa vai onko kuvat lainattu muualta. Lähiaikoina tuolla on tullu muutamia ostajaehdokkaita jotka tunnistaa jo aika kaukaa, että yrittävät ehdottaa "tori-kuriiria" tai "PostiFi" palveluita, joissa siis itse kait pitäisi maksaa jotain ennakkomaksuja tms. Ei noi nyt niin paljoa häiritse itse kun voi blockata. Olen kyllä pari kauppaa tehny englanniksikkin onnistuneesti.
-
Ja kauppa käy, kun noutajia on jonoksi asti ovella, ympäri Suomen?Santa kirjoitti: ↑Huhti 01, 2022 0 : 25Kameroita ja objektiiveja olin myymässä. Tosin suosin noutoa suurimmaksi osaksi ettei kuvilla ole niin väliä. Lähetettyä tulee aika harvoin vaikka ostaja maksaisikin ennakkoon tilille. Muita maksutapoja en varmaan suostuisi edes käyttämään etämyynnissä.aepaerae kirjoitti: ↑Maalis 31, 2022 20 : 02Miksi ei onnistu? Oli tylsää ja etsin parit tuotteet mitkä löytyi vielä muualtakin myynnistä ja raportoin, 25 minsan päästä tuli vastaus, että asiaa tutkitaan.
Fifty-forty
-
Tuo mailiosoite juttu ei ollut itsellä tiedossa, kun ei ole tullut niin tarkkaan noita luettua. Jokatapauksessa, myyjä/kohteet on näemmä poistettu.
-
Siinä rikottiin kaikkia ebayn sääntöjä. Pöllityt myyntikuvat, suorat tarjoukset toivottiin mailiin ja suora osoite ilmoituksessa.
Ainoastaan yritysmyyjillä saa olla mailiosoite näkyvissä ja se onkin siellä automaattisesti.
Ihmetyttää tosiaan, kun eilen oli vielä 413 kohdetta myynnissä, että miksi ei sitten suljettu kaikkia kerralla. Ehkä myyjä sulki ne itse ja otti rahat? Luultavasti aika moni menetti taas rahansa tässäkin ja ebay levittelee käsiään.
Nämä palvelut aina mainostavat turvallisuutta, mutta totuus nähtiin Torissa ja Ebayssa.