Kiinalaiset Plustek-filmiskannerit ovat hinta/laatu-suhteeltaan erittäin hyviä kinokoon diojen ja negatiivien digitoimiseen, hakkaavat siinä hommassa kuvanlaadussa mennen tullen kaikki nykyisin uutena saatavat, kalliimatkin tasoskannerit. Jos haluaa uuden filmiskannerin, ei vaihtoehtoja edes Plustekin lisäksi paljoa ole, sillä monet muut valmistajat ovat lopettaneet filmiskannerien valmistamisen jo vuosia sitten. Monet näistä vanhoista filmiskannereista maksavat käytettynäkin enemmän kuin Plustek 8200i täydellä SilverFast-skannausohjelmistolisenssillä johtuen filmikuvauksen hurjasta suosion kasvamisesta viime vuosina.habannaama kirjoitti: ↑Joulu 21, 2021 0 : 15 Anteeksi kommentointi hieman ohi aiheen, mutta onko antaa suosituksia budjetiltaan edullisista, mutta samalla laadukkaista skannereista?
Itse hankin kalleimman version 8200i:stä täydellä SilverFast-ohjelmistolla, jonka päivitin hiljattain vielä sadan euron lisähintaan uusimpaan 9-versioon. SilverFast on erinomainen skannausohjelma, mutta kuten toveri Maffer on todennut, se on käytöltään melko monimutkainen. Ohjelmassa on valtava määrä erilaisia säätöjä filmien skannaukseen, joihin perehtyminen vie aikaa, tupakkaa ja jopa hermoja, mutta kun ne kaikki hallitsee, kuvanlaatu on loistavaa. VueScanista minulla ei ole kokemusta, mutta mitä olen siitä kuullut ja lukenut, toimii sekin ilmeisen hyvin ja on paljon helppokäyttöisempi ja halvempi vaihtoehto.
Varoituksen sanan annan kuitenkin siitä, että suurien filmimäärien skannaaminen Plustekin skannerilla vie paljon aikaa. Jo yhden kuvan pelkkä skannausaika täydellä 7200 dpi resoluutiolla, infrapuna-pölynpoisto ja monivalotus päällä on lähes 15 minuuttia, resoluution tiputtaminen puoleen laskee kylläkin ajan lähes neljäsosaan siitä, jolloin ulostulevien kuvien resoluutio on 16 MP luokkaa. Jos haluat päästä helpolla vanhojen filmikuviesi skannauksessa, eikä ole tarkoitusta aloittaa filmikuvausta uudestaan, kannattaa harkita vakavasti myös diojen viemistä kuvien digitointiin erikoistuneeseen valokuvaliikkeeseen skannattavaksi.