habannaama kirjoitti: ↑Marras 12, 2021 10 : 12
En muista lehtitaloista tiedä, mutta sen tiedän, että kaikilla Turun Sanomien kuvaajilla on käytössään Nikon D500 kamerat.
Ai hemmetti, en tiennytkään, että Turun Sanomien kuvatoimituksen päällikkö on näin viisas mies, täyttä valokuvaajien kenraaliainesta! Käsitykseni turkulaisista muuttui tämän tiedon myötä myös kokonaisuutena kertaluokkaa positiivisemmaksi.
Nikon D500 lienee kokonaisuutena edelleen kaikkien aikojen paras digitaalinen järjestelmäkamera, josta on hyvin vaikea keksiä mitään negatiivisia puolia. Itse olen takonut tällä kameralla viimeisen viiden vuoden aikana suuren määrän DC.net kansan korkeat laatuvaatimukset täyttäneitä luonnonvalokuvia ja aion jatkaa tällä kameralla työskentelyä hamaan tulevaisuuteen saakka.
Mitä ketjun aiheena olevaan Z9:ään tulee, on se varmaankin maailman toiseksi paras digitaalinen järjestelmäkamera. Z9 on täydellinen valinta kaikille raskaan sarjan ammattivalokuvaajille ja suhteellisuudentajunsa menettäneille amatööreille, jotka haluavat käyttöönsä peilittömän huippukameran. Kuten jo aiemmin olen kertonut, itse en ole hankkimassa Z9:ää sen enempää kuin muutakaan peilitöntä, maanmainio D500 täyttää kaikki digikuvaustarpeeni loistavasti.
Itse asiassa hankin hiljattain kaksi uutta peilikameraa vanhan kunnon ajan filmivalokuvausta varten, Nikon F100 ja F80 SLR-filmirungot, joissa voin käyttää täysin samoja objektiiveja kuin D500 digikamerassakin. Valokuvaaja ei nimittäin välttämättä löydä onnea valtavista pikselimääristä, kolmenkymmenen kuvan sekuntinopeudesta tai edes lentävän lehmän pers´reiän tunnistavasta autofokuksesta.
Filmille kuvaamisessa on jotain sellaista taikaa, jota ei millään digillä voi saavuttaa.