Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jka71
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti: Marras 08, 2021 14 : 49 Diglloydin maksumuurin takana olevassa revikassa on hienoja esimerkkejä ettei kameran automatiikka ymmärrä jalustasta mitään vakaajan kanssa. Eli kannattaa laittaa kaikki vakaajat manuaalisesti pois jos jalustalta kuvaa. Muuten lopputulos on satunnainen junakolari. Stillit siis kyseessä.
Objektiivin vakaajan kun laittaa pois niin samalla ibis on myöskin pois pelistä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jka71 kirjoitti: Marras 08, 2021 16 : 34
Maffer kirjoitti: Marras 08, 2021 14 : 49 Diglloydin maksumuurin takana olevassa revikassa on hienoja esimerkkejä ettei kameran automatiikka ymmärrä jalustasta mitään vakaajan kanssa. Eli kannattaa laittaa kaikki vakaajat manuaalisesti pois jos jalustalta kuvaa. Muuten lopputulos on satunnainen junakolari. Stillit siis kyseessä.
Objektiivin vakaajan kun laittaa pois niin samalla ibis on myöskin pois pelistä.
Varsin näppärästi ratkaistu, sekunnin homma ja kas, taas homma rulettaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Enempi jumppaa sit tiedos jos lasissa ei ole vakaajaa. Tosin vinkin kohderyhmällä ei muutenkaan ole vakaajaa yleensä aktivoituna.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Cx valinta maisemakuvaus, jossa ibis oletuksena pois manuaalilaseille. Jos taas IS lasissa, niin sitten käännettävä kytkimestä pois.

Tuota ibisin asetusta joituu joskus kyllä tarkastamaan, kun on mennyt M asennossa pois päältä vakaajattomalle lasille. Syynä luultavasti se, että on ollut IS pois vakaajallisesta lasista, kun olen optiikan vaihtanut vakaajatomaan. Sitten on tullut ihmeteltyä muutaman kuvan verran miksi kuva ei ole terävä pidemmillä valotusajoilla.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Joo. Tää on ärsyttävää. Sama homma R6:ssa. Kämppiä ku oon kuvannu ni ku lyö asetukset sisään siihen hommaan ni yks täppä mitä pitää vääntää on vakain pois päältä. Tuli sitä alkuun ihmeteltyä. Maailma ei pysähtynyt siihen tosin.
jka71
Viesti:

mvert kirjoitti: Marras 08, 2021 21 : 27 Cx valinta maisemakuvaus, jossa ibis oletuksena pois manuaalilaseille. Jos taas IS lasissa, niin sitten käännettävä kytkimestä pois.

Tuota ibisin asetusta joituu joskus kyllä tarkastamaan, kun on mennyt M asennossa pois päältä vakaajattomalle lasille. Syynä luultavasti se, että on ollut IS pois vakaajallisesta lasista, kun olen optiikan vaihtanut vakaajatomaan. Sitten on tullut ihmeteltyä muutaman kuvan verran miksi kuva ei ole terävä pidemmillä valotusajoilla.
Minulla C3 revontuli asetukset jossa on vakaaja pois päältä. Nyt olen vain huomannut ettei runko enään tunnista vakaajan osalta samyn laajista. Takanäytöllä näkyy "off" vakaaja symbolin päällä. Menu valikosta ei saa päälle. Eli Canonin ja Samyn yhteispelillä tämäkin näyttää hoituvan automaattisesti :/ Muita vakaajattomia en käytä jalustalta.

MyMenussa on myöskin vakaajatoiminnan hallinnointi helposti löydettävissä.
Maffer
Viesti:

Canonilla ihan Sony-meininki objektiivipuolella. Diglloyd testasi 14-35, 15-35 ja 24-70 RF:t niin jokainen vino. 15-35 ja 24-70 riitti kuvan keskeltä n. 1/3 etäisyydelle reunoja kohti skarppiin kuvaan R5:n tarjoamalla resoluutiolla.

Tästä sit maksetaan se ~2k€ hinnat alkaen per kakkula.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Marras 09, 2021 10 : 06 Canonilla ihan Sony-meininki objektiivipuolella. Diglloyd testasi 14-35, 15-35 ja 24-70 RF:t niin jokainen vino. 15-35 ja 24-70 riitti kuvan keskeltä n. 1/3 etäisyydelle reunoja kohti skarppiin kuvaan R5:n tarjoamalla resoluutiolla.

Jaha, no tää alkaa vaikuttaa hyvältä, ensin rungot kusee ja lasit perään, että taidan jatkaa Sonylla ja ostan siihen vanhoja laseja, EF ja sen sata muuta bajonettia. Runko on vaan alusta. Välillä voi kokeilla löytää jonkun hyvän FE lasin, jos on tunne, että tuuri on kohdillaan...
habannaama

Maffer kirjoitti: Marras 09, 2021 10 : 06 Canonilla ihan Sony-meininki objektiivipuolella. Diglloyd testasi 14-35, 15-35 ja 24-70 RF:t niin jokainen vino. 15-35 ja 24-70 riitti kuvan keskeltä n. 1/3 etäisyydelle reunoja kohti skarppiin kuvaan R5:n tarjoamalla resoluutiolla.

Luulis noilla hinnoilla saavan priimaa, vaan kun ei niin ei 🙄
Maffer
Viesti:

No tästähän saatiin esimakua mvertin 28-70 kakkulalla. Kolmen tonnin suttu suoraan paketista.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Kennon resluutiospeksi on kasvatettu markkinointisyistä kuluttajakrääsän valmistusteknologian kapasiteetin yli. Älä kuvittele, että tuo ongelma tulee ratkeamaan meidän elinaikana, koska se vaatisi mekaanista tarkuutta, joka maksaa, tai lainsäätäjältä asettumista kuluttajan puolelle suuryritysten sijaan (joka johtaa kaiken halpakrääsän (kalliitkin PRO-laitteet ovat halpakrääsää ja kevytrimpuloita, jos verrataan oikeaan teollisuuslaatuun) kieltämiseen). Mutta nykyiset 2 k€:n lasit ovat silti parempia kuin edellisten sukupolvien, vaikka senaikainen kennoteknologia ei tuonut virheitä esiin. Jos tarvitsee sitä tarkkuustasoa, sitten vain maksaa. Bonuksena voi saada tuurilla yksilön, jonka linssit ovat kohdallaan ja joka on selvästi parempi kuin "valmistajan toleranssit". Jos ei tarvitse maksimaalista tarkkuutta, maailma on täynnä halpoja vempeleitä.
Hannu
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti: Marras 09, 2021 10 : 57Luulis noilla hinnoilla saavan priimaa, vaan kun ei niin ei 🙄
Tuo luulo on haettu stratosfäärin korkeimman pilvilinnan hatarimmasta tornista. Niin kaukana se on tämän maailman realiteeteista. Optiselta monimutkaisuudeltaan modernin lippulaivatason objektiivin kaltainen optinen laboratoriolaite, jossa on 10-20 linssiä tai peiliä, maksaa ehkä 20-50 k€, painaa 20-50 kg ja toimii ilmavaimennetulla optisella pöydällä ilmastoidussa laboratoriossa. Silloin voi odottaa saavansa priimaa, tai ainakin sitä mitä spekseissä sanoo. Nämä valokuvausvempeleet ovat halpaa muovista kuluttajakrääsää vaikka kyljessä ja markkinointivalheissa olisi kuinka hienoja ylisanoja.
Hannu
jka71
Viesti:

hkoskenv kirjoitti: Marras 09, 2021 16 : 48

Kennon resluutiospeksi on kasvatettu markkinointisyistä kuluttajakrääsän valmistusteknologian kapasiteetin yli. Älä kuvittele, että tuo ongelma tulee ratkeamaan meidän elinaikana, koska se vaatisi mekaanista tarkuutta, joka maksaa, tai lainsäätäjältä asettumista kuluttajan puolelle suuryritysten sijaan (joka johtaa kaiken halpakrääsän (kalliitkin PRO-laitteet ovat halpakrääsää ja kevytrimpuloita, jos verrataan oikeaan teollisuuslaatuun) kieltämiseen). Mutta nykyiset 2 k€:n lasit ovat silti parempia kuin edellisten sukupolvien, vaikka senaikainen kennoteknologia ei tuonut virheitä esiin. Jos tarvitsee sitä tarkkuustasoa, sitten vain maksaa. Bonuksena voi saada tuurilla yksilön, jonka linssit ovat kohdallaan ja joka on selvästi parempi kuin "valmistajan toleranssit". Jos ei tarvitse maksimaalista tarkkuutta, maailma on täynnä halpoja vempeleitä.
Keskiverto harrastaja ei edes huomaa pikku heittoja. Minäkin olen saanut aina priimaa tavaraa 😉
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

jka71 kirjoitti: Marras 09, 2021 16 : 56 Keskiverto harrastaja ei edes huomaa pikku heittoja. Minäkin olen saanut aina priimaa tavaraa 😉
Sellainen pieni hifistin kärpänen, kun joskus puraisee, niin se tietää pikselin nysväystä ja objektiivin palautusta. Jos mitenkään mahdollista, niin kannattaa säilyttää tuo keskivertoharrastajan asenne :)

Olisi kiva tietää onko nuo toispuoleiset objektiivit suttua jo tehtaalla vai heilahtaako niissä jotain paikaltaan kuljetuksen aikana. Esim. se minun eka ja suttuna tullut 28-70mm sisältää varmaan sen kilon verran lasia. Joskus lööppilehdissä tms on ollut videoita miten nuo kuljetusfirmat paketteja asiakkaille toimittavat, niin en ihmettelisi yhtään jos joku linssi hieman siirtyy toimituksen aikana.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

mvert kirjoitti: Marras 09, 2021 17 : 34 Olisi kiva tietää onko nuo toispuoleiset objektiivit suttua jo tehtaalla vai heilahtaako niissä jotain paikaltaan kuljetuksen aikana. Esim. se minun eka ja suttuna tullut 28-70mm sisältää varmaan sen kilon verran lasia. Joskus lööppilehdissä tms on ollut videoita miten nuo kuljetusfirmat paketteja asiakkaille toimittavat, niin en ihmettelisi yhtään jos joku linssi hieman siirtyy toimituksen aikana.
Suurin osa on tehdassuttua. Lasit on suunniteltu kestämään tietty määrä kolhuja ja iskuja, koska muutoin niitä tulisi takuuaikana takaisin tuhatmäärin, eikä kenenkään tehtailijan perse kestä sellaista korjausrumbaa, saati sitä negatiivista julkisuutta.

Suurin osa laseista on sellaisia, että niitä voidaan säätää huollossa, mutta on myös niitä, jotka pitää kasata kokonaan uudelleen ja katsoa auttoiko. Toisissa riittää vain tietyn linssiryhmän uudelleenkasaus, jotta lasi on ok.
Canonilla mm MP-E 65mm makrolle ei voi tehdä mitään, vaan pitää ostaa uusi, jos lasi on huono yksilö. AF laseissahan on välyksiä tarkennuksen takia joka kohdassa, joten niissä linssiohjurien kunto ja kasaus, tehdastyön laatu, purseet ja valun onnistuminen yms on ratkaisevaa. MF lasit on tiukempia joka suhtessa, mutta nykyinen työn laatu ei vaan kestä päivänvaloa oikein missään maassa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

jka71 kirjoitti: Marras 09, 2021 16 : 56 Keskiverto harrastaja ei edes huomaa pikku heittoja. Minäkin olen saanut aina priimaa tavaraa 😉
Canon FD objektiivit ja muut vanhat MF lasit oli lähes aina hyviä, mutta af lasit ei enää ole samalla tasolla.
Joku voisi sanoa, että aika kultaa muistot, mutta kun mulla on niitä vanhoja laseja edelleen käytössä ja ne pelaa paremmin kuin uudet.

Jos haluaa makrokuvaajana ongelmia, niin Sigman 180mm f2.8 OS on jopa huollon mukaan aina vähän vinksallaan johonkin suuntaan. Minun yksilössä terävyysalue ei mennyt poikittain vaan pitkittän kuva-alalla ja heti myönnettiin, että onpa paha vika, mutta myöhemmin vika kiistettiin, kun ei löytynyt yhtään ehjää lasia tilalle. Vieläkin odotan sitä teknistä tietoa niistä "tehtaan toleransseista", mitä kukaan ei liene saanut käsiinsä, mutta mihin aina vedotaan, kun asiakas huomaa, että on saanut viallisen laitteen.
jka71
Viesti:

mvert kirjoitti: Marras 09, 2021 17 : 34
Sellainen pieni hifistin kärpänen, kun joskus puraisee, niin se tietää pikselin nysväystä ja objektiivin palautusta. Jos mitenkään mahdollista, niin kannattaa säilyttää tuo keskivertoharrastajan asenne :)
Turhan ryppyotsaista harrastamista kannattaa välttää. Parissakin ketjussa on nyt aika kiihkeän kuulosta tekemistä. Joitain haittaa jopa toisten harrastamisen tapa 😀
Maffer
Viesti:

Silti, kuten on aikaisemminkin puhuttu, ei vaan käy että parilla tonnilla voi saada täysin kelvottoman kuten näyttää taas käyneen.
jka71
Viesti:

T71 kirjoitti: Marras 09, 2021 17 : 58
Canon FD objektiivit ja muut vanhat MF lasit oli lähes aina hyviä, mutta af lasit ei enää ole samalla tasolla.
Joku voisi sanoa, että aika kultaa muistot, mutta kun mulla on niitä vanhoja laseja edelleen käytössä ja ne pelaa paremmin kuin uudet.

Jos haluaa makrokuvaajana ongelmia, niin Sigman 180mm f2.8 OS on jopa huollon mukaan aina vähän vinksallaan johonkin suuntaan. Minun yksilössä terävyysalue ei mennyt poikittain vaan pitkittän kuva-alalla ja heti myönnettiin, että onpa paha vika, mutta myöhemmin vika kiistettiin, kun ei löytynyt yhtään ehjää lasia tilalle. Vieläkin odotan sitä teknistä tietoa niistä "tehtaan toleransseista", mitä kukaan ei liene saanut käsiinsä, mutta mihin aina vedotaan, kun asiakas huomaa, että on saanut viallisen laitteen.
Voi olla ettei minulle ole sattunut pahimpia tapauksia.

Kerran olen palauttanut liikkeestä Käytettynä ostetun rungon. Piti olla kakkoskamerana ollut siisti yksilö. Se mikä tuli oli kuin olisi sepelissä pyöritetty. On vähän eri asia kuin uutena ostettu objektiivi.
habannaama

jka71 kirjoitti: Marras 09, 2021 17 : 58
mvert kirjoitti: Marras 09, 2021 17 : 34
Turhan ryppyotsaista harrastamista kannattaa välttää. Parissakin ketjussa on nyt aika kiihkeän kuulosta tekemistä. Joitain haittaa jopa toisten harrastamisen tapa 😀
Samaa mieltä liiallisesta ryppyotsaisuudesta, jollei nyt ihan niin epäkesko ole, että se iskee jo siinä kohtaa silmille, kun kuva vasta importtautuu koneelle ja esikatsekuvassa alkaa silmät vuotamaan verta.

Tuo Sigma 50/1.4 ART on täyttä priimaa oleva yksilö, mutta tuo 24/1.4 ART, se ei ole reunasta reunaan "maailman ideaalein maisemalinssi" kun aletaan pikselinysväämään, mutta pikselinysvääminen tarkoittaisi sitä, etten enää osaisi nauttia kokonaisuudesta kuvassa, vaan kaikki pitäisi aina tarkastella suurennuslasilla ja itse kuvauselämys muuttuisi ennen ja jälkeen, kuvalaatu edellä meneväksi täydellisyydentavoitteluksi, joten olen jo aikoja sitten jättänyt sen puolen kuvausharrastuksessani heille, keille tekniikkaorjentoituminen on täysin eri atmosfääreissä kuin itselleni.
Vastaa Viestiin