mjuhani kirjoitti: ↑Loka 29, 2021 20 : 25
Hyvä muistaa, että Sony on jokseenkin lelu Nikoniin verrattuna.
Juurikin näin. Nikon esitteli nyt peilittömien kameroiden historian toisen kameramallin, joka soveltuu oikeasti jopa vaativaan ja vakavahenkiseen valokuvaustyöskentelyyn. Canon EOS R3 oli ensimmäinen, mutta sen tuottamista 24 MP kuvista ei pysty tekemään yhtä korkealaatuisia seinätapettikuvia peräkamarin seinille, kuin Nikonin 45 MP kuvista. 20 fps RAW-sarjakuvaus on vähintäänkin riittävä ja 8K-videolla tyydyttää varmasti vaativimpienkin sukulaisten ja tuttavien häävideointitarpeet.
Nikon Z9, kuten myös Canon R3 käyvät raavaan, lihaa syövän ja kookkaalla maastoautolla liikkuvan heterovalokuvaajan käteen jopa rukkasten kanssa moninverroin paremmin kuin muut peilittömät. Kuvaustuntuma näillä on kertaluokkaa ammattimaisempi, kuin lähinnä sateenkaariväen käyttöön suunnitelluilla, seksikkään pienikokoisilla Sonyn lelukameroilla. Ikuinen totuushan on se, että Sony on sydämeltään pelikonsolivalmistaja, Canon kopiokonevalmistaja ja Nikon kameravalmistaja.
Nikon on menneiden vuosikymmenten aikana aiemminkin kärsinyt välillä muiden kameravalmistajien joistakin teknisistä innovaatiosta syntyneistä tilapäisistä alennustiloista, mutta noussut aina uuteen kukoistukseen kameravalmistajana, jonka tuotteissa kaikki on mietitty kunnolla loppuun asti tosikuvaajien tarpeita varten.
Itse sain karvaasti kokea tämän kanonistina vuonna 2007, kun vuosia Nikonin edellä kameratekniikassa ja myyntiluvuissa porskuttanut Canon jäi pahasti jalkoihin, kun Nikon löi pöytään yht´äkkiä D3 ja D300 rungot, tukun uusia huippuobjektiiveja, kuten legendaarisen 14-24/2,8 mulkosilmän. Vähän myöhemmin markkinoille tulivat sitten muun muassa D700 ja D800 rungot, jotka ajoivat Canonin pitkään alennustilaan, josta se on alkanut selvitä vasta viime vuosina.
Vaikka Nikon Z9 vaikuttaakin lähes täydelliseltä peilittömältä järjestelmäkameralta, en ole itse kuitenkaan hankkimassa sitä, kuten en muutakaan peilitöntä digikameraa. Minulle riittää mainiosti vielä vuosiksi eteenpäin Nikonin loistavaan D500 peilikameraan perustuva kevytjärjestelmä, jolla olen työskennellyt menestyksekkäästi jo viitisen vuotta ja niittänyt sinä aikana tällä järjestelmällä ottamillani luonnonvalokuvilla suurta mainetta ja kunniaa DC.netin kansan keskuudessa.
Uusia digicamerahalujani vaimentaa myös se, kun olen innostunut tänä syksynä uudestaan vanhan kunnon ajan filmivalokuvauksesta ja ymmärtänyt sen myötä, ettei hirveä mekapikkelssimäärä ja sarjakuvausnopeus välttämättä takaa onnea valokuvaajana. No, kevennetty versio Z9:stä, Z8 tulee varmaan kohta yhdessä uusien Z Nikkor-ihmeobjektiivien kanssa ja lyö lopullisesti luun ainakin sonistien kurkkuun. :)